Citat:
Prenumererade både på MacWorld och Svenska MacPressen när det begav sig på 90-talet. MacWorld var bra när Niklas Mattson och Lennart Håkansson var skribenter. MacPressen var väl lite mer "hippie" om jag minns rätt? Långa skägg och så. Slutade dock läsa bägge när jag övergav Mac för PC. Då blev det PC För Alla och PC WindowsWorld istället.
Idag är jag sen 2013 tillbaka i macvärlden igen, men nu läser man ju på webben istället. Macrumors är en rätt bra sida.
Idag är jag sen 2013 tillbaka i macvärlden igen, men nu läser man ju på webben istället. Macrumors är en rätt bra sida.
PC för Alla får jag definitivt betrakta som underhållande lektyr även om den inte är riktigt lika rolig som Bonnier PC-Tidningen (tidigare Komputer för Alla). Det kan annars inte bli mer mainstream än PC för Alla och den skriften fick in ett av historiens allra bästa citat: "En nackdel med Mac är att man inte kan reparera den, därför är PC det bästa valet". Detta obetalbara citat kom till 2001 ungefär (Personalköpsepoken). I princip kan man säga att PC för Alla är datorernas motsvarighet till Aftonbladet.
Computeractive som delvis är en motsvarighet håller betydligt högre kvalitet.
Jag är inte helt säker på att MacPressen var hippie, i början var den mest Macvärldens svar på Computer Sweden (tryckt på dagstidningspapper) innan den blev magasin 1997 och framstod som mer fackinriktad och höll den stilen under den period när MacWorld ändrade kurs och blev alltmer ytlig.
Detta gjorde att jag migrerade från MacWorld till MacPressen. Mactidskrifter läste jag fram t.o.m iPhone kom och migrerade därefter när alltmer av innehållet präglades av denna enhet och dess appar (jag läser inte en tidskrift som heter Mac någonting för att läsa om iOS).
Sista Mactidskriften jag läste var MacFormat men även den gav jag upp när iOS blev alltmer påträngande.
Numera använder jag Macworld USA (äldre årgångar) och MacUser som referenser för Mac OS 8.1 och 9 som jag kör vid sidan av Windows 10. Förr eller senare lär jag överväga att scanna mina MacPressen och MacWorld.
Efter allt tröskande genom datortidskrifter håller jag fortfarande MacPressen och MacWorld (mitten av 90-talet) högt och kan enbart konstatera att PC Pro och i viss mån Datormagazin är de enda nyutgivna skrifterna som har en stil man känner igen från den tiden.
Nya "Mac"-tidskrifter uppfattar jag idag som alldeles för iOS/iPad OS-inriktade och allt för konsumentanpassade. LowendMac är det jag huvudsakligen läser i Macväg idag. Jag är fortfarande mest inriktad på Power Mac-eran, Mac OS 7/8/9 och Mac OS X fram t.o.m 10.6.8. macOS är ett system jag inte kommer överens med jämfört med Mac OS X och tidigare versioner.
PC för Alla läser jag för underhållningens skull då Aftonbladetkänslan i den är svårslagen. Det är verkligen "10 bästa tilläggen till Chrome"-stil på det hela.