Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Hej, välkommen tillbaka.
Jag anser att Greta är en galjonsfigur som massmedia ställer upp när de vill ha någonting sagt. Att hon nu är "chefredaktör" är ett reklamjippo. Man höjer även Gretas status ännu mer. "Oohh, nu är hon chefredaktör också! Hon måste vara klok. Vi måste lyssna på henne."
Hon är bara en vanlig 17-åring med skådespelarbakgrund som valts ut av mediala nätverk att läsa tal som andra skrivit och agera på deras uppdrag. Det är min uppfattning.
Greta höll brandtal i EU och dömde ut deras klimatlag. Då ansåg jag att Greta borde aktivera sig mot lagen. Du skulle då kontakta henne och fråga henne varför hon inte gjort det. Jag tror du skickade mail till henne. Vad har hon svarat?
Först måste jag säga, att jag är ingen talesman för Greta. Hon betonar liksom tidigare, att hon EJ vill ha några talespersoner för henne, utan bara vill ha presskontakter.
Därför är det jag säger här EJ på något sätt bindande för Greta, utan bara en del i en mera allmänn diskussion. Greta är helt fri att ändra eller modifiera svar, som hon har gett tidigare.
Greta betonar, att hon är fri att själv ta ställning, och själv väljer sin egen väg och själv väljer sina budskap. Greta betonar även, att hon när som helst är fri att lämna FFF, om hon inte skulle vilja fortsätta.
Kort svar om hennes svar:
Greta ville och vill fundera på saken och inhämta råd!
Längre svar om hennes svar:
Greta sa redan tidigt ifrån om, att hon tyckte att klimatlagen i EU var alldeles på tok för mild och tandlös. Hon sa även då, att det går inte att förhandla med klimatet, om jag minns rätt.
Det stämmer, att jag kontaktade henne och skickade meddelanden till henne om, att det behövdes en starkare, längre och hållbar kampanj mot klimatlagen i EU.
Jag betonade då, att politiska förändringar sällan sker snabbt, de får man oftast kämpa länge, ihärdigt och på rätt sätt för att uppnå. Greta höll helt med om detta. I övrigt betonade hon även här, att det är väljarna som kan sätta press på de folkvalda i den fria världen.
Hon betonade, att även här behövs den allmänna medvetenheten höjas, vi behöver att folk verkligen börjar prata med varandra och informerar varandra, sa hon. Detta har hon sagt gång på gång även om vårt arbete i övrigt!
Greta sa ifrån om, att även här har pressen ett stort ansvar för att börja rapportera mera och betydligt bättre. Alltför många vet alldeles för lite om både klimatet och klimatlagen, menade och menar hon. Greta är nu dock noga med att säga, att vissa journalister och vissa tidningar har gjort mycket bra ifrån sig i miljö- och klimatkampen, och här spelat en viktig roll.
Sist svarade hon, att vi får diskutera mera i FFF (som nu ofta kallas F4F), om hur vi kan bäst gå vidare. Hon betonade att FFF-grupperna i varje land själva måste söka varsin egen nationella väg.
Greta ville och vill alltså fundera på saken och inhämta råd!
Ännu är vi alltså bara ett löst nätverk av olika aktionsgrupper. Greta är numera noga med att säga, att hon kan bara uttala sin egen mening, och ej kan tala för hela nätverket, som hon numera betonar EJ är en organisation.
Vem vet, vi kanske kan få till ett litet viktigt rådgivande råd vid Gretas sida. Det har visat sig svårt, att ens ombilda svenska FFF till en förening. Vi får nu se hur det går med detta.