2020-10-02, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Sen kr en Tesla genom en lerpl och kamerorna blir tcka av smuts vilket gr hela systemet obrukbart. Ska Teslan d be resenren som ker en taxiresa g ut och torka rent kamerorna?

Vem vill ens ha sin bil krandes med massa frmlingar hela dagarna? Trevligt nr ens bil kommer hem frn sitt "jobb" och du hittar en spya i bakstet frn en som kte hem frn puben... Men detta frutstter sklart att Teslorna faktiskt kommer klara av FSD. Det hnder fortfarande titt som ttt att Teslorna ddar sina gare genom att svnga rakt in i betongfundament p motorvgen eller kr rakt in i stillastende lastbilar. Nu vill dom allts dessa ska kra sjlv inne i stadskrnor med folk verallt. Hur lnge drjer det innan en Tesla kr ihjl en fotgngare och det hela ska utredas? Kommer ngon vilja ga en bil och sitta i den och blint frlita sig p att denna inte kr ihjl ngon och den som satt i bilen fr ta p sig ansvaret? Ska Tesla ta p sig ansvaret i en sdan situation? Vem ska ens dmas skyldig fr olyckan? Elon Musk?

Strsta hindret fr FSD r inte tekniken utan lagstiftningen, och ven om man fr FSD fungera (vilket r lngskt i sig) kommer det ske olyckor dr bilen kommer vara den skyldiga, vem ska dmas skyldig?

https://www.youtube.com/watch?v=cPMvQphJQiE
https://youtu.be/Aa-JvLlRfN8

Framtiden...

Allt nytt r farligt. Videobandspelare, parabolantenner, micros, mobiler, internet, Samnytt, Flashback etc. etc. Om 10 r kommer varenda lastbil att kra utan frare och var och varannan bil. Om 18 mnader r det 200-300% skrare att ka med Tesla som kr n en mnniska. Om 10 r 100 ggr skrare. (minst) Om du ger en pool-bil s kan du begrnsa vem och vilka som fr tillgng till den. I lnder som Japan kommer det att funka att kra taxi med den hej vilt till allmnheten men inte i lnder som allt mer lg-IQ Sverige. Ett land dr studenter numera kommer ut mer korkade frn hgskolor som Sdertrn/Malm tex n nr de startade utbildningen och en regering som skriver ut 2000 uppehlltillstnd till MENA i veckan. I Tokyo, Hong Kong, Taiwan, Singapore kan du ha "taxi" r ut och r in. I Sveriges frorter en nanosekund. Allt handlar om IQ och kollektiv konsekvensorientering.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-10-02 kl. 13:07.
Citera
2020-10-02, 13:15
Medlem
Tesla's frsljningssiffror r ner 76% i Europa: (FB) Tesla inte ens top 10 elbil. Sales kraschar i Europa. Ner 76 %

Elon Musk r en con man, Tesla's kvalit r smre n ngon bil som ngonsin tillverkats: https://eu.usatoday.com/story/money/...20/3249943001/
Citera
2020-10-02, 14:12
Medlem
Model 3 sljer bttre n de 5 efterfljande modellerna kombinerat.

https://www.teslarati.com/tesla-mode...five-combined/

Och levererar 139.900 bilar Q3
Citera
2020-10-02, 17:33
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Folk kommer att dela bilar med varandra. "kollektivbilar" pooler etc. En bil str still mesta av tiden och tar plats bara. Du kommer att kunna kpa en andel av en bilpool och kalla p bilen nr du behver den.
Och vad gr jag om jag behver anvnda min bil och ngon annan i bilpoolen r ivg i Sffle med den? Ska jag promenera d?

Tror vldigt f kommer vilja anvnda sina bilar i bilpooler, annars hade bilpooler redan slagit igenom. Det r inget krav att bilarna mste vara eldrivna fr att folk ska lna ut bilar till varandra.
Citera
2020-10-02, 19:54
Medlem
rrpipers avatar
I Norge som r ett fregngsland inom elektrifiering av fordon slde ID3 nstan dubbelt mot model 3 senaste mnaden och Polestar 2 slde nstan lika mnga som model 3.

https://itavisen.no/2020/10/02/tesla-er-slatt-av-vw/

Varfr? Model 3 har ett verlgset laddningssystem och har ftt bttre recensioner. Kanske r det mer lockande att kpa en ny model n en model som har ngra r pm nacken. Det kommer fortstta att komma nya modeller frn olika tillverkare kontinuerligt.
Senast redigerad av rrpiper 2020-10-02 kl. 19:57.
Citera
2020-10-02, 20:41
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
I Norge som r ett fregngsland inom elektrifiering av fordon slde ID3 nstan dubbelt mot model 3 senaste mnaden och Polestar 2 slde nstan lika mnga som model 3.

Varfr? Model 3 har ett verlgset laddningssystem och har ftt bttre recensioner. Kanske r det mer lockande att kpa en ny model n en model som har ngra r pm nacken. Det kommer fortstta att komma nya modeller frn olika tillverkare kontinuerligt.

Jttekonstigt! Nstan som om det finns flera parametrar n laddningssystem nr man kper bil? Dumma norrmn, tnker de inte p hur det hr pverkar aktiepriset?
Citera
2020-10-02, 20:42
Medlem
Citat:

Kanske fr att de som inte har rd med en Model 3 nu kper billigare elbilar. Senaste bilen jag skaffade frra ret kostade ca 330 000 kr (inte elbil). Fr det priset fick jag mycket bil fr pengarna. Det r kanske mjligt att f en elbil fr de pengarna idag, men inte i klass med den bil jag kpte.

De som jag som kanske lgger 300 000 plus fr en ny bil och sen fundera rp elbil och ser att de knappt fr en Renault Zoe fr de pengarna knner sig s klart inte s sugna p att byta ner sig.

Norge dremot har ju mycket lgre priser p elbilar, s dr ger det inte mycket att kpa en fossilbil, men i Sverige fr man fortfarande mycket mer bil fr pengarna om den r fossil. Det tolkar jag bara som att det r ett totalt misslyckande fr miljpartiet.

Nr Sverige lyckas stlla om sin politik s den matchar Norge p omrdet s kommer det brja hnda saker.
Citera
2020-10-02, 21:24
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kanske fr att de som inte har rd med en Model 3 nu kper billigare elbilar. Senaste bilen jag skaffade frra ret kostade ca 330 000 kr (inte elbil). Fr det priset fick jag mycket bil fr pengarna. Det r kanske mjligt att f en elbil fr de pengarna idag, men inte i klass med den bil jag kpte.

De som jag som kanske lgger 300 000 plus fr en ny bil och sen fundera rp elbil och ser att de knappt fr en Renault Zoe fr de pengarna knner sig s klart inte s sugna p att byta ner sig.

Norge dremot har ju mycket lgre priser p elbilar, s dr ger det inte mycket att kpa en fossilbil, men i Sverige fr man fortfarande mycket mer bil fr pengarna om den r fossil. Det tolkar jag bara som att det r ett totalt misslyckande fr miljpartiet.

Nr Sverige lyckas stlla om sin politik s den matchar Norge p omrdet s kommer det brja hnda saker.

Polestar 2 och Model 3 har ungefr samma pris och sljer ungefr lika bra just nu (i Norge). S ven mnga som har rd med Tesla vljer nt annat.
Citera
2020-10-02, 22:15
Medlem
Citat:
Polestar 2 och Model 3 har ungefr samma pris och sljer ungefr lika bra just nu (i Norge). S ven mnga som har rd med Tesla vljer nt annat.

Visst, men jag snackar om pris jmfrt med motsvarande fossilbilar.

De som idag betalar sg 350 000 fr en fossilbil fr nog betala nrmare det dubbla fr att f samma bil och standard, kanske 650 000 till 700 000 kr fr en elbil.

Av den anledningen gr det trgt och drmed mste regeringen gra ngot, men ngot menar jag mer n de gr idag.
Citera
2020-10-03, 01:13
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Sen kr en Tesla genom en lerpl och kamerorna blir tcka av smuts vilket gr hela systemet obrukbart. Ska Teslan d be resenren som ker en taxiresa g ut och torka rent kamerorna?

Vem vill ens ha sin bil krandes med massa frmlingar hela dagarna? Trevligt nr ens bil kommer hem frn sitt "jobb" och du hittar en spya i bakstet frn en som kte hem frn puben... Men detta frutstter sklart att Teslorna faktiskt kommer klara av FSD. Det hnder fortfarande titt som ttt att Teslorna ddar sina gare genom att svnga rakt in i betongfundament p motorvgen eller kr rakt in i stillastende lastbilar. Nu vill dom allts dessa ska kra sjlv inne i stadskrnor med folk verallt. Hur lnge drjer det innan en Tesla kr ihjl en fotgngare och det hela ska utredas? Kommer ngon vilja ga en bil och sitta i den och blint frlita sig p att denna inte kr ihjl ngon och den som satt i bilen fr ta p sig ansvaret? Ska Tesla ta p sig ansvaret i en sdan situation? Vem ska ens dmas skyldig fr olyckan? Elon Musk?

Strsta hindret fr FSD r inte tekniken utan lagstiftningen, och ven om man fr FSD fungera (vilket r lngskt i sig) kommer det ske olyckor dr bilen kommer vara den skyldiga, vem ska dmas skyldig?

https://www.youtube.com/watch?v=cPMvQphJQiE
https://youtu.be/Aa-JvLlRfN8

Framtiden...

BIlarna har kamera installerat som visar passagerarna, och det kan lsas med rating system ungefr som uber och andra appar, spyr nn ner din bil gr det att lokalisera vem det var.

Ang FSD r tekniken inte klar nnu och ngot de r tydliga med, men man mste tnka flera r framt, e dag kommer det mest troligt vara lst. Hur det bevisas att det r skrare r eg ganska enkelt via statistik.
Det finns redan idag satistik som visar p att nr Autopilot r pslaget minskar antalet olyckor kraftigt, det betyder inte att de inte frekommer.
Det regulatoriska kommer vara ett hinder ja Eu kommer frmodligen vara sega p det, andra lnder kommer snabbt vilja ha in det d de vill ligga i framkant i tekniken, liksom de tkommer finnas dinosaurier som motstter sig ny teknik liksom det alltid funnits genom historien.
Citera
2020-10-03, 04:48
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
BIlarna har kamera installerat som visar passagerarna, och det kan lsas med rating system ungefr som uber och andra appar, spyr nn ner din bil gr det att lokalisera vem det var.

Ang FSD r tekniken inte klar nnu och ngot de r tydliga med, men man mste tnka flera r framt, e dag kommer det mest troligt vara lst. Hur det bevisas att det r skrare r eg ganska enkelt via statistik.
Det finns redan idag satistik som visar p att nr Autopilot r pslaget minskar antalet olyckor kraftigt, det betyder inte att de inte frekommer.
Det regulatoriska kommer vara ett hinder ja Eu kommer frmodligen vara sega p det, andra lnder kommer snabbt vilja ha in det d de vill ligga i framkant i tekniken, liksom de tkommer finnas dinosaurier som motstter sig ny teknik liksom det alltid funnits genom historien.
Anvnder man inte autopilot frmst nr man bedmer trafiksituationen som enkel och ofarlig? Drfr blir statistiken bttre n fr ett genomsnitt av krning?

Dessutom r det vl dubbel kontroll i nulget? Bde autopilot och frare. Man fr inte slppa ratten? Det gr inte att jmfra med bara autopilot.

Om Tesla inte fr FSD godknt av myndigheter finns det frmodligen en rimlig orsak. Det var snack om verreglering ven nr det gllde SpaceX landing av kapseln med raketmotorer. Jag tror Tesla mste acceptera myndigheternas kontroller av en helt ny teknik.
Senast redigerad av wwr 2020-10-03 kl. 05:24.
Citera
2020-10-03, 08:20
Medlem
bajssprutans avatar
Jag har en teori om vad det r som driver Tesla-bubblan och det r tta 50plussare som har kpt sig en tesla eller tv och blivit helfrlsta, detta r minsann framtiden!
Har trffat minst ett par sna.
Dessa gubbar r inte konventionellt bilintresserade d den gruppen r petrolheads som hellre skaffar en gammal jnkare eller en fet Porsche p lderns hst.

Detta mrks speciellt p motorvgspfarterna d jag ultrasllan ser en Tesla steka loss nr man vl fr det. Inte hade man missat en chans att knna lite g-krafter. Istllet ligger de och fiser och accelererar slare n min tvtons wv-crafter.

Drfr tror jag inte bubblan smller rakt av, gubbjvlarna r hr fr att hodla.
Senast redigerad av bajssprutan 2020-10-03 kl. 08:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in