Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-04-08, 08:16
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Du påstår att det är enormt avvikande. Varför?
Har vi inte ett stort problem med övervikt i det moderna samhället med massor av snabba kolhydrater varje dag?
Varför är det svårt att gå ner i vikt?
Varför misslyckas nästan alla?
Tror du att det räcker med motion 5 min/dag?

Vad snackar du om?!

1. Vi pratar inte om det allmänna problemet med fetma.
2. Vi pratar inte om varför det är svårt att gå ner i vikt (vilket det inte är om man slutar lyssna på sådana som dig).
3. Vi pratar inte heller om varför många misslyckas.
4. Ingen har gjort påståendet om att 5 min motion är tillräckligt. Faktum är att INGEN MOTION är tillräckligt för att gå ner i vikt (så länge du ligger på kaloriminus).

Sluta tramsa och backa upp dina påståenden istället som JA är enormt avvikande.

Fram med underlag som stödjer att det tar 2 timmars motion innan man "kommer åt" fettet!
Citera
2020-04-08, 08:21
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
https://fettreducering.se/fettreduce...st-och-motion/

Omväxlande löpning och promenad under en timme
Inte kort tid direkt!

Läser du ens vad du hänvisar till?!

Du hänvisar till ett RÅD för hur man KAN göra för att gå ner i vikt.

Fortfarande ekar det tomt på källor att man MÅSTE röra på sig x-antal timmar för att fett ska "förbrännas".

Väntar.......
Citera
2020-04-08, 09:53
Medlem
Citat:
https://fettreducering.se/fettreduce...st-och-motion/

Omväxlande löpning och promenad under en timme
Inte kort tid direkt!

IQ fiskmås. Du skriver för döva öron då ingen är så dum att lyssna på ditt trams.

Att ta en daglig promenad varje dag är ju jäkligt skönt. Hur mår människor som inte ens går ut på dagarna? Seriöst. Jag har varit sjuk i Corona i 10 dagar nu och varit inne större delen av tiden sjuk. Jag länktar redan efter att få röra på mig. Känslan att sitta still och ligga ner är inte härlig inombords. Kroppen signalerar ju att den vill röra på sig.
Så mitt råd är att lyssna på kroppen. Värker ryggen på dig så fortsätt inte sitta still. Promenader är inget som jag personligen längtar efter mest utan mer aktiviteter som får upp pulsen. Gud vad härligt det känns inombords!
Senast redigerad av MRZnr1 2020-04-08 kl. 09:55.
Citera
2020-04-08, 15:54
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Vad är problemet?
Tråden handlar ju om 10 000 steg.
10 000 steg på 2 timmer kan väl inte vara fel?
Om kroppen fungerar som du tror skulle aldrig halten glukos i blodet gå ner...men det gör den!

Du har förmodligen blandat ihop situationer när man enbart använder sig av fettreserver och när man använder både fett och kolhydrater/glukos.

Om du utöver konditionsidrott under en lång tid (exempelvis om du är cyklist eller maratonlöpare) kommer du efter en viss tid (ca 1,5-2h) börja göra slut på kolhydrat/glukosreserverna, och när du tömt dom (och inte fyllt på med nytt) måste kroppen använda fettreserver för att du ska kunna fortsätta.

Men det är inte samma sak som att noll av din fettreserv används förrän din glukosreserver är helt tömda.
Citera
2020-04-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Du har förmodligen blandat ihop situationer när man enbart använder sig av fettreserver och när man använder både fett och kolhydrater/glukos.

Om du utöver konditionsidrott under en lång tid (exempelvis om du är cyklist eller maratonlöpare) kommer du efter en viss tid (ca 1,5-2h) börja göra slut på kolhydrat/glukosreserverna, och när du tömt dom (och inte fyllt på med nytt) måste kroppen använda fettreserver för att du ska kunna fortsätta.

Men det är inte samma sak som att noll av din fettreserv används förrän din glukosreserver är helt tömda.

Glukosreserver ja- det tar tid att göra glukos från dem. Men om du har gott om glukos, sackaros eller fruktos så är det väl vad som används först?
Citera
2020-04-08, 17:30
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Glukosreserver ja- det tar tid att göra glukos från dem. Men om du har gott om glukos, sackaros eller fruktos så är det väl vad som används först?

Nja, att glukos används först är ett felaktigt ord. Skulle säga att främst är ett bättre ordval. När du tränar används både glukos och fett, men att bryta ner fett till fettsyror som transporteras till, och tas up av, musklerna är en långsammare process än att omvandla glykogenet till glukos som transporteras till, och tas upp av, musklerna. Däremot är processen inte två timmar långsammare utan du kommer att använda båda energikällorna vid träning, bara det att du främst använder glukos (vilket också gör att de reserverna kommer ta slut först, och när dom är slut kommer du enbart använda fettreserverna).

Se det som att du öppnar två vattenkranar där det rinner ut vatten med olika hastigheter, det kommer ut vätska ut båda kranarna med det kommer ut mer vätska snabbare ut den ena. Det är inte så att bara för att en kran har högre tryck så står den andra kranen helt still och väntar på att den första kranen ska få slut på vatten.
Citera
2020-04-09, 15:13
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Nja, att glukos används först är ett felaktigt ord. Skulle säga att främst är ett bättre ordval. När du tränar används både glukos och fett, men att bryta ner fett till fettsyror som transporteras till, och tas up av, musklerna är en långsammare process än att omvandla glykogenet till glukos som transporteras till, och tas upp av, musklerna. Däremot är processen inte två timmar långsammare utan du kommer att använda båda energikällorna vid träning, bara det att du främst använder glukos (vilket också gör att de reserverna kommer ta slut först, och när dom är slut kommer du enbart använda fettreserverna).

Se det som att du öppnar två vattenkranar där det rinner ut vatten med olika hastigheter, det kommer ut vätska ut båda kranarna med det kommer ut mer vätska snabbare ut den ena. Det är inte så att bara för att en kran har högre tryck så står den andra kranen helt still och väntar på att den första kranen ska få slut på vatten.

Fast nu pratas det väl om vad som sker "kemiskt" för stunden under träning?

Slår du ut det på dygnet spelar plötsligt det där ganska lite roll (enligt mig).
Den totala kaloribalansen är väl i slutändan det som kommer avgöra om du adderar eller minskar vikt?
Citera
2020-04-09, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Slår du ut det på dygnet spelar plötsligt det där ganska lite roll (enligt mig).
Den totala kaloribalansen är väl i slutändan det som kommer avgöra om du adderar eller minskar vikt?

Ja skulle jag också säga. Motsäger väl inte det Bucketshop skrev heller?
Citera
2020-04-09, 15:29
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Har aldrig sysslat med någon aktiv viktuppgång eller viktnedgång så vet faktiskt inte alls.

Jag bara bemötte myten/missförståndet att man måste göra slut på kolhydratsrserverna innan man börjar knapra på fettreserverna.

Men hur mycket kalorier som förbränns vid de olika processerna har du säkert bättre koll på (om det ens är någon skillnad, har ingen aning faktiskt).
Citera
2020-04-09, 15:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ja skulle jag också säga. Motsäger väl inte det Bucketshop skrev heller?

Det "motsäger" inte det, men det berör inte problematiken med fokuset på vad som sker rent "kemiskt" vid träning.

Problematiken med att fokusera på det är att man tappar siktet på vad som egentligen spelar roll = Kaloribalansen över dygnet.
Citera
2020-04-09, 15:57
Medlem
Citat:
Det "motsäger" inte det, men det berör inte problematiken med fokuset på vad som sker rent "kemiskt" vid träning.

Problematiken med att fokusera på det är att man tappar siktet på vad som egentligen spelar roll = Kaloribalansen över dygnet.

Ja kanske det. Att det är kaloribalansen som styr är så självklart att det inte ens behöver diskuteras säger jag. I trådar likt dessa kommer det så mycket konstigheter från höger och vänster att man kanske inte orkar bemöta allt.
Citera
2020-04-09, 16:04
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ja kanske det. Att det är kaloribalansen som styr är så självklart att det inte ens behöver diskuteras säger jag. I trådar likt dessa kommer det så mycket konstigheter från höger och vänster att man kanske inte orkar bemöta allt.

Det BORDE vara en självklarhet!

Men plötsligt dyker det upp clowner som påstår att du MÅSTE motionera minst 2 timmar för att "bränna fett".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in