2020-12-02, 21:54
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu jmfr du dock E200 i Sverige mot E350 i USA, jmfr du likvrdiga modeller r den billigare i USA (539 900 kr var listpriset fr E350 i Sverige)...

Noterade frvrigt nr jag kikade p Teslas hemsida att dr finns en hel drs lagerbilar till salu i Sverige, fabriksnya bilar med under 50 km p mtaren.

https://www.tesla.com/sv_SE/inventor...m3?redirect=no

Passa p att fynda alla ni som anser dom vara bsta bilen p jorden.

Samtidigt fr den en att undra, jag trodde Teslas dliga frsljningssiffror i Europa berodde p att dom inte fick bilarna fraktade hit av olika skl, men i sjlva verket str dom och vntar p kpare p ngon parkering. Avbestllningar? Noterar att det r samma sak p tex Tyska hemsidan, fullt med lagerbilar..
r det inte vanligt att ha bilar p lager? Alla tillverkare har det. Jag personligen hade inte kpt en begagnad Tesla d de nstan r lika dyra.
Har du krt en Tesla nn gng? Nyfiken bara.
Citera
2020-12-02, 21:57
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Hjer du prestandan med frndrad mjukvara behver du ven en registreringsbesiktning.

Strsta anledningen till att vriga tillverkare avstr beror vll p att skadlig kod kan sl ut hela bilen.

Man kan ju vnda p steken och se det som att dom r s skra p sin mjukvara att dom r beredda att ta risken. Sedan 2012...

Tnk om ngon hackar Android/IOS och kortsluter alla mobiler i hela vrlden s att miljarder mobiler brjar brinna i folks fickor.

Inte omjligt men troligen inte sannolikt
Citera
2020-12-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Du leker med eld. Om du tycker Tesla r vervrderade, varfr sker du d ett argument fr att folk sljer?
Dom tycker antagligen som du, att den r vervrderad och drfr sljer dom....
Vad jag tycker r mrkligt r att stora index kp har varit en av de stora anledningarna till uppgngen sedan S&P beslutet. Men folk sljer innan dessa har kommit igng?
Och min undran r nu - nr ska index fonderna brja kpa? Jag hade antagit att de skulle brjat kpa ifrn dag 1 med tanke p hur stor del av S&P som tesla r, och vill fonderna flja index s borde de vl kpa p sig motsvarande del s fort som mjligt?
Och ja, Tesla r helt vansinnigt vervrderat. Om du inte tycker det s r du antingen en del av Elon kulten eller s har du aldrig varit med om hajpade bolag som verkligheten kommer ifatt frut.
Citera
2020-12-02, 23:25
Medlem
Krsus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Vad jag tycker r mrkligt r att stora index kp har varit en av de stora anledningarna till uppgngen sedan S&P beslutet. Men folk sljer innan dessa har kommit igng?
Och min undran r nu - nr ska index fonderna brja kpa? Jag hade antagit att de skulle brjat kpa ifrn dag 1 med tanke p hur stor del av S&P som tesla r, och vill fonderna flja index s borde de vl kpa p sig motsvarande del s fort som mjligt?
Och ja, Tesla r helt vansinnigt vervrderat. Om du inte tycker det s r du antingen en del av Elon kulten eller s har du aldrig varit med om hajpade bolag som verkligheten kommer ifatt frut.
Jag skulle nog inte rkna med att lejonparten av den handeln sker p brsen, men jag kan ha fel, det har hnt frut.
Citera
2020-12-03, 07:29
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Genom optimering kar deras effektivitet.

Optimering av vad? Optimering av ledningsfrmga av kablaget genom mjukvara? Optimering av motorers verkningsgrad.....Genom mjukvara?
Citera
2020-12-03, 08:01
Medlem
Citat:
r det inte vanligt att ha bilar p lager? Alla tillverkare har det. Jag personligen hade inte kpt en begagnad Tesla d de nstan r lika dyra.
Har du krt en Tesla nn gng? Nyfiken bara.
Sklart har alla biltillverkare bilar i lager. Frstr inte vad du menar med begagnad, det r vad jag kan se helt nya Teslor som bara rullat av bilfrjan (under 50 km str de p dem, men klickar man in p dem har de gtt typ 10 km). Problemet r att Tesla mlat upp en bild av att efterfrgan r mycket strre n vad dom hinner med att tillverka, det r ocks vad anhngare har sagt r anledningen till att Teslas frsljningssiffror sviktat i Europa detta ret. Att det str oslda bilar p parkeringar tyder p att det snarare r efterfrgan som har gtt ner p just Tesla bilar (d andra elbilar sljer bra).

Nej jag har inte krt ngon, jag har rknat p det snabbt och insett att en Model 3 skulle kosta alldeles fr mycket varp det hela knns ointressant.

Citat:
Jag skulle tro att dessa kp redan till stor del gjorts fr lnge sen, nr du fr reda p att Tesla ska in p S&P 500 har redan de stora aktrerna troligtvis vetat detta ett tag.
Citera
2020-12-03, 08:45
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Astrologerna p Goldman Sachs har studerat stjrnorna och kommit fram till en ny riktkurs fr Tesla. Riktkursen gr frn 455$ till 780$ och rekommendationen gr frn neutral till kp.

https://www.avanza.se/placera/telegr...s-780-usd.html

Edit: Mera telegram.

https://www.avanza.se/placera/telegr...an-bedomt.html

Senast redigerad av JustinTrudeau 2020-12-03 kl. 08:51.
Citera
2020-12-03, 12:34
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag skulle tro att dessa kp redan till stor del gjorts fr lnge sen, nr du fr reda p att Tesla ska in p S&P 500 har redan de stora aktrerna troligtvis vetat detta ett tag.
Ja det var en tanke jag hade ocks innan jag kpte men jag tyckte att det fll p ett par saker:
1. De frngr d sin strvan att flja index, d de fr en period ger en massa Tesla aktier som inte ingr i indexet de frsker flja.
2. Mnga indexfonder r passiva och kper enbart aktier ur indexet per automatik.

Jag har hur som helst slt av redan. Vad ska driva aktiekursen nu? De kommer inte kunna gra det med fundamenta. Om jag inte missminner mig sg jag ocks siffror p hur bde GM och VW ska satsa strre pengar p eldrift n Tesla de kommande 5 ren. Mina preffar i VW vrderas i dagslget 323 ggr lgre n Teslas aktie. r det ngon p allvar som tror Tesla kommer slja 300 gnger fler elbilar n VW om 5 r?
Nej jag tror iofs att Tesla kommer gra en del pengar p frsljning av batterier eller licensiering av olika patent vad gller batterier, men det tcker nd inte dagens vrdering
Citera
2020-12-03, 12:42
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Astrologerna p Goldman Sachs har studerat stjrnorna och kommit fram till en ny riktkurs fr Tesla. Riktkursen gr frn 455$ till 780$ och rekommendationen gr frn neutral till kp.
Analytikerna frskrcks aldrig.

Citat:
Goldman Sachs hjer Tesla till kp - vergngen mot elbilar sker snabbare n bedmt
Vad fr de allt ifrn? Har de anvnt kaffesump eller kristallkula?
Hur lngsamt bedmde de att vergngen till elbilar skulle g tidigare?
Citera
2020-12-03, 13:23
Medlem
Citat:
Sedan s&p nyheten har Tesla gtt upp ca 40%. Inte konstigt att folk tar vinst.
Jag r en long time Tesla Bull och kommer inte slja frrn 2030 tidigast men ven jag tycker att aktien r vervrderad i dagslget. Tror det r nyttigt att den gr ner lite.

Ngon orsak till att du valt certifikat istllet fr termin?
Citera
2020-12-03, 13:52
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Optimering av vad? Optimering av ledningsfrmga av kablaget genom mjukvara? Optimering av motorers verkningsgrad.....Genom mjukvara?
Precis som en optimering av iOS kan ge bttre batteritid till alla iPhones genom en uppdatering. Jag r ingen ingenjr eller utvecklare s kan inte ge dig ett mer avancerat svar. Spelar egentligen ingen roll hur det gr till, s lnge det grs. Den stora frgan r varfr ingen annan tillverkare gr det.
Citera
2020-12-03, 14:00
Avstngd
Assault12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Man chipstrimmar bara volten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in