Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-11-22, 23:34
Medlem
Stegosaurusens avatar
Ärade Flashbackare!

Äntligen var det åter dags för Flashbacks medlemmar (Alla med ett aktivt konto på Flashback Forum som har möjlighet att publicera bidrag är välkomna att delta.) att ställa sig i främsta ledet och visa hur otroligt duktiga de är pepparkakshusbak...

Precis som tidigare år krävs det inte några direkta förkunskaper eller erfarenheter om hur pepparkakshus ska/bör/kan byggas, men lite kreativitet är antagligen inte helt fel. Tävlingen är öppen för alla som har möjlighet att posta på Flashback Forum det spelar ingen som helst roll vem man är eller varför man är här, alla medlemmar får alltså vara med. Klarar man någorlunda av att föra en diskussion på Flashback så ska man nog även klara av att bygga sitt eget pepparkakshus; det är inte särskilt svårt.

Tidsordning för de olika delarna i tävlingen föreslår jag till att vara som följer:

Fas I: Allmän diskussion och förslag på eventuella regeländringar samt fastställande av slutgiltigt regler och riktlinjer. Från och med nu fram till och med 1a Dec.

Fas II: Publicering av bidrag. Från och med 1a Dec till och med 24e Dec.

Fas III: Omröstning för att utse vinnaren av den åtråvärda titeln: Skaparen av Flashbacks bästa pepparkakshus 2020! Från och med 24e Dec till och med 31a Dec.

Som vanligt föreslår jag att vi kör på precis samma regler som de föregående åren men det är öppet för diskussion, så om någon har något/några förslag så är det bara att posta ett inlägg om det här.

Det föreslagna regelverket:

1. Pepparkakshuset ska ha deltagarens användarnamn samt årets årtal synligt.
2. Pepparkakshuset ska ha ett bidragsnamn samt en bidragsförklaring.
3. Pepparkakshuset ska vara utformat som en byggnad (Existerande eller fiktiv.).
4. Pepparkakshuset ska vara designat av den som bygger det/tävlar med det.
5. Pepparkakshuset ska endast byggas av ätbara delar (Med undantag för belysning och bomull.).
6. Pepparkakshuset ska innehålla "pepparkaka".

Förtydligande av reglerna under spoiler:

För de som inte är insatta i hur det varit tidigare år återfinns en liten länksamling nedan som kan vara av intresse.
Citera
2020-11-22, 23:36
Medlem
Stegosaurusens avatar
Länkar till tidigare års tävlingar:

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018
Citera
2020-11-22, 23:40
Medlem
kristofferGs avatar
Vad hände 2019?
Citera
2020-11-23, 00:15
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Jag tycker att regel nummer tre är lite tråkig. Jag har sett tåg, båtar, rymdfarkoster och säkert annat av pepparkaka (än just byggnader), vi snackar genomtänkta projekt utförda med skicklighet. Varför ha denna begränsande regel?
Senast redigerad av LatentAmbivalens 2020-11-23 kl. 00:18.
Citera
2020-11-23, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Jag tycker att regel nummer tre är lite tråkig. Jag har sett tåg, båtar, rymdfarkoster och säkert annat av pepparkaka (än just byggnader), vi snackar genomtänkta projekt utförda med skicklighet. Varför ha denna begränsande regel?
Eftersom tävlingen heter ”pepparkakshus” och inte ”pepparkakskreation”.
Citera
2020-11-23, 01:45
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HTE
Eftersom tävlingen heter ”pepparkakshus” och inte ”pepparkakskreation”.

Det är jag med på, min poäng är just att jag inte förstår varför kreationer som inte kan klassas som hus ska uteslutas.
Citera
2020-11-23, 06:47
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Det är jag med på, min poäng är just att jag inte förstår varför kreationer som inte kan klassas som hus ska uteslutas.

Ok, då tar vi det en gång till...

Eftersom tävlingen handlar om just "pepparkakshus". Det finns liksom med redan i namnet på tävlingen vad det handlar om.
Citera
2020-11-23, 10:21
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ok, då tar vi det en gång till...

Eftersom tävlingen handlar om just "pepparkakshus". Det finns liksom med redan i namnet på tävlingen vad det handlar om.

Haha, jag är med på det. Jag tänkte ju mer att regeln hade kunnat vara: "trots att tävlingen har pepparkakshus redan i namnet har vi valt att inte begränsa oss till endast byggnader utan välkomnar andra sorts kreationer".

Men jag ska verkligen ge mig nu, jag kommer troligen inte baka något i år oavsett, jag kom mest att tänka på ett fint tåg jag såg för några år sedan och ville väl dela med mig av idéer för de som tröttnat på hus.
Citera
2020-11-23, 13:32
Moderator
Carlboms avatar
Har inte direkt några synpunkter på det föreslagna regelverket, men meddelar härmed mitt deltagande och att ni kommer få hård konkurrens.
Citera
2020-11-23, 18:34
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Om det kan locka fler deltagare, varför inte? Finns väl berättelser om folk som bott i strandade rymdskepp m.m. För min del får regeln gärna tolkas rätt fritt.

Har knappt nån aning vad jag själv ska hitta på än.
Citera
2020-11-23, 21:49
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Om det kan locka fler deltagare, varför inte? Finns väl berättelser om folk som bott i strandade rymdskepp m.m. För min del får regeln gärna tolkas rätt fritt.

Har knappt nån aning vad jag själv ska hitta på än.

Ett krashlandat rymdskepp skulle kunna bli rätt fräckt. Ska komma ihåg det för framtiden :-)
Citera
2020-11-23, 22:10
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Vad hände 2019?

Vi hade inte tid eftersom vi förberedde oss för fullt att möta 2020, med allt vad det innebär, och behövde spara kraft till det...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in