Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-31, 15:50
Medlem
Ska du bo i sumpan så är det centrala området du ska sikta in dig på. Där finns allt från barer, restauranger, affärer och tvärbana/tunnelbana/pendeltåg/bussar.

Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Beror iofs på om du vill ha lugn och ro eller bo mitt i smeten.

Själv skulle jag gärna bo i centrala Sumpan. På Landsvägen finns ett stort utbud av restauranger t.ex. de flesta med uteservering. Dessutom nära till pendeltåg, tvärbanan, tunnelbanan, bussar. Tror även att flygbussarna till Arlanda stannar där.

Enda nackdelen är väl att bopriserna är rätt höga.

Vad konstigt.
Citera
2020-09-02, 20:17
Medlem
Sumpan har alltid år efter år vänsterstyre. Det är ju ett fett minus
Citera
2020-09-02, 20:22
Medlem
Prinsessbakelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmqvist-
gammal tråd men flyttar du till rissne eller hallonbergen är du redan död :/

Det där är att överdriva. Visst kan det vara en aning stökigt i dessa två områden men du kan vistas i både Rissne och Hallonbergen utan att bli ihjälskjuten. Rissne har dessutom väldigt goda kommunikationer med både tunnelbanenät och busshållplatser som tar dig över i princip hela Stockholm. Sen har du det relativt nybyggda området Ursvik tvärs över. Lugnt och barnvänligt.
Citera
2020-09-24, 17:32
Medlem
En bra sak med sumpan är det otroligt breda utbudet på barer/restauranger/cafeer.

Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Sumpan har alltid år efter år vänsterstyre. Det är ju ett fett minus

Förra mandatperioden styrde borgarna. Denna styr S tillsammans med C och L.
Citera
2020-09-24, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EuroD

Vad konstigt.

DN skrev idag att Sundbyberg är Sveriges mest "robusta kommun", vad fan de nu menar med det. Jag avråder alla att flytta till Sundbyberg, eftersom att jag är stark motståndare till att det gentrifieras och jag själv vill flytta dit
Citera
2020-09-24, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clashinclear
DN skrev idag att Sundbyberg är Sveriges mest "robusta kommun", vad fan de nu menar med det. Jag avråder alla att flytta till Sundbyberg, eftersom att jag är stark motståndare till att det gentrifieras och jag själv vill flytta dit
En stabil och välmående kommun. Utbildad invånare, många arbetar, ung befolkning, bra skolor mm. Sundbyberg centrum är väldigt mysigt tycker jag. Har inte varit i de omkringliggande stadsdelarna men centralt är sundbyberg mysigt. Trevligt att promenera på kvällarna och det har aldrig känts osäkert.

Det som suger med sthlm är att bilförsäkringen är 50% högre än i resten av landet om man är i behov av bil och måste pendla.
Senast redigerad av Halshuggning 2020-09-24 kl. 18:43.
Citera
2020-09-24, 19:31
Medlem
Prinsessbakelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
En stabil och välmående kommun. Utbildad invånare, många arbetar, ung befolkning, bra skolor mm. Sundbyberg centrum är väldigt mysigt tycker jag. Har inte varit i de omkringliggande stadsdelarna men centralt är sundbyberg mysigt. Trevligt att promenera på kvällarna och det har aldrig känts osäkert.

Det som suger med sthlm är att bilförsäkringen är 50% högre än i resten av landet om man är i behov av bil och måste pendla.

Även om jag inte alls tycker illa om Sundbyberg i stort tycker jag faktiskt att centrala Sundbyberg är rätt trångt, stressigt och stökigt. Inte stökigt i det avseende att kriminaliteten är utbredd utan för mig rör det sig snarare om en känsla av att det är så mycket som händer och att det finns så många saker överallt på de smala vägarna. Dåligt planerade vägparkeringar. Bommar som fälls upp och ner okontrollerat. Bilar, bussar, pendeltåg, spårvagnar och cyklar som svischar förbi i tid och otid. Människor som går in i en. Avstängningar till följd av vägarbeten och andra byggprojekt.

Men det kanske har att göra med att jag inte är född och uppvuxen i en storstad. Vem vet.
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2020-09-24 kl. 19:40.
Citera
2020-09-24, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Även om jag inte alls tycker illa om Sundbyberg i stort tycker jag faktiskt att centrala Sundbyberg är rätt trångt, stressigt och stökigt. Inte stökigt i det avseende att kriminaliteten är utbredd utan för mig rör det sig snarare om en känsla av att det är så mycket som händer och att det finns så många saker överallt på de smala vägarna. Dåligt planerade vägparkeringar. Bommar som fälls upp och ner okontrollerat. Bilar, bussar, pendeltåg, spårvagnar och cyklar som svischar förbi i tid och otid. Människor som går in i en. Avstängningar till följd av vägarbeten och andra byggprojekt.

Men det kanske har att göra med att jag inte är född och uppvuxen i en storstad. Vem vet.

Jag håller med dig då jag känner likadant när jag är i området. Sumpan är en tight kommun. Nu ska dessutom järnvägen däckas över (start ca 2024) med en massa förberedande arbete dessförinnan. Nya bostäder ska uppföras b l a vid gamla "Garbo".. De nästkommande 5-10 åren ser minst sagt ut att bli rätt stökiga i centrala Sumpan. Jag tror dock att det kommer att ge området ett rejält lyft när allt väl är på sin plats. Järnvägen är riktigt trist som den ligger idag.

Med det sagt så är det fortfarande ett bra område att bo i, men man bor helt klart där för läget, kommunikationerna och lite puls. Vill man bo på en lugn plats bör man titta vidare.
Senast redigerad av phenomene 2020-09-24 kl. 23:27.
Citera
2020-09-25, 00:36
Medlem
Citat:

Bingo.
Citera
2020-09-26, 09:26
Medlem
nickomyras avatar
Citat:

Ja det skulle ha varit mer gågator i centrum och inte cykelvägar precis överallt .
Och ännu mer folk och fart och byggande har det känts som nu vid Corona . Varenda j-vl är ute o trängs i parkerna
Citera
2020-09-26, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EuroD
En bra sak med sumpan är det otroligt breda utbudet på barer/restauranger/cafeer.

Förra mandatperioden styrde borgarna. Denna styr S tillsammans med C och L.

Historiskt är det 99 procent sosse, men det kanske är påväg ändras

Detta arv syns också tydligt i kommunalskatten, den är alltid högst i Stockholmsregionen
Senast redigerad av CyberVillain 2020-09-26 kl. 11:13.
Citera
2020-09-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Historiskt är det 99 procent sosse, men det kanske är påväg ändras

Detta arv syns också tydligt i kommunalskatten, den är alltid högst i Stockholmsregionen

Ja, allt har ju sitt slut även sossarna i detta helvetes land kallat Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in