2020-06-10, 15:19
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Hvis det er junior dere tenker p, er vel han neppe kapabel til legge en storsltt plan, og i enda mindre grad gjennomfre den
Noen mtte ha gjennomfrt dette opplegget. Hvis du vil utdype noe s hadde det vrt interessant.

Er det akkurat det GM vil at alle skal tro?
Citera
2020-06-10, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ja, det er nok det frste man tenker, og hvis dette er en villedning, alts ikke egentlig en kidnapping, s er det nok slik det henger sammen.

Dette fr meg ogs til tenke p, at politiets inngriping i disse gjeng-miljer (etterforskning, arrestasjoner, siktelser, rettsaker og dommer), samtidig med Lrenskog-saken, kan ha gjort en eventuell kommunikasjon umulig (eller periodevis mangelfull).
Litt skt men ;-) det virker som du har litt mer kunnskap om disse miljene enn meg.

I tilfelle disse miljene hadde noe med saken gjre; s tenkte jeg at TH ikke var involvert, at motivet deres var frst og fremst forhindre politiets arbeid mot disse miljene, og at pengemotivet kom i andre rekke.

Politiet har tidligere ikke klart avslre gjenglederne, det er frst n, parallelt med Lrenskog-saken, at lederne etterhvert har blitt domfelte.

Hvis det var slik, s har ikke "kidnappingen" (egentlig drapet) vrt vellykket, for det virker som at politiet har klart prioritere samtlige utfordringer.

Dette er bare n av flere hypoteser som jeg har nevnt tidligere. Det er bare en spekulasjon, hvis drapet ikke var konomisk motivert. Eller hvis motivet var hevn, s kan det vre relatert til en konflikt i byggbransjen (Young Blood har interesser i byggbransjen).

Ja, jeg er faktisk ret overrasket over hvor langt politiet i Norge halter bagefter DK og Sverige. Det var frst i 2014 man begyndte at have fokus p gjengkriminalitet, i 2016 man fik lokale koordinerende sektioner, og kun for nylig at indsatsen blev forankret p nationalt plan i Politidirektoratet.
https://dansk-politi.dk/nyheder/norg...t-paa-banderne
Det er virkelig forblffende, og jeg kan godt forst at de i Holmlia har kaldt de lokale betjente for 'bamsepolitiet'.
Hvis det skulle vre gjengmedlemmer der str bag AEHs forsvinning for at suge politiets ressourcer vk fra sig selv, s vil jeg sige at det er en genistreg! Og at der sidder nogle virkelig intelligente hjerner bag. Lidt groft generaliseret er det min oplevelse, at unge der er vokset op i tunge ghettomiljer, som jeg har indtryk af Holmlia er, ofte ledsages af alverdens andre problemer ift uddannelse, familiemssige og sociale problemer, kendskab til skaldte 'normalmiljer' mv. S det er ikke altid der man finder de strste ressourcer. Men det kan ikke udelukkes. Jeg har ogs mdt flere, som kunne vre kommet meget langt hvis de havde valgt en anden vej eller haft andre muligheder. Dog ville jeg mene at det ville strkt bekymrende for Norge, hvis norsk politi ikke havde formodet at snuse op om det var gjengmiljet der stod bag. Tnker stadig det er mest sandsynligt at gjenghenvisningerne er vildledninger.
Hvnmotiv fra gjengmedlemmer tror jeg ikke det er. For det frste er der et moralkodeks om, at man ikke rre kvinder og brn (som dog er svkket i nogle af de nye grupperinger). For det andet ville hvn efter min opfattelse vre langt mere brutal og rettet mod TH selv.
Citera
2020-06-10, 15:45
Medlem
Slettsnokens avatar
Dette kryptorigget er litt forvirrende, sikkert meningen ogs, men kan noen svare meg p hvor avansert det motparten faktisk har gjort er?

En ting er rigget, planen og instruksene, men for det som konkret er gjort, hvor mye skal til for f det til? Eller var det som alt det andre bare en blff og villedning?
Citera
2020-06-10, 16:12
Medlem
Citat:
To polakker er tiltalt - den ene ble overlevert til Norge igr.

https://www.tv2.no/a/11382938/

https://www.tv2.no/nyheter/11487447/
Ok, takk.
Da er det nok ikke dem.
Citera
2020-06-10, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Ja, jeg er faktisk ret overrasket over hvor langt politiet i Norge halter bagefter DK og Sverige. Det var frst i 2014 man begyndte at have fokus p gjengkriminalitet, i 2016 man fik lokale koordinerende sektioner, og kun for nylig at indsatsen blev forankret p nationalt plan i Politidirektoratet.
https://dansk-politi.dk/nyheder/norg...t-paa-banderne
Det er virkelig forblffende, og jeg kan godt forst at de i Holmlia har kaldt de lokale betjente for 'bamsepolitiet'.
Hvis det skulle vre gjengmedlemmer der str bag AEHs forsvinning for at suge politiets ressourcer vk fra sig selv, s vil jeg sige at det er en genistreg! Og at der sidder nogle virkelig intelligente hjerner bag. Lidt groft generaliseret er det min oplevelse, at unge der er vokset op i tunge ghettomiljer, som jeg har indtryk af Holmlia er, ofte ledsages af alverdens andre problemer ift uddannelse, familiemssige og sociale problemer, kendskab til skaldte 'normalmiljer' mv. S det er ikke altid der man finder de strste ressourcer. Men det kan ikke udelukkes. Jeg har ogs mdt flere, som kunne vre kommet meget langt hvis de havde valgt en anden vej eller haft andre muligheder. Dog ville jeg mene at det ville strkt bekymrende for Norge, hvis norsk politi ikke havde formodet at snuse op om det var gjengmiljet der stod bag. Tnker stadig det er mest sandsynligt at gjenghenvisningerne er vildledninger.
Hvnmotiv fra gjengmedlemmer tror jeg ikke det er. For det frste er der et moralkodeks om, at man ikke rre kvinder og brn (som dog er svkket i nogle af de nye grupperinger). For det andet ville hvn efter min opfattelse vre langt mere brutal og rettet mod TH selv.
Citat:
Ja, norsk politi har nok undervurdert disse kriminelle miljene, fordi de var s unge dengang - men s fikk de "lov" til utvikle seg.
Heldigvis s ser det ut som dette blir prioritert n.
Citat:
Hvis det skulle vre gjengmedlemmer der str bag AEHs forsvinning for at suge politiets ressourcer vk fra sig selv, s vil jeg sige at det er en genistreg!
Det er mulig du har rett i at det mangler ressurser i gjeng-miljene. Men det fr meg ogs til tenke p Jensen-saken, alts at motivet var det samme. Den saken har vrt langvarig, og etterforskning og rettsak har foregtt parallelt med Lrenskog-saken. Jensen hadde i sin tid angivelig stlkontroll p gjengmiljene, og var vel en forgangsfigur i arbeidet mot disse. Om det eventuelt er Jensen selv som har hatt tilgang til "ressurser", for motvirke flere avslringer i tilknytning til tiltalen - det vet jeg ikke. Det kunne likegodt vrt noen andre, som forelpig har passert i stillhet i forhold til saken.
Jeg tenker at det er mer sannsynlig at det finnes ressurser tilgjengelig for bde den ene og den andre i den saken

Jeg spekulerer vilt ;-)
Citera
2020-06-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Dette kryptorigget er litt forvirrende, sikkert meningen ogs, men kan noen svare meg p hvor avansert det motparten faktisk har gjort er? En ting er rigget, planen og instruksene, men for det som konkret er gjort, hvor mye skal til for f det til? Eller var det som alt det andre bare en blff og villedning?

Ikke veeeeeldig avansert, men hvis du aldri har hatt en kryptolommebok da har du for lite kunnskap f alt dette til, se liste nedenfor.

- du m vite og ha erfaring med hvordan du oppretter lommebok
- du m god forstelse av btc og xmr addresser og hvordan det fungerer for skape mest mulig forvirring
- du m vite og ha erfaring med kryptobrser som Huobi, kuCoin, Kraken, Binance osv. Hvis du tror du kjper btc via annonser som stadig dukker opp p fb osv, har du ikke den rette kunnskap, da er du et lett svindeloffer!
- du m vite hva OTC str for, og har litt kunnskap om forskjellige otc brser.
- du m vite hvordan du kan f takk i krypto uten at du legger igjen spor, f.e. med bruke falske eposter. I Norge per i dag blir det veldig vanskelig ettersom du fr ikke kjpt krypto uten ID.
- du m vite om nettsteder hvor man kan flge med transaskjoner, og vet hvordan man skal bruke de
- du m vite hvordan du bruker Tor for kunne sende og motta krypterte eposter
- du er typisk en person som ikke for allefrste gang begynner med krypto, du har gjrt alt dette fr, og flere ganger. Du vet hva du driver med.

Er alt dette vanskelig? Nei egentlig ikke. Du behver ikke vre IT ekspert, eller krypto ekspert, tvert imot, men du m ha en fortselse for data, sikkerhet, og m kjapt kunne lese deg opp hvordan du gr fram.
Citera
2020-06-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Dette rimer ikke, rlig talt. Du mener alts det er ENKLERE plukke opp metadata nr man ikke forventer noe slikt i det hele tatt enn konvertere hex til ascii? Det er ikke akkurat at du fr disse meldinger, i hex eller pseudo-ascii, opp i lommeboka lysende i natten.

GM vill ha skjnnt det kunne aldri vre TH solo som kunne sende slike meldinger (det er enda vanskeligere sende enn lese), dermed m det ha vrt soleklart at det var politiet eller en annen 3e part som sendte meldinger. Og DA hadde jeg vurdert ikke sende til kommunikasjonsadressen men til sendeadressen 32jYx*** sende 0.0007 btc med metadata til kommunikasjonsadressen har egentlig ingen mening. Men min forklaring er alts er det er fordi politiet skjnnte ganske fort at kryptoopplegget var kun for dekke over noe annet, og ikke noe mere, og ville prve det ene og andre. Og det kommer egentlig ogs fram fra brevet fra HBB ifhld til avlytting.
Jeg m innrmme at jeg ikke forstr s mye av dette "krypro-opplegget" som du forklarer. Men jeg synes det er intressant, og jeg forstr litt mer, etterhvert som du har postet flere innlegg.
Citat:
Men min forklaring er alts er det er fordi politiet skjnnte ganske fort at kryptoopplegget var kun for dekke over noe annet, og ikke noe mere, og ville prve det ene og andre.
Betyr dette at du mener at "krypto-opplegget" ikke kunne blitt brukt som kommunikasjon for eventuelle kidnappere?

Edit:
Hvis svaret er "ja" - er det fordi det ville blitt for komplisert for TH benytte kommunikasjonen uten hjelp (fra f.eks. politiet)?
Senast redigerad av Havhest 2020-06-10 kl. 16:41.
Citera
2020-06-10, 16:45
Medlem
Citat:
Ja, norsk politi har nok undervurdert disse kriminelle miljene, fordi de var s unge dengang - men s fikk de "lov" til utvikle seg.
Heldigvis s ser det ut som dette blir prioritert n.

Det er mulig du har rett i at det mangler ressurser i gjeng-miljene. Men det fr meg ogs til tenke p Jensen-saken, alts at motivet var det samme. Den saken har vrt langvarig, og etterforskning og rettsak har foregtt parallelt med Lrenskog-saken. Jensen hadde i sin tid angivelig stlkontroll p gjengmiljene, og var vel en forgangsfigur i arbeidet mot disse. Om det eventuelt er Jensen selv som har hatt tilgang til "ressurser", for motvirke flere avslringer i tilknytning til tiltalen - det vet jeg ikke. Det kunne likegodt vrt noen andre, som forelpig har passert i stillhet i forhold til saken.
Jeg tenker at det er mer sannsynlig at det finnes ressurser tilgjengelig for bde den ene og den andre i den saken

Jeg spekulerer vilt ;-)

Jeg kender ikke Jensen sagen, har du et link?

Hvis man skal spekulere lidt i gjengteorien, s har de kontakter til Balkan, vben og narko handel formoder jeg, dette sendes normalt med containerskibe. Kender ikke s meget til Balkanmiljet, andet en de er svrt brutale, meget mere end vi ser herhjemme, men de samarbejder ogs med grupperinger her. Lad os lege, at betalingen for varer foregr via krypto. De handler internationalt og er ekstremt organiserede. Jeg ved at de fx handler med Saturdarah der udspringer fra Holland, men har afdelinger i flere lande. Kidnapningen er planlagt sammen Norge/Balkan gruppen fordi de har haft et uforstyrret marked i Norge i revis, mske ogs som indgangsvej til levering i resten af norden. Nu begynder politiet at vgne op, det forstyrre deres ellers gode forretning. Kryptodelen styres af erfarne folk i Balkan og de norske gutter fjerner AEH.
Det er vild spekulation, tror stadig ikke det er her lsningen ligger, mest fordi politiet vedholder at have bde tekniske og taktiske fund der peger i retning af TH, og aldrig har prsenteret noget der peger i andre retninger.
Citera
2020-06-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlock.Undt.Holm
Det er s langt den eneste "hemmeligheten" som kan sies vre logisk i forhold til tidsaspektet, TH sin situasjon da og motivet. Kretsen rundt med AP folk osv gir dette enda mere "kjtt p beinet".

Du fr nesten lese boka om Wiborg og se dokumentaren og s samfalle det med de fakta vi pr i dag vet om TH og hans business liv og nr konkurs tiden osv. Dette er jo spekulasjon, men menneskets historie har nok vist at den som er veldig rik ofte har gtt over noen lik for komme dit.

Olav Thon eller "mannen med fyrstikkene",er jo et eksempel der. Tollefsen som sendte en fyr med AK 47 etter en stakkar kommuneansatt for stjele til seg fellesverdier osv. Inne shipping er lista endels.

Jeg har lest boka og sett serien, ganske s uinteressant. Milevis unna vre s slagkraftig som boka om drapet p Birgitte Tengs og Baneheia-saken. Det eneste som gjr saken om Wiborg interessant er konsekvensene, det er litt for mange som nsker at det skal vre et attentat.
Citera
2020-06-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ikke veeeeeldig avansert, men hvis du aldri har hatt en kryptolommebok da har du for lite kunnskap f alt dette til, se liste nedenfor.

- du m vite og ha erfaring med hvordan du oppretter lommebok
- du m god forstelse av btc og xmr addresser og hvordan det fungerer for skape mest mulig forvirring
- du m vite og ha erfaring med kryptobrser som Huobi, kuCoin, Kraken, Binance osv. Hvis du tror du kjper btc via annonser som stadig dukker opp p fb osv, har du ikke den rette kunnskap, da er du et lett svindeloffer!
- du m vite hva OTC str for, og har litt kunnskap om forskjellige otc brser.
- du m vite hvordan du kan f takk i krypto uten at du legger igjen spor, f.e. med bruke falske eposter. I Norge per i dag blir det veldig vanskelig ettersom du fr ikke kjpt krypto uten ID.
- du m vite om nettsteder hvor man kan flge med transaskjoner, og vet hvordan man skal bruke de
- du m vite hvordan du bruker Tor for kunne sende og motta krypterte eposter
- du er typisk en person som ikke for allefrste gang begynner med krypto, du har gjrt alt dette fr, og flere ganger. Du vet hva du driver med.

Er alt dette vanskelig? Nei egentlig ikke. Du behver ikke vre IT ekspert, eller krypto ekspert, tvert imot, men du m ha en fortselse for data, sikkerhet, og m kjapt kunne lese deg opp hvordan du gr fram.
Hvor mange 70 ringer i Norge har i det hele tatt snust p kryptovaluta? Rart at akkurat TH er en av de f...
Citera
2020-06-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Hvor mange 70 ringer i Norge har i det hele tatt snust p kryptovaluta? Rart at akkurat TH er en av de f...
De fleste milliardrer i Norge har enten snust sjl eller blitt oppskt. Men det er nok en av tingene som gjr politisjefer helt oppslukt om THs rolle..
Senast redigerad av tiltmeyes 2020-06-10 kl. 17:07.
Citera
2020-06-10, 17:18
Medlem
Citat:
I bunnen m det ligge en god forstelse for sikkerhet/IT. Et eksempel p det motsatte er telefonloggen til TH. Hvis det er riktig at han slettet anrop fra loggen i et forsk p skjule at han ble "bekymret" for tidlig (eller livstegn), s mangler han elementr forstelse som ikke str i stil med noe av opplegget.
Senast redigerad av tiltmeyes 2020-06-10 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in