Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-20, 15:45
  #13
Bannlyst
Det jag kommit på:
- reklamprodukter
- evenemang, inträdesbiljetter
(I dessa tider är det väl dock begränsat till max 50 pers)
- insamlingar = mkt gratis arbete

+ ev. medlemsavgifter som tillkommer

= några hundratusen

Då kan ju "organisationen" så att säga "samla in pengar" till det jag vill göra som är för ett högre syfte och inkluderar fler än mig själv . Jag som privatperson behöver alltså inte stå för hela kostnaden själv och betala ur egen ficka. Det är bara att sälja in sina idéer hos folk och sen rullar det på av sig självt. Medlemmar värvar medlemmar , folk skänker och det blir en hel folkrörelse av det

Om man bjuder in 100 pers och säljer inträdesbiljetter på 250 kr , så har vi 250.000 kr och så gör vi dessa trevliga evenemang i 10 olika städer och har då 2,5 milj , minus alla kostnader , så säg + 1,5 milj vinst då .

Låter det rimligt ?
Citera
2020-08-20, 15:50
  #14
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperialwitch
Det jag kommit på:
- reklamprodukter
- evenemang, inträdesbiljetter
(I dessa tider är det väl dock begränsat till max 50 pers)
- insamlingar = mkt gratis arbete

+ ev. medlemsavgifter som tillkommer

= några hundratusen

Då kan ju "organisationen" så att säga "samla in pengar" till det jag vill göra som är för ett högre syfte och inkluderar fler än mig själv . Jag som privatperson behöver alltså inte stå för hela kostnaden själv och betala ur egen ficka. Det är bara att sälja in sina idéer hos folk och sen rullar det på av sig självt. Medlemmar värvar medlemmar , folk skänker och det blir en hel folkrörelse av det

Om man bjuder in 100 pers och säljer inträdesbiljetter på 250 kr , så har vi 250.000 kr och så gör vi dessa trevliga evenemang i 10 olika städer och har då 2,5 milj , minus alla kostnader , så säg + 1,5 milj vinst då .

Låter det rimligt ?

Nej låter inte särskilt rimligt.
100 personer gånger 250kr/biljett ger intäkter på 25.000kr.
Sedan skall du betala hyra för lokal och tillstånd samt skatt.

Som du själv redan nämnt blir det svårt pga Coronas begränsningar.
Citera
2020-08-20, 15:54
  #15
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperialwitch
Det jag kommit på:
- reklamprodukter
- evenemang, inträdesbiljetter
(I dessa tider är det väl dock begränsat till max 50 pers)
- insamlingar = mkt gratis arbete

+ ev. medlemsavgifter som tillkommer

= några hundratusen

Då kan ju "organisationen" så att säga "samla in pengar" till det jag vill göra som är för ett högre syfte och inkluderar fler än mig själv . Jag som privatperson behöver alltså inte stå för hela kostnaden själv och betala ur egen ficka. Det är bara att sälja in sina idéer hos folk och sen rullar det på av sig självt. Medlemmar värvar medlemmar , folk skänker och det blir en hel folkrörelse av det

Om man bjuder in 100 pers och säljer inträdesbiljetter på 250 kr , så har vi 250.000 kr och så gör vi dessa trevliga evenemang i 10 olika städer och har då 2,5 milj , minus alla kostnader , så säg + 1,5 milj vinst då .

Låter det rimligt ?

Är det din braiga idé, nån slags ospecifik ambulerande festival? Lycka till...
Citera
2020-08-20, 15:54
  #16
Bannlyst
Allt handlar ju om att "sälja en känsla" .. om det innebär att folk känner gemenskap eller känner sig speciella så är ju det alltid något man kan tjäna på. Ex. om jag hade sett en superestetisk poster med en viss stil, som hade koppling till Sverige, eller nåt län och symboler vad som helst. Nåt som ser snyggt ut, så hade jag gärna köpt det.

Affischer, flaggor, accessoarer, vad som helst som går att designa och producera, trycka..
Små handböcker etc.
Citera
2020-08-20, 15:54
  #17
Medlem
Köp crypto. Hitta någon du tror kommer att gå bra och gå balls deep med alla pengar du har
Citera
2020-08-20, 15:58
  #18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Nej låter inte särskilt rimligt.
100 personer gånger 250kr/biljett ger intäkter på 25.000kr.
Sedan skall du betala hyra för lokal och tillstånd samt skatt.

Som du själv redan nämnt blir det svårt pga Coronas begränsningar.

Ja , det sprang iväg lite med dom där 250K kanske hehe...

Ok. Säg 30K per tillställning då, man serverar lite öl också. × 10 och vi är tillbaka på 300K

Det är bra det med och kanske lite mer realistiskt ... men en bra början iaf. 300K är inte dåligt...

Edit: sen när Coronan är över..
Citera
2020-08-20, 16:01
  #19
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperialwitch
Ja , det sprang iväg lite med dom där 250K kanske hehe...

Ok. Säg 30K per tillställning då, man serverar lite öl också. × 10 och vi är tillbaka på 300K

Det är bra det med och kanske lite mer realistiskt ... men en bra början iaf. 300K är inte dåligt...

Edit: sen när Coronan är över..

Du menar att folk kommer betala 30.000kr för ett inträde?
Ska du servera öl så behöver du även där ett tillstånd och det ställer rätt stora krav.

Du glömmer att räkna med utgifter och räknar bara på eventuella inkomster.
Citera
2020-08-20, 16:24
  #20
Medlem
gronagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperialwitch
Har redan gjort det. Därför jag behöver pengarna

Kanske kan ordna fram ~100-200K men behöver ca. 300-500K redan investerat först.

googla affärsängel .
Citera
2020-08-20, 16:35
  #21
Medlem
traskers avatar
Det finns företagsstöd och extremt förmånliga lån. Kolla med typ Almi där du bor. Har inte Almi något kontor på orten, kolla med näringslivskontoret vid din kommun så hjälper dom dig rätt.
Citera
2020-08-20, 16:40
  #22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Du menar att folk kommer betala 30.000kr för ett inträde?
Ska du servera öl så behöver du även där ett tillstånd och det ställer rätt stora krav.

Du glömmer att räkna med utgifter och räknar bara på eventuella inkomster.

Ja, inträdesbiljetter + mat och dryck på 100 pers borde bli runt 30K.

Jo jag vet.. evenemangen skulle ju även fungera som en sammansvetsare inom rörelsen, så vinsten är ju inte nödvändigtvis det absolut viktigaste.

Annars är det väl försäljning av produkter som gäller. Och det finns inte en chans att man kan betala ut en riktig lön till folk så då blir det att de jobbar "gratis" en kortare tid men får andra förmåner, (om det nu ens är lagligt). Men de gör det naturligtvis frivilligt och av en övertygelse.. Det är en merit i sig och alltid något de kan skriva in i sina CV:n.

Produkter i serie-format, flera olika exemplar , olika teman, färger etc som folk vill ha.. tänker jag mig är smart . Samlingsobjekt mm.


Typ som klostret förr sålde biblar, ljus och ostar.. Något i den stilen tänker jag mig också
Citera
2020-08-20, 16:53
  #23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
googla affärsängel .

Jag tänkte nog slå ihop mig med andra fattiglappar före jag tigger från någon riking. Nej då, men det är ändå inget företag jag tänker mig så affärsänglar gör nog inte en så stor nytta iaf
Citera
2020-08-20, 16:57
  #24
Medlem
gronagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperialwitch
Jag tänkte nog slå ihop mig med andra fattiglappar före jag tigger från någon riking. Nej då, men det är ändå inget företag jag tänker mig så affärsänglar gör nog inte en så stor nytta iaf
om du reggar en förening tex "utanförskap för invandrare" så kanske du kan få bidrag samt skattelättnader.

https://forening.se/pengar/bidrag/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in