2021-03-06, 21:08
Medlem
Lst en del inlgg hr dr ni nmner att alla dessa legacy companies kommer komma ikapp tesla. Men problemet r att dessa fretag inte har den tekniska kompetensen fr det. Fr det frsta s r tesla ett techfretag med enorma mjligheter inom sina mjukvaror dr man kan f in installationer over the air. VW sa att detta kommer finnss p id.3 men vad hnde? Jo denna funktion funkade inte och bilarna mste kras till service stationen fr att f over the air
Ni missuppfattar teslas frmga att frndra sina bilar. Teslas ingenjrer kan trffas vid ett bord och bestmma sig fr att lgga in en ny pruttfunktion som sedan gr till ALLA deras bilar utan problem eftersom man har en grym mjukvara. Detta klarar inte VW group pga deras usla mjukvara.
Citera
2021-03-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Lst en del inlgg hr dr ni nmner att alla dessa legacy companies kommer komma ikapp tesla. Men problemet r att dessa fretag inte har den tekniska kompetensen fr det. Fr det frsta s r tesla ett techfretag med enorma mjligheter inom sina mjukvaror dr man kan f in installationer over the air. VW sa att detta kommer finnss p id.3 men vad hnde? Jo denna funktion funkade inte och bilarna mste kras till service stationen fr att f over the air
Ni missuppfattar teslas frmga att frndra sina bilar. Teslas ingenjrer kan trffas vid ett bord och bestmma sig fr att lgga in en ny pruttfunktion som sedan gr till ALLA deras bilar utan problem eftersom man har en grym mjukvara. Detta klarar inte VW group pga deras usla mjukvara.
Jag tror inte den normala bilgaren klarar sig alldeles utmrkt utan en pruttfunktion.
Citera
2021-03-06, 21:31
Medlem
Purovskys avatar
ven de mest fanatiska Teslanrdarna frstr vl att det r frst nu som Tesla brjar f konkurrens i form av Mustang, Id3 och Toyota m.m.

De gamla tillverkarna har stora frdelar med servicent och terfrsljare som T inte har, alla vill inte kpa bil p ntet, Mustangen kan bli svr fr T att kncka och Toyotas batterier kan T knappast vertrffa. Mjukvara kan bde japaner och koreaner s T har egentligen inte mycket att komma med om man ser objektivt p saken.
Citera
2021-03-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
S i princip bara frhoppningar om potentiellt framtida produkter och tjnster?

Fast mycket av det som nmns r ju redan ute p rull, det enda p listan som r potentiellt r robot-taxi.

Jag frstr inte, sitter du och kritiserar ett fretag som du inte har lst in dig p?

F.

FSD-betan brjar bli sjukt imponerande. Elon har sagt att version 9 av betan r p vg ut och att den ska vara ganska major improving.

https://www.youtube.com/watch?v=xaUQpHuGmFg
Senast redigerad av Dristigheten 2021-03-06 kl. 22:05.
Citera
2021-03-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
ven de mest fanatiska Teslanrdarna frstr vl att det r frst nu som Tesla brjar f konkurrens i form av Mustang, Id3 och Toyota m.m.

De gamla tillverkarna har stora frdelar med servicent och terfrsljare som T inte har, alla vill inte kpa bil p ntet, Mustangen kan bli svr fr T att kncka och Toyotas batterier kan T knappast vertrffa. Mjukvara kan bde japaner och koreaner s T har egentligen inte mycket att komma med om man ser objektivt p saken.

Nej det gr dom inte.

Hr r ett hopklipp med Doug Demuros olika testkrningar med EVs. Titta p hans ansikte nr han kr en Tesla kontra dom andra.

https://www.reddit.com/r/teslainvest...ion_is_coming/

Det gr helt enkelt inte att jmfra krgldjen i en Tesla med dess "konkurrenter"

Hr har du en recension p ID4, jag tror att jag fortstter att hlla lng.
https://www.youtube.com/watch?v=EotuxCptcM4
Senast redigerad av Dristigheten 2021-03-06 kl. 22:08.
Citera
2021-03-06, 23:27
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Fast mycket av det som nmns r ju redan ute p rull, det enda p listan som r potentiellt r robot-taxi.

Jag frstr inte, sitter du och kritiserar ett fretag som du inte har lst in dig p?

F.

FSD-betan brjar bli sjukt imponerande. Elon har sagt att version 9 av betan r p vg ut och att den ska vara ganska major improving.

https://www.youtube.com/watch?v=xaUQpHuGmFg

Jag kritiserar absolut inte fretaget, jag tror p Tesla. Dremot kritiserar jag absolut uttalandet om den tio gnger hgre aktiekursen p lng sikt, fr det skulle innebra 500 gnger s stor vinst jmfrt med idag. Matematiken gr inte ihop nr man vger in P/E.

Det r OK att investera i framtida frhoppningar. Men nr folk brjar prata om en ny ekonomi dr vinster inte spelar ngon roll fr vrderingen (ls: P/E) s ringer alla varningsklockor hos mig.

Tesla r just nu till 98% (1022/1044) vrderat i framtida frhoppningar och till 2% vrderat i reella vinster (20/1044). Fallhjden kan bli enorm fr aktiegarna. Fretaget kommer klara sig.
Citera
2021-03-06, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag tror inte den normala bilgaren klarar sig alldeles utmrkt utan en pruttfunktion.
Du verkar inte frst den strre bilden.
Citera
2021-03-06, 23:54
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Jag kritiserar absolut inte fretaget, jag tror p Tesla. Dremot kritiserar jag absolut uttalandet om den tio gnger hgre aktiekursen p lng sikt, fr det skulle innebra 500 gnger s stor vinst jmfrt med idag. Matematiken gr inte ihop nr man vger in P/E.

Det r OK att investera i framtida frhoppningar. Men nr folk brjar prata om en ny ekonomi dr vinster inte spelar ngon roll fr vrderingen (ls: P/E) s ringer alla varningsklockor hos mig.

Tesla r just nu till 98% (1022/1044) vrderat i framtida frhoppningar och till 2% vrderat i reella vinster (20/1044). Fallhjden kan bli enorm fr aktiegarna. Fretaget kommer klara sig.
Vrt att nmna. Min x10 price target r om robot taxis blir mainstream. Utan det s rknar jag nd med en 5x.

En annan sak folk inte tnker p r bristen p batterier. Det r den strsta begrnsningen alla elbilstillverkare har.
ven om Panasonic, LG och CATL maxar sin produktion av batterier s rcker det inte. Drfr uppfann Tesla ett helt nytt stt att tillverka batterier. Inte nog med att rckvidden och kostnaden frbttras med ver 50% s kan de massproducera batterier i rekordfart. Deras giga factory tillverkar mer batterier n hela vrlden tillsammans.

Tesla kommer nog vara det enda fretaget med tillrckligt mnga batterier fr att kunna slja miljontals bilar. De kommer ven kunna f ner priserna spass mycket pga mjukvaru intkter som ger sjuka marginaler, s det blir extremt svrt fr andra att vara med i racet.

Det som gr Tesla s unika r att det nstan r 10 olika fretag under samma tak. Man kan under inga omstndigheter jmfra Tesla med en traditionell biltillverkare.
Citera
2021-03-07, 01:57
Medlem
Citat:

Den bittra sanningen.

Att den hr trden alltid r hgst upp i aktie-forumet liknar Fingerprint fr ngra r sedan. Folk skriver lnga inlgg dr de frklarar varfr P/E visst r frsvarbart, nu r framtiden hr osv. Jag lskar Tesla och har tjnat mycket pengar p det men mnga bnder (smsparare) som kommer brnna sig, om de inte redan gjort det.

Kp billigt, slj dyrt. Noobs gr tvrtom. Tesla r fantastiskt, men inte +1000 rs vinst fantastiskt. Jag kommer att kpa en Telsa fr de pengar jag tjnat p Tesla, och ser fram emot att kpa tillbaka aktier ngon gng i framtiden. Att vara en framgngsrik investerare handlar dock om att se saker nyktert och inte lta sig styras av knslor och drmmar.
Senast redigerad av Pallot 2021-03-07 kl. 02:02.
Citera
2021-03-07, 06:54
Medlem
Purovskys avatar
Citat:
Nej det gr dom inte.

Hr r ett hopklipp med Doug Demuros olika testkrningar med EVs. Titta p hans ansikte nr han kr en Tesla kontra dom andra.

https://www.reddit.com/r/teslainvest...ion_is_coming/

Det gr helt enkelt inte att jmfra krgldjen i en Tesla med dess "konkurrenter"

Hr har du en recension p ID4, jag tror att jag fortstter att hlla lng.
https://www.youtube.com/watch?v=EotuxCptcM4

Men det r inte betalda "experter" p Youtube som ska kpa de stora mngderna. Tester och "fakta" p YT r bara nonsens. Ni lever i drmmarnas vrld 🙂
Citera
2021-03-07, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Den bittra sanningen.

Att den hr trden alltid r hgst upp i aktie-forumet liknar Fingerprint fr ngra r sedan. Folk skriver lnga inlgg dr de frklarar varfr P/E visst r frsvarbart, nu r framtiden hr osv. Jag lskar Tesla och har tjnat mycket pengar p det men mnga bnder (smsparare) som kommer brnna sig, om de inte redan gjort det.

Kp billigt, slj dyrt. Noobs gr tvrtom. Tesla r fantastiskt, men inte +1000 rs vinst fantastiskt. Jag kommer att kpa en Telsa fr de pengar jag tjnat p Tesla, och ser fram emot att kpa tillbaka aktier ngon gng i framtiden. Att vara en framgngsrik investerare handlar dock om att se saker nyktert och inte lta sig styras av knslor och drmmar.

Varfr vljer du att titta p P/E i ett uppenbart tillvxtfretag?

Amazon hade vl ett P/E p 3000 nr det begav sig, s du menar att det var en dlig investering?

Tror helt rligt inte att du ger en fraktion i Tesla, eller har gjort.
Citera
2021-03-07, 10:47
Medlem
Citat:
Varfr vljer du att titta p P/E i ett uppenbart tillvxtfretag?

Amazon hade vl ett P/E p 3000 nr det begav sig, s du menar att det var en dlig investering?

Tror helt rligt inte att du ger en fraktion i Tesla, eller har gjort.
Nu haltar ju jmfrelsen d Amazon ltt kunde skala upp utan att utgifterna kade nmnvrt. Svrt att slja 10 gnger fler bilar utan att kostnaderna ocks kar till nra 10 gnger mer, och fr att komma upp i de siffrorna ska ven bilarna bli billigare fr konsumenterna vilket pressar marginalerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in