Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-06, 13:03
  #1
Medlem
Hur når jag en ArrayList<Object> utanför klassen Object?
Citera
2020-09-06, 13:22
  #2
Medlem
TonyFlygares avatar
Jag tror att du har förvirrat dig själv lite grann. Frågan är liksom felställd, blir syntax error i min hjärna. Kan du utveckla?
Citera
2020-09-06, 13:29
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Hur når jag en ArrayList<Object> utanför klassen Object?

Genom att hålla en referens till den.
Citera
2020-09-06, 19:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyFlygare
Jag tror att du har förvirrat dig själv lite grann. Frågan är liksom felställd, blir syntax error i min hjärna. Kan du utveckla?

Kod:
import java.util.*;
public class Test {
	public int i;
	public int j;
	
	public Test (int i, int j) {
		this.i=i;
		this.j=j;
	}
	public static void main(String [] args) {
		
		ArrayList<Test>testLista=new ArrayList<Test>();
		
		Test test1 = new Test (5,5);
		Test test2 = new Test (3,8);
		Test test3 = new Test (9,1);
		
		testLista.add(test1);
		testLista.add(test2);
		testLista.add(test3);
	}	
}

Hur når jag min ArrayList med innehållande objekt utanför klassen?
Citera
2020-09-06, 19:52
  #5
Medlem
TonyFlygares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Hur når jag min ArrayList med innehållande objekt utanför klassen?
Det kan du inte som det ser ut nu. Men om du deklarerar testLista som public utanför main-metoden, precis som du har gjort med i och j så kan du det. Alltså:

Kod:
public ArrayList<Test>testLista=new ArrayList<Test>();

Däremot måste jag nämna att sättet du kodat detta på är lite ovanligt, men jag fattar att du är nybörjare. Vanligen brukar man inte ha så mycket data i "main-klassen", utan den sätter mest upp en massa andra objekt som i sin tur kommunicerar sinsemellan. Lite svårt att förklara, men fortsätt koda så klickar det nog efterhand.
Citera
2020-09-06, 20:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyFlygare
Det kan du inte som det ser ut nu. Men om du deklarerar testLista som public utanför main-metoden, precis som du har gjort med i och j så kan du det. Alltså:

Kod:
public ArrayList<Test>testLista=new ArrayList<Test>();

Däremot måste jag nämna att sättet du kodat detta på är lite ovanligt, men jag fattar att du är nybörjare. Vanligen brukar man inte ha så mycket data i "main-klassen", utan den sätter mest upp en massa andra objekt som i sin tur kommunicerar sinsemellan. Lite svårt att förklara, men fortsätt koda så klickar det nog efterhand.

En erfaren nybörjare skulle jag säga Slarvade bara ihop ngt för att förklara kärnan i frågeställning MEN
... är det standard att man sätter main metoden i en testklass bara för att prova om metoderna fungerar, är det så man brukar göra?
__________________
Senast redigerad av bosscs2 2020-09-06 kl. 20:39.
Citera
2020-09-06, 20:39
  #7
Medlem
TonyFlygares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Är det standard att man sätter main metoden i en testklass bara för att prova om metoderna fungerar, är det så man brukar göra?
Om jag förstår dig rätt så kan man absolut göra på det viset, det beror lite på vilken skala på projektet det rör sig om. Det går ju snabbt när man sitter och kodar hemma, men i enterprise-projekt ser man aldrig ens main-metoden utan den tillhandahålls ofta av något ramverk som man via konfiguration på andra ställen får att göra det man vill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback