2019-11-08, 23:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Läser ni några macmagasin på papper (eller deras elektroniska utgåvor)?

Det finns en uppsjö utländska tidningar där brittiska MacFormat är min favorit. Den har det klassiska formatet med nyheter, recensioner, insändare och åsikter samt en kärna av kunniga (och brittiskt underfundiga) skribenter.

Amerikanska Macworld (och dess identiska brittiska och australiska tvillingar) har anammat ett visuellt fattigt format som påminner om webben alltför mycket.

Hur står sig svenska Macworld idag? Den var väldigt trevlig och informativ på 00-talet då jag köpte den varje månad.

Man kan även nämna Essential Apple User som liknar MacFormat rent innehållsmässigt, och den glassiga Apple Magazine som känns lite uppblåst.

Berätta gärna om gamla tidningar ni läste när det begav sig. Minns ni t ex den där märkliga tidningen PC & Mac som unikt nog skrev om både Windows och Mac nångång på 90-talet?

Snackar vi 80-90-talen, vill jag minnas att jag prenumererade på en tidning som hette "Elektronikvärlden", tror den förgrenade sig senare i vad som nu gestaltar sig i "M3" och "Macworld", dvs. IDG.

"Elektronikvärlden" minns jag var en jättebra tidning, tog upp "allt" inom PC/Mac/tv och ljud.
Tryckt tidning, testade allt inom elektronik, hyfsat bra nivå också. (Inget "krig" så att säga).

Elektronikvärldens tester brukade jag läsa ordentligt, speciellt när det gällde kompaktkassetter, då dessa på den tiden var "viktiga".

Elektronikvärlden testade som jag sa nyss, även datorer. Men på den tiden var "IT-samhället" så spretigt att ingen "egentligen" visste vad som var så att säga var "bra".

-Mina minnen från 1980-talet.. (och början på 90-talet)
Senast redigerad av kraftfoder 2019-11-08 kl. 23:26.
Citera
2019-11-09, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Tror inte de hade inbringat några större summor idag, men en skön nostalgikick!

Apples datorer är ju inte "bäst", men Apple som företag kan man ju lugnt konstatera har övervunnit både IBM och Microsoft idag. Därav noll underdogkänsla.

Tack, men jag var mest intresserad av gamla svenska artiklar. Gärna recensioner eller tester.

Apple har definitivt inte vunnit över Microsoft, det är bara att jämföra Macens marknadsandel med övriga system där Windows dominerar. Inte ens inom mobila enheter har Apple vunnit utan har en minoritet av marknaden.

Jag får gå igenom mitt svenska tidningsarkiv, har svenska MacWorld, MacPressen, Mac Magazines, PC & Mac Magazine, BIT etc. Det som finns inscannat idag annars är Datormagazin och Svenska Hemdator Nytt (den sistnämnda hade en Macsida).
Citera
2019-11-09, 23:08
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Jag får gå igenom mitt svenska tidningsarkiv, har svenska MacWorld, MacPressen, Mac Magazines, PC & Mac Magazine, BIT etc. Det som finns inscannat idag annars är Datormagazin och Svenska Hemdator Nytt (den sistnämnda hade en Macsida).

Känn inte att du behöver göra en hel genomgång bara för vår skull, det skulle räcka med att du drog fram en slumpmässig tidning från högen och scannade in något som verkar riktigt daterat och kul att läsa så här många år efteråt.

Gärna en insändare eller krönika som siar om framtiden.
Citera
2020-06-17, 14:58
Medlem
Dranghoffs avatar
Saknar Svenska Macpressen.
Hade en bra serie om fricirkulerande program på diskett.
Citera
2020-06-18, 21:43
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Saknar Svenska Macpressen.
Hade en bra serie om fricirkulerande program på diskett.

Ingemar Öhberg, ja, som hade en avdelning om Shareware och Freeware i Macpressen. Jag uppskattade hans artiklar och tips på program men störde mig lite på att han hade lite skumma tips på hur man skulle använda tex. Finder (inte ha något på skrivbordet, utan lägga ett Finder-fönster över hela skrivbordet istället). Bara en sak som jag tyckte var lite fel, men han var en skön prick annars.

Minns att att han hade en faiblesse för fraktal-program, madelbrot. Gärna som skärmsläckare.
Citera
2020-06-18, 22:10
Medlem
systems avatar
MacWorld läste jag då det begav sig.

Det var en bra tidning i början, men tappade efter ett tag iallafall mitt sug. Jag har för mig tidningen då låg under CW Communications innan den fusionerades in i IDG.

Thomas Ytterberg gjorde ypperliga tester och texter om olika saker. Han svarade på frågor om stort och smått. Han var inte det då typiska Mac-fanet, utan var istället invigt och påläst om andra plattformar och kunde därför bjuda på artiklar som var skönt balanserade. (Om jag förstått rätt är han idag mest inriktad på bildskärmar och dess teknikaliteter.)
Citera
2020-06-19, 00:51
Medlem
systems avatar
Roligast av alla då var ändå Martin Linde. Han visade humor på ett sätt få då gjorde. Inte bara i tidningar, utan mer vid sidan om. I det fallet då internet knappt fanns, så hade han skojiga filmer på medföljande CD.

Jag minns dock idag inte namnet på tidningen som ovanstående gäller.

Han bodde på landet strax utanför Borås, flyttade sedan till USA. Musik gjorde han också. Idag skulle man kanske kalla musiken... ja, jag vet inte. Elektronisk var den iallafall.
Citera
2020-06-19, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Roligast av alla då var ändå Martin Linde. Han visade humor på ett sätt få då gjorde. Inte bara i tidningar, utan mer vid sidan om. I det fallet då internet knappt fanns, så hade han skojiga filmer på medföljande CD.

Han bodde på landet strax utanför Borås, flyttade sedan till USA. Musik gjorde han också. Idag skulle man kanske kalla musiken... ja, jag vet inte. Elektronisk var den iallafall.

Han skrev för svenska MacWorld och hade hand om Sista Sidan (humordelen) och tog även över frågesidorna som blev Martins Mapp.

Förövrigt finns det idag en tidskrift som ges ut och som i stil och upplägg påminner om MacWorld och MacPressen: PC Pro (brittisk). Visserligen är det inte en Mactidskrift men krönikorna, designen och artiklarna påminner mig starkt om MW och MP runt 1997 (MP fick uppdaterad stil hösten det året från att ha tryckts på vanligt tidningspapper ā la tidiga Datormagazin).

Dagens Mactidskrifter finner jag helt ointressanta eftersom de skriver för en helt annan målgrupp än traditionella Mac-användare. Detta gör att jag istället uppskattar PC Pro då den vänder sig till den datorintresserade publiken.

Amerikanska Macworld och MacUser var också mycket bra och kan laddas ned via Archive.org.
Citera
2020-06-19, 19:44
Medlem
Rassas avatar
Citat:

Japp, rolig snubbe. Han och Thomas Ytterberg var dom som gjorde MacWorld läsvärd. Han startade senare Macpower i Bonniers regi. Kan det vara den du tänker på? Det var typ en website, Mac-community, och jag tror att det fanns en Hotline-kanal också (ni som var med på den tiden vet vad det är, alla andra tror att det har med porr att göra). Läs mer här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hotline_Communications

Var faktiskt på en fest hemma hos honom när han bodde utanför Borås (snarare mellan Svenljunga och Tranemo, i Uddebo).

Bonnier la ner Macpower i slutet på 90-talet om jag inte minns fel.
Citera
2020-10-22, 21:40
Medlem
Citat:
MacWorld läste jag då det begav sig.

Det var en bra tidning i början, men tappade efter ett tag iallafall mitt sug. Jag har för mig tidningen då låg under CW Communications innan den fusionerades in i IDG.

Thomas Ytterberg gjorde ypperliga tester och texter om olika saker. Han svarade på frågor om stort och smått. Han var inte det då typiska Mac-fanet, utan var istället invigt och påläst om andra plattformar och kunde därför bjuda på artiklar som var skönt balanserade. (Om jag förstått rätt är han idag mest inriktad på bildskärmar och dess teknikaliteter.)

MacWorld hade sina ups and downs kan man lugnt säga. Tidskriften var som bäst fram tills 1999 ungefär då den började glida över mot nybörjarinriktat/förenklat material och luftig layout med mycket vita ytor och kortare artiklar. Detta var en rejäl degradering jämfört med standarden som rådde 1992-1997 (det är därför PC Pro är en utmärkt tidskrift idag eftersom upplägget i den och krönikorna etc är snarlikt MacWorld från den goda tiden).

Botten för svenska MacWorld kom 2001 när de försökte konvertera hemsidan till betalsida på ett tämligen klumpigt sätt. Sedan fortsatte kräftgången med "nybörjarvänligt" material fram tills en kort uppgång i samband med sammanslagningen med MacPressen då standarden höjdes ett tag (då lyftes även krönikörerna in från MacPressen) men det höll inte länge, dessvärre.

Jag läste MacPressen fram tills denna sammanslagning följt av MacFormat och av och till Macworld USA.
Citera
2020-10-23, 23:10
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Japp, rolig snubbe ...
Jag såg att han tyvärr råkat illa ut i bränderna som rasat i Californien efter sommaren. Huset totalt nedbrunnet. Bara skorstensstocken kvar, typ.
Han fick en slant av mig via en gofundme-länk då.

Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
MacWorld hade sina ups and downs kan man lugnt säga. Tidskriften var som bäst fram tills 1999 ungefär då den började glida över mot nybörjarinriktat/förenklat material och luftig layout med mycket vita ytor och kortare artiklar. Detta var en rejäl degradering jämfört med standarden som rådde 1992-1997 (det är därför PC Pro är en utmärkt tidskrift idag eftersom upplägget i den och krönikorna etc är snarlikt MacWorld från den goda tiden).

Botten för svenska MacWorld kom 2001 när de försökte konvertera hemsidan till betalsida på ett tämligen klumpigt sätt. Sedan fortsatte kräftgången med "nybörjarvänligt" material fram tills en kort uppgång i samband med sammanslagningen med MacPressen då standarden höjdes ett tag (då lyftes även krönikörerna in från MacPressen) men det höll inte länge, dessvärre.

Jag läste MacPressen fram tills denna sammanslagning följt av MacFormat och av och till Macworld USA.
Precis. Jag kunde skrivit samma inlägg som du.
Citera
2020-11-07, 11:57
Medlem
Pecka-s avatar
Prenumererade både på MacWorld och Svenska MacPressen när det begav sig på 90-talet. MacWorld var bra när Niklas Mattson och Lennart Håkansson var skribenter. MacPressen var väl lite mer "hippie" om jag minns rätt? Långa skägg och så. Slutade dock läsa bägge när jag övergav Mac för PC. Då blev det PC För Alla och PC WindowsWorld istället.

Idag är jag sen 2013 tillbaka i macvärlden igen, men nu läser man ju på webben istället. Macrumors är en rätt bra sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in