Iom Dan Eliasson ersätts av Mats Löfving så är det ytterst intressant vad är det för filur.
Vilken politisk färg styrs han av, hans tidigare meriter och vad mer han är känd för.
Enligt wiki så finns följande på honom:
Mats Olov Löfving, född 27 maj 1961 i Norrköping, är en svensk jurist och polistjänsteman.
Mats Löfving
Född 27 maj 1961
Norrköping
Nationalitet Svensk
Yrke/uppdrag Polistjänsteman
Mats Löfving utbildade sig vid Polishögskolan 1980-1981 och arbetade därefter som ordningspolis i Norrköping. Han tog juristexamen 1988 och arbetade 1995-1998 som chef för kriminalavdelningen i Norrköping. Åren 1999-2001 var han biträdande chef för Justitiedepartementets polisenhet och 2002-2012 biträdande länspolismästare och (från 2004) länspolismästare i Östergötlands län,[1] och i Stockholms län och Gotlands län 2012-2014.
Han utsågs i november 2014 till den första chefen för den nybildade Polismyndighetens Nationella operativa avdelning och samtidigt ställföreträdande rikspolischef, för en period om fyra år.[2]
Iom Dan Eliasson ersätts av Mats Löfving så är det ytterst intressant vad är det för filur.
Vilken politisk färg styrs han av, hans tidigare meriter och vad mer han är känd för.
Enligt wiki så finns följande på honom:
Mats Olov Löfving, född 27 maj 1961 i Norrköping, är en svensk jurist och polistjänsteman.
Mats Löfving
Född 27 maj 1961
Norrköping
Nationalitet Svensk
Yrke/uppdrag Polistjänsteman
Mats Löfving utbildade sig vid Polishögskolan 1980-1981 och arbetade därefter som ordningspolis i Norrköping. Han tog juristexamen 1988 och arbetade 1995-1998 som chef för kriminalavdelningen i Norrköping. Åren 1999-2001 var han biträdande chef för Justitiedepartementets polisenhet och 2002-2012 biträdande länspolismästare och (från 2004) länspolismästare i Östergötlands län,[1] och i Stockholms län och Gotlands län 2012-2014.
Han utsågs i november 2014 till den första chefen för den nybildade Polismyndighetens Nationella operativa avdelning och samtidigt ställföreträdande rikspolischef, för en period om fyra år.[2]
Han har ingen politisk färg. Har haft höga tjänster inom polisen oavsett vilket/vilka partier som suttit i regering. Vad jag hör från vänner som arbetar inom polisen är att han har väldigt djup kunskap om polisverksamheten då han har jobba inom polisen i stort sett hela sitt liv. Han gillar allt "operativt" och tycker om att springa.
Stämmer, Mats Löfving tackade nej till tjänsten. Han har även enligt mina källor tackat nej till att bli ny chef för Säpo (inte helt oväntat). Anders Thornberg tror jag blir en bra Rpc.
Nu får Mats Löfving svidande kritik av kriminologen Leif GW Persson.
– Hade jag varit justitieminister så hade jag lyft ut honom för flera år sedan, säger han i TV4:s ”Nyhetsmorgon”. https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13290420
Det är SR, SVT och resten av MSM som frenetiskt försöker vinkla hans uttalande. Lyssna på intervjun som gick i SR P1 förra lördagen och notera hur Monica Saarinen kommer av sig och hackande försöker ifrågasätta vad han säger, men Löfving är tydlig och klar, viker inte en tum!
Det är SR, SVT och resten av MSM som frenetiskt försöker vinkla hans uttalande. Lyssna på intervjun som gick i SR P1 förra lördagen och notera hur Monica Saarinen kommer av sig och hackande försöker ifrågasätta vad han säger, men Löfving är tydlig och klar, viker inte en tum!
Har redan lyssnat på honom och han pratar otroligt fyrkantigt
men så har han också klättrat i den polisiära byråkratiska
hierarkin och trivs säkert med att peka med hela armen
och gorma mot mobben. Killen är ju inte så gammal,
bara 59 år gammal och fortfarande testosteronstinn.
Har redan lyssnat på honom och han pratar otroligt fyrkantigt
men så har han också klättrat i den polisiära byråkratiska
hierarkin och trivs säkert med att peka med hela armen
och gorma mot mobben. Killen är ju inte så gammal,
bara 59 år gammal och fortfarande testosteronstinn.
Vi verkar uppfatta honom på samma sätt:
för mig är det fyrkantiga samma som tydlighet, peka med hela armen samma som tydlighet, gorma mot mobben samma som våga stå för en förvärvad insikt, fortfarande testosteronstinn samma som våga möta kriminella och förhoppningsvis använda polisens lagstadgade våldsmonopol!
Go Löfving!
Senast redigerad av Sigbratt 2020-09-11 kl. 19:58.
Vi verkar uppfatta honom på samma sätt:
för mig är det fyrkantiga samma som tydlighet, peka med hela armen samma som tydlighet, gorma mot mobben samma som våga stå för en förvärvad insikt, fortfarande testosteronstinn samma som våga möta kriminella och förhoppningsvis använda polisens lagstadgade våldsmonopol!
Go Löfving!
Han ser precis ut som en som pratar fyrkantigt
och som dessutom pekar med hela armen
Förstod att han fått kritik från Snecker och GW. Dessutom helt felaktig sådan. Han konstaterar kallt att det finns människor från andra länder i grupp som tagit sig för att begå brott. Vilket stämmer, det vet varenda person i landet medborgare eller icke.
Kritiken skulle jag ta som beröm, då är man inne på något bra och vi kan konstatera att han är en av de få med mediatid i SVT som tar parti för ett lugnare land där vi önskar oss färre brott. Gott så!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!