Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-05-30, 22:33
Medlem
cheringens avatar
Minns jag rätt?

Visst var det så att man av en helt annan anledning skulle tömma den stora dammen utanför Chez Olgas?

Jag minns också som Malmöbo hur tidningarna följde tömningsarbetet, skulle mordvapnet hittas???? Eller inte???

Jag minns också Chez Olgas formidabla stekt spätta med pressad potatis och skirat smör. Spättan täckte en hel tallrik

Instämmer med andra skribenter, jäkla intressant med alla gamla fall som nämns.

Tack alla trådskapare!
Citera
2009-05-30, 22:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant info.

Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Visst var det så att man av en helt annan anledning skulle tömma den stora dammen utanför Chez Olgas?

Jag minns också som Malmöbo hur tidningarna följde tömningsarbetet, skulle mordvapnet hittas???? Eller inte???

Jag minns också Chez Olgas formidabla stekt spätta med pressad potatis och skirat smör. Spättan täckte en hel tallrik

Instämmer med andra skribenter, jäkla intressant med alla gamla fall som nämns.

Tack alla trådskapare!

Tack för mycket intressant info du kommer med cheringen.

Det förvånar mig inte alls om det skulle ha varit på detta sätt ang. tömningen av Pildammen eftersom det tog hela åtta år innan detta blev gjort.

Det vattnas riktigt i munnen när du beskriver den stekta spättan
Citera
2009-05-31, 02:05
Medlem
LittleWings avatar
Spättan låter deliikat men jag vill veta mer om detta brott!! Konstigt att det tog så lång tid att hitta vapnet och konstigt att media inte har grävt djupare.... Kan det ha att göra med att branschen (restaurang) inte tas på allvar av samhället? Att offret "bara" var krögare?
Citera
2009-05-31, 13:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleWing
Spättan låter deliikat men jag vill veta mer om detta brott!! Konstigt att det tog så lång tid att hitta vapnet och konstigt att media inte har grävt djupare.... Kan det ha att göra med att branschen (restaurang) inte tas på allvar av samhället? Att offret "bara" var krögare?

Konstigt nog så har det även i detta fall skrivits litet om detta förutom tiden efter att det hade inträffat samt när Pildammen skulle tömmas på sitt vatten.

Att det tog hela åtta år för att få fram vapnet ur vattnet fastän polisen misstänkte att det skulle ligga där är under all kritik. Dessutom låg pistolen nära strandkanten.

Det verkar som om fallet sköttes på ett slappt och ointressant sätt sett iaf ur en lekmans ögon.
Citera
2012-07-12, 16:32
Medlem
MaxWalters avatar
Bump!

För den som vill besöka Chez Olga kan det upplysas om att restaurangen numera heter Bloom in The Park och severar mat och dryck i det högre prissegmentet.

Off topic: Okänt om man fortfarande kan få en fomidabelt stekt spätta.
Citera
2020-06-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja det var tur Ascheberg att både vattnet och botten i Pildammen var av det gynsamma slaget.

Nej det står inte vad det var för slags vapen merrän att det var en pistol.
Det upphittade, och sannolika skjutvapnet. Vapnet provskjöts aldrig då det var för medgånget efter tiden i vattnet.
https://bilderisyd.se/produkt/kk131113052/
Citera
2020-06-27, 12:10
Medlem
Citat:
Precis vad som har förvånat mig också. Det skulle absolut inte behöva tagit hela åtta år att få fram pistolen när polisen dessutom misstänkte att den låg i just Pildammen.

Såg en s/v bild på pistolen efter att de hade fått upp den. Den såg faktiskt helt förstörd ut. Är förvånad över att det gick att skjuta med den?

Pustolen provsköts aldrig.
Citera
2020-06-27, 16:02
Medlem
Citat:
Natten mot den 29 juni 1976, rusade två okända män in på restaurangen Chez Olga i Malmö och mördade restaurangchefen Bernard Vanel. Restaurangens hovmästare blev vittne till mordet.

Bernard Vanel var en av de två ägarna till detta poulära ställe. Han hade vid ett flertal tillfällen tidigare hemsökts av av flera inbrottsttjuvar. Några av dessa hade han ertappat på bar gärning.

Polisen berömde honom för hans mod och vilja, och utnämnde Vanel till sheriff med stjärna. Var det kanske hans "sheriff-jobb" som fick gärningsmännen att hämnas på honom? Var det en polisvän som skulle tystas?

Två beväpnade rånare/hämnare trängde sig alltså in i restaurangens källare för att gå till verket. Offret skjöts kallblodigt ner mitt framför ögonen på en ung hovmästare. Mördarna försvann därefter sedan spårlöst.

Under en fas av utredningsarbetet misstänktes hovmästaren för att ligga bakom planeringen av mordet. Det gick t.o.m. så långt att hovmästaren anhölls men släpptes senare.

Mordvapnet misstänkte polisen skulle vara slängt i den närbelägna Pildammen, alldeles i närheten av restaurangen.

Först 1984 gjordes en undersökning av Pildammen och där på dammens botten påträffades en pistol. Kriminaltekniska anstalten kunde också fastställa att denna pistol var mordvapnet. Mördaren hade kastat ifrån sig vapnet bara några meter från strandkanten.

Slött agerat av polisen.
Citera
2020-06-27, 17:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Januari 1984.

Citat:
Ursprungligen postat av Flirre
Det upphittade, och sannolika skjutvapnet. Vapnet provskjöts aldrig då det var för medgånget efter tiden i vattnet.
https://bilderisyd.se/produkt/kk131113052/

Tack för länken till fotot på det vapnet.

Citat:

"Laddad Savage 7,65 mm – funnen vid rensning i Pildammarna januari 1984
Troligen vapnet från mordet på Bernard Vanel."
Citera
2020-06-27, 20:18
Medlem
Citat:
Tack för länken till fotot på det vapnet.

Citat:

"Laddad Savage 7,65 mm – funnen vid rensning i Pildammarna januari 1984
Troligen vapnet från mordet på Bernard Vanel."

Coolt vapen.
Citera
2020-06-27, 21:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vapnet blev liggande under 7½ års tid i vattnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Flirre
Pustolen provsköts aldrig.

Pistolen såg förstörd ut men redan tidigt misstänkte polisen att den kunde ha kastats i Pildammen.

Varför fick vapnet ligga så länge där kan man undra? Under ca 7½ års tid. Den låg dessutom bara några meter från stranden. Hade vapnet blivit upplockat åratal innan hade det gått att provskjuta det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in