Citat:
Ursprungligen postat av
Mackan70
Vad jag tycker r mrkligt r att stora index kp har varit en av de stora anledningarna till uppgngen sedan S&P beslutet. Men folk sljer innan dessa har kommit igng?
Och min undran r nu - nr ska index fonderna brja kpa? Jag hade antagit att de skulle brjat kpa ifrn dag 1 med tanke p hur stor del av S&P som tesla r, och vill fonderna flja index s borde de vl kpa p sig motsvarande del s fort som mjligt?
Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Jag skulle tro att dessa kp redan till stor del gjorts fr lnge sen, nr du fr reda p att Tesla ska in p S&P 500 har redan de stora aktrerna troligtvis vetat detta ett tag.
Ja det var en tanke jag hade ocks innan jag kpte men jag tyckte att det fll p ett par saker:
1. De frngr d sin strvan att flja index, d de fr en period ger en massa Tesla aktier som inte ingr i indexet de frsker flja.
2. Mnga indexfonder r passiva och kper enbart aktier ur indexet per automatik.
Jag har hur som helst slt av redan. Vad ska driva aktiekursen nu? De kommer inte kunna gra det med fundamenta. Om jag inte missminner mig sg jag ocks siffror p hur bde GM och VW ska satsa strre pengar p eldrift n Tesla de kommande 5 ren. Mina preffar i VW vrderas i dagslget 323 ggr lgre n Teslas aktie. r det ngon p allvar som tror Tesla kommer slja 300 gnger fler elbilar n VW om 5 r?
Nej jag tror iofs att Tesla kommer gra en del pengar p frsljning av batterier eller licensiering av olika patent vad gller batterier, men det tcker nd inte dagens vrdering