Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-19, 19:55
Medlem
Lysröret över köksbänken slutade fungera. Köpte ett nytt, men får det inte att fungera.
Tog ut den gamla glimtändaren och satte dit den nya, men kan inte få dit den riktigt. Men det står i beskrivningen att man ska sätta i ett förbikopplingsdon i glimtändarhållaren.
Kan någon förklara för mig hur man ska göra, och vad ett förbikopplingsdon är!
Mycket tacksam för hjälp med detta!
Citera
2020-01-19, 19:56
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palettblad
Lysröret över köksbänken slutade fungera. Köpte ett nytt, men får det inte att fungera.
Tog ut den gamla glimtändaren och satte dit den nya, men kan inte få dit den riktigt. Men det står i beskrivningen att man ska sätta i ett förbikopplingsdon i glimtändarhållaren.
Kan någon förklara för mig hur man ska göra, och vad ett förbikopplingsdon är!
Mycket tacksam för hjälp med detta!

En förbikopplare är bara att man kopplar ihop anslutningarna, för glimtändare behövs inte med LED-rör vilket jag gissar att du skaffat.
Citera
2020-01-19, 20:17
Medlem
Sereenas avatar
Fförbikopplingsdonet är den "glimtändare" som fäljer med LED lysröret.

Man sätter i den som en vanlig glimtändare.

Testa att vända på lysröret om det inte vill lysa.
Citera
2020-02-22, 12:30
Medlem
Har fortfarande inte fått lysröret att fungera. Det är alltså ett led-lysrör av märket Bright, inköpt på Ö&B för 49 kr.
Trodde att det var fel på lysröret, så jag köpte ett till, men fick inte det heller att fungera.
Vi är tre personer som har kämpat med detta!
Har ni några tips, eller är det dags att anlita en elektriker?
Citera
2020-02-22, 18:29
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Har fortfarande inte fått lysröret att fungera. Det är alltså ett led-lysrör av märket Bright, inköpt på Ö&B för 49 kr.
Trodde att det var fel på lysröret, så jag köpte ett till, men fick inte det heller att fungera.
Vi är tre personer som har kämpat med detta!
Har ni några tips, eller är det dags att anlita en elektriker?

Är det spänning fram till armaturen?
Övriga vanliga felkällor är annars avbrott i reaktorn eller glapp i hållarna för lysröret/tändaren.
Om det är avbrott i reaktorn kan man göra en by-pass på den (OM LED-lysröret tillåter det).
Citera
2020-02-22, 18:36
Medlem
Ja, det är spänning fram till armaturen.
Det andra du skriver förstår jag inte.
Närmaste reaktorn är väl Forsmark och behövs det en by-pass får man väl vända sig till Karolinska.
Tveksamt dock om de tar emot lysrör.
Senast redigerad av Palettblad 2020-02-22 kl. 18:41.
Citera
2020-02-22, 18:45
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Är det spänning fram till armaturen?
Övriga vanliga felkällor är annars avbrott i reaktorn eller glapp i hållarna för lysröret/tändaren.
Om det är avbrott i reaktorn kan man göra en by-pass på den (OM LED-lysröret tillåter det).

Citat:
Ja, det är spänning fram till armaturen.
Det andra du skriver förstår jag inte.

Stämmer bra detta som WeAreMotorhead pratar om, råkat ut för detta flera ggr.
Just glapp i hållarna är jättevanligt på gamla armaturer pga dom någon ggr blivit överhettade av s.k "kortslutna" lysrör som inte vill tända mer (utbrända) då lyser det rött i änderna och det blir jättevarmt med brandfara.
Reaktorfel är mindre vanligt men förekommer då och då.

enklast här är att byta ut hela armaturen mot en ny med fast LED, ingen ide fixa den gamla.

Med by.pass av reaktorn menar han att man kopplar bort den helt, men det förutsätter att konverterings LED lysröret ÄR avsett för Matningspänning 230 Volt , är det inte det utan måste ha den gamla reaktorn i serie, bränns det sönder av överspänning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in