2020-10-01, 08:50
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Har skert diskuterats frr, men varfr behver en elbil som Tesla ett standard 12V batteri?
Det verkar mycket vara en skerhetsfrga. Man har bara 350 V inkopplade nr motorn r igng. Det "lilla" batteriet gr att "smdetaljer" fungerar och man kan gra skerhetskontroller innan man slpper ls 350V.

Det r vl ocks praktiskt att kunna kpa 12V-produkter p macken. Att transformera ned 350 V likstrm r kanske ondigt????

TSLA stngde p 430. n s lnge inga strre rrelser i kursen.

Vad man kan se snabbt s verkar det dock inte farligare att ka elbil n fossilt. Det talades ju om batteribrnder.
Senast redigerad av wwr 2020-10-01 kl. 09:00.
Citera
2020-10-01, 10:19
Medlem
Investerare brjar frst budskapet med att man redan test-producerar batterier som har 60% lngre rckvidd fr halva priset och man r redo fr att markant ka produktionen. Vi kommer se 500 EOY.

Analytiker spr runt 140.000 bilar levererade i Q3.

If Tesla sells 35,000 cars this year[2014], 500,000 sales in 2020 would imply a six-year CARG[compound annual growth rate] of 56%... No complex production manufacturer has ever grown that quickly from a revenue base of $3 Billion or more.

- Mark B. Spiegel. September 2014.

MeN teSlA hAR inGEN tILLvXT.

Samtidigt str GM och Ford med miljardskulder mellan sig.
Senast redigerad av Dristigheten 2020-10-01 kl. 10:37.
Citera
2020-10-01, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Investerare brjar frst budskapet med att man redan test-producerar batterier som har 60% lngre rckvidd fr halva priset och man r redo fr att markant ka produktionen. Vi kommer se 500 EOY.

Analytiker spr runt 140.000 bilar levererade i Q3.

If Tesla sells 35,000 cars this year[2014], 500,000 sales in 2020 would imply a six-year CARG[compound annual growth rate] of 56%... No complex production manufacturer has ever grown that quickly from a revenue base of $3 Billion or more.

- Mark B. Spiegel. September 2014.

MeN teSlA hAR inGEN tILLvXT.

Samtidigt str GM och Ford med miljardskulder mellan sig.
Nu har ju iofs Tesla ocks miljardskulder...

Tror ingen ifrgastter att Tesla kat antalet slda bilar snabbt, det som snarare ifrgastts r vad som hnder nr Tesla faktiskt fr riktig konkurrens. Det r ltt att slja elbilar nr man i princip r ensam om det, nsta r kan bli ett desr fr Tesla, vad hnder nr det brjar dyka upp gott om bra alternativ?
Citera
2020-10-01, 15:28
Avstngd
Man glmmer ofta att Tesla redan installerat 400 000 "solar roofs" (soltak) Just nu installerar de 10 000 i veckan. - Det r inte kul att vara oljeproducent i framtiden eller el-leverantr. - Detta i kombination med vggbatteri och en gemensam app dr "folk byter, sljer, kper el-energi med varandra. Tesla bygger upp detta system nu och jag tror inte att Tesla slpper in konkurrenters produkter i "systemet". Du blir nog illa tvungen att kpa Teslas grejor om du vill byta el med grannen - men Teslas grejor r nd billigast, bst och snyggast.

Mycket intressant kort video om soltaken som "glmts bort lite". Tesla r ett energibolag. Ingen bilfirma.
https://youtu.be/DU3CDThDN74?t=108
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-10-01 kl. 15:56.
Citera
2020-10-01, 15:53
Avstngd
Sg att Musk hvdar att Teslas selfdriving cars redan nu r skrare n en person som kr. Om 18 mnader kommer det att vara 200-300% skrare att ka Teslas sjlvkrande bil n lta en person kra. Dr hnger de vriga biltllverkarna inte med. Definitivt. Tesla r flera r fre de andra biltillverkarna inom AI-software.

En id r ju att Tesla kommer att lta sina kunder anvnda sina bilar som frarlsa taxis nr de sjlva inte behver dem. Man har kalkylerat att en person kan dra in 30 000 dollar p ett r p sin bil genom att lta sin bil "kra robot-taxi" nr de inte behver sin bil sjlva. - Glm chaffr som framtidsyrke. Den yrkesgruppen kommer att utrotas. - Vilken annan biltillverkare kan erbjuda det? - Du kan dra in ett par hundra tusen skr per r med din bil nr du sitter p jobbet/ligger och sover. Tesla drar in commission p alla taxi-tjnster/el som byts osv. Amazon r stora idag i USA men det r nog Tesla som kommer att dela ut paketen i lngden tror jag.

Idag sysslar inte Tesla med Youtube, Frsljning osv p ntet men de kommer att gra det i framtiden. Musk tycker att det r lite - "Waste of time/korkat att alldeles fr mnga intelligenta mnniskor sitter och samlar klick p ntet och i realiteten inte producerar nnting verhuvudtaget" - Men en dag s blir det nog tid till att ta ver Youtube, Amazon, Google med.

Teslas nya GIGA Berlin kommer att g fortare att bygga n den i Shanghai. Som brjade producera bilar inom ett r. Sg att tesla inte ens har byggnadstillstnd nnu fr GIGA Berlin men han bygger i alla fall. Byrkrati behver allts lngre tid n att bygga en ny bilfabrik. Jag tror inte att Tesla sneglar p Sverige. Det rcker att de mter en byrkrat hr sedan ker de vidare. - Tesla skall brja serietillverka fabriker med. - 135 nya Giga-fabriker bara fr batteritillverkning p alla kontinenter. 20 miljoner bilar/r planeras. - Tesla stter en ny standard inom produktionskulturen. SpaceX skall serietillverka 1000 rymdraketer tex. NASA hade behvt fyra sekler fr att stadkomma samma sak.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-10-01 kl. 16:06.
Citera
2020-10-01, 23:05
Medlem
Hur tnker ni med ert innehav p lng sikt? Sjlv str jag dmjukt positivt till att hlla kvar min placering 2-3 r iaf. Jag r beredd att frlora allt ven om det s klart skulle svida.
Jag r imponerad ver fretag som gr produkter som inte behver marknadsfras fr att kunna sljas.
Det som gr mig lite tvivelaktig r kvaliten p bilarna plus att musk r s starkt frknippad med tesla att brsvrderingen troligtvis skulle krascha utan honom.(ingen klla bara egen hypotes)
Senast redigerad av Forbjudenmark 2020-10-01 kl. 23:24.
Citera
2020-10-01, 23:44
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Jag r imponerad ver fretag som gr produkter som inte behver marknadsfras fr att kunna sljas. Det som gr mig lite tvivelaktig r kvaliten p bilarna.

Jag r imponerad ver att bgge meningarna ovan kan kombineras fr att beskriva Tesla. Nu stmmer inte det frsta egentligen. Tesla marknadsfrs hrt, bara inte p traditionellt stt. Personkulter r ngot av det kraftfullaste som finns ur PR synpunkt.
Citera
2020-10-01, 23:55
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Sg att Musk hvdar att Teslas selfdriving cars redan nu r skrare n en person som kr. Om 18 mnader kommer det att vara 200-300% skrare att ka Teslas sjlvkrande bil n lta en person kra. Dr hnger de vriga biltllverkarna inte med. Definitivt. Tesla r flera r fre de andra biltillverkarna inom AI-software.

En id r ju att Tesla kommer att lta sina kunder anvnda sina bilar som frarlsa taxis nr de sjlva inte behver dem. Man har kalkylerat att en person kan dra in 30 000 dollar p ett r p sin bil genom att lta sin bil "kra robot-taxi" nr de inte behver sin bil sjlva. - Glm chaffr som framtidsyrke. Den yrkesgruppen kommer att utrotas. - Vilken annan biltillverkare kan erbjuda det? - Du kan dra in ett par hundra tusen skr per r med din bil nr du sitter p jobbet/ligger och sover. Tesla drar in commission p alla taxi-tjnster/el som byts osv. Amazon r stora idag i USA men det r nog Tesla som kommer att dela ut paketen i lngden tror jag.

Musk hvdar. Det r han bra p! Han r dock betydligt smre p att leverera efter sina "prognoser".

Fljdfrga p det med skerheten. En hypotetisk sjlvkrande bil som puttrar fram i 30 km/h hela tiden, tvrnitar s fort den ser nnting framfr sig som den inte frstr, r det en BRA sjlvkrande bil bara fr att den r sker? Lite retorisk frga frsts, svaret r givet: nej. Inte ens Musk verkar vara beredd att skarva s pass som att sga att deras bilar kr lika bra som en mnniska. Bara lika skert eller skrare (och jag stller mig tveksam redan till det pstendet).

Vad gller robotaxi har de knappast "kalkylerat" utan "dragit till med". Det skulle enligt Musk finnas en miljon robotaxi-Teslor innan detta r r slut. Var r alla dessa robotaxis om man fr frga? Jag har d aldrig sett nn.

Med aktiegare som dig frstr jag att kursen r dr den r. Och ett bra tag till kommer det skert kunna stiga p "en strre dre"-effekten.
Citera
2020-10-02, 07:22
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Musk hvdar. Det r han bra p! Han r dock betydligt smre p att leverera efter sina "prognoser".

Fljdfrga p det med skerheten. En hypotetisk sjlvkrande bil som puttrar fram i 30 km/h hela tiden, tvrnitar s fort den ser nnting framfr sig som den inte frstr, r det en BRA sjlvkrande bil bara fr att den r sker? Lite retorisk frga frsts, svaret r givet: nej. Inte ens Musk verkar vara beredd att skarva s pass som att sga att deras bilar kr lika bra som en mnniska. Bara lika skert eller skrare (och jag stller mig tveksam redan till det pstendet).

Vad gller robotaxi har de knappast "kalkylerat" utan "dragit till med". Det skulle enligt Musk finnas en miljon robotaxi-Teslor innan detta r r slut. Var r alla dessa robotaxis om man fr frga? Jag har d aldrig sett nn.

Med aktiegare som dig frstr jag att kursen r dr den r. Och ett bra tag till kommer det skert kunna stiga p "en strre dre"-effekten.

Musk levererar ocks, dock inte enligt tidplan. Du bhever se tillbaks p vad han stadkommit tidiagre, se vad han gjort med SpaceX som ex, det r ingen som disruptar teknologi som Musk.

Ang Robotaxis handlar det om mjukavruuppgraderingar, nr det r klart pushas det ut och varje Tesla bil kan bli en sjlvkrande Taxibil. Dock kommer detta frmodligen drja ett tag till, framfrallt regulatoriskt att f till det.
Ang skerhet handlar det om att samla statistik och kunna visa att det r en skrare krning, inte genom att fegkra.
Citera
2020-10-02, 07:57
Medlem
Citat:

Aktien tradeas med alldeles fr stora volymer i timman fr att sm investerare skulle styra den hr kursen lngre.

Men absolut, fortstt drmma om krasch, vi tjnar pengar och du gr inte det, det r allt som spelar roll slutndan.

Macro lr trycka ner marknaden idag, tror fortfarande p 500 EOY.
Senast redigerad av Dristigheten 2020-10-02 kl. 08:02.
Citera
2020-10-02, 11:54
Avstngd
Citat:

Dr har du lite fel. En selfdriving car kommer att kommunicera hela tiden med andra bilar. VTV (Vihecle To Vihicle) och trafikstockningar kommer att undvikas. (frsvinna) Folk kommer att dela bilar med varandra. "kollektivbilar" pooler etc. En bil str still mesta av tiden och tar plats bara. Du kommer att kunna kpa en andel av en bilpool och kalla p bilen nr du behver den. Av leveranser s gr det kanske lite efter. Men det r ingen tvekan om att Musks entreprenrsanda r en ny era. Han har fortfarande "barnsjukdomar" - Att brja serietillverka giga-factorys krver erfarenhet.
Citera
2020-10-02, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Musk levererar ocks, dock inte enligt tidplan. Du bhever se tillbaks p vad han stadkommit tidiagre, se vad han gjort med SpaceX som ex, det r ingen som disruptar teknologi som Musk.

Ang Robotaxis handlar det om mjukavruuppgraderingar, nr det r klart pushas det ut och varje Tesla bil kan bli en sjlvkrande Taxibil. Dock kommer detta frmodligen drja ett tag till, framfrallt regulatoriskt att f till det.
Ang skerhet handlar det om att samla statistik och kunna visa att det r en skrare krning, inte genom att fegkra.
Sen kr en Tesla genom en lerpl och kamerorna blir tcka av smuts vilket gr hela systemet obrukbart. Ska Teslan d be resenren som ker en taxiresa g ut och torka rent kamerorna?

Vem vill ens ha sin bil krandes med massa frmlingar hela dagarna? Trevligt nr ens bil kommer hem frn sitt "jobb" och du hittar en spya i bakstet frn en som kte hem frn puben... Men detta frutstter sklart att Teslorna faktiskt kommer klara av FSD. Det hnder fortfarande titt som ttt att Teslorna ddar sina gare genom att svnga rakt in i betongfundament p motorvgen eller kr rakt in i stillastende lastbilar. Nu vill dom allts dessa ska kra sjlv inne i stadskrnor med folk verallt. Hur lnge drjer det innan en Tesla kr ihjl en fotgngare och det hela ska utredas? Kommer ngon vilja ga en bil och sitta i den och blint frlita sig p att denna inte kr ihjl ngon och den som satt i bilen fr ta p sig ansvaret? Ska Tesla ta p sig ansvaret i en sdan situation? Vem ska ens dmas skyldig fr olyckan? Elon Musk?

Strsta hindret fr FSD r inte tekniken utan lagstiftningen, och ven om man fr FSD fungera (vilket r lngskt i sig) kommer det ske olyckor dr bilen kommer vara den skyldiga, vem ska dmas skyldig?

https://www.youtube.com/watch?v=cPMvQphJQiE
https://youtu.be/Aa-JvLlRfN8

Framtiden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in