Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-15, 18:58
  #1
Medlem
Skulle göra en Hjulinställning. Vilket dom inte klara av.

Dom gjorde nu bara en mätning av hur allt stod till.

Nån som kan förklara va alla siffror betyder?

http://www.bilddump.se/bilder/202007...251.221.93.jpg
Citera
2020-07-15, 19:48
  #2
Medlem
Fuzzs avatar
Toe (toe in) går alltid att ställa och är det viktigaste värdet

Camber inte alltid det går att ställa lika så med Caster.

här förklaras det då det är för mycket att förklara https://www.superproeurope.com/techn...ent.angles.cfm
__________________
Senast redigerad av Fuzz 2020-07-15 kl. 19:50.
Citera
2020-07-15, 19:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Toe (toe in) går alltid att ställa och är det viktigaste värdet

Camber inte alltid det går att ställa lika så med Caster.

här förklaras det då det är för mycket att förklara https://www.superproeurope.com/techn...ent.angles.cfm

Just nå spårar bilen åt vänster bak och åt höger fram 😕 deras ord men dom kunde inte göra nåt.

Att bak hjulen sliter insida är ok för de gör bmw (alla med delad axel)
Men har detta problem fram oxå.

Ska ja skruva in eller ut styrstagen för just nu pekar hjulen utåt.
Citera
2020-07-15, 20:06
  #4
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten--wood
Skulle göra en Hjulinställning. Vilket dom inte klara av.

Dom gjorde nu bara en mätning av hur allt stod till.

Nån som kan förklara va alla siffror betyder?

http://www.bilddump.se/bilder/202007...251.221.93.jpg

Toe(in) hur mycket hjulens framdel pekar inåt "som en plog", en bakhjulsdriven bil går lite stadigare när framhjulen plogar en aning än när dom är helt parallella eftersom hjulen pressas något bakåt när man kör och då blir parallella(detta ökar när man bromsar). På en framhjulsdriven bil dras hjulen framåt när dom driver och därför ställer man mindre toe in på den.

Total toe är summan av avvikelsen från 0 för bägge hjulen, separat toe är värdet för varje hjul(för att veta om justeringen ska göras på bägge sidor eller mer på den ena sidan). Mäts i grader och minuter, där en minut ' är 1/60 del av en grad.

Camber är ett mått på hur mycket hjulen avviker från att vara lodräta mot marken, ovandelen på hjulet brukar luta något inåt mot bilen.

Setback är ett mått på om framhjulen sitter lika långt fram på bilen, alltså sitter på rätt ställe, kan ändras om något i framvagnen är krokigt.

Spårvinkel gissar jag är samma som camber fast på bakhjulen, om bilen har delad bakaxel.

Svarta siffrorna till vänster är dom önskade värdena med toleranser för max avvikelse, dom röda siffrorna till höger är uppmätta värden på din bil. >Det är alltså dom röda siffrorna som talar om ifall något behöver justeras på din bil och hur mycket.


http://www.alltomdack.se/2011/02/22/...nsinstallning/
Citera
2020-07-15, 20:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Toe(in) hur mycket hjulens framdel pekar inåt "som en plog", en bakhjulsdriven bil går lite stadigare när framhjulen plogar en aning än när dom är helt parallella eftersom hjulen pressas något bakåt när man kör och då blir parallella(detta ökar när man bromsar). På en framhjulsdriven bil dras hjulen framåt när dom driver och därför ställer man mindre toe in på den.

Total toe är summan av avvikelsen från 0 för bägge hjulen, separat toe är värdet för varje hjul(för att veta om justeringen ska göras på bägge sidor eller mer på den ena sidan). Mäts i grader och minuter, där en minut ' är 1/60 del av en grad.

Camber är ett mått på hur mycket hjulen avviker från att vara lodräta mot marken, ovandelen på hjulet brukar luta något inåt mot bilen.

Setback är ett mått på om framhjulen sitter lika långt fram på bilen, alltså sitter på rätt ställe, kan ändras om något i framvagnen är krokigt.

Spårvinkel gissar jag är samma som camber fast på bakhjulen, om bilen har delad bakaxel.

Svarta siffrorna till vänster är dom önskade värdena med toleranser för max avvikelse, dom röda siffrorna till höger är uppmätta värden på din bil. >Det är alltså dom röda siffrorna som talar om ifall något behöver justeras på din bil och hur mycket.


http://www.alltomdack.se/2011/02/22/...nsinstallning/

Ah tror ja e me lite mer nu =)

Då dom inte fixa att ställa nåt alls så ska ja ge mig på att skruva lite själv. Iaf så ska framhjulen vinklas in. Dom pekar utåt nu å äter insida som 17 😕.

Bak så va de ställt så möe de gick. Men dom trodde på en sne bakaxel 😕
Citera
2020-07-15, 20:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten--wood
Ah tror ja e me lite mer nu =)

Då dom inte fixa att ställa nåt alls så ska ja ge mig på att skruva lite själv. Iaf så ska framhjulen vinklas in. Dom pekar utåt nu å äter insida som 17 😕.

Bak så va de ställt så möe de gick. Men dom trodde på en sne bakaxel 😕

Vad var orsaken till att de inte ansågo sig kapabla att fullfölja den hjulinställning som jag förutsätter var det som beställdes?
Citera
2020-07-15, 20:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad var orsaken till att de inte ansågo sig kapabla att fullfölja den hjulinställning som jag förutsätter var det som beställdes?

Dom påstod att allt satt fast även om dom värmde. Det bara knaka i de dom drog i så dom våga inte ha sönder nåt (detta va bak dom försökte) fram gjorde dom inget alls då de inte gick bak.

Det roliga är. Är att jag bytte länkarmarna bak förra helgen. Så att de ska sitta fast så som dom sa tror jag inte alls på.
Citera
2020-07-15, 21:10
  #8
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten--wood

Då dom inte fixa att ställa nåt alls så ska ja ge mig på att skruva lite själv. Iaf så ska framhjulen vinklas in. Dom pekar utåt nu å äter insida som 17 😕.


Ska du ställa hjulen med ögonmått? I så fall går det nog inget vidare, dina framhjul pekar inåt nu (positiv toe).
Citera
2020-07-15, 21:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ska du ställa hjulen med ögonmått? I så fall går det nog inget vidare, dina framhjul pekar inåt nu (positiv toe).

Nja inte ögonmått men vattenpass me laser. Hitta nån sida tidigare idag.

Att de inte blir helt bra är bättre än va de e nu.
Äter däck som f-n fram (insida) 😕
Citera
2020-07-16, 00:00
  #10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten--wood
Nja inte ögonmått men vattenpass me laser. Hitta nån sida tidigare idag.

Att de inte blir helt bra är bättre än va de e nu.
Äter däck som f-n fram (insida) 😕
Du har ganska mycket mer camber än rekommenderat värde, hjulen lutar alltså inåt så du åker mer på insidorna. En vanlig följd av att man byter eller kapar fjädrar är ändrad camber, så du ska kanske börja där.
Citera
2020-07-16, 08:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du har ganska mycket mer camber än rekommenderat värde, hjulen lutar alltså inåt så du åker mer på insidorna. En vanlig följd av att man byter eller kapar fjädrar är ändrad camber, så du ska kanske börja där.

Inga kapade fjädrar här. (Går inte på bmw)
Men coilovers 😂

Men då lär man shimsa ut fjäderbena? Eller tänker ja fel nu? (Brukar ha lite otur när ja tänker 😉 )

Ja tror eller ser ut som om höger fram pekar utåt om man står framför bilen.
Därför tänkte jag skruva in det styrstaget.

Jag ska beställa nya styrstag å länkarmar runt om och lämna in en gång till. Men behöver en rullande bil också så bara den sliter lite mindre än va den gör nu så är jag nöjd.
Citera
2020-07-16, 09:58
  #12
Medlem
zoombos avatar
Många känner inte till att när man ändrar geometrin på hjulupphängningen så måste man göra en hjulinställning och det är då främst för att justera cambervinkeln, hjulen kommer att "luta fel" om man av någon anledning ändrat ett mått.

Tänk triangel. Ena sidan är hjulaxeln. Andra är höjden alltså längden på stötdämpare/fjäder.
Tredje sidan är den som går mellan hjulets ytterdel och upp till toppen av dämparen/fjädern. Dessa bildar en triangel med en viss förutbestämd vinkel som skiljer mellan olika bilar och som biltillverkaren bestämt utifrån bilens övriga förutsättningar så den ska man nog inte försöka laborera med.

Ändrar man längden på någon av de förstnämnda så påverkas vinkeln av den sista sidan.
Hjulaxelns längd är rätt statisk och brukar aldrig vara föremål för någon förändring men monterar man på hjul som är större eller mindre än original så kommer även ändringen på hjulaxelns vinkel att påverkas - men det behövs i praktiken ganska stor förändring innan man måste göra en hjulinställning pga detta.
Det brukar däremot behövas om fjädrar som dämpare byts ut - då måste den nya vinkeln justeras så att hjulet fortfarande "står plant" på marken - dvs genom att justera cambern. Monterar man coilovers blir det en ganska stor förändring och låter man inte göra en hjulinställning rätt omgående kan man nöta däcken helt fel på bara någon tank eller två. För bilar med avancerad bakvagn och delad bakaxel typ BMW gäller att även detta måste justeras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in