Flashback bygger pepparkakshus!
2020-10-10, 10:34
Medlem
wwrs avatar
S hr lter det ju med jmna mellanrum.
Citat:
Tesla to release self-driving Beta capable of zero intervention in a few weeks
https://www.teslarati.com/tesla-robo...a-release/amp/

De olyckor som skett har inte ftt s mycket uppmrksamhet. Jag r rdd att fler olyckor kan komma att ske. Systemet kanske blir bttre, men fler och fler anvnder det. Ju bttre det blir, ju slappare blir frarna att kontrollera vad som hnder. Det kan komma att pverka fretagets anseende och aktiekursen.

Tv av Teslas ddsolyckor var identiska. En lngtradare svngde upp p motorvgen framfr Teslan som missade att bromsa och krde in i lastbilen. Skert skulle lastbilen ha lmnat fretrde men det vet man ju hur det r med det.
https://www.ehstoday.com/safety/arti...-on-automation

Uber lade vl ned sina sjlvkrande taxis (ej Tesla) efter ddsolyckan 2018. En person ledde en cykel ver vgen mitt i kvarteret mellan tv korsningar, p kvllen. Men bilen var mer frberedd att se fotgngare vid korsningar och bedmde det som en cyklande.

Jag undrar om det ibland inte kan vara jobbigare att sitta och fundera ver vad bilen skall gra n att kra sjlv.

Jag tror FSD p sikt kanske kan bli till skada fr Tesla och aktiekursen. Fretaget kommer kanske inte att kunna leverera ngot inom verskdlig tid.
Senast redigerad av wwr 2020-10-10 kl. 11:04.
Citera
2020-10-10, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
S hr lter det ju med jmna mellanrum.

De olyckor som skett har inte ftt s mycket uppmrksamhet. Jag r rdd att fler olyckor kan komma att ske. Systemet kanske blir bttre, men fler och fler anvnder det. Ju bttre det blir, ju slappare blir frarna att kontrollera vad som hnder. Det kan komma att pverka fretagets anseende och aktiekursen.

Tv av Teslas ddsolyckor var identiska. En lngtradare svngde upp p motorvgen framfr Teslan som missade att bromsa och krde in i lastbilen. Skert skulle lastbilen ha lmnat fretrde men det vet man ju hur det r med det.

Uber lade vl ned sina sjlvkrande taxis (ej Tesla) efter ddsolyckan 2018. En person ledde en cykel ver vgen mitt i kvarteret mellan tv korsningar, p kvllen. Men bilen var mer frberedd att se fotgngare vid korsningar och bedmde det som en cyklande.

Jag undrar om det ibland inte kan vara jobbigare att sitta och fundera ver vad bilen skall gra n att kra sjlv.

Jag tror FSD p sikt kanske kan bli till skada fr Tesla och aktiekursen. Fretaget kommer kanske inte att kunna leverera ngot inom verskdlig tid.
Hller helt med, FSD r bara till skada fr fretaget och aktiekursen en lng tid framver i mina gon. Den kommer bara orsaka bekymmer och dom har mlat in sig i ett hrn med alla lften. Dom sljer ju fr tusan redan funktionen fr dyra pengar trots att den inte existerar n... Snart blir en stackars unge pkrd av en Tesla i FSD och hela projektet fr lggas p hyllan med stmningar och mngmiljardfrluster som resultat..
Citera
2020-10-10, 17:56
Medlem
Ja detta med frarlsa frare ...
Att tro man ska kunna ligga i bakstet och lsa tidningen medans bilen kr sjlv kommer inte hnda p vldigt lnge .
Frstr inte hypen d du mste sitta bakom ratten oavsett bilen kr i autopilot eller inte d ngon skyldig mste finnas vid ev krock.
Citera
2020-10-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad har Starlink med Tesla att gra? Och varfr erstta ett verlgset fibernt med satelliter?

Elon Musk

De pengar Musk tjnar p starlink kommer givetvis att pumpas in i Tesla. 30-50 miljarder dollar/r. Vad skall han annars gra fr pengarna? Kpa bakelser och diamanter?

Vi i Sverige r bortskmda med internetuppkoppling. I USA tex r det skitdyrt och dligt. Marknaden fr satellit r typ hela vrlden (Afrika, Grnland, sjfart, flyg, militrmakter etc etc) och Starlink (som inte r Tesla) r 30% snabbare n fiber. Satellieterna kommunicerar med laser i vacuum. - Om du daytradar tex Tesla s vill du allts ha Starlink. - Du (Din programvara) r en tiondels sekund fr alla andra och det rcker. Fiber r 30 procent lngsammare n ljusets hastighet.
Citera
2020-10-10, 21:51
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Elon Musk

De pengar Musk tjnar p starlink kommer givetvis att pumpas in i Tesla. 30-50 miljarder dollar/r. Vad skall han annars gra fr pengarna? Kpa bakelser och diamanter?

Vi i Sverige r bortskmda med internetuppkoppling. I USA tex r det skitdyrt och dligt. Marknaden fr satellit r typ hela vrlden (Afrika, Grnland, sjfart, flyg, militrmakter etc etc) och Starlink (som inte r Tesla) r 30% snabbare n fiber. Satellieterna kommunicerar med laser i vacuum. - Om du daytradar tex Tesla s vill du allts ha Starlink. - Du (Din programvara) r en tiondels sekund fr alla andra och det rcker. Fiber r 30 procent lngsammare n ljusets hastighet.

S du menar att Musk kommer rvknulla vriga investerare i Spacex (46%) genom att donera all framtida vinst till Tesla?

Kanske ska varna dom om du r smartare.
Citera
2020-10-10, 23:39
Medlem
Citat:
Elon Musk

Lol, du har 0ms ping ut ocks? Ned ja ok bra grejer, men upp? Nej... bara lgg ner.
Citera
2020-10-11, 06:05
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Sjlvkrande bilar tror jag absolut kommer bli mer och mer vanligt de kommande tio ren. Det spelar ingen roll att folk dr ibland fr att AI:n gr fel och r oplitlig. Det viktiga r att den r procentuellt skrare n en mnsklig frare.

Jag upprepar: Det spelar ingen roll om tv personer hittills har dtt pga sina sjlvkrande Teslor s lnge fler personer har dtt i olyckor dr Teslan inte var sjlvkrande.

Om det s bara r 1% skrare att ha bilen i autopilot s kommer det vara vrt det i lngden.

Jag r sker p att det var lika mycket gnll och whinande nr bilen frst kom om skerhet hit och dit. "ww bilar har nu krt p tv fotgngare s de dog. Bilar kommer ALDRIG sl igenom nu nr alla inser hur otroligt farliga de r!"

Eller tnk nr flygplanen kom. Fyfan vilket gnllande det mste varit d! "Ww! Tnk om planet gr snder mitt i luften och strtar! Flygplan kommer ALDRIG sl igenom eftersom de r s oskra! Ingen kommer nnsin stta sig i ett flygplan nr det finns en mikroskopisk risk att d pga ett tekniskt fel."
Citera
2020-10-11, 08:24
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Sjlvkrande bilar tror jag absolut kommer bli mer och mer vanligt de kommande tio ren. Det spelar ingen roll att folk dr ibland fr att AI:n gr fel och r oplitlig. Det viktiga r att den r procentuellt skrare n en mnsklig frare.

Jag upprepar: Det spelar ingen roll om tv personer hittills har dtt pga sina sjlvkrande Teslor s lnge fler personer har dtt i olyckor dr Teslan inte var sjlvkrande.

Om det s bara r 1% skrare att ha bilen i autopilot s kommer det vara vrt det i lngden.

Jag r sker p att det var lika mycket gnll och whinande nr bilen frst kom om skerhet hit och dit. "ww bilar har nu krt p tv fotgngare s de dog. Bilar kommer ALDRIG sl igenom nu nr alla inser hur otroligt farliga de r!"

Eller tnk nr flygplanen kom. Fyfan vilket gnllande det mste varit d! "Ww! Tnk om planet gr snder mitt i luften och strtar! Flygplan kommer ALDRIG sl igenom eftersom de r s oskra! Ingen kommer nnsin stta sig i ett flygplan nr det finns en mikroskopisk risk att d pga ett tekniskt fel."
Men idag vet vi inte hur systemet fungerar om det kr sjlv. Idag kr systemet med fraren som vervakare. Bde datorn och fraren har ibland missat och Tesla har haft fyra ddsolyckor vad jag knner till.

Vad jag vet finns det ingen sker, objektiv statistik p hur denna "fraren kollar datorn" str sig jmfrt med manuell krning av motsvarande kategori av frare och trafiksituation.

Det sljs som "Full Self Driving". Elon pratar sig varm fr det.
Citat:
Tesla to release self-driving Beta capable of zero intervention in a few weeks

Det gr att folk har fr stor tilltro till det.
Citat:
NTSB: Fatal Crash Involving Tesla Autopilot Resulted from Driver Errors, Overreliance on Automation

Det mrkas p fler stt.
Citat:
List of self-driving car fatalities

Sorry, this page was recently deleted (within the last 24 hours).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...car_fatalities

Den diskussionen kommer att bli mycket vsentlig fr fretagets anseende och vrdering i framtiden.
Senast redigerad av wwr 2020-10-11 kl. 09:20.
Citera
2020-10-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen

Skulle du frlita dig p den sjlvkrande bilen s pass att du r beredd att lta den kra sjlv ven om de innebr att Du kan ka in i fngelse fr det om den kr ihjl ngon?

D Teslor fortfarande kr rakt in i stillastende lastbilar ser jag inte hur den ens ska frutse en pojke som springer ut efter en fotboll p vgen i nn smstad, en mnniska hade fattat direkt om en fotboll rullar ut att det kan komma ett barn efter den, en sjlvkrande bil ser inte en liten boll som ett hot.
Citera
2020-10-11, 13:15
Medlem
Tesla tappar ytterligare i kampen som supersport. Den hvdade ju sig i brjan p att acca skiten r Europas supersport. Det var en viktig del i marknadsfringen.

Sedan kom ju Knigsegg med en hybrid men nu kommer sportbilstillverkarnas dedikerade elbilar.

Nu kommer Pininfarinas elbil.

https://www.di.se/bil/fran-0-100-km-...app-pa-20-mkr/

Citat:
Modellen Battista r dpt efter bolagets grundare och r en elbil med extrem prestanda. 1 900 hstkrafter ger till exempel en acceleration frn 0100 km/tim p under 2 sekunder. 0300 km/tim gr p under 12 sekunder.

Tesla blir allt gubbigare tycker jag... en mossig bil.
Citera
2020-10-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
S du menar att Musk kommer rvknulla vriga investerare i Spacex (46%) genom att donera all framtida vinst till Tesla?

Kanske ska varna dom om du r smartare.

Ls meningen en gng till.

"De pengar Musk tjnar p starlink kommer givetvis att pumpas in i Tesla." (Fr vrigt tror/gissar jag att US army via "mlisar" r delgare i Starlink)

https://youtu.be/ZKJ-uS55mhM?t=41
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-10-11 kl. 19:33.
Citera
2020-10-12, 06:17
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ls meningen en gng till.

"De pengar Musk tjnar p starlink kommer givetvis att pumpas in i Tesla." (Fr vrigt tror/gissar jag att US army via "mlisar" r delgare i Starlink)

https://youtu.be/ZKJ-uS55mhM?t=41
Med 830 satelliter i omloppsbana och hittills bara ngra utfattiga indianer (och militren) som sger sig ha nytta av Starlink s r det nog Teslas aktiegare som pumpar bonusar och annat, ungefr som in i Elons kusiners fretag SolarCity. Rttegngen mot Elon kommer att tynga Teslakursen.

...

Utan att vara expert undrar jag om Tesla i sin vervakningsiver nd inte kan ha valt fel system nr man anvnder kameror istllet fr Lidar som ger bttre information om avstnd och rrelse.
Citat:
One of the primary advantages of LiDAR is accuracy and precision. The reason why Waymo is so protective over its LiDAR system is because of its accuracy. The Drive reported that Waymos LiDAR is so incredibly advanced, it can tell what direction pedestrians are facing and predict their movements. Chrysler Pacificas outfitted with Waymos LiDAR can see hand signals that bicyclists use to predict which direction the cyclists should turn.

Another advantage of LiDAR is that it gives self-driving cars a three-dimensional image to work with. LiDAR is extremely accurate compared to cameras because the lasers arent fooled by shadows, bright sunlight or the oncoming headlights of other cars.

Finally, LiDAR saves computing power. LiDAR can immediately tell the distance to an object and direction of that object, whereas a camera-based system must first ingest the images and then analyze those images to determine the distance and speed of objects, requiring far more computational power.

Det finns naturligtvis nackdelar av annan typ med Lidar. Om mnga bilar anvnder det kan laserpulserna kanske komma att stra varandra eller frarna. Men jag tror alla andra stora fretag anvnder Lidar.
https://www.autopilotreview.com/lida...-driving-cars/

Citat:
Safety concerns over automated driver-assistance systems like Tesla's usually focus on what the car can't see, like the white side of a truck that one Tesla confused with a bright sky in 2016, leading to the death of a driver.
https://www.wired.com/story/tesla-mo...tom-images/amp

Den virala videon av kraschen i Taiwan. Fraren verlevde
https://youtu.be/LfmAG4dk-rU

Appleanstlld hade klagat flera gnger och lmnat in bilen fr att den svngde mot ett betongfundament. Nsta gng det hnde ddades han i kraschen. Tesla sger att markeringen p barriren var skadad!
https://youtu.be/VgQwHDFohTo
Jag gissar att Lidar inte har samma problem dr.

Jag undrar om inte Tesla kan ha krt in i en tervndsgrnd genom att anvnda kameror?

Problem diskuteras inte mycket. Jag tror de kommer att tynga fretaget kraftigt i framtiden.
Tesla parkerar:
https://youtu.be/GxhNAN80c5s?t=75
Hela den videon r intressant som motvikt till religionen runt Sankt Elon.
Senast redigerad av wwr 2020-10-12 kl. 06:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in