2020-02-19, 09:50
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Vad är det som talar emot att utredningen kommit fram till och har bevis för att det trots allt var Christer Pettersson som utförde mordet?

Jag hade en kvinnlig bekant här i Sthlm (hon är nu i femtio års åldern), som för ett par år sedan berättade att hon har en manlig kusin i Solna (de träffades inte speciellt ofta) som rörde sig i (eller omkring) Petterssons bekantskapskrets, vilken berättat för henne att Christer Pettersson gömde palmevapnet inuti en gammal tjock-tv när det begav sig (minns ej om det var hans tv eller någon "kamrats").

Huruvida detta är sant vet jag så klart inte, men jag har ingen anledning att misstro hennes berättelse, hon är en reko människa och är en tämligen ansedd konstnär idag (och har varit i dryga tjugo år). Men, personligen tror jag bara att det är ett "pladder" som cirkulerat bland missbrukare och liknande runt Pettersson. Men, vem vet?
Citera
2020-02-19, 09:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Tänker att man granskat passagerarlistor. Kerstin Skarp tyckte spåret var intressant trots att det inte var de Kock.
Vem säger sitt personnummer vid passkontroll?

Antony white talade väl svenska?

Anledningen till jag spekulerar kring Sydafrika är för att kp nämnt dom i samband med en framtida lösning som nu kommer.

Mannen på Arlanda med keps på huvudet. I råmaterialet ska man höra honom läsa upp sitt personnummer, detta personnummer och personen har man naturligtvis kollat upp. Enligt Borgnäs är mannen helt avfärdad
Citera
2020-02-19, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Har också tänkt på det. Det kan också vara den kvinna som CP var ihop med och där hon sa att CP erkänt i ett brev till henne för många år sedan. Hon vägrade visa brevet men har kanske nu låtit till föga och låtit tekniker titta på och kanske hittat CPs DNA på.

Alltså, nivån... CP:s DNA på ett bekännelsebrev skulle räcka för att konstatera att CP är mördaren?

CP uttryckte nog saken mer korrekt själv: "så vitt jag förstår så är det bara ett vapen med mina tryck på som gäller." (ungefärligt från minnet)
Citera
2020-02-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Jag hade en kvinnlig bekant här i Sthlm (hon är nu i femtio års åldern), som för ett par år sedan berättade att hon har en manlig kusin i Solna (de träffades inte speciellt ofta) som rörde sig i (eller omkring) Petterssons bekantskapskrets, vilken berättat för henne att Christer Pettersson gömde palmevapnet inuti en gammal tjock-tv när det begav sig (minns ej om det var hans tv eller någon "kamrats").

Huruvida detta är sant vet jag så klart inte, men jag har ingen anledning att misstro hennes berättelse, hon är en reko människa och är en tämligen ansedd konstnär idag (och har varit i dryga tjugo år). Men, personligen tror jag bara att det är ett "pladder" som cirkulerat bland missbrukare och liknande runt Pettersson. Men, vem vet?

Åklagaren har tydligt gått ut med att det inte är Christer Pettersson.
Citera
2020-02-19, 09:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Allt jag kan säga är att KP har öppnat en veritabel burk med ormar om han tror sig kunna saluföra SE som gärningsmannen utan att kunna knyta mordvapnet helt till denna.

Någon annan form av bevisning kommer inte att duga,då de logiska invändningarna emot SE som gärningsman är så solida som de är.

Jag finner det mycket underligt alltihop.KP är enligt de som borde veta en omdömesgill och kompetent person.Utspelet igår faller knappast inom den kategorin.KP lär bli ännu en i raden som Palmeutredningen gjort klåpare av.

Så du tycker utredningen ska pågå ända tills man hittar ett vapen?

Tänk en sits då flera personer pekar ut en person som GM, denne kan knytas till området runt mordplatsen, man vet denne hade tillgång till vapen, man har säkrat patroner av samma batch som sköt Palme hos den misstänkte, man har hittat nåt slags erkännande.

Kan man inte så släppa en sån lösning utan mordvapen? Jo självklart
Citera
2020-02-19, 10:00
Medlem
NilssonApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Det han skriver är sant. Hela Palmeutredningen är en gigantisk mörkläggningsoperation redan från första början och det har aldrig varit meningen att vi ska få veta sanningen. De kommer aldrig att släppa arkiven fria, det blir som med Kennedymordet.
Så är det. Precis som så mycket annat i Sverige. Estonia-sprängningen till exempel.
Man kan undra vilka militära och polisiära rådgivare politikerna har, som så övertygande talar om för statsministrar och andra, att det här måste bli locket på, för rikets säkerhet.
Man kan undra hur politikerna orkar leva med alla osanningar som till exempel Christer Pettersson-fallet.
Citera
2020-02-19, 10:01
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Åklagaren har tydligt gått ut med att det inte är Christer Pettersson.

Ja, har hört det också. Dock är ju MOP så fullt av teorier, spår, konspirationer och hokus pokus att man blir snurrig (förmodligen även utredarna själva), frågan är vilket äss i rockärmen KP har som han smyger omkring med. Hoppas som sagt att den slutgiltiga lösningen presenteras innan Midsommar, så är vi färdiga sen.
Citera
2020-02-19, 10:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det var ingen vapenhandlare, utan en vapensamlare som Skandiamannen umgicks med lite sporadiskt långt innan mordet.

När de umgicks (typ spelade bridge, och så) så hade vapensamlaren flera vapen upphängda på väggen som prydnad. Men när tiden för mordet var inne så hade lagar och regler ändrats så vapnen förvarades i ett särskilt rum i källare, till vilket man hade tillträde via en pansardörr.

Vapensamlaren hade fem pistoler med den kaliber som skulle kunna stämma på mordvapnet, men dessa är alla clearade.

Enligt de som framhärdar i Skandiamansspåret skulle alltså SE, flera år efter att han slutat umgås med Vapensamlaren ha tagit kontakt med denne för att få "låna" en puffra, som han skulle ha haft på jobbet för att kunna vara beredd utifall Palme skulle visa sig på Sveavägen.

Vapenhandlaren är suspekt, i bland annat tidningen "Filters" ögon, eftersom han var "USA-vän" och hade fått "officersutbildning".

Var framgår det att vapensamlarens fem passande vapen är clearade? Det har jag aldrig hört förr.

Sen förstår jag inte varför man måste tänka att SE skulle ha ett vapen för att mörda Palme? Kan lika gärna haft den som trygghet eller för självförsvar, sen råkat hamna i en sits där chansen att mörda Palme uppstår.

Men nej, SE är inte mördaren, det är CA
Citera
2020-02-19, 10:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Instämmer. Men jag tycker det är bra att utredningen kring Palme läggs ner, vi kommer uppenbart aldrig att få veta sanningen i det här fallet och fortsätta att utreda ett omöjligt fall 35 år efter är bara bortkastad tid och pengar.

Varför såga en lösning innan man ens vet vad den innebär?
Citera
2020-02-19, 10:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Vad är det som talar emot att utredningen kommit fram till och har bevis för att det trots allt var Christer Pettersson som utförde mordet?

Dels att KP 2018 sagt att man inte jobbar på några tips runt CP. Dels Aftonbladets uppgifter från hemlig källa att lösningen gäller en död man som inte är CP.

De kommer släppa lösning om CA, min gissning
Citera
2020-02-19, 10:10
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Dels att KP 2018 sagt att man inte jobbar på några tips runt CP. Dels Aftonbladets uppgifter från hemlig källa att lösningen gäller en död man som inte är CP.

De kommer släppa lösning om CA, min gissning

Men åklagaren vet ju vem det är , om den personen är död så kan han ju inte säga att antingen blir det åtal el nedläggningen.

Det bör rimligen röra sig om en levande person
Citera
2020-02-19, 10:18
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Men åklagaren vet ju vem det är , om den personen är död så kan han ju inte säga att antingen blir det åtal el nedläggningen.

Det bör rimligen röra sig om en levande person

Det är ju sant, men varför då vänta i fem månader om han vet vem det är?
Kan det vara en fälla? Alltså att åklagaren misstänker någon och nu när man säger sig veta vem, kommer den misstänkte göra något misstag när det börjar brännas under fötterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in