Vita husets frre skerhetsrdgivare John Bolton ska under fredagen ha sagt att han aldrig hade hrt USAs president Donald Trump referera avlidna amerikanska soldater, begravda p franska kyrkogrdar, som "frlorare" och "nollor". Detta dagen efter det att anklagelser om att Trump ska ha sagt de sakerna hade publicerats under torsdagen.
"Jag hrde aldrig det," ska Bolton ha sagt till New York Times. "Jag sger inte att han inte kan ha sagt det sakerna senare under dagen, eller vid en annan tidpunkt, men jag var dr under den diskussionen."
Boltons uttalande kommer efter det att Trump frnekade alla anklagelser om att han skulle ha sagt nedsttande saker om ameikanska soldater som befunnit sig ute p fltet, vilket frst rapporterades av tidningen The Atlantics chefs redigerare Jeffrey Goldberg.
"Jag kan nstan svra p vad som helst att jag inte ha sagt s om vra avlidna hjltar," ska Trump ha sagt medan han gick av Air Force One under fredagen. Det finns inge som respekterar dem mer . S jag tycker det r hemskt, en hemsk sak."
Atlantic ska i sin artikel ha skrivit att Trumps kommentar ska ha kommit under ett besk i Frankrike 2018, och att Trump ska ha tackat nej till att beska kyrkogrden Aisne-Marne American Cementery fr att han var rdd fr att regnet skulle sabba hans frisyr.
"Varfr skulle jag beska den kyrkogrden? Den r fylld med frlorare," ska han enligt artikeln ha sagt till sina medarbetare innan han stllde in sitt besk.
Man nmner att Bolton tjnstgjorde som nationell skerhetsrdgivare frn april 2018 till september 2019.
https://thehill.com/homenews/adminis...iers-in-france