2020-08-09, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Skillnaden är att priserna är ungefär samma men kvaliten på amazon basics exempelvis är skyhögt ovanför de du nu listade. Många kommer inte se någon vits med att besöka kedjorna ute i köpcenter när de med sitt prime-abonnemang kan få allt skickat inom 1 dygn eller max 2.

Folk förstår inte hur sjukt stora amazon är, de kan köpa alla tre kedjorna utan att det ens skulle märkas i amazons balansräkning.

Oh wow, skickar inom 1-2 dygn - precis som alla andra sidor på nätet....zZzZ
Citera
2020-08-09, 12:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Oh wow, skickar inom 1-2 dygn - precis som alla andra sidor på nätet....zZzZ

Enda befintliga e-handeln som kunnat spela i samma liga enligt mig är Apotea, alla andra tar minst 2 dagar, oftast 3.

Amazon har många nackdelar för landet men de stora fördelarna för oss konsumenter är utbud och hastighet, det är verkligen ingenting att ZZzz åt. Svenska trötta företag kommer tvingas att vässa sitt erbjudande ordentligt för att kunna konkurrera - fast det är nog kört för många av dem oavsett.
Citera
2020-08-09, 12:15
Medlem
Citat:
Enda befintliga e-handeln som kunnat spela i samma liga enligt mig är Apotea, alla andra tar minst 2 dagar, oftast 3.

Amazon har många nackdelar för landet men de stora fördelarna för oss konsumenter är utbud och hastighet, det är verkligen ingenting att ZZzz åt. Svenska trötta företag kommer tvingas att vässa sitt erbjudande ordentligt för att kunna konkurrera - fast det är nog kört för många av dem oavsett.

De flesta sidor jag handlar på skickar samma dag om man beställer innan 16.
Citera
2020-08-09, 12:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
De flesta sidor jag handlar på skickar samma dag om man beställer innan 16.

De enda som gjort det för mig är Dustin och som sagt apotea som utnyttjar tidningsbuden på morgonen.

Amazon kommer tvinga företagen att få upp hastigheten på leveranser, vässa lagerhållning och sänka priser, allt på en gång. Svenskar som ännu inte testat amazon eller att handla från andra länder kommer bli glatt överraskade när de inser skillnaden.

Varför skall jag åka till ett köpcenter för att köpa en usb-sladd på kjell för 100 spänn när jag lika gärna kan köpa exakt samma sladd för 30 spänn och få den hemlevererad dagen efter? Det är dessa mönster som kommer förändras i grunden.
Citera
2020-08-09, 13:48
Medlem
En fara med de här stora rika företagen är att de kan gå med underskott "hur länge som helst" för att "etablera" sig. Det förstör marknaden för mindre företag som inte har de finansiella resurserna för att deltaga i ett sådant chicken race.

NAIRU
http://bilbo.economicoutlook.net/blog/?p=26163
http://bilbo.economicoutlook.net/blog/?p=1502
Citera
2020-08-09, 14:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Skillnaden är att priserna är ungefär samma men kvaliten på amazon basics exempelvis är skyhögt ovanför de du nu listade. Många kommer inte se någon vits med att besöka kedjorna ute i köpcenter när de med sitt prime-abonnemang kan få allt skickat inom 1 dygn eller max 2.

Folk förstår inte hur sjukt stora amazon är, de kan köpa alla tre kedjorna utan att det ens skulle märkas i amazons balansräkning.

Jag tror inte ett dugg på att Amazons doftljus, hårtorkar, sängkläder, hushållsredskap osv håller nämnvärt bättre kvalitet än de du kan köpa på lågpriskedjorna i Sverige, dessutom så är det kul att köpa rakt över disk och klämma på varorna innan man slår till.

Jag kollade förresten på Amazon.de nyss, inte fan var dom där priserna när att jubla över. Samma nivå i det stora hela som på som svenska nätbutiker, ibland var amazon billigare, ofta var dom dyrare. 50-50 på ett ungefär och det gör att dom inte är så intressanta som man först kan tro.
Citera
2020-08-09, 14:30
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
Jag var lite orolig ett tag. För om man säljer som jag gör så vore det väldigt tråkigt att sidan skulle dö..
Det finns 1000-tals tradera-säljare som lever gott på tradera. Men som sagt kommer amazon.se inte att påverka dem som säljer begagnat i någon större utsträckning. Så blev det iallafall inte i USA 2000. Och de som säljer nytt får snarare en ny marknadsplats i amazon.se och kan hitta nya kunder.
Citera
2020-08-09, 14:41
Medlem
Blankts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag tror inte ett dugg på att Amazons doftljus, hårtorkar, sängkläder, hushållsredskap osv håller nämnvärt bättre kvalitet än de du kan köpa på lågpriskedjorna i Sverige, dessutom så är det kul att köpa rakt över disk och klämma på varorna innan man slår till.

Jag kollade förresten på Amazon.de nyss, inte fan var dom där priserna när att jubla över. Samma nivå i det stora hela som på som svenska nätbutiker, ibland var amazon billigare, ofta var dom dyrare. 50-50 på ett ungefär och det gör att dom inte är så intressanta som man först kan tro.

Ja men fortsätt du då att åka till butikerna om du tycker det är så kul. Allt handlar inte om att Amazon är likt våra redan etablerade nätbutiker utan det handlar om att sätta mer press på dessa nätbutiker genom hård konkurrens, detta kommer nog kunna leda till riktigt bra priser och leveranstider! De äger ju redan mer än 20% av marknaden i både Tyskland och Storbritannien så att säga att de inte är intressanta är konstigt.
Citera
2020-08-09, 14:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Du är nog ganska ensam om att tycka det är kul med sämre utbud, oftast dyrare och som man tvingas sätta sig i bilen och köra till något köpcenter med diverse lador.

Det mest troliga utfallet är att amazon kommer lyckas med samma sak här som de gjort i andra länder de gått in i, det räcker att de snor 10-20% av marknaden så kommer redan krisande köpcenter vara ute på ännu mer hal is. Redan innan amazon ens startat här har vi en rätt ordentlig butiksdöd...

Edit: kikade på prime i tyskland, de har leverans samma dag i 14 städer i tyskland, kommer det här så kommer all annan näthandel få det oerhört tufft.
Senast redigerad av sucuk 2020-08-09 kl. 14:54.
Citera
2020-08-09, 14:52
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
En fara med de här stora rika företagen är att de kan gå med underskott "hur länge som helst" för att "etablera" sig. Det förstör marknaden för mindre företag som inte har de finansiella resurserna för att deltaga i ett sådant chicken race.

NAIRU
http://bilbo.economicoutlook.net/blog/?p=26163
http://bilbo.economicoutlook.net/blog/?p=1502

MediaMarkt hade som strategi att gå med förlust de första åren för att konkurrera ut andra företag.
Siba, OnOff och Expert gick i konkurs, är dock osäker på om det var pga MediaMarkt.

Amazon skulle kunna köra med samma strategi om de vill.
Citera
2020-08-09, 14:55
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
MediaMarkt hade som strategi att gå med förlust de första åren för att konkurrera ut andra företag.
Siba, OnOff och Expert gick i konkurs, är dock osäker på om det var pga MediaMarkt.

Amazon skulle kunna köra med samma strategi om de vill.

Mediamarkt har gått med förlust varje år sedan de startade i sverige för 14 år sedan, tror dock inte de hade räknat med att svensken anammat näthandeln, de lyckades konkurrera bort några stycken men priskriget på elektronik här fortsätter.
Citera
2020-08-09, 15:04
Medlem
Citat:
Du är nog ganska ensam om att tycka det är kul med sämre utbud, oftast dyrare och som man tvingas sätta sig i bilen och köra till något köpcenter med diverse lador.

Det mest troliga utfallet är att amazon kommer lyckas med samma sak här som de gjort i andra länder de gått in i, det räcker att de snor 10-20% av marknaden så kommer redan krisande köpcenter vara ute på ännu mer hal is. Redan innan amazon ens startat här har vi en rätt ordentlig butiksdöd...

Edit: kikade på prime i tyskland, de har leverans samma dag i 14 städer i tyskland, kommer det här så kommer all annan näthandel få det oerhört tufft.
grejen med amazon är väl att dom siktar på monopolställning på marknaden. Där kan man snacka sämre priser för konsument...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in