Citat:
Ursprungligen postat av
sfrge
Undrar om det finns ett speciellt helvete förberett för dom som gör så här mot sina föräldrar.
Det finns förhoppningsvis en sådan särskild avdelning för vuxna "barn" som bedrar sina föräldrar på detta sättet. Det är inte fråga om invandrare med särskilda tolkbehov, som kanske i detta fallet, utan om vanliga nära relationer föräldrar - barn. Alla föräldrar vill hjälpa sina barn och barnbarn.
Min mor kämpade på för att hjälpa ett av mina syskon och lånade ut vår gemensamma sommarstuga. Mor ville inte klaga, men ett annat syskon for till stugan och kollade. Då avslöjades att den lidande systern inte bara tagit emot möjligheten att ordna sitt boende. Hon hyrde faktiskt ut hela stugan, inklusive vatten, el, värme och telefon. Mor fick räkningarna. Systern lär ha blivit tvärilsk när det hela avslöjades. Systern tyckte självklart att det kändes bra att inte ha några utgifter för huset. Helt svenska sen sju generationer bakåt.
Mina saligt hädangångna svärföräldrar hade förberett sin ålderspension. Trygga skulle de känna sig och huset var betalt och de hade en del pensionspengar att röra sig med. Svärfar blev alltmer nervös och hans blodtryck steg i höjden och tog kål på honom. I samband med hans död visade det sig att dottern (i 40-årsåldern) hade "lånat" vartenda öre på pensionskontona. Huset, som varit helt betalt utan skulder, var toppbelånat och lite till därutöver. Över nock som man säger fast det hade man naturligtvis inte sagt till syskonet, som först vid bouppteckningen fick klart för sig vad syskonet gjort mot de gemensamma föräldrarna. Jag har för mig att det rörde sig om 700-800 tusen SEK. När bouppteckningen skulle signeras blev dottern "ursinnig" och beklagade sig högljutt på klara och redig svenska "Men om de skulderna ska tas upp här så får jag ju inget när mamma dör!"
Bedragare och snyltare är desamma över hela världen. Föräldrar vill hjälpa sina barn. Kommer en dom i detta fallet, så får föräldrarna kanske en stabil grund att stå på. Kanske en ilska dotter, men KFM kommer att skicka sina räkningar till rätt mottagare.