Citat:
Ursprungligen postat av
lemmeln
Jag kritiserar absolut inte fretaget, jag tror p Tesla. Dremot kritiserar jag absolut uttalandet om den tio gnger hgre aktiekursen p lng sikt, fr det skulle innebra 500 gnger s stor vinst jmfrt med idag. Matematiken gr inte ihop nr man vger in P/E.
Det r OK att investera i framtida frhoppningar. Men nr folk brjar prata om en ny ekonomi dr vinster inte spelar ngon roll fr vrderingen (ls: P/E) s ringer alla varningsklockor hos mig.
Tesla r just nu till 98% (1022/1044) vrderat i framtida frhoppningar och till 2% vrderat i reella vinster (20/1044). Fallhjden kan bli enorm fr aktiegarna. Fretaget kommer klara sig.
Vrt att nmna. Min x10 price target r om robot taxis blir mainstream. Utan det s rknar jag nd med en 5x.
En annan sak folk inte tnker p r bristen p batterier. Det r den strsta begrnsningen alla elbilstillverkare har.
ven om Panasonic, LG och CATL maxar sin produktion av batterier s rcker det inte. Drfr uppfann Tesla ett helt nytt stt att tillverka batterier. Inte nog med att rckvidden och kostnaden frbttras med ver 50% s kan de massproducera batterier i rekordfart. Deras giga factory tillverkar mer batterier n hela vrlden tillsammans.
Tesla kommer nog vara det enda fretaget med tillrckligt mnga batterier fr att kunna slja miljontals bilar. De kommer ven kunna f ner priserna spass mycket pga mjukvaru intkter som ger sjuka marginaler, s det blir extremt svrt fr andra att vara med i racet.
Det som gr Tesla s unika r att det nstan r 10 olika fretag under samma tak. Man kan under inga omstndigheter jmfra Tesla med en traditionell biltillverkare.