Citat:
Ursprungligen postat av
Moschata
Jag tror det finns normala frklaringar till alla punkter ovan.
Svarar p ngra enkla frgestllningar, se fetat.
1. Kidnapparna fick svrt att fullflja kommunikationen eftersom polisen kopplades in.
De har vl redan ftt en del pengar?
2. Sprket i brevet, r ren spekulation.Man kan ltsas vara svensk eller norsk och lgga in det andra sprkets ord ...Man kan fejka ihop vad som helst.
3. TH har inte motarbetat polisens efterforskningar, tvrtom. Men hans integritet r skadad efter allt nedsvrtande, han vill vara ifred fr att behlla sin hlsa.
4. Att TH lovar dusr fr att finna AE men inte sakens uppklarande kan ha med att gra att
kidnapparna inte vill utlmna AE om det ska klaras upp samtidigt. Fr riskfyllt fr dem. Dusren gller att hitta AE.
Nsta steg r att klara ut. S stod det ocks i brevet att TH skulle gra s. Annas ville de inte lta AE tervnda hem.
5. Mjligen kan man fundera ver varfr TH ville bo i sitt hem nu. Men han har sina grannar och bekanta dr som kanske betyder en del i vardagsmiljn. Han r trots allt hemkr. Han vill hlla ihop de bitar som finns kvar av fungerande liv. Han kan installera larm.
6. Villkoret att slppa AE var ju pengar. Om nu TH ville skiljas, som en av AE:s vninnor berttat att AE talat om, om han vill se henne frsvinna p ett brutalt stt ...varfr skulle TH "skicka tackkort" med alla risker att det publiceras ngonstans? Eller inte skickat pengar - det hade ocks kommit till vrldens knnedom.
Vad han - spekulativt - n hade velat i s fall, borde han betala fr allas skull. Att han betalar motvilligt mste inte betyda att han r skyldig. Han kan ha annat tnkestt kring kidnappingen n att flja kidnapparnas direktiv, srskilt som systemet fr kommunikationen inte fungerade.
7. Vet vi att Nokias ldre telefoner inte raderar de ldsta samtalen? Vet vi att TH -om det inte r s att telefonen automatiskt raderar - inte brukade radera de ldsta samtalen fr att f plats fr nytt minne? Kunde han s mycket av tekniken, r ocks en frga.
Det r verkligen konstigt att kommunikationen fr kryptovaluta, visandet av bildbevis p at AE levde, mjlighet till samtal, inte fungerade med den plattformen!
Den som iordningsstllt sttet att kommunicera p r antingen okunnig eller medvetet okunnig
av ngon anledning. Vilken?
Hade de av ngon anledning ftt svrt att lmna av AE ngonstans, fr att sedan fly?
Kan det bero p att polisen hade kopplats in?
...
Mens resten av de, svrt f, som gidder holde p i denne trden grubler p i hvilken myr eller hvilket vann TH kan ha gjemt AEH i, fikk jeg lyst til TAKKE deg for det mest klarsynte innlegget i denne trden p mange uker.
Det er symptomatisk at ingen svarer p innlegget ditt. Det skyldes kanskje at de f som er igjen er s nedsndd og hjernevasket at de ikke ser hva du skriver. Men det kan ogs skyldes at de ikke forstr svensk.
Derfor tillater jeg meg oversette, parafrasere, kommentere og tildels ogs omskrive og tydeliggjre hva du skriver i ditt svrt s kloke innlegg.
Mlet er ikke n frem til TH-haters, men til noen andre grupper:
A. Politiet (Hvis noen av dem flger denne trden, er det sunt for demokratiet og samfunnet at de blir litt skremt).
B. Folk som lurer p hva i all verden som skjer med Lrenskog-saken. (Hvis de er innom her for bli oppdatert, kunne de komme til tro at saken er ferdig, at TH er skyldig og at alt n handler om tiltale TH og vente p rettsaken.)
C. VG (Som jeg tror har sett lyset. De har sluttet skrive om saken, enda det skaffer dem klikk. Jeg tror de skjnner at de kommer til ende opp i skammekroken utp hsten, i Pressens Faglige utvalg, og i pressekretser ... hvor enn de mtte mtes for tiden.)
D. Team SH og TH og familien, som sikkert trenger trst.
OK! Here we go.
Dette handler, for meg, om amatrkidnapperteorien, som politiet ikke har etterforsket i det hele tatt.
(Og jeg gjentar bare det du skriver, med mine tanker om det samme.)
1. Det skar seg for kidnapperne, fordi TH gikk til politiet. De hadde ikke ventet det. Men de er ikke fullstendig misfornyde. De fikk ut noen kroner.
2. Det er umulig trekke noen konklusjoner p bakgrunn av sprket i brevet. Man kan fake hva som helst.
3. TH har ikke motarbeidet politet. Tvert i mot. N handler det om overleve for ham. Det er ikke unaturlig at det gr ut over helsen til en mann i 70-rene at ordensmakten - jeg tenker at TH er en fyr med prinsipper, i utgangspunktet tror han p lov og orden, politiet, statsmakten, kirke og fedreland plutselig vender seg imot ham.
4. Kravet om at TH skal utlove dusr, er skriket fra folkedypet; "Du er rik, utlov dusr!". Folk overser at dusren handler om f folk til avslre kidnapperne. TH ville ha AEH tilbake. Det er disharmonisk med at han tidlig i saken skulle utlove dusr.
5. TH vil tilbake til sitt hjem. Hallo! Dette er en mann som kunne bodd hvor som helst de siste 20 rene. Han kunne kjpt det feteste leiligheten p Tjuvholmen. Bygget det feteste huset i Holmenkollsen. Men har aldri gjort det. Fordi han er knyttet til huset i Sloraveien. Det er ikke merkverdig at TH helst vil slippe bo p gjesterommet til et av barna sine.
6. TH er selvflgelig en god forhandler. Man blir ikke rik, om man ikke er god til forhandle. I hans "enkle" 60-tallskodede hjerne er det fullstendig urettferdig at noen som vet hvem som kidnappet hans kone skal f penger. Hans naturlige reaksjon er selvflgelig ikke finne seg i kidnappernes premisser og direktiver.
7. Om de to telefonsamtalene som kanskje er slettet fra THs logg. Dette er jeg ikke s sikker p. Jeg tror TH slettet selv fordi han tenkte; Shit, at jeg tok disse to telefonene kan rette mistankene mot meg. (Han vet selvflgelig at sjansene for at han blir mistenkt er enormt store.)
Derfor gjengir jeg bare hva du skrev: Vet vi att Nokias ldre telefoner inte raderar de ldsta samtalen? Vet vi att TH -om det inte r s att telefonen automatiskt raderar - inte brukade radera de ldsta samtalen fr att f plats fr nytt minne? Kunde han s mycket av tekniken, r ocks en frga.
Det siste du skriver er ogs innsiktsfullt.
"Det r verkligen konstigt att kommunikationen fr kryptovaluta, visandet av bildbevis p at AE levde, mjlighet till samtal, inte fungerade med den plattformen!"
For meg er bare dette et bevis p at de som kidnappet AEH ikke hadde forsttt hva som skjer nr man kidnapper noen. De hadde glemt at det alltid oppstr forhandlinger og at man alltid ender i en situasjon hvor man m levere livsbevis.
Resten av det du skriver blir ettertanker.
Den som iordningsstllt sttet att kommunicera p r antingen okunnig eller medvetet okunnig
av ngon anledning. Vilken?
Jeg tviler sterkt p "medvetet okunnig". (Og her blir det ogs fristende si at hvis alt dette er "staget" av TH, s tviler jeg p at han er s dum at han ikke forsto at profesjonelle kidnappere aldri ville gjort det p denne mten.)
Takk for et brilliant innlegg!!!
PS. Noen ganger skulle jeg nske jeg var SH. Og hvis jeg var det, ville jeg gledet meg til en eventuell rettsak.
PS. Det blir ingen rettsak. Statsadvokaten lar aldri i verden politiet dure frem med en s svak sak som det de har i dette tilfellet.