2020-06-05, 14:29
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amado88
Brevskriveren nsker naturlig nok villede. En forutsetning om at oversettelse er gjort (mtte ha blitt gjort) helhetlig fremfor i bruddstykker er et hopp som ikke kan belegges.

Forvrig er jo henne/hennes ogs svensk. Det tyder ikke mer p at brevskriveren er norsk enn svensk.

Ser ikke poenget i dra denne diskusjonen for langt - det er jo mer interessant se p at brevet er p drlig eller fake norsk. Hvorfor er ikke brevet p engelsk?

Enig i at det ikke er vits i dra det for langt. Poenget er at med dagens muligheter s tror jeg ikke det er mulig utelukke at forfatteren har skandinavisk morsml. Lingvister kan kanskje tro, og sannsynliggjre - men teknologien i dag gjr at man enkelt kan finne et ferdig trusselbrev p nettet som noen andre har forfattet.

Innholdet i brevet er MYE MER interessant. Jeg utfordrer dere til spekulere i hvorfor kun yngstedatter og hennes barn/familie er nevnt ved navn og truet srskilt i brevet. Hvorfor ikke de to andre barna?
Citera
2020-06-05, 14:33
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amado88
Forvrig, ad trusselbrevet og Google Translate:

Jeg ville anta at Google tar vare p ALT som blir oversatt (knyttet mot profiler, cookies osv) og at politiet ogs kan f utlevert informasjon om sk som har blitt gjort som man kan knytte til formuleringer i trusselbrevet. Selvflgelig anonymisert via rten VPN'er p virtuelle pc'er og med proxy'er av noen som forstr hvor anonym Monero er.

Men, det kan hende politiet vet mer om trusselbrevets opprinnelse enn at papiret er kjpt p Clas Ohlson og den lingvistiske analysen.
Noe av problemet er at forberedelser ble gjort mer enn 6 mneder fr forbrytelsen og dermed er elektroniske spor utradert i henhold til norsk lov. Mulig at Google faller utenfor, men jeg er sikker p at den som har ordnet det datatekniske i denne saken har kompetanse til skjule sporene uansett.
Citera
2020-06-05, 14:37
Medlem
Legokatts avatar
Er det noen som har tenkt p hvor ofte det skjer at en nesten 70 r gammel person dreper noen? Jeg kan ikke finne noe lignende.

Har en person p nesten 70, som i tillegg jobber fulltid, virkelig ressurser og tid til planlegge et slikt opplegg? Virket som han fortsatt jobbet mye og hadde faste rutiner.

Mellom 60-70 r er det ganske vanlig at mennesker blir glemsk. Kan ogs vre en grunn til at TH ikke er veldig god i avhr.
Citera
2020-06-05, 14:38
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Enig i at det ikke er vits i dra det for langt. Poenget er at med dagens muligheter s tror jeg ikke det er mulig utelukke at forfatteren har skandinavisk morsml. Lingvister kan kanskje tro, og sannsynliggjre - men teknologien i dag gjr at man enkelt kan finne et ferdig trusselbrev p nettet som noen andre har forfattet.

Innholdet i brevet er MYE MER interessant. Jeg utfordrer dere til spekulere i hvorfor kun yngstedatter og hennes barn/familie er nevnt ved navn og truet srskilt i brevet. Hvorfor ikke de to andre barna?
Jeg holder fortsatt en knapp p at alle barna og TH planla dette sammen. Det kan vre s enkelt at hun forfattet brevet, og valgte ofre seg p dette. For at planen skulle funke, mtte ALLE vre med, som et en for alle, alle for en-prinsipp.
Citera
2020-06-05, 14:41
Medlem
GG99Slayers avatar
9:14 samtalen er kun bekreftet av "nr familie medlem?
Citera
2020-06-05, 14:48
Medlem
Denne saken fra TV2 har flere sitater fra trusselbrevet.
Citera
2020-06-05, 14:50
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Jeg holder fortsatt en knapp p at alle barna og TH planla dette sammen. Det kan vre s enkelt at hun forfattet brevet, og valgte ofre seg p dette. For at planen skulle funke, mtte ALLE vre med, som et en for alle, alle for en-prinsipp.
En annen ting er at dette her inne er hun som er fremstilt som gangster-datteren, og naturlig vil vre den som ptar seg dette.
Citera
2020-06-05, 14:52
Medlem
Citat:

Hun er opprreren. Ikke involvert i familiebedriften, sto alene. Mulig konflikt med TH?
N er hun hans mest innbitte forsvarer.
Citera
2020-06-05, 14:52
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Der har du brukt et eiendomspronomen i en helt annen setning, ikke som subjekt. Det blir jo noe helt annet. Og Google oversetter da korrekt. Prv med setningene fra trusselbrevet isteden.

Som en liten kuriositet kan jeg legge til helt OT at jeg i min frste studietid utviklet et lingvistisk dataprogram som kunne kommunisere p norsk som et menneske, og med grammatisk korrekt oppbygning av setninger. Artig bacheloroppgave Roboten hadde faktisk kallenavnet Tom!

Du mener at du programmerte en chattebot som scorer bedre p turing-testene en de eksisterende teknologiene? fortell fortell
Citera
2020-06-05, 14:57
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genanse
Denne saken fra TV2 har flere sitater fra trusselbrevet.
Det er ganske opplagt for meg at brevet forsker gi inntrykk av at det har en engelsksprklig opprinnelse. Setningsoppbygning og mange av ordene stammer fra engelsk. Det samme gjaldt for kodebeskrivelsene hvor man s begrepet "putte press p" (put pressure on).
Citera
2020-06-05, 14:59
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NikoBoris
Du mener at du programmerte en chattebot som scorer bedre p turing-testene en de eksisterende teknologiene? fortell fortell
N er dette snart 30 r siden, men den var bra etter datidens forhold. Fikk toppkarakter og greier p eksamen. Men har senere valgt en helt annen utdannelse og yrkesvei, s henger ikke lenger med i svingene.
Citera
2020-06-05, 15:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Der har du brukt et eiendomspronomen i en helt annen setning, ikke som subjekt. Det blir jo noe helt annet. Og Google oversetter da korrekt. Prv med setningene fra trusselbrevet isteden.

Som en liten kuriositet kan jeg legge til helt OT at jeg i min frste studietid utviklet et lingvistisk dataprogram som kunne kommunisere p norsk som et menneske, og med grammatisk korrekt oppbygning av setninger. Artig bacheloroppgave Roboten hadde faktisk kallenavnet Tom!

Var det en backhopparutgva? Hade velat hra den. Backhopparen Tom. 😂
Helt sannsynlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in