Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-28, 15:50
Medlem
Varför är det inte mer fokus på denna rådman som ju har förstört två unga killars liv. Journalister borde flockas utanför hans hus.

Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Apropå den 21 årige personens domslut för mordbrand. I dag skriver Häxpressen om det.

Rådman Thomas Arvefors var ordförande i mordbrandsmålet. Nu berättar han om beslutet att släppa 21-åringen på fri fot.
– Åklagarens häktningsyrkande var att han skulle vara häktad endast om han dömdes för grov mordbrand. Det är rätten i och för sig inte bunden av, men det här var en ganska ung person. Åklagaren menade väl att 21-åringen skulle kunna undandra sig straffet, som hade blivit avsevärt längre, om han dömts för grov mordbrand, säger Arvefors.

Normalt är det obligatorisk häktning för mordbrand, eftersom minimistraffet är två år. 21-åringen släpptes därmed på grund av ungdomsrabatten.

Daniel Insulander säger att han inte ser hur han skulle kunna ha gjort någonting annorlunda.

– Efter en förhandling är det tingsrättens beslut. Då äger inte jag den frågan mer.

https://www.expressen.se/nyheter/kri...anaren-tokigt/

Han satt alltså häktad från dec till juni då domstolsförhandlingen var över släpptes han. Rådmannen skyller på åklagaren men påpekar också att personen är ung. Åklagaren vill inte medge ett skit och Kriminalvården svarar inte. Så nu vet du varför han inte var fortsatt häktad. Finns flera skäl till det.
Citera
2020-08-28, 15:51
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Brittiska Daily Mail har uppmärksammat det hela. Det skedde igår.
En relativt kortfattad text förvisso, men alltid nåt i alla fall.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...18&si=12472832

Och debila papegojor till svenskar påstår fortfarande att journalister inte har någon agenda. De hade kunnat få hur många clicks som helst på en sån artikel. Allt handlar om att vara PK det handlar inte om pengar.
Citera
2020-08-28, 15:55
Medlem
Grandiosos avatar
Angående detta med att 21-åringen kunde vara på fri fot efter att ha dömts för mordbrand:

"– Synnerligen olyckligt är det ju om gärningspersonen begår nya brott innan fängelsestraffet hinner avtjänas. Från ett brottsofferperspektiv ses det som ett svek från samhället.

Händelser likt den i Solna, där en person inte sitter häktad och begår brott i väntan på straff, riskerar att påverka förtroendet för domstolarna, enligt Sven-Erik Alhem. Han vill inte ta ställning i det aktuella fallet, men anser att det generellt sett är viktigt att beakta häktningsfrågan efter dom.

– Finns det risk för fortsatt brottslig verksamhet så ska åklagare absolut se till att yrka på häktning och domstolen beakta det, så att man bli kvar i häkte."

https://www.folkbladet.nu/2020-08-28...ntan-pa-straff
Citera
2020-08-28, 16:00
Medlem
Vad heter åklagaren i detta fall? Viktigt att det inte glöms bort

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Angående detta med att 21-åringen kunde vara på fri fot efter att ha dömts för mordbrand:

"– Synnerligen olyckligt är det ju om gärningspersonen begår nya brott innan fängelsestraffet hinner avtjänas. Från ett brottsofferperspektiv ses det som ett svek från samhället.

Händelser likt den i Solna, där en person inte sitter häktad och begår brott i väntan på straff, riskerar att påverka förtroendet för domstolarna, enligt Sven-Erik Alhem. Han vill inte ta ställning i det aktuella fallet, men anser att det generellt sett är viktigt att beakta häktningsfrågan efter dom.

– Finns det risk för fortsatt brottslig verksamhet så ska åklagare absolut se till att yrka på häktning och domstolen beakta det, så att man bli kvar i häkte."

https://www.folkbladet.nu/2020-08-28...ntan-pa-straff
Citera
2020-08-28, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stokson
Varför är det inte mer fokus på denna rådman som ju har förstört två unga killars liv. Journalister borde flockas utanför hans hus.
Rådmannen sa att "det blev lite tokigt". Ja, det skulle man kunna säga. Två killars liv är förstörda för all framtid. Och två förövare traskar in i en finka som har svängdörrar. Undrar när vi får höra mer av de här två kriminella nötterna.
Citera
2020-08-28, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
"Tror" är lite huvudpunkten här, eftersom du inte har en aning så kan du därför inte bestraffa anhöriga.

Det är hög tid att dessa familjer skärskådas förbannat noga av de svenska myndigheterna om de svenska myndigheterna nu inte vore svenskfientliga. Jag vet att myndigheterna är svenskfientliga.

Du ditt djävla pack kan verkligen aldrig sluta upp med detta sjuka att förlåta och förstå hela tiden. En förbannat störd utlänning detta, åter igen ännu en. Begriper du det? Någon gång djävlar ska man väl ta reda på vad det är för ena sjuka djävla hemmamiljöer som fostrar detta satan pack.
Citera
2020-08-28, 16:09
Medlem
Motsagelsefulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Undrar hur brottsoffrens föräldrar tänker kring situationen....Har själv viss inblick i hur rättskedjan fungerar (eller...hur kulissen ser ut)...

Som far till en minderårig som utsatts på detta sätt...Vad gör man?

Finns det något medborgargarde för svennar som vill hämnas på förövarna kanske??
Citera
2020-08-28, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag är kvinna men jag kan faktiskt tycka att en heterosexuell man som blir våldtagen av en annan man är extra förnedrande.

Jag förstår det. Jag anser också att det är förnedrande för MENA i Sverige. Det är inte unikt det här. Det är en del av deras kultur som är helt sjuk med svenska mått mätt. Det är MENA som ska skämmas ögonen ur sig. En gång till. Om de nu har skam i kroppen (det är ju å andra sidan skitviktigt med deras heder hit och dit fast en sak är säker. Deras heder handlar inte om att göra rätt för sig).
Citera
2020-08-28, 16:26
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stokson
Vad heter åklagaren i detta fall? Viktigt att det inte glöms bort
Daniel Insulander.

"Åklagare Daniel Insulander hade yrkat på att han skulle dömas för grov mordbrand."

"Daniel Insulander säger att han inte ser hur han skulle kunna ha gjort någonting annorlunda.
– Efter en förhandling är det tingsrättens beslut. Då äger inte jag den frågan mer."

https://www.expressen.se/nyheter/kri...anaren-tokigt/

Han har varit med i programmet Robinson en gång i tiden:
https://www.google.com/search?sxsrf=...sclient=psy-ab
Senast redigerad av Grandioso 2020-08-28 kl. 16:36.
Citera
2020-08-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det är hög tid att dessa familjer skärskådas förbannat noga av de svenska myndigheterna om de svenska myndigheterna nu inte vore svenskfientliga. Jag vet att myndigheterna är svenskfientliga.

Du ditt djävla pack kan verkligen aldrig sluta upp med detta sjuka att förlåta och förstå hela tiden. En förbannat störd utlänning detta, åter igen ännu en. Begriper du det? Någon gång djävlar ska man väl ta reda på vad det är för ena sjuka djävla hemmamiljöer som fostrar detta satan pack.

Jag gillar inte vad som händer i vårt land, men jag vill fortfarande ha en demokrati, lynchmobbar är inte något jag är för, speciellt inte om det är mot anhöriga och inte GM han själv.
Citera
2020-08-28, 16:41
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du har uppfattat korrekt.

Annan poäng.

Det är väldigt få medier som skriver om detta utanför Norden. Finns det något värde i att t ex tipsa Fox News eller liknande?

Nej, det är en land med 300 miljoner där det sker kidnappningar, tortyr och mord varje dag. De har fullt upp med att rapportera om all skit som händer i deras egna land. Detta har inget nyhetsvärde för dom
Citera
2020-08-28, 16:45
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottinator
Haha sorry! Hanif återgav i sin podd vad BO sagt till sina kompisar(som pratat med Hanif), att 18-åringen var den mest pådrivande.
Han sade väl t om att 18-åringen var pådrivande för att mörda dem.

Avsnitt 98, första halvan ägnas åt fallet:
https://poddtoppen.se/podcast/1372019059/god-ton
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in