2020-06-10, 17:32
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Ikke veeeeeldig avansert, men hvis du aldri har hatt en kryptolommebok da har du for lite kunnskap f alt dette til, se liste nedenfor.

- du m vite og ha erfaring med hvordan du oppretter lommebok
- du m god forstelse av btc og xmr addresser og hvordan det fungerer for skape mest mulig forvirring
- du m vite og ha erfaring med kryptobrser som Huobi, kuCoin, Kraken, Binance osv. Hvis du tror du kjper btc via annonser som stadig dukker opp p fb osv, har du ikke den rette kunnskap, da er du et lett svindeloffer!
- du m vite hva OTC str for, og har litt kunnskap om forskjellige otc brser.
- du m vite hvordan du kan f takk i krypto uten at du legger igjen spor, f.e. med bruke falske eposter. I Norge per i dag blir det veldig vanskelig ettersom du fr ikke kjpt krypto uten ID.
- du m vite om nettsteder hvor man kan flge med transaskjoner, og vet hvordan man skal bruke de
- du m vite hvordan du bruker Tor for kunne sende og motta krypterte eposter
- du er typisk en person som ikke for allefrste gang begynner med krypto, du har gjrt alt dette fr, og flere ganger. Du vet hva du driver med.

Er alt dette vanskelig? Nei egentlig ikke. Du behver ikke vre IT ekspert, eller krypto ekspert, tvert imot, men du m ha en fortselse for data, sikkerhet, og m kjapt kunne lese deg opp hvordan du gr fram.
Takk for svar. Forstr jeg deg rett at alt du lister opp her er noe motparten faktisk har foretatt? Jeg har tenkt at det stort sett er TH/kripos som har vrt den aktive p kryptobiten.
Citera
2020-06-10, 17:41
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg m innrmme at jeg ikke forstr s mye av dette "krypro-opplegget" som du forklarer. Men jeg synes det er intressant, og jeg forstr litt mer, etterhvert som du har postet flere innlegg.

Betyr dette at du mener at "krypto-opplegget" ikke kunne blitt brukt som kommunikasjon for eventuelle kidnappere?

Edit:
Hvis svaret er "ja" - er det fordi det ville blitt for komplisert for TH benytte kommunikasjonen uten hjelp (fra f.eks. politiet)?

Helt klart. Ekte kidnappere forstr at en 70 ring som er digitalt analfabet ikke har en sjanse i verden til betale lsepengene p den mten som er skissert. Om man ser bort fra kunnskapen som kreves s er bare det skaffe nok Monero i seg selv en utfordring.
Man m ha forsttt at TH ville trenge hjelp. Da ville kanskje "kryptogutten" RU vre nrliggende sprre?
Hvis man skal utforske tanken om at TH er uskyldig, og dette er en reell kidnapping for lsepenger, s m RU vre involvert p en eller annen mte. Tror ikke det er tilfeldig at TH ble oppskt som kryptoinvestor i mnedene forut for forsvinningen.
Citera
2020-06-10, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Jeg har lest boka og sett serien, ganske s uinteressant. Milevis unna vre s slagkraftig som boka om drapet p Birgitte Tengs og Baneheia-saken. Det eneste som gjr saken om Wiborg interessant er konsekvensene, det er litt for mange som nsker at det skal vre et attentat.

Ikke noe attentat sier du. Du kanskje kan forklare hvorfor TV2 som dro nedover dit, bevisst feilinformerte angende hvilket lsesystem det var p drene. De filmet elektroniske drlser fra et annet hotell, og psto at det var fra samme hotell. Dette var lser som registrerte p data hvis dren ble pnet. Hotellet som Wiborg var p, hadde ikke slike lser. Det ble p bakgrunn av dette i Norge konkludert med at det var selvmord, fordi det ville blitt registrert hvis det kom andre folk inn der.
Jeg har spurt deg om dette tidligere, men da hadde du ikke s lyst til svare.
Her str det om drlsene.
https://www.dagbladet.no/kultur/tv-2...pssak/60901615
Citera
2020-06-10, 17:45
Medlem
Slettsnokens avatar
OT men det slr meg i intervjuet med Scandiamannen like etter Palmemordet, nr han sier polisen r kanske drliga p att lgga pussel, at det minner meg litt om familien i saken vi diskuterer...
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-06-10 kl. 17:50. Anledning: Precisering
Citera
2020-06-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Jeg kender ikke Jensen sagen, har du et link?

Hvis man skal spekulere lidt i gjengteorien, s har de kontakter til Balkan, vben og narko handel formoder jeg, dette sendes normalt med containerskibe. Kender ikke s meget til Balkanmiljet, andet en de er svrt brutale, meget mere end vi ser herhjemme, men de samarbejder ogs med grupperinger her. Lad os lege, at betalingen for varer foregr via krypto. De handler internationalt og er ekstremt organiserede. Jeg ved at de fx handler med Saturdarah der udspringer fra Holland, men har afdelinger i flere lande. Kidnapningen er planlagt sammen Norge/Balkan gruppen fordi de har haft et uforstyrret marked i Norge i revis, mske ogs som indgangsvej til levering i resten af norden. Nu begynder politiet at vgne op, det forstyrre deres ellers gode forretning. Kryptodelen styres af erfarne folk i Balkan og de norske gutter fjerner AEH.
Det er vild spekulation, tror stadig ikke det er her lsningen ligger, mest fordi politiet vedholder at have bde tekniske og taktiske fund der peger i retning af TH, og aldrig har prsenteret noget der peger i andre retninger.
Saken omtales som en maraton-sak, s det er vanskelig finne en god oppsummering.
Det blir dessverre bare et tilfeldig utvalg.
Her er noen linker:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...n-troverdighet
Citat:
Under rettssaken har Cappelens motiv for forklare seg om Jensen vrt et tema. Aktor la i prosedyren ikke skjul p at Cappelen har en ambisjon om en vesentlig strafferabatt, men avviste at det gir ham motiv for smre p i sine forklaringer om Jensens rolle.
https://www.nrk.no/norge/spesialenhe...sel-1.14959363
Citat:
Maratonsaken mot Eirik Jensen nrmer seg slutten, etter nrmere 70 rettsdager.
Citat:
En dom mot Jensen kan bli en skamplett for historiebkene
https://www.dt.no/meninger/debatt/kr...o/5-57-1260556
Citat:
Nytt ukjent spill i Jensen-saken:*Prver fjerne aktor
https://www.dagbladet.no/nyheter/nyt...aktor/71705905
Citat:
Jensen ble vinteren 2014 arrestert, og siktet for grov korrupsjon og medvirkning til smugling av 13,9 tonn hasj. Hsten 2017 ble han dmt til 21 rs fengsel i Oslo tingrett.
https://www.tv2.no/a/10376603/
Citat:
Folk ser at Jensen har holdt kjeft, og det fr han respekt for. Uavhengig av om han er skyldig eller ikke, s har han ikke snakket eventuelle andre personer inn i saken, sier Ali.
Citat:
Men slik det n fremstr, har han tatt de pakistanske gjengene knallhardt, mens de norske storfiskene slapp unna. Det gjr at man undrer seg litt.
Citera
2020-06-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Samme som med Helge Fossmo. Nnei, prester er ikke s snille og mennesklige som man skulle tro. Enkelte av dem er noen svin.
Tenkte p han jeg og...Kanskje TH har manipulert barna til utfre alt, mens han har alibi...skremmende
Citera
2020-06-10, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiltmeyes
I bunnen m det ligge en god forstelse for sikkerhet/IT. Et eksempel p det motsatte er telefonloggen til TH. Hvis det er riktig at han slettet anrop fra loggen i et forsk p skjule at han ble "bekymret" for tidlig (eller livstegn), s mangler han elementr forstelse som ikke str i stil med noe av opplegget.

Kan hende at TH alltid slettet sine egne oppringinger.

At det var hans vane p denne gamle nokiaen som han visstnok pleide legge igjen p jobb. Med koden ripet inn i glasset p displayet ...

Og at TH av gammel vane slettet de to frste oppringingene. Fr han kom p at han skulle ha oppringingene for vise frem til politiet.

Men det er uansett litt dumt liksom ikke forst at teleoperatren registrerer alle anrop da. Kanskje enda ett moment som skulle bygge opp om imaget av vre "teknisk tilbakestende", som han omtaler seg selv som.
Citera
2020-06-10, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiltmeyes
I bunnen m det ligge en god forstelse for sikkerhet/IT. Et eksempel p det motsatte er telefonloggen til TH. Hvis det er riktig at han slettet anrop fra loggen i et forsk p skjule at han ble "bekymret" for tidlig (eller livstegn), s mangler han elementr forstelse som ikke str i stil med noe av opplegget.
Ja, dette m vi vre enig om
Eller kanskje slettingen av anropene var en villeding
Citera
2020-06-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Ikke noe attentat sier du. Du kanskje kan forklare hvorfor TV2 som dro nedover dit, bevisst feilinformerte angende hvilket lsesystem det var p drene. De filmet elektroniske drlser fra et annet hotell, og psto at det var fra samme hotell. Dette var lser som registrerte p data hvis dren ble pnet. Hotellet som Wiborg var p, hadde ikke slike lser. Det ble p bakgrunn av dette i Norge konkludert med at det var selvmord, fordi det ville blitt registrert hvis det kom andre folk inn der.
Jeg har spurt deg om dette tidligere, men da hadde du ikke s lyst til svare.
Her str det om drlsene.
https://www.dagbladet.no/kultur/tv-2...pssak/60901615

Var det TV2 som stod for etterforskningen ? Interessant.
Citera
2020-06-10, 18:53
Medlem
Citat:
Saken omtales som en maraton-sak, s det er vanskelig finne en god oppsummering.
Det blir dessverre bare et tilfeldig utvalg.
Her er noen linker:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...n-troverdighet

https://www.nrk.no/norge/spesialenhe...sel-1.14959363

https://www.dt.no/meninger/debatt/kr...o/5-57-1260556

https://www.dagbladet.no/nyheter/nyt...aktor/71705905

https://www.tv2.no/a/10376603/

Det er jo lidt vildt... Forhbentlig er den form for korruption meget sjlden. Men der er da nogle store fisk i Norge med ressourcer, en liga langt over gjengmiljet, og der m vre gode kontakter til udlandet hvis der skal smugles s meget ind. Tnker at denne type kriminelle er langt mere velovervejede og systematiske end gjengmiljet, hvor det liges meget er stoffer, vold, re, respekt osv der er i spil.
Citera
2020-06-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Takk for svar. Forstr jeg deg rett at alt du lister opp her er noe motparten faktisk har foretatt? Jeg har tenkt at det stort sett er TH/kripos som har vrt den aktive p kryptobiten.
Du sprte om motparten, da svarer jeg om motparten. Politiet og kripos er p en hel annen niv av ekpertise. Ja, de har opprettet btc og xmr adresser, de har overfrt btc via kryptobrser, de har sendt krypterte eposter, de visste god kunskap om otc brser. De var god forberedt og som man sier "ving gjr mester".

Citat:
Betyr dette at du mener at "krypto-opplegget" ikke kunne blitt brukt som kommunikasjon for eventuelle kidnappere? Hvis svaret er "ja" - er det fordi det ville blitt for komplisert for TH benytte kommunikasjonen uten hjelp (fra f.eks. politiet)?
I enhver reel kidnappingssituasjon m man forvente forhandle og sende livsbevis. Begge er reelt sett ikke mulig via krypto. Nr det er sagt, s ER det mulig ha en fram og tilbake dialog via metadata (40 tegn om gangen, ala "decode hex..." - det blir litt som sende sms'er - men problemet der er at det kreves spesielle verkty, og blir fort litt avansert. Ogs, det m foreg via monero ettersom det finnes nettsider som viser alle btc metadata i realtime http://coinsecrets.org/ og det ville bli plukket opp med engang av kryptoverden hvis det gikk 'ascii' meldinger fram og tilbake. Monero har noe lignende, men der er det usynlig for omverden. Uansett er det langt utenfor kompetanse til hvermansen, og man trenger hjelp for kunne sende slike meldinger. En person med innegende kryptoerfaring og litt datakunnskap kan f det til.

Nr man ikke kan forhandle, ikke kan sende livsbevis eller svare p sprsml som kan bekrefte at AE er i live, og man ber om 100 mil nok i lsepenger er det opplagt at noe skurrer, g med p slike forutsetninger og krav er galskap.
Citera
2020-06-10, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyJohnnyJohnny
Tenkte p han jeg og...Kanskje TH har manipulert barna til utfre alt, mens han har alibi...skremmende

Man vet jo alt slike folk finnes. Det verste er at de framstr som helt normale nr man snakker med dem. Superpsykopater. Nr det gjelder denne saken, s har politiet gitt ut veldig mye info n. Tilogmed kryptokodene, snn at datafolk her inne har greit finne fram til kontoer, datoer, belp osv, men det er noen f ting som de ikke vil ut med, og det er f.eks. dette med valpen om morgenen. Hvem passet den, var det snnen? Nr ble valpen levert etter teaterbesket? Om morgenen? Det virker som at dette er en veldig viktig brikke.
Skal ikke se bortifra at snnen er delaktig i dette. At han har en eller annen rolle.
Man har mange eksempler p at mannen i huset har gjort snn at barna har vendt seg imot moren.
Husker en historie der faren i huset hadde manipulert snnen til tro at hun var utro og mtte bankes. Snnen ble manipulert til utve vold. Til slutt reiste hun sin vei.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in