2020-12-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Prenumererade både på MacWorld och Svenska MacPressen när det begav sig på 90-talet. MacWorld var bra när Niklas Mattson och Lennart Håkansson var skribenter. MacPressen var väl lite mer "hippie" om jag minns rätt? Långa skägg och så. Slutade dock läsa bägge när jag övergav Mac för PC. Då blev det PC För Alla och PC WindowsWorld istället.

Idag är jag sen 2013 tillbaka i macvärlden igen, men nu läser man ju på webben istället. Macrumors är en rätt bra sida.

PC för Alla får jag definitivt betrakta som underhållande lektyr även om den inte är riktigt lika rolig som Bonnier PC-Tidningen (tidigare Komputer för Alla). Det kan annars inte bli mer mainstream än PC för Alla och den skriften fick in ett av historiens allra bästa citat: "En nackdel med Mac är att man inte kan reparera den, därför är PC det bästa valet". Detta obetalbara citat kom till 2001 ungefär (Personalköpsepoken). I princip kan man säga att PC för Alla är datorernas motsvarighet till Aftonbladet.

Computeractive som delvis är en motsvarighet håller betydligt högre kvalitet.

Jag är inte helt säker på att MacPressen var hippie, i början var den mest Macvärldens svar på Computer Sweden (tryckt på dagstidningspapper) innan den blev magasin 1997 och framstod som mer fackinriktad och höll den stilen under den period när MacWorld ändrade kurs och blev alltmer ytlig.

Detta gjorde att jag migrerade från MacWorld till MacPressen. Mactidskrifter läste jag fram t.o.m iPhone kom och migrerade därefter när alltmer av innehållet präglades av denna enhet och dess appar (jag läser inte en tidskrift som heter Mac någonting för att läsa om iOS).

Sista Mactidskriften jag läste var MacFormat men även den gav jag upp när iOS blev alltmer påträngande.

Numera använder jag Macworld USA (äldre årgångar) och MacUser som referenser för Mac OS 8.1 och 9 som jag kör vid sidan av Windows 10. Förr eller senare lär jag överväga att scanna mina MacPressen och MacWorld.

Efter allt tröskande genom datortidskrifter håller jag fortfarande MacPressen och MacWorld (mitten av 90-talet) högt och kan enbart konstatera att PC Pro och i viss mån Datormagazin är de enda nyutgivna skrifterna som har en stil man känner igen från den tiden.

Nya "Mac"-tidskrifter uppfattar jag idag som alldeles för iOS/iPad OS-inriktade och allt för konsumentanpassade. LowendMac är det jag huvudsakligen läser i Macväg idag. Jag är fortfarande mest inriktad på Power Mac-eran, Mac OS 7/8/9 och Mac OS X fram t.o.m 10.6.8. macOS är ett system jag inte kommer överens med jämfört med Mac OS X och tidigare versioner.

PC för Alla läser jag för underhållningens skull då Aftonbladetkänslan i den är svårslagen. Det är verkligen "10 bästa tilläggen till Chrome"-stil på det hela.
Citera
2020-12-03, 23:02
Medlem
oskichs avatar
Hittade just en hel hög med Macpressen och några nummer av MacMagazine med CD-skivor på morsans och farsans vind - Kul läsning ifrån slutet på 90-talet innan och efter iMac
Citera
2020-12-04, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskich
Hittade just en hel hög med Macpressen och några nummer av MacMagazine med CD-skivor på morsans och farsans vind - Kul läsning ifrån slutet på 90-talet innan och efter iMac

PC & Mac Magazine (som sedermera splittrades till Mac Magazine och PC Extra) var bra. Ett utmärkt sätt att läsa om båda plattformarna samtidigt.

Jag har kvar mina MacMagazine CD-ROM (MacWorld gav även ut några skivor, bl.a. MacMania).

En annan rätt bra Mactidskrift var MacAddict - "A better machine, a better magazine" som var deras slogan. En humoristisk tidning det där.

iMac måste jag säga både MacPressen och MacWorld skrev utmärkta och detaljerade artiklar om. Utmärkt bra genomgång av originalmodellen i båda fallen.

Rent generellt saknar jag denna tid med Macen - nämligen då det var äkta fullblods-Macar. Idag ser jag inga direkta kopplingar till de kvaliteter jag varit van vid utan endast namnet och loggan är kvar.
Citera
2020-12-05, 12:06
Medlem
Pecka-s avatar
Man kan väl säga att datortidningar var roligare när processorernas hastighet räknades i MHz och innan internet hade slagit igenom på allvar. En av månadens höjdpunkter var när ett nytt nummer damp ner i brevlådan.

Vad det gäller nostalgi kanske fler minns IDG:s eminenta BBS IDG\Online? Kördes på FirstClass på just en Mac om jag minns rätt.
Citera
2020-12-08, 22:28
Medlem
immenhusens avatar
MacPressen var månades höjdpunkt för mig när den damp ned i brevlådan. Gillade aldrig MacWorld, då jag fick intrycket av att redaktionen var dryg och elitistisk, på ett negativt sätt. Jag "hängde" även en hel del på MacPressens forum när det begav sig, och jag undrar inte om Magnus Nilsson skrev koden för egen hand? Likaså deltog jag på ett par träffar för oss Mac-vänner, vilka anordnades på ideell basis när vi Mac-användare fortfarande var ett relativt exklusivt släkte, innan det blev mainstream.

Hittade för övrigt min samling av de fyra sista(?) årgångarna av tidningen i en flyttlåda i garaget när jag rensade det i somras. Tyvärr åkte dem till tippen, men jag får erkänna att det tog mig emot när jag väl tippade över dem i baljan. Bläddrade spontant i några nummer, och kände genast hur jag fördes tillbaka till ungdomsåren.

Hade även Mac Magazine, från första numret fram till tidningen lades ned. Visst var det en utbrytning av Mac-avdelningen ur PC&Mac Magazine, och som ej gick vägen?

/AI
Citera
2020-12-09, 15:12
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
MacPressen var månades höjdpunkt för mig när den damp ned i brevlådan. Gillade aldrig MacWorld, då jag fick intrycket av att redaktionen var dryg och elitistisk, på ett negativt sätt.
/AI

Hur menar du att de var dryga och elitistiska? MacWorld var väl en stockholmstidning medan MacPressen hade sitt säte i Jönköping. Vet inte om det kan ha haft någon betydelse?

Själv är jag osäker på om mina gamla Mac- och PC-tidningar har gått till pappersåtervinningen eller ej.
Senast redigerad av Pecka- 2020-12-09 kl. 15:15.
Citera
2020-12-12, 08:42
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Hur menar du att de var dryga och elitistiska? MacWorld var väl en stockholmstidning medan MacPressen hade sitt säte i Jönköping. Vet inte om det kan ha haft någon betydelse?

Själv är jag osäker på om mina gamla Mac- och PC-tidningar har gått till pappersåtervinningen eller ej.
Vad hette chefredax på Macworld i början av 00-talet? Nils? Han var lite von oben tyckte jag då, och mer av en affärskille än särskilt haj på vare sig mjuk- eller hårdvara. Leijon som tog över var mycket bättre i den rollen. Var är han idag?
Citera
2020-12-27, 15:36
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Vad hette chefredax på Macworld i början av 00-talet? Nils? Han var lite von oben tyckte jag då, och mer av en affärskille än särskilt haj på vare sig mjuk- eller hårdvara.

Nils Holmlöv. Googlar man lite verkar det som han är "diplomerad samtalscoach" numera.

Det jag minns starkast av MacWorld är när Nicklas Mattsson var chefredaktör och Lennart Håkansson testredaktör. Mattsson drog ju vidare sen och startade tidningen Internetworld.

Mina minnen från den här tiden (95-00) har hunnit bli diffusa så användaren Mobiltelefon kanske kan fylla i luckorna.
Citera
2020-12-27, 22:36
Medlem
MacWorld genomgick ju radikala förändringar i samband med bytet av redaktör till NH (kallades ibland för Nisse på MacWorld som variant av Nisse på ManPower). I samband med detta kortades artiklarna ner och blev mer nybörjarvänliga/förenklade, layouten ändrades till att mer likna ett livsstilsmagasin med mycket vita fält och korta texter som framstod som längre och slutligen kom hemsidesskandalen år 2001.

Tidigare hade MacWorld en trevlig och inbjudande hemsida med korta nyheter och lite annat men så kom dagen när Nisse lade upp en blänkare: "Bannerannonsering lönar sig inte" och nu var hemsidan stängd för alla icke-prenumeranter. Det fanns ö.h.t ingen hemsida, bara denna stora blänkare om den "olönsamma" bannerannonseringen. Tanken var tydligen att man skulle teckna prenumeration på tidningen och sedan logga in för att kunna se sidan.

Detta ledde till omfattande diskussioner på bl.a. 99mac som då var helt nystartat. Implementationen av "betalwebb" var minst sagt klumpigt utförd och inte bättrades det hela på av att nyhetsarkivet från 1995 och framåt och som varit tillgängligt också låstes in. Tidningen försökte ta betalt för redan existerande material som de haft utlagt tidigare. Observera att vi inte talar om artiklar här (MacWorld lade inte ut sådant utan dessa fanns i tidskriften) utan korta nyheter av typen "Adobe släppte en ny patch till Photoshop" och "Apple släppte nu en ny uppdatering till Mac OS 9".

De argument som framlades å MacWorlds sida indikerade att tidskriften inte längre pysslade med kvalitet utan nu var det "lönsamhet" som gällde. Tydligen intervjuades NH även av Dagens Industri och det spreds mycket propaganda för hur "betalwebb" nu var det nya heta parat med mycket gnällande på "generation gratis" och "folk tror att så fort det finns på nätet är det gratis".

I samband med denna turbulens rullade MacPressen på som en mer proffsig, ödmjuk och användarcentrerad tidskrift - inte enbart genom att de hade en normal hemsida utan även genom krönikor, avdelningen om free/shareware (spridsprogram) och annat. MacWorld däremot uppfattades som tämligen bufflig vid denna tid, d.v.s 2001. Lite som kusinen från landet som just hört talas om "kapitalismen" och nu skall predika den nyupptäckta läran.

MacWorld tog senare över MacPressen - den exakta bakgrundshistorien här är lite otydlig men en del diskussioner antydde bl.a. att Apple utövat påtryckningar om att inte annonsera i tidskriften (MacPressen). Det rådde även en del krigsstämning där NH på MacWorld spred propaganda om att "MacPressen distribuerar fler tidningar men MW har fler läsare" o.s.v. Sedan talades det om att Mac-marknaden var "för liten för två tidningar" vilket var ironiskt med tanke på att Apple då genomlidit perioden med dålig press (1995-1997) och befann sig i uppåtfasen.

Det man kan säga om MacWorld är att innan de redaktionella ändringarna genomfördes var det en mycket bra tidning och hade skön stämning samt utmärkta artiklar. Dessutom stiligt utförd när det gäller layout, omslagsdesign och annat. Man ser detta tydligt om man t.ex plockar fram en MW från 1996.

I samband med sammanslagningen med MacPressen förbättrades kvaliteten på MacWorld under en period och det blev mer ordning på tidningen. Dock upphörde detta relativt snabbt efter att iPhone äntrat och Mactidskrifterna snarare blev iEnhetstidskrifter.

Sista riktigt bra året för Macen innan den började spela andrafiolen var 2006, d.v.s året innan iPhone.

För egen del gav jag MacWorld en chans just i samband med att de tog över MacPressen men höll mig mest till MacFormat innan det blev iEnheter och appar i allt högre grad.
Citera
2020-12-28, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
MacPressen var månades höjdpunkt för mig när den damp ned i brevlådan. Gillade aldrig MacWorld, då jag fick intrycket av att redaktionen var dryg och elitistisk, på ett negativt sätt. Jag "hängde" även en hel del på MacPressens forum när det begav sig, och jag undrar inte om Magnus Nilsson skrev koden för egen hand? Likaså deltog jag på ett par träffar för oss Mac-vänner, vilka anordnades på ideell basis när vi Mac-användare fortfarande var ett relativt exklusivt släkte, innan det blev mainstream.

Hittade för övrigt min samling av de fyra sista(?) årgångarna av tidningen i en flyttlåda i garaget när jag rensade det i somras. Tyvärr åkte dem till tippen, men jag får erkänna att det tog mig emot när jag väl tippade över dem i baljan. Bläddrade spontant i några nummer, och kände genast hur jag fördes tillbaka till ungdomsåren.

Hade även Mac Magazine, från första numret fram till tidningen lades ned. Visst var det en utbrytning av Mac-avdelningen ur PC&Mac Magazine, och som ej gick vägen?

/AI

Mac Magazine var mycket riktigt en utbrytning av PC & Mac Magazine men som blev mer nybörjarinriktad (PC-delen blev PC Extra vilken sedermera slogs ihop med PC Plus till nya Datormagazin vilken finns kvar än idag).

MM blev mer nybörjar/hemanvändarinriktad vilket är förståeligt med tanke på att MacPressen och MacWorld tog hand om övriga segment. De skickade även med en CD med varje nummer (har kvar dessa i en kasse).

MacPressens forum var trevligt med trevlig stämning.

Generellt saknar jag dessa tider med Macen. Idag betraktar jag enbart Mac som en "Mac till namnet" ungefär som Luxor man kan köpa på ICA Maxi. Det närmaste man kan komma ett bra Mac-community idag är LowendMac då det trots allt är så att Macen ursprungligen var en dator för användarna och som backades upp av ett starkt community med olika forum och även stora mängder program och tillägg som gjorde datorn bättre. Tyvärr är Macen idag mer av en konsumtionsvara för Starbucks-folket snarare än en dator för medvetna.

Drömmen för min del är helt klart att Apple delas upp och att Macen läggs i ett separat Apple Computer Inc. och att fokus blir inriktat mot traditionella (före 2007) Mac-marknader och segment och att dagens Starbucks-segment betjänas av iEnheterna.
Citera
2020-12-31, 22:45
Medlem
Polackfans avatar
Jag blev med en Mac 1991. Det var en snabb och smidig förlossning. Vill minnas att den hette Performa 400. Också anledningen till varför det blev MacWorld och MacPressen... med några påsar godis förstås. Vill minnas att det kom med disketter emellanåt, senare CD:s, fyllda med lite gott å blandat.

Lite senare började jag med Logics 1.0 (hette något annat på den tiden) och Pagespinner för den egna hemsidan. Blev extra guld när någon av tidningarna nämnde musikprogram eller html-knackande. När första iPhonen kom ut dalade också intresset. MacWorld är snudd på helt ointressant idag. Tragiskt.
Citera
2022-09-06, 18:56
Medlem
Mogaku-sans avatar
Fick hem två nummer av Macformat. Min flickvän gillar Apple och jag tänkte att hon gärna får lära mig om Mac.

Tänkte att det skadar inte att känna till lite om Apple och då även kunna ha något gemensamt intresse med flickvännen.

Dessa nummer av Macformat var det jag köpte.
#381 September 2022
#382 October 2022

Dessa handlade bla om M2 chipet, och jag gillar läsa om hårdvara.

Nästa nummer #383 skulle ta upp iOS 16 och den hoppas jag också få ta del av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in