Citat:
Ursprungligen postat av
Kulturmarxist
Sg att Musk hvdar att Teslas selfdriving cars redan nu r skrare n en person som kr. Om 18 mnader kommer det att vara 200-300% skrare att ka Teslas sjlvkrande bil n lta en person kra. Dr hnger de vriga biltllverkarna inte med. Definitivt. Tesla r flera r fre de andra biltillverkarna inom AI-software.
En id r ju att Tesla kommer att lta sina kunder anvnda sina bilar som frarlsa taxis nr de sjlva inte behver dem. Man har kalkylerat att en person kan dra in 30 000 dollar p ett r p sin bil genom att lta sin bil "kra robot-taxi" nr de inte behver sin bil sjlva. - Glm chaffr som framtidsyrke. Den yrkesgruppen kommer att utrotas. - Vilken annan biltillverkare kan erbjuda det? - Du kan dra in ett par hundra tusen skr per r med din bil nr du sitter p jobbet/ligger och sover. Tesla drar in commission p alla taxi-tjnster/el som byts osv. Amazon r stora idag i USA men det r nog Tesla som kommer att dela ut paketen i lngden tror jag.
Musk hvdar. Det r han bra p! Han r dock betydligt smre p att leverera efter sina "prognoser".
Fljdfrga p det med skerheten. En hypotetisk sjlvkrande bil som puttrar fram i 30 km/h hela tiden, tvrnitar s fort den ser nnting framfr sig som den inte frstr, r det en BRA sjlvkrande bil bara fr att den r sker? Lite retorisk frga frsts, svaret r givet: nej. Inte ens Musk verkar vara beredd att skarva s pass som att sga att deras bilar kr lika
bra som en mnniska. Bara lika skert eller skrare (och jag stller mig tveksam redan till det pstendet).
Vad gller robotaxi har de knappast "kalkylerat" utan "dragit till med". Det skulle enligt Musk finnas en miljon robotaxi-Teslor innan detta r r slut. Var r alla dessa robotaxis om man fr frga? Jag har d aldrig sett nn.
Med aktiegare som dig frstr jag att kursen r dr den r. Och ett bra tag till kommer det skert kunna stiga p "en strre dre"-effekten.