2020-01-08, 18:44
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Om detta var Irans svar var det ett tämligen magert resultat,

Jag har verkligen noll koll, men jag kollade på CBS News Live och i början av sändningen snackade programledaren med CBS:s MÖ-journo.

Programledaren: som jag förstår är de Amerikanska militärbaserna enorma och det är relativt enkelt att "missa" med flit?

Journo: det är en bra fråga! Jag var också på KSA:s oljeanläggningarna som blev bombade av Iran med kryssningsroboter och drönare - då var det med yttersta precision (pinpoint precision). Bla bla kanske var det bara en varning.

https://www.youtube.com/watch?v=wszikBfzc0w
Watch Live: Trump to address the nation after Iranian missile attack

Citat:
Ursprungligen postat av vf
jag antar att det kommer en attack mot mjuka mål också. Det är islamisters modus operandi.
Sannolikt.
Senast redigerad av FlashyBear 2020-01-08 kl. 18:48.
Citera
2020-01-08, 18:47
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Jag lyssnade inte så noga men om det stämmer så har du dina 200% Flashy

https://www.youtube.com/watch?v=Cne5IwU3Nro

Var inte riktitg den men det finns en annan där han säger så rakt ut. kan dock inte hitta den
Citera
2020-01-08, 18:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Åh satan vilket stort flygplan du skall ha för att få in 224 skadade personer.
Vid fortsatt kontroll framkom det att det var fake: https://twitter.com/KhJacki/status/1...353067521?s=20

Det påminner en att man ska gräva djupt när man ser sådana uppgifter.

Sorry!
Citera
2020-01-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vid fortsatt kontroll framkom det att det var fake: https://twitter.com/KhJacki/status/1...353067521?s=20

Det påminner en att man ska gräva djupt när man ser sådana uppgifter.

Sorry!
Ja det lät helt otroligt märkligt. Flygplan i singular och 224 skadade.. Jag kan tänka mig att ett riktigt stort plan kan kanske ha 20 skadade med sig. Förmodligen färre än så.
Citera
2020-01-08, 18:53
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jag har verkligen noll koll, men jag kollade på CBS News Live och i början av sändningen snackade programledaren med CBS:s MÖ-journo.

Programledaren: som jag förstår är de Amerikanska militärbaserna enorma och det är relativt enkelt att "missa" med flit?

Journo: det är en bra fråga! Jag var också på KSA:s oljeanläggningarna som blev bombade av Iran med kryssningsroboter och drönare - då var det med yttersta precision (pinpoint precision). Bla bla kanske var det bara en varning.

https://www.youtube.com/watch?v=wszikBfzc0w
Watch Live: Trump to address the nation after Iranian missile attack

Sannolikt.

Basen är drygt 10 kvadratkilometer stor, rätt stor mao. Under sin "storhetstid" samsades drygt 26000 man där. Den är nog svår att missa t.o.m för Iranier.
Citera
2020-01-08, 18:54
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
CNN är ju sjuka. De bönade och bad ju nästan Trump om att deskalera, nu sitter deras panel och klagar på Trump och tycker han är feg. Tillbaka till 24/7 Trump kritik..

CNN och MSNBC har ju varit helt ambivalenta i sin rapportering sedan attacken mot ambassaden. Nästan schizofrena.
Citera
2020-01-08, 18:54
Medlem
FlashyBears avatar
https://twitter.com/carlbildt/status...67584623398913
Citat:
Carl Bildt

If the Iranian missiles were accurate then they according to this image of these impacts clearly aimed at aircraft/drone areas/facilities rather than buildings with personnel.
Citera
2020-01-08, 18:55
Medlem
frank-costellos avatar
Här är lite ur en artikel som Reuters precis lagt upp.

USAs president Donald Trump ska under onsdagen ha sagt att ingen amerikan hade skadats i den missilattack som Iran dagen innan hade genomfört mot två militärbaser i Irak där det fanns amerikanska soldater. Han ska även ha sagt att det betyder att Teheran inte vill eskalera situationen.

"Ingen amerikan skadades i nattens attack som genomfördes av den iranska regimen. Vi drabbades inte av några offer. Alla våra soldater är säkra och det skedde endast minimal skada mot våra militärbaser." ska Trumpsagt i ett tv-sänt tal till nationen.

"Våra fantastiska styrkor är förberedda för allt. Iran verkar backa, vilket är en bra sak för alla berörda parter och en väldigt bra sak för världen," ska han även ha sagt. Han ska under talet haft sällskap av USAs utrikesminister Mike Pompeo, vice presidenten Mike Pence och försvarsministern Mark Esper samt någa militärofficerare.

Man skriver vidare att Irans statstelevisionen ska ha sagt att Iran tidigt under onsdagen hade avfyrat 15 ballistiska missiler från sitt territorium mot amerikanska mål i Irak. Man ska enligt artikeln även ha sagt att 80 "amerikanska terrorister" hade dödats och att helikoptrar och militär utrustning tillhörande USA hade förstörts. Man ska dock inte ha sagt varifrån man har fått informationen.

Tyskland, Danmark, Norge och Polen ska ha sagt att ingen av deras trupper i Irak hade skadats. Irak ska även dem ha sagt att deras styrkor inte hade drabbats av några skador.
https://www.reuters.com/article/us-i...-idUSKBN1Z60NL
Citera
2020-01-08, 19:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ja det lät helt otroligt märkligt. Flygplan i singular och 224 skadade.. Jag kan tänka mig att ett riktigt stort plan kan kanske ha 20 skadade med sig. Förmodligen färre än så.
Tur att jag fortsatte att kolla upp. Tydligen mycket sådant just nu och Kuwaits nyhetsbyrå Kuna fick sitt Twitterkonto kapat och spred uppgifter om USA:s tillbakadragande från Kuwait.
Citera
2020-01-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag tror att den genomsnittliga amerikanen är trött på att bli skuldsatt över onödiga och kostsamma amerikanska krig i mellanöstern och att Trump vet om detta och gick till val på just detta, och att han kommer förlora valet om han startar ett nytt decenniumlångt krig mot Iran. Startar han kriget efter valet så kan han mycket väl bli avsatt eftersom ett sådant förödande krig skulle ge hans impeachment mer ammunition. Trump själv sa hela tiden angående USA:s statsskuld under förra valet, "once we hit 24 trillions in debt, we become like Greece on steroids", och just nu ligger statsskulden på 22 triljoner, och den kommer definitivt öka till 24 triljoner ganska direkt så fort hans krig mot Iran kommer igång.

Amerikaner var så där förr, men numera har de inte mycket förtroende för regeringen i och med internetz, sociala medier osv som har fått dem att tänka om.

Hur som helst så har Trump till och från agerat mycket ansvarslöst i utrikespolitiken, och han skapar onödiga spänningar mellan USA och Iran/Ryssland/Kina. Trump agerar en nyttig iDiot åt Satanyahu, och Iran kommer definitivt att skaffa kärnvapen nu pga Trump's aggression, och frågan är då om även Nordkorea fortsätter att utöka deras kärnvapenarsenal?

Poängen är att Trump inte har förbättrat situationen på sistone.

Kan ju också vara så att Trump är betydligt slugare och smartare än vad vi tror. Det här tyckte jag var en ganska intressant teori:

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Faktiskt är läget bättre idag efter "hämnd"-attacken. Alla nöjda, Iran har visat att man inte backar och utgör en påtaglig risk för amerikanska trupper och andra i MÖ. Det utan att någon dödades tydligen vilket tar bort USA:s möjligheter att moraliskt försvara ett motanfall. Dessutom med Soleimani borta kanske Trump känner sig nöjd med. Assad och Putin trots att de har haft nytta av honom och beklagar hans död tror jag inte gråter sig till sömns precis. Saudi och Israel kom undan med blotta förskräckelsen den här gången och har nog funderat en hel del om framtiden under ett skarpt läge.

Kanske har Trump helt enkelt en lite mer långsiktig strategi för det här, där syftet är att steg för steg plocka hem så mycket trupp som möjligt från Mellanöstern i ett led av systematisk nedtrappning från detta crescendo som omvärlden inklusive hemmaopinionen måste uppleva som potentiellt väldigt farligt.

Men jag vet inte. Är ingen utrikespolitisk eller militärstrategisk expert direkt.
Citera
2020-01-08, 19:06
Medlem
Fan vilket bra tal Trump höll! Förstår att det är svårt för vänstermida att acceptera sanningen
Citera
2020-01-08, 19:07
Medlem
Smart politik från Trump

Arabernas största stolthet är hedern

Låt Irans styre få rädda ansiktet efter Soleimani då USA redan vunnit genom att få bort honom.

Låt sanktionerna göra sitt jobb och låt Iran komma till bordet och om inte så kommer de se ut som de aggressiva.

Win Win situation
Senast redigerad av seeeg321 2020-01-08 kl. 19:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in