2020-11-06, 16:18
Medlem
Yrkesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Hur är det i Finland, innebär 15 år att de sitter den tiden ut? I Sverige hade de varit ute efter tio...

Första volten sitter du halva tiden iallafall.
Citera
2020-11-06, 16:26
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrkesk
Jisses...
Citera
2020-11-06, 16:27
Medlem
Suomi-Andys avatar
Citat:

Näe, inte riktigt. 2/3. Är du under 20, så 1/3.

Jäkligt hårt straff, vilket iofs är berättigat.
Citera
2020-11-06, 16:32
Medlem
Yrkesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suomi-Andy
Näe, inte riktigt. 2/3. Är du under 20, så 1/3.

Jäkligt hårt straff, vilket iofs är berättigat.

Då är det ändrade regler, för 10 år sedan satt du halva voltan om det var din första.

Ja domen speglade gärningarna rätt så bra faktiskt.
Citera
2020-11-09, 20:51
Medlem
Suomi-Andys avatar
Citat:
Då är det ändrade regler, för 10 år sedan satt du halva voltan om det var din första.

Ja domen speglade gärningarna rätt så bra faktiskt.

Jag måste ta tillbaka lite grann, för vi har båda rätt.

U21 1/3
Inte suttit i fängelse på 3år 1,5/3
Suttit 2/3

Är tiden då att ha avtjänat straff kunna ansöka om villkorligt. I praktiken så om du sköter dig så sitter du mycket mindre än det utdömda straffet.

Vilken jävla skit för övrigt, att ses som förstagångsförbrytare bara för man inte suttit på 3 år.
Citera
2020-11-10, 02:57
Medlem
Tydligen är Zlatan ett svenskt namn idag!!
Citat:
Ursprungligen postat av sajens
Jag har aldrig haft hört någon från finland heta Richard eller Raymond. Det är varken finska eller svenska namn. Absolut ingen. Dock finns det ju förklaringar på detta som några har varit inne på vad det här är för typer.
Citera
2020-11-10, 09:00
Medlem
Zigzagzagazoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suomi-Andy
Jag måste ta tillbaka lite grann, för vi har båda rätt.

U21 1/3
Inte suttit i fängelse på 3år 1,5/3
Suttit 2/3

Är tiden då att ha avtjänat straff kunna ansöka om villkorligt. I praktiken så om du sköter dig så sitter du mycket mindre än det utdömda straffet.

Vilken jävla skit för övrigt, att ses som förstagångsförbrytare bara för man inte suttit på 3 år.

Du snurrar till det ordentligt.
R och R kommer sitta av halva tiden om dom sköter dig. Dvs, ute om ca 6-7 år (häktningstiden inräknad)
Citera
2020-11-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rinkeby4
Tydligen är Zlatan ett svenskt namn idag!!
Jag tror du förstår vad jag åsyftar.
Citera
2020-11-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagzagazoo
Du snurrar till det ordentligt.
R och R kommer sitta av halva tiden om dom sköter dig. Dvs, ute om ca 6-7 år (häktningstiden inräknad)

Det skulle man kunna tro och nästan önska i det här fallet. Jag är övertygad om att bröderna lätt hade, om dom velat, skjutit ihjäl de båda poliser som först kom till platsen. Bröderna valde att inte göra det och det borde setts som något humanitärt i rättegången samt gett ett mindre straffvärde.

Ingen dog och oavsett om det är poliser eller civilt folk som hamnar i liknande situationer så tycker jag att alla borde vara lika värda... att t.ex. poliser är så mycket mera värdefulla än vanligt folk är snedvridet.

Undrar vad brödernas plan var? Att medvetet sätta sig i fängelset?
Citera
2021-07-26, 12:04
Moderator
Siegfrids avatar
Brödernas pappa talar ut som sommarpratare på Svenska Yle.
https://svenska.yle.fi/a/7-10001565
Citat:
Paul “Murphy” Granholm är pappa till bröderna Richard och Raymond Granholm som låg bakom polisskjutningen i Borgå 2019. Nu sommarpratar han om kvällen när han fick veta att hans söner begått ett grovt brott och funderar kring hur det kunde gå så.

Utan musik kan man lyssna även från Sverige: https://arenan.yle.fi/audio/1-1391386
Citera
2022-01-04, 17:29
Avstängd
Efter domen överklagade alla parter till högre instans. Helsingfors hovrätt beslutade i december att ta sig an fallet.

Nu meddelar hovrätten att både försvaret och åklagarna har dragit tillbaka sina besvär och att hovrättsbehandlingen inhiberas. Den skulle ha inletts den 11 januari.

https://www.hbl.fi/artikel/overraska...ten-star-fast/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in