Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-02, 23:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Du har väl ett förvaltningsföretag i din Brf eller liknande. Känner du inte igen namnet så kan du väl skita i det.

Bara lås och larma, sen ringer du imorgon vid åtta, de kommer inte vara där prick ändå. Det värsta som kan hända om de är legit är väl att de får ta sig tillbaka en annan dag.

Det är en hyresrätt.

Är rädd att bli ersättningsskyldig om jag inte släpper in dom eller drabbas på annat sätt.
Citera
2020-09-02, 23:44
  #14
Medlem
philophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Har ju inte fått tag i dom, finns ingen lapp i farstun.
Okej.. Låter konstigt, har du pratat med någon granne som fått likadan lapp?
Citera
2020-09-02, 23:46
  #15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Låter skumt. Skulle inte låta dem komma in i lägenheten. Det är hyresvärden som i första hand ska informera om eventuella åtgärder i lägenheterna/fastigheten!
Min erfarenhet är att företag hyresvärden tar in ofta meddelar själva.

Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Kan tilläggas att Papperet hade flera stavfel och särskrivningar och två typiska svenska mans-namn och varsitt mobil-nummer på vardera. Googlade företags-namnet, får upp en hemsida som enbart har ett mobilnummer för kontakt som inte stämmer med dom nummer som finns på papperet och ett kontaktformulär, ingen mailadress.
Med det hade inte jag öppnat dörren än mindre att hyresvärden bekräftar det hela.
Citera
2020-09-02, 23:48
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kritik
Låter som taffliga bedragare.

Om du inte har märkt något problem så har du egentligen inte speciellt bråttom att få något åtgärdat. Ringer de på kl 8, så skulle du kunna säga att du inte har beställt någon åtgärd och att de får tala med hyresvärden som får kontakta dig först. Du kan ju även fråga vilken hyresvärd de har avtal med om att de ska få gå in. Om de inte själva vet så är det ju garanterat en bluff. Du kan också kolla om företaget faktiskt existerar, har ett organisationsnummer etc.

Jag hade inte släppt in dem utan den typen av kontroller i alla fall och kanske inte ändå. Den här typen av besök brukar föranledas av information från hyresvärden och inte från entreprenören som anlitas.

Kanske finns det även fler grannar som har fått samma lapp där de också kommer att försöka ta sig in? Dags att varna andra?

Dom nämner min hyresvärds namn, skriver i uppdrag för dom typ.

Oavsett om företaget finns eller ej, så kan det ju vara bedragare som påstår sig komma från företaget. Jag tror företaget är registrerat, men mobil-nummer som står på papperet, två stycken, stämmer inte inte överens med det enda nummer som står på företagets hemsida. Finns heller ingen mailadress - bara kontakt-formulär.
Citera
2020-09-02, 23:50
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av philophobia
Okej.. Låter konstigt, har du pratat med någon granne som fått likadan lapp?

Nej har inte pratat med grannar, men oavsett om dom fått eller ej så är det ingen garanti.
Citera
2020-09-02, 23:51
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Det är en hyresrätt.

Är rädd att bli ersättningsskyldig om jag inte släpper in dom eller drabbas på annat sätt.

Nej det blir du inte.. Har hyresföreningen anlitat folk till att utföra sådant jobb så meddelar hyresföreningen det. Inte montörerna själva som meddelar sådant.

Öppna absolut inte dörren, vad du än gör. Även om du känner för att öppna så kommer dom övertala dig att släppa in dem, du bryter mot det och de blabla, så vek som svensken är så ger han med sig och släpper in.

Och rensa avloppen, handfat/dush/diskbänk är något hyresgästen själva får göra. Aldrig hört en föreningen som skickar folk enbart för sådant.
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2020-09-02 kl. 23:53.
Citera
2020-09-02, 23:53
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Nej det blir du inte.. Har hyresföreningen anlitat folk till att utföra sådant jobb så meddelar hyresföreningen det. Inte montörerna själva som meddelar sådant.

Öppna absolut inte dörren, vad du än gör. Även om du känner för att öppna så kommer dom övertala dig att släppa in dem, du bryter mot det och de blabla, så vek som svensken är så ger han med sig och släpper in.

Okej, jag är livrädd. Ska inte öppna dörren. Tänk om dom krossar rutan och öppnar dörren inifrån? bor med loftgång.
Citera
2020-09-02, 23:54
  #20
Medlem
philophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Nej har inte pratat med grannar, men oavsett om dom fått eller ej så är det ingen garanti.
Nähe, tänkte att om flera hade fått är väl chansen mindre att det rör sig om bedragare.. Men lycka till.
Citera
2020-09-02, 23:57
  #21
Medlem
Ska berätta ytterligare en skum grej. Dom satte ju papperet i brevinkastet i dörren för ca 2 dagar sedan(trots box i farstun) och idag (dagen före dom vill komma in) så misstänker jag att dom öppnade brevinkastet i dörren för att kontrollera om jag rört papperet.
Citera
2020-09-02, 23:58
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firelinefireline
Öppna inte!

Kontakta hyresvärden.

Dom kommer ju imorgon, får inte tag i hyresvärden innan dess.
Citera
2020-09-02, 23:59
  #23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Fick ett papper för två dagar sedan i dörrinkastet från ett företag som säger att dom ska komma in i lägenheten imorgon kla 0800 med visir, handkar osv för att rensa avloppen pga att det påstås att några lägenheter har dåligt vattenflöde och några stopp. Jag har inte märkt av något sådant.

Kan tilläggas att Papperet hade flera stavfel och särskrivningar och två typiska svenska mans-namn och varsitt mobil-nummer på vardera. Googlade företags-namnet, får upp en hemsida som enbart har ett mobilnummer för kontakt som inte stämmer med dom nummer som finns på papperet och ett kontaktformulär, ingen mailadress.

Bör jag misstänka att det handlar om bedragare? Dom kommer imorgon kl 0800 och jag kommer inte få tag i hyresvärden innan dess för att fråga om det här stämmer. Vad ska jag göra?? Finns anledning till oro?

Så kort varsel och att du inte hört något från hyresvärden skriker bluff. Kanske tipsa polisen om att slå till?
Citera
2020-09-03, 00:02
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Min erfarenhet är att företag hyresvärden tar in ofta meddelar själva.

Med det hade inte jag öppnat dörren än mindre att hyresvärden bekräftar det hela.
Möjligen att företaget meddelar tiden de vill in i lägenheten själva. Däremot har jag aldrig varit med om att hyresvärden skulle låta bli att underrätta om kommande arbeten i bostaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in