Citat:
Ursprungligen postat av
Kongruensbojd
Läser ni några macmagasin på papper (eller deras elektroniska utgåvor)?
Det finns en uppsjö utländska tidningar där brittiska MacFormat är min favorit. Den har det klassiska formatet med nyheter, recensioner, insändare och åsikter samt en kärna av kunniga (och brittiskt underfundiga) skribenter.
Amerikanska Macworld (och dess identiska brittiska och australiska tvillingar) har anammat ett visuellt fattigt format som påminner om webben alltför mycket.
Hur står sig svenska Macworld idag? Den var väldigt trevlig och informativ på 00-talet då jag köpte den varje månad.
Man kan även nämna Essential Apple User som liknar MacFormat rent innehållsmässigt, och den glassiga Apple Magazine som känns lite uppblåst.
Berätta gärna om gamla tidningar ni läste när det begav sig. Minns ni t ex den där märkliga tidningen PC & Mac som unikt nog skrev om både Windows och Mac nångång på 90-talet?
Snackar vi 80-90-talen, vill jag minnas att jag prenumererade på en tidning som hette "Elektronikvärlden", tror den förgrenade sig senare i vad som nu gestaltar sig i "M3" och "Macworld", dvs. IDG.
"Elektronikvärlden" minns jag var en jättebra tidning, tog upp "allt" inom PC/Mac/tv och ljud.
Tryckt tidning, testade allt inom elektronik, hyfsat bra nivå också. (Inget "krig" så att säga).
Elektronikvärldens tester brukade jag läsa ordentligt, speciellt när det gällde kompaktkassetter, då dessa på den tiden var "viktiga".
Elektronikvärlden testade som jag sa nyss, även datorer. Men på den tiden var "IT-samhället" så spretigt att ingen "egentligen" visste vad som var så att säga var "bra".
-Mina minnen från 1980-talet.. (och början på 90-talet)