2020-12-03, 14:10
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Sklart har alla biltillverkare bilar i lager. Frstr inte vad du menar med begagnad, det r vad jag kan se helt nya Teslor som bara rullat av bilfrjan (under 50 km str de p dem, men klickar man in p dem har de gtt typ 10 km). Problemet r att Tesla mlat upp en bild av att efterfrgan r mycket strre n vad dom hinner med att tillverka, det r ocks vad anhngare har sagt r anledningen till att Teslas frsljningssiffror sviktat i Europa detta ret. Att det str oslda bilar p parkeringar tyder p att det snarare r efterfrgan som har gtt ner p just Tesla bilar (d andra elbilar sljer bra).
Begagnad kanske var fel ord men du frstr vad jag menar? Jag kper hellre en helt ny fr det r nstan samma pris. Precis som jag aldrig kper elektronik frn elgiganten som r demo vara. ven om de snkt priset enbart pga en ppnad frpackning.

Sen spelar det heller ingen roll om ngra enstaka lnder har ett strre lager. Det hr r statistik som Tesla bears alltid anvnder. Cherry picking data.

Om ingen i Europa vill ha en Tesla, varfr har de brjat skicka bilar frn Kina till Europa? Varfr bygger Tesla en fabrik i Europa? Bara fr att "ltsas" att behovet finns?
Det jag bryr mig om r iaf totala bilar levererade per r globalt. S lnge det fortstter uppt s r jag njd.
Citera
2020-12-03, 14:11
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Precis som en optimering av iOS kan ge bttre batteritid till alla iPhones genom en uppdatering. Jag r ingen ingenjr eller utvecklare s kan inte ge dig ett mer avancerat svar. Spelar egentligen ingen roll hur det gr till, s lnge det grs. Den stora frgan r varfr ingen annan tillverkare gr det.

Kolla upp det d. Lter lite suspekt.

Visst skulle dom kunna lgga till nn energisparande fr underhllningsystemet men du behver fortfarande lika mycket energi fr att rra x kg x km.
Citera
2020-12-03, 14:21
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Ngon orsak till att du valt certifikat istllet fr termin?
Jag har inte s bra koll p terminer. Tesla r den frsta aktien jag ngonsin kpt s jag r en noob
Citera
2020-12-03, 14:28
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Kolla upp det d. Lter lite suspekt.

Visst skulle dom kunna lgga till nn energisparande fr underhllningsystemet men du behver fortfarande lika mycket energi fr att rra x kg x km.
Ingen aning hur de gr faktiskt. Ngot mste de gra rtt eftersom deras prestanda och rckvidd r bttre n konkurrenterna, ven nr de anvnder batterier frn Panasonic och LG.
Nr Tesla brjar anvnda sina egna batterier kommer frsprnget ka nnu mer. Game over fr alla andra!
Citera
2020-12-03, 19:19
Medlem
Citat:
Jag har inte s bra koll p terminer. Tesla r den frsta aktien jag ngonsin kpt s jag r en noob

Vlkommen in i vrmen. Diamanthnder och hll!
Citera
2020-12-03, 20:19
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ingen aning hur de gr faktiskt. Ngot mste de gra rtt eftersom deras prestanda och rckvidd r bttre n konkurrenterna, ven nr de anvnder batterier frn Panasonic och LG.
Nr Tesla brjar anvnda sina egna batterier kommer frsprnget ka nnu mer. Game over fr alla andra!

Law of thermodynamics. Hrt talas om den?

Varfr frsvarar du ngot du inte kan ngonting om?
Citera
2020-12-03, 20:20
Medlem
Citat:
Jag kanske har missat det men vilken annan tillverkare har kat prestanda och rckvidd bara genom en uppdatering? Andra bilar mste vll in i verkstan fr snna saker?
Bl.a. s ska xpeng gra detta.
Citera
2020-12-03, 20:28
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Law of thermodynamics. Hrt talas om den?

Varfr frsvarar du ngot du inte kan ngonting om?
Hur menar du att jag frsvarar? Varfr ska man behva frsvara fakta? Tesla har ju redan gjort det, nr ingen annan har. Mste jag vara en thermodynamics professor fr det?
Citera
2020-12-03, 20:33
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Vlkommen in i vrmen. Diamanthnder och hll!
Tack vnnen! Jag hller stenhrt 94% av min portflj och jag kper fortfarande mer varje mnad. Synd att inte fler fattar grejen. Antar att du ocks hller Tesla i portfljen?
Citera
2020-12-03, 20:40
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Bl.a. s ska xpeng gra detta.
Xpeng fick sin frsta stora OTA-update ganska nyligen. Ingen frbttring p prestanda eller rckvidd. De fick ngra basic autopilot funktioner.
https://cntechpost.com/2020/10/22/xp...-since-launch/

Sen tror jag ju inte att Tesla kommer vara ensamma med det fr alltid. Sjlvklart kommer ngon konkurrent lsa det. Men Tesla har ett jvla frsprng. Ett frsprng som inte saktar ner, utan accelererar.
Citera
2020-12-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Vad jag tycker r mrkligt r att stora index kp har varit en av de stora anledningarna till uppgngen sedan S&P beslutet. Men folk sljer innan dessa har kommit igng?
Och min undran r nu - nr ska index fonderna brja kpa? Jag hade antagit att de skulle brjat kpa ifrn dag 1 med tanke p hur stor del av S&P som tesla r, och vill fonderna flja index s borde de vl kpa p sig motsvarande del s fort som mjligt?
Och ja, Tesla r helt vansinnigt vervrderat. Om du inte tycker det s r du antingen en del av Elon kulten eller s har du aldrig varit med om hajpade bolag som verkligheten kommer ifatt frut.

Jag tror jag lste 21 december ngonstans.
Citera
2020-12-03, 20:53
Medlem
Citat:
Tack vnnen! Jag hller stenhrt 94% av min portflj och jag kper fortfarande mer varje mnad. Synd att inte fler fattar grejen. Antar att du ocks hller Tesla i portfljen?

Jag gick in tidigt och tesla r min enda singelaktie, allt annat ligger i indexfonder. Jag trodde p Elon och av ideologiska skl, det visade sig vara min livs bsta affr.

Helt vertygad om att vi nr 700 EOY trots mjlig dipp dagen efter S&P. Har frskt vertyga folket hrinne, hade dom lyssnat hade dom suttit med p guldbten idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in