2020-09-06, 13:03
Medlem
Hur nr jag en ArrayList<Object> utanfr klassen Object?
Citera
2020-09-06, 13:22
Medlem
TonyFlygares avatar
Jag tror att du har frvirrat dig sjlv lite grann. Frgan r liksom felstlld, blir syntax error i min hjrna. Kan du utveckla?
Citera
2020-09-06, 13:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Hur nr jag en ArrayList<Object> utanfr klassen Object?

Genom att hlla en referens till den.
Citera
2020-09-06, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyFlygare
Jag tror att du har frvirrat dig sjlv lite grann. Frgan r liksom felstlld, blir syntax error i min hjrna. Kan du utveckla?

Kod:
import java.util.*;
public class Test {
	public int i;
	public int j;

public Test (int i, int j) {
		this.i=i;
		this.j=j;
	}
	public static void main(String [] args) {

ArrayList<Test>testLista=new ArrayList<Test>();

Test test1 = new Test (5,5);
		Test test2 = new Test (3,8);
		Test test3 = new Test (9,1);

testLista.add(test1);
		testLista.add(test2);
		testLista.add(test3);
	}	
}

Hur nr jag min ArrayList med innehllande objekt utanfr klassen?
Citera
2020-09-06, 19:52
Medlem
TonyFlygares avatar
Citat:
Hur nr jag min ArrayList med innehllande objekt utanfr klassen?
Det kan du inte som det ser ut nu. Men om du deklarerar testLista som public utanfr main-metoden, precis som du har gjort med i och j s kan du det. Allts:

Kod:
public ArrayList<Test>testLista=new ArrayList<Test>();

Dremot mste jag nmna att sttet du kodat detta p r lite ovanligt, men jag fattar att du r nybrjare. Vanligen brukar man inte ha s mycket data i "main-klassen", utan den stter mest upp en massa andra objekt som i sin tur kommunicerar sinsemellan. Lite svrt att frklara, men fortstt koda s klickar det nog efterhand.
Citera
2020-09-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyFlygare
Det kan du inte som det ser ut nu. Men om du deklarerar testLista som public utanfr main-metoden, precis som du har gjort med i och j s kan du det. Allts:

Kod:
public ArrayList<Test>testLista=new ArrayList<Test>();

Dremot mste jag nmna att sttet du kodat detta p r lite ovanligt, men jag fattar att du r nybrjare. Vanligen brukar man inte ha s mycket data i "main-klassen", utan den stter mest upp en massa andra objekt som i sin tur kommunicerar sinsemellan. Lite svrt att frklara, men fortstt koda s klickar det nog efterhand.

En erfaren nybrjare skulle jag sga Slarvade bara ihop ngt fr att frklara krnan i frgestllning MEN
... r det standard att man stter main metoden i en testklass bara fr att prova om metoderna fungerar, r det s man brukar gra?
Senast redigerad av bosscs2 2020-09-06 kl. 20:39.
Citera
2020-09-06, 20:39
Medlem
TonyFlygares avatar
Citat:
r det standard att man stter main metoden i en testklass bara fr att prova om metoderna fungerar, r det s man brukar gra?
Om jag frstr dig rtt s kan man absolut gra p det viset, det beror lite p vilken skala p projektet det rr sig om. Det gr ju snabbt nr man sitter och kodar hemma, men i enterprise-projekt ser man aldrig ens main-metoden utan den tillhandahlls ofta av ngot ramverk som man via konfiguration p andra stllen fr att gra det man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in