• 3
  • 4
2020-04-02, 20:07
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så här 4 år senare så kan vi konstatera att tidningars läggs ned, personal skärs ned, public service tiggde till sig skattefinansiering för att folk inte ville betala för det, ja det beskrivs löpande i tråden du hänvisar till.

Alternativmedia gör allt mer eget material, de anställer fler, de får fler tittare/läsare. Och du har fel i ditt grundantagande. Utan subventionerad media skulle andra aktörer kunna göra eget content i högre grad men när konkurrenten lever på olika typer av bidrag är det svårt. Så ju mindre gammelmedia blir ju mer pengar kommer alternativa media få att röra sig med. De kan också producera mer med mycket mindre resurser än de gamla drakarnas stora redaktion (Tja de minskar ju is storlek fort så snart blir de som alternativmedia; utom de som kan få skattefinansiering).

På tjänstens Alexas lista över de mest besökta hemsidorna i Sverige (https://www.alexa.com/topsites/countries/SE) hittar man alla fyra drakar, Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, på top 50. Man hittar ingen av de jag tog upp när den här tråden begav sig. Inte Fria tider. Inte Samhällsnytt (som Avpixlat numera heter). Man hittar inte ens Nyheter idag.

Exponerat finns inte längre.

Gammalmedia kämpar i motvind, men de är starka och hittar nya finansieringsmodeller (som inte handlar om skattefinansiering). Och det pågår inte minst synergier mellan etablerad- och alternativ media såsom Kvartal. Jag tror det är det som är det som är framtiden.
Citera
2020-04-02, 20:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
På tjänstens Alexas lista över de mest besökta hemsidorna i Sverige (https://www.alexa.com/topsites/countries/SE) hittar man alla fyra drakar, Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, på top 50. Man hittar ingen av de jag tog upp när den här tråden begav sig. Inte Fria tider. Inte Samhällsnytt (som Avpixlat numera heter). Man hittar inte ens Nyheter idag.

Exponerat finns inte längre.

Gammalmedia kämpar i motvind, men de är starka och hittar nya finansieringsmodeller (som inte handlar om skattefinansiering). Och det pågår inte minst synergier mellan etablerad- och alternativ media såsom Kvartal. Jag tror det är det som är det som är framtiden.

Men trots presstöd slår ju en massa tidningar igen eller blir uppköpta så de bara blir Bonnierkloner. Menar du på allvar att de inte har gått tillbaka på 4 år för att de 4 största finns kvar? Presstödet har ju just höjts och du svalar om nya finansieringsmodeller? Läs tråden om gammelmedias död så ser du hur många tidningar som försvinner och hur många journalister som får sparken. Exponerat känner jag inte till men det har ju tillkommit flera som nyhetsbyrån, SwebbTV etc. Nu kommer de att tigga till sig Corona-stöd så att en ännu större andel av deras inkomster är skattemedel.
Citera
2020-04-03, 09:56
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:

De rankingarna kan diskuteras, men det verkar troligt att de nya medierna inte når upp till de största gammelmedierna än. Å andra sidan är de i klass med stora regionala medier som Sydsvenskan, vilket är anmärkningsvärt i sig.

Glöm inte heller att mycket (merparten?) av de traditionella mediernas trafik utgörs av sport, underhållning och livsstil medan alternativmedierna i princip bara har nyheter och opinionsmaterial. Så jämförelsen haltar lite.

Citat:
Gammalmedia kämpar i motvind, men de är starka och hittar nya finansieringsmodeller (som inte handlar om skattefinansiering).

Tappet från annonser och pappersprenumeranter är enormt och de skriker i högan sky om stöd, så njä.

Citat:
Och det pågår inte minst synergier mellan etablerad- och alternativ media såsom Kvartal. Jag tror det är det som är det som är framtiden.

Reaktionen på Kvartals finansieringsmodell har till stora delar varit negativ från etablerade journalister, vilket visar vilka avundsjuka dinosaurier de är. Och då ska vi inte tala om hur de reagerar på swishjournalisterna...
Citera
2020-04-03, 13:44
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Men trots presstöd slår ju en massa tidningar igen eller blir uppköpta så de bara blir Bonnierkloner. Menar du på allvar att de inte har gått tillbaka på 4 år för att de 4 största finns kvar?
Var har jag påstått det?

Citat:
Presstödet har ju just höjts och du svalar om nya finansieringsmodeller? Läs tråden om gammelmedias död så ser du hur många tidningar som försvinner och hur många journalister som får sparken. Exponerat känner jag inte till men det har ju tillkommit flera som nyhetsbyrån, SwebbTV etc. Nu kommer de att tigga till sig Corona-stöd så att en ännu större andel av deras inkomster är skattemedel.
Presstödet har inte varit anpassat efter nutiden, det är det som är problemet. Nu har det omformats till ett mediastöd.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
De rankingarna kan diskuteras, men det verkar troligt att de nya medierna inte når upp till de största gammelmedierna än. Å andra sidan är de i klass med stora regionala medier som Sydsvenskan, vilket är anmärkningsvärt i sig.
Ja, den jämförelsen är vanlig. Grejen är att lokalmedia är ju lokalmedia. Man måste se antalet läsare sett till antalet invånare.

Citat:
Glöm inte heller att mycket (merparten?) av de traditionella mediernas trafik utgörs av sport, underhållning och livsstil medan alternativmedierna i princip bara har nyheter och opinionsmaterial. Så jämförelsen haltar lite.
Intressant. Var kommer den uppgiften ifrån?

Citat:
Tappet från annonser och pappersprenumeranter är enormt och de skriker i högan sky om stöd, så njä.

Reaktionen på Kvartals finansieringsmodell har till stora delar varit negativ från etablerade journalister, vilket visar vilka avundsjuka dinosaurier de är. Och då ska vi inte tala om hur de reagerar på swishjournalisterna...
Kritiken har handlat om bristande transparens. Även om jag ställer mig skeptisk till den kritiken så tycker jag den är legitim.

Reaktioner mot "swishjournalister" handlar om reaktioner mot en swish"journalist": Lamotte. Kritiken där handlar om så mycket annat. Andra som finansierar sin verksamhet via t.ex. Swish diskuteras inte lika mycket: Dagens Arena, Blank Spot Project, Paragraf och just Kvartal
Citera
2020-04-03, 14:24
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ja, den jämförelsen är vanlig. Grejen är att lokalmedia är ju lokalmedia. Man måste se antalet läsare sett till antalet invånare.

Visst, men SDS och GP ligger bara ett snäpp under drakarna.

Citat:
Intressant. Var kommer den uppgiften ifrån?

Det säger väl sig själv att mycket av trafiken består av sport och nöje eftersom de är en stor del av innehållet? Jag betvivlar att medierna själva vill särredovisa.

Citat:
Kritiken har handlat om bristande transparens. Även om jag ställer mig skeptisk till den kritiken så tycker jag den är legitim.

Ja, men den är knappast mer relevant än de debatter som aldrig förs om eventuell beroendeställning till stora annonsköpare i gammelmedierna. Eller debatten som aldrig förs om eventuell beroendeställning till staten. Eller en massa annat. Det är typiskt att när något är nytt så hamnar hela bevisbördan på det.

Citat:
Reaktioner mot "swishjournalister" handlar om reaktioner mot en swish"journalist": Lamotte. Kritiken där handlar om så mycket annat. Andra som finansierar sin verksamhet via t.ex. Swish diskuteras inte lika mycket: Dagens Arena, Blank Spot Project, Paragraf och just Kvartal

Nja, den är lite större än så och även exempelvis Weidmo Uvell (som kör Patreon) får det slängt efter sig. Uttrycket "riktig journalist" laddas på ett sätt som inte alls speglar kårens anseende eller prestationer. Det blir ännu ett exempel på den uppblåsta självbilden.
Citera
2020-04-03, 22:13
Medlem
Ratads avatar
BierFurAlle har en poäng. Det som är "Alternativ Media" idag kommer snart vara den nya seriösa och etablerade medierna. De kommer gå samman eller köpa upp de gamla drakarnas varumärken - antagligen på sina villkor då drakarna av ren ekonomisk överlevnadsreflex inte kommer bjudas på mycket inflytande.

De har ju inte direkt visat att de sätter på något som skulle kunna liknas vid ekonomisk fingertoppskänsla. De småpåvar och finansiärer som plockas över får finna sig i att den nya generationen sätter regelverket. Passar det inte finns det luckor i vården, transportsektorn eller så får de lära sig koda.

Sedan väntar vi på de nya nya medierna.
Citera
2020-04-04, 01:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
BierFurAlle har en poäng. Det som är "Alternativ Media" idag kommer snart vara den nya seriösa och etablerade medierna. De kommer gå samman eller köpa upp de gamla drakarnas varumärken - antagligen på sina villkor då drakarna av ren ekonomisk överlevnadsreflex inte kommer bjudas på mycket inflytande.

De har ju inte direkt visat att de sätter på något som skulle kunna liknas vid ekonomisk fingertoppskänsla. De småpåvar och finansiärer som plockas över får finna sig i att den nya generationen sätter regelverket. Passar det inte finns det luckor i vården, transportsektorn eller så får de lära sig koda.

Sedan väntar vi på de nya nya medierna.

Nja, mediestöden höjs nu med Corona som ursäkt. Gammelmedia kommer att fortsätta som allt mer tydlig statlig media. Alternativmedia kommer inte få köpa dem och de vill nog inte förknippas med dem heller. Jag tror faktiskt att det är två "block" som inte möts. Bonnier kommer inte vilja ta över alternativmedia och vice versa. Det blir en kamp där de ena förlorar läsare och blir mer och mer beroende av skattefinansiering, som SVT. De nya mediebolagen kommer långsamt växa men någon ny fast anställd per månad, men samtidigt som nya aktörer addera. Men de arbetar annorlunda, billigare. Så när statsstöden uteblir går de gamla drakarna under och alternativmedia kan växa mycket snabbt utan skattesubventionerad konkurrenter.

Om alla skattepengar togs från media, inklusive PS, så skulle denna process gå på några månader. Nu kanske det tar flera år.

Den stora skrällen vore om typ FOX gav sig in på svensk marknad med en grundkritik av den socialliberala globalismen men med kommersialism och kapital bakom sig.
Citera
2020-04-04, 08:33
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Nja, mediestöden höjs nu med Corona som ursäkt. Gammelmedia kommer att fortsätta som allt mer tydlig statlig media. Alternativmedia kommer inte få köpa dem och de vill nog inte förknippas med dem heller. Jag tror faktiskt att det är två "block" som inte möts. Bonnier kommer inte vilja ta över alternativmedia och vice versa. Det blir en kamp där de ena förlorar läsare och blir mer och mer beroende av skattefinansiering, som SVT. De nya mediebolagen kommer långsamt växa men någon ny fast anställd per månad, men samtidigt som nya aktörer addera. Men de arbetar annorlunda, billigare. Så när statsstöden uteblir går de gamla drakarna under och alternativmedia kan växa mycket snabbt utan skattesubventionerad konkurrenter.

Om alla skattepengar togs från media, inklusive PS, så skulle denna process gå på några månader. Nu kanske det tar flera år.

Den stora skrällen vore om typ FOX gav sig in på svensk marknad med en grundkritik av den socialliberala globalismen men med kommersialism och kapital bakom sig.

Mitt perspektiv är fem till femton år in i framtiden. Du tar upp en intressant aspekt - utländska medier som FOX (och även kineser och ryssar) kommer antagligen att på mer kommersiella vägar ta sig in i media. Återigen får gammelmedia tjata hur mycket de vill om demokrati - deras fixering vid Bianca Ingrossos trosskydd är av lika litet demokratiskt intresse som Xi Jinpings propagandamaskin. Om det är öppen debatt och granskande journalistik som ska premieras så är det lokala och regionala uppstickare som ska ha pengar. Men Sverige är rätt likt Kina på det sättet - när det kommer till kritan vill politrukerna inte bli granskade alls... någonsin. Det är ju kränkande.
Citera
2020-04-04, 13:08
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Det säger väl sig själv att mycket av trafiken består av sport och nöje eftersom de är en stor del av innehållet? Jag betvivlar att medierna själva vill särredovisa.
Jaså. Var kommer den uppgiften ifrån?
Citat:
Ja, men den är knappast mer relevant än de debatter som aldrig förs om eventuell beroendeställning till stora annonsköpare i gammelmedierna.
Ja, det är en relevant diskussion. Samtidigt kan jag tycka att om Volvo köper stor plats i en dagstidning så bör det inte påverka journalistena på marken om de är ordentliga journalister. Offside verkade tycka annorlunda i och med beslutet att inte ha annonser från spelbolag, fast det var nog mer en trovärdighetsfråga.
Citat:
Eller debatten som aldrig förs om eventuell beroendeställning till staten.
Den debatten förs hela tiden.
Citat:

Eller en massa annat. Det är typiskt att när något är nytt så hamnar hela bevisbördan på det
Ganska naturligt att saker debatteras mer när de är nya.
Citat:

Nja, den är lite större än så och även exempelvis Weidmo Uvell (som kör Patreon) får det slängt efter sig. Uttrycket "riktig journalist" laddas på ett sätt som inte alls speglar kårens anseende eller prestationer. Det blir ännu ett exempel på den uppblåsta självbilden.
Uvell? Hon med en blogg fast det är år 2020? Kan inte se att etablerad media bryr sig särskilt mycket om henne.

Journalist är ett semiprofessienllt yrke, så ja, det är klurigt att tala om "riktiga journalister." Men det är lättare att ifrågasätta vad folk kallar sig om personen i fråga rent tekniskt inte håller på med journalistisk.

Citat:
Nja, mediestöden höjs nu med Corona som ursäkt.

Gäller de också andra krisande branscher? De får ekonomiskt stöd nu med "Corona som ursäkt?"

Citat:
Gammelmedia kommer att fortsätta som allt mer tydlig statlig media. Alternativmedia kommer inte få köpa dem och de vill nog inte förknippas med dem heller. Jag tror faktiskt att det är två "block" som inte Bonnier kommer inte vilja ta över alternativmedia och vice versa.

Åter igen, det finns exempel på "synergier." Till exempel Kvartal, eller att mer etablerade röster visar sig i Nyheter idag. Det kommer alltid finnas utrymme för Vilda Västern, men många vill också ha något städat och det är där framtiden ligger.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in