2020-10-31, 20:40
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Hillary fick 2,9 miljoner rster fler. Om hon hade ftt mindre n 100 000 rster ytterligare p RTT STLLEN hade hon ven vunnit bland elektorerna. Detta bland 135 miljoner rstande. Det mste vara omjligt att kunna frutse sdana slumpmssiga variationer i opinionsunderskningar. Det borde vara bttre med valresultat som liknar en fotbollsmatch, flest av det som gller ger vinst. Funkar visst ocks i lnder med demokrati.

Vi borde ha elektorer i Sverige. Ta mp + c, de fick 13% sist. Men plockar nstan bara rster av hgutbildade i storstderna. Nu har de makt som de skulle ha 40%, nr de i sjlva verket borde ha 5%, om man ser till riket.

Att liberala miljmuppar i Kalifornien och nordstra usa som gillar invandring och Big Gov ska bestmma ver resten av landet r inte hlsosamt eller vidare demokratiskt.
2020-10-31, 20:40
Medlem
IsraelWatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Trump vinner, det r jag helt vertygad om. Dels av de grunder jag nmnde ovan.

Men om nu Biden skulle vinna s skulle utbrytandet av stater accelererar. Vilket iof kanske skulle vara sunt. Fr jag tror att det r det som kommer hnda i framtidens USA.

ven p andra platser i vrlden dr inte nationalism kan rda. Att folk med samma politiska uppfattning och intressen bildar egna nationer tror jag r framtiden och en lsning mycket bttre n krig och oroligheter.

JAg hler faktiskt med om det, ven om jag tror och hoppas p Biden.
Dagens lnder behver luckras upp och nya lnder grundade p ideologi behver upprttas.
VI kan inte ha gigantiska lnder dr miljontals mnniskor tvingas leva under styren som de inte vill ha fr att andra laget hade en person mer i sitt lag.
2020-10-31, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Hillary fick 2,9 miljoner rster fler. Om hon hade ftt mindre n 100 000 rster ytterligare p RTT STLLEN hade hon ven vunnit bland elektorerna. Detta bland 135 miljoner rstande. Det mste vara omjligt att kunna frutse sdana slumpmssiga variationer i opinionsunderskningar. Det borde vara bttre med valresultat som liknar en fotbollsmatch, flest av det som gller ger vinst. Funkar visst ocks i lnder med demokrati.
Med popular vote som avgrande faktor hade republikanerna varit nst intill chanslsa i nyare tid. Under de senaste trettio ren har GOP endast en enda gng vunnit presidentvalet i popular vote: det var 2004 efter Irakkriget. Vid alla vriga val har demokraterna segrat i PV: det beror dels p att Reps under Karl Rove (Bush Jr's valstrateg), och delvis ven Trump, allt mer siktat in sig p den minskande *vita* befolkningen, dels p att det faktiskt mellan valen r betydligt fler som identifierar sig med demokraterna n med republikanerna.

Det senare r en gammal tumregel, s var det redan p 1960-talet och republikanernas strategier har delvis gtt ut p att gra det svrare fr vljargrupper som ofta rstar p demokraterna att kunna komma till och rsta. Voting obstruction, allts. Elller att frska skandalisera demokraternas kandidat: frn phoppen p John Kerry som opatriotisk fr att han varit kritisk mot USA:s krig i Vietnam till rets frsk att smutskasta Joe Biden.
2020-10-31, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Trump vinner, det r jag helt vertygad om. Dels av de grunder jag nmnde ovan.

Men om nu Biden skulle vinna s skulle utbrytandet av stater accelererar. Vilket iof kanske skulle vara sunt. Fr jag tror att det r det som kommer hnda i framtidens USA.

ven p andra platser i vrlden dr inte nationalism kan rda. Att folk med samma politiska uppfattning och intressen bildar egna nationer tror jag r framtiden och en lsning mycket bttre n krig och oroligheter.
inga stater kommer lmna. CA har hgst andel som vill men det r fortfarande bara ca 30%. Jag bor i USA och de flesta vill bara ha en lugn vergng efter valet. Typ nn % p vardera sida r mer militanta. Resten vill bara g vidare med sina liv. Inte ens 50% av befolkningen rstar.
2020-10-31, 20:50
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Med popular vote som avgrande faktor hade republikanerna varit nst intill chanslsa i nyare tid. Under de senaste trettio ren har GOP endast en enda gng vunnit presidentvalet i popular vote: det var 2004 efter Irakkriget. Vid alla vriga val har demokraterna segrat i PV: det beror dels p att Reps under Karl Rove (Bush Jr's valstrateg), och delvis ven Trump, allt mer siktat in sig p den minskande *vita* befolkningen, dels p att det faktiskt mellan valen r betydligt fler som identifierar sig med demokraterna n med republikanerna.

Det senare r en gammal tumregel, s var det redan p 1960-talet och republikanernas strategier har delvis gtt ut p att gra det svrare fr vljargrupper som ofta rstar p demokraterna att kunna komma till och rsta. Voting obstruction, allts. Elller att frska skandalisera demokraternas kandidat: frn phoppen p John Kerry som opatriotisk fr att han varit kritisk mot USA:s krig i Vietnam till rets frsk att smutskasta Joe Biden.

Jag tror, att om man bytte till ett majoritetsval och slopade elektorerna, s skulle partisympatierna ndras, det skulle inte vara demokraterna som marscherar framt in i evigheten. Fr majoriteten har inte ftt det bttre under varken Clinton, Obama eller Bush. Frr eller senare sger psykologin att man br prva det andra alternativet.
2020-10-31, 20:58
Medlem
Vem styr USA just nu nr Trump har sina frestllningar? Det mste vara lnge sedan han jobbade.

Det hr med coronan och health care plan borde man jobba p. Kanske nt mer?
2020-10-31, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Jag tror, att om man bytte till ett majoritetsval och slopade elektorerna, s skulle partisympatierna ndras, det skulle inte vara demokraterna som marscherar framt in i evigheten. Fr majoriteten har inte ftt det bttre under varken Clinton, Obama eller Bush. Frr eller senare sger psykologin att man br prva det andra alternativet.
Kan mycket vl stmma, men h t har USA vuxit ur kostymen tvpartisystem. Landet r idag alldeles fr stort, komplext och mngskiftande fr att den hr enkla lsningen ska duga som politisk motor lngre. Den har blivit en tvngstrja som dessutom aktivt bidrar till polarisering. Men det r ingen tvekan om att tanken p en president, regering och/eller senat som (ofta) kan stdja sig p en koalition av partier skulle innebra ett mentalt kliv fr vldigt mnga amerikaner - ett kliv som mnga inte r beredda att ta. (Jo, Dems och Reps har historiskt sett ofta i praktiken fungerat som koalitioner mellan olika flyglar med delvis olika ml, men det r inget som de flesta amerikaner tnker p i de termerna).
2020-10-31, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
r elektorsrsterna som gller. Spelreglerna r lika fr alla. Kalifornien har pumpat in s mycket immigranter r drfr de vann popular vote (kom inte det resultatet ganska sent fr vrigt? Trump segern var ju klar tidigt).
Spelreglerna r bestmda innan nt som liknar demokrati infrdes. Nstan alla i USA r immigranter eller hrstammar frn sdana.
2020-10-31, 21:11
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Jag bryr mig inte speciellt mycket om valet mnjag sga. Jag vill ha s lite krig i vrlden som mjligt. I mitt liv fr grna alla vita amerikanare flytta hem till europa igen och s bygger vi den kapitalistiska drmmen hr istllet.

Jag r PRO europa inte pro usa oavsett vem av dom som vinner.
r du pro Europa ska du ju heja p Trump. Bidn och demonrats kommer starta nya krig i MENA s det kommer massa odugliga flyktingar till Europa.
Senast redigerad av Inkommer 2020-10-31 kl. 21:16.
2020-10-31, 21:15
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Biden har skjutit sig sjlv i foten med "ban fracking" och det utnyttjar Trump till fullo. I vissa inslag deklarerar han tydligt att oljeindustrin skall avvecklas, andra gnger inte. Det skapar oskerhet och i vissa stater kommer det skapa en oro.
2020-10-31, 21:18
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Biden har skjutit sig sjlv i foten med "ban fracking" och det utnyttjar Trump till fullo. I vissa inslag deklarerar han tydligt att oljeindustrin skall avvecklas, andra gnger inte. Det skapar oskerhet och i vissa stater kommer det skapa en oro.

Det r drfr han kommer vinna i Pennsylvania. Trump allts. Fr de r vldigt beroende av sin oljeindustri dr, Joe Biden kommer ka utgifterna och frska avveckla dem helt. Inte en chans att de rstar bort sina egna jobb!
2020-10-31, 21:20
Medlem
bl1nks avatar
Vad tycker ni om fretaget Sova:s reklam "Bddat fr oroliga ntter": https://i.shgcdn.com/e78f2a77-0546-4...ality/lighter/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in