Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-20, 12:13
Moderator
Iknowafewthingss avatar
För att strukturera upp diskussionen om påföljd lite kan följande påpekas;

Om vi utgår från att de döms i enlighet med åklagarens rubriceringar så är alltså brotten (enligt tidningar) människorov (4 år till livstid i straffskalan), synnerligen grov misshandel (5-10 år), grov våldtäkt (5-10 år), grovt rån (5-10 år) och övergrepp i rättssak (14 dagar - 4 år).

Vid flerfaldig brottslighet tillämpas asperationsprincipen, det är vad som vissa i dagligt tal kallar ”mängdrabatt”. Den innebär att man utgår från det svåraste straffvärdet och sedan adderar man de övriga påföljderna i fallande skala med mer och mer avdrag från det bedömda straffvärdet.

Asperationsprincipen innebär inte på långa vägar att flerfaldig brottslighet inte beaktas utan straffet kan bli mångdubbelt högre (främst vid mildare brott då straffmaximum ofta förhindrar detta vid grov brottslighet). Någon exakt tillämpning av principen finns inte men man kan få viss vägledning av NJA 2008 s. 359 där det andra straffvärdet halverades och sedan adderade man på ytterligare brottslighet som ledde till en fördubbling av straffvärdet utifrån ”grundbrottets” straffvärde.

Med hänsyn till detta ser jag det som orimligt med ett straffvärde under 8 års fängelse, förmodligen bör det inte kunna bli lägre än 10 år (utgår ifrån att det inte finns några förmildrande omständigheter som påverkar straffvärdet då det inte finns några sådana uppgifter).

Vi har då ett straffvärde om lägst 8 år och högst livstid att röra oss mellan gällande 21-åringen.

Med hänsyn till 18-åringens ålder så bör det aktuella straffvärdet för honom vara lägst 4 år och högst 14 år.

Blir de dömda för samtliga brott enligt åklagarens rubriceringar skulle jag (utan att ha läst FUP) bli extremt förvånad med ett straff under 5 år för 18-åringen och 10 år för 20-åringen. Jag hade dock förväntar mig ännu svårare straff.
Citera
2020-11-20, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Kommer de åka på däng i fängelset? Kanske, kanske inte.
Jag gissar att det blir helt lugnt för dem. Jag tror inte att de får sitta som sexförbrytare men där vore de i liknande sällskap. Bland en mer "normal" population av dagens snitt så sticker de väl inte ut som tillräckligt speciella för att väcka anstöt, tortyr av rånoffer ligger nog i ganska hygglig linje med värderingarna hos dagens genomsnittliga intern.

Jag har ingen vidare insyn i branschen men gissar att det numera bara är brott mot små barn som skulle innebära någon vidare risk. Att bara vara en galen sadist är nog ingenting som gör att man sticker ut, åtminstone inte i någon negativ mening.
Citera
2020-11-20, 12:22
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
16 år är dom.

Gm ska såklart sitta minst 10 år därefter utvisas.
16 år och kanske 10 års fängelse...om vi utgår från det:

På 10 år händer det mycket från 16 år till 26...kanske att offren har
börjat tuffa till sig, tränat kampsport och/eller gym...

Jag känner till ett mobboffer som var liten och tanig på högstadiet
och fick utstå mobbning från en jämnårig som var mycket större och kraftigare...

Men åren gick och han växte till sig och började träna...
I 22-23 årsåldern möttes dom på stan och mobbaren dum i huvudet som han var
trodde att allt skulle vara glömt och försökte sig klämtjäckt på "Men, tjänare"
Han svarade med att gå fram till honom, visade upp sin knytnäve och sa:
"nu ska du få betala för all gammal ost!" och sänkte honom med ett enda brutalt slag
så att han blev liggande halvt medvetslös på gatan.

Man kan ju önska att något liknande händer här
Citera
2020-11-20, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Nån som minns vad straffet blev för 2 st som gjorde inbrott och klippte av lilltåna var ett par år sedan, tror de fick uppåt 5-6 år borde kunna va lite vägledande ifråga om straff.

lite mindre än 4 år fick de sitta, känner de och vet att de är ute nu.
Citera
2020-11-20, 12:50
Medlem
Det fanns frågor om BO var svenska. Läs uppgifterna från vittnen Jeremy Cross och Alejandro någonting. En var helsvensk och den andra hade lite asiatisk utseende. Den asiatiska killen beskrevs dessutom som helt sönderslagen i ansiktet.
Senast redigerad av flashflr 2020-11-20 kl. 12:53.
Citera
2020-11-20, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus

och fick utstå mobbning från en jämnårig som var mycket större och kraftigare...

"nu ska du få betala för all gammal ost!" och sänkte honom med ett enda brutalt slag

Offren var 16 år inte dom åtalade.

Jovisst, men gm kommer få sitta en 10 år och sen utvisas på livstid så det kommer inte bli så i detta fallet.
Citera
2020-11-20, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashflr
Det fanns frågor om BO var svenska. Läs uppgifterna från vittnen Jeremy Cross och Alejandro någonting. En var helsvensk och den andra hade lite asiatisk utseende. Den asiatiska killen beskrevs dessutom som helt sönderslagen i ansiktet.

Då blir det livstid och utvisning för denna oprovocerade misshandel.
Skönt att straffen äntligen skärpts för såna här galenskaper.
Citera
2020-11-20, 13:13
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
16 år är dom.

Gm ska såklart sitta minst 10 år därefter utvisas.

Det kommer att bli max 1,5 år med alla straffrabbater, och ingen utvisning (eftersom GM riskerar att råka illa ut i sitt hemland).

Det mest sannolika är att GM får lite samtalsterapi och för betala böter åt brottsoffret. Eftersom det svenska rättsväsendet är ett skämt.
Citera
2020-11-20, 13:17
Medlem
Intressant att GM falskt utger sig för att vara medlemmar i dödspatrullen. Vore intressant om dom fick sitta på samma avdelning som medlemmarna i dödspatrullen om de får veta att dessa går runt och hotar med deras varumärke
Citera
2020-11-20, 13:25
Medlem
SoZRandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Känner mig ganska övertygad om att de flesta ser på dom som något minst lika lågt som våldtäktsmän. Det går inte heller att gå runt det faktum att de utsatt två barn för sexuellt bestialiskt våld. Sexförbrytare är de utan tvekan.

Kommer de åka på däng i fängelset? Kanske, kanske inte. Kommer någon av målsäganden i framtiden få psykbryt och mörda dom, kanske, kanske inte.

Som sagt, mycket önsketänkande. Och jag kan bara säga att du har väldigt fel

Skulle för övrigt även säga att de flesta omänniskor, vare sig kriminella eller lagliga skulle kalla alla inblandade för ungdomar, och inte skilja på en 16åring som barn och en 18åring som vuxen, det är igen någon form av av falskt önsketänkande från sida som du tror ska få dig eller någon annan att må bättre

Men ja, enligt lagboken är det inte ens våldtäkt mot barn tror man ska vara under 15 år för det
Senast redigerad av SoZRandom 2020-11-20 kl. 13:31.
Citera
2020-11-20, 13:28
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
För att strukturera upp diskussionen om påföljd lite kan följande påpekas;

Om vi utgår från att de döms i enlighet med åklagarens rubriceringar så är alltså brotten (enligt tidningar) människorov (4 år till livstid i straffskalan), synnerligen grov misshandel (5-10 år), grov våldtäkt (5-10 år), grovt rån (5-10 år) och övergrepp i rättssak (14 dagar - 4 år).

Vid flerfaldig brottslighet tillämpas asperationsprincipen, det är vad som vissa i dagligt tal kallar ”mängdrabatt”. Den innebär att man utgår från det svåraste straffvärdet och sedan adderar man de övriga påföljderna i fallande skala med mer och mer avdrag från det bedömda straffvärdet.

Asperationsprincipen innebär inte på långa vägar att flerfaldig brottslighet inte beaktas utan straffet kan bli mångdubbelt högre (främst vid mildare brott då straffmaximum ofta förhindrar detta vid grov brottslighet). Någon exakt tillämpning av principen finns inte men man kan få viss vägledning av NJA 2008 s. 359 där det andra straffvärdet halverades och sedan adderade man på ytterligare brottslighet som ledde till en fördubbling av straffvärdet utifrån ”grundbrottets” straffvärde.

Med hänsyn till detta ser jag det som orimligt med ett straffvärde under 8 års fängelse, förmodligen bör det inte kunna bli lägre än 10 år (utgår ifrån att det inte finns några förmildrande omständigheter som påverkar straffvärdet då det inte finns några sådana uppgifter).

Vi har då ett straffvärde om lägst 8 år och högst livstid att röra oss mellan gällande 21-åringen.

Med hänsyn till 18-åringens ålder så bör det aktuella straffvärdet för honom vara lägst 4 år och högst 14 år.

Blir de dömda för samtliga brott enligt åklagarens rubriceringar skulle jag (utan att ha läst FUP) bli extremt förvånad med ett straff under 5 år för 18-åringen och 10 år för 20-åringen. Jag hade dock förväntar mig ännu svårare straff.
Tack för ett givande inlägg. Det lär tyvärr förbises av pöbeln som ska spekulera i hur mycket saft och bullar de kommer få dricka hos socialen istället.
Citera
2020-11-20, 13:30
Medlem
SoZRandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus

Vilken skev drömhistoria ingen någonsin visar upp knuten näve innan han slår till någon eller säger nu ska du få betala för gammal ost.

Men jävligt rolig historia, tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in