2020-12-21, 02:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Ligger det i aktiegarnas intresse och bolagets uppsatta ml att ha "likvida" medel p en rtt volatil och spekulativ marknad som krypto? Kanske det, jag vet faktiskt inte.

En prenumerationstjnst fr man in mer pengar p n engngsavgifter. Kommer ihg att de som kpte Tesla runt 2010 (?) fick gratis supercharge resten av bilens livslngd. Sedan tog man bort det.
Jag har tidigare i trden jmfrt vrderingen av Tesla med Bitcoin. Att Musk vervger att verfra Tesla-tillgngar i kryptovaluta r kanske logiskt. Fast lite frvnande att Elon inte valde Dogecoin. Han intresserar sig fr den valutan. Han twittrade senast om den valutan igr morse och den gjorde ett hopp p ~20% (frn 0.4 cent till 0.47 cent ungefr). (Hans gamla sidekick Viv var direkt med p noterna.)
Senast redigerad av wwr 2020-12-21 kl. 02:53.
Citera
2020-12-21, 10:04
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Tesla aktien r inte vervrderad idag. Bara om man tror att de r ett bilfretag och frsker rkna p P/E. Vilket r fullkomligt idiotiskt att gra. Ifall man investerar lngsiktigt i Tesla och frstr fundamenten s r allt under 1000 dollar extremt snorbilligt i dagslget ifall man rknar p en frvntad avkastningsmodell per r som r sklig. Men sdant klarar inte vanligt folk som kper och sljer kortsiktigt.

Det r vl det hr som r pudelns krna egentligen. r Tesla bara ett bilfretag eller r det ngot mer? Historiskt stt har liknande framgngssagor ocks avfrdats i det skede som Tesla befinner sig i nu. Apple och Amazon r vl tv klockrena exempel p det.

Personligen vgar jag inte investera i aktien. Men jag tnker heller inte gambla mot "vrldens smartaste" man. Kanske kper p mig en mindre post om den gr mot rea
Citera
2020-12-21, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Det r vl det hr som r pudelns krna egentligen. r Tesla bara ett bilfretag eller r det ngot mer? Historiskt stt har liknande framgngssagor ocks avfrdats i det skede som Tesla befinner sig i nu. Apple och Amazon r vl tv klockrena exempel p det.

Personligen vgar jag inte investera i aktien. Men jag tnker heller inte gambla mot "vrldens smartaste" man. Kanske kper p mig en mindre post om den gr mot rea
Rtta mig om jag har fel men varken Apple eller Amazon har vl haft en s skyhg vrdering som Telsa har nu, ngon gng i sin historia? Att motivera dagens vrde med att man annars "missar nsta Apple" knns helt fel, hade alla "vetat" att Apple skulle bli skyhgt vrderat fr 10 r sedan och drfr pumpat upp kursen till absurda P/E tal redan d, hade det ocks varit inprisat...
Citera
2020-12-21, 10:25
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden

Amazon och Apple har knappast haft denna typ av multipel p sin frsljning historiskt. En bttre jmfrelse r alla de hundratals och ter hundratals bolag som ftt en bubbelvrdering och sedan kraschat (ibland bolaget, alltid aktien).
Citera
2020-12-21, 11:30
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Amazon har haft mycket hgre PE n Tesla och har gtt med frlust under stora delar av sin livstid. Apple hll p att konka under 90-talet och hade negativt ensiffrigt PE.
Citera
2020-12-21, 11:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Amazon har haft mycket hgre PE n Tesla och har gtt med frlust under stora delar av sin livstid. Apple hll p att konka under 90-talet och hade negativt ensiffrigt PE.

Vem svarar du? Jag skriver om multipel p frsljning, medan du pratar om multipel p vinst. Det r frsts tv helt olika saker, srskilt nr Amazon r knt fr att inte ha redovisat vinst p massa r, men dremot haft en enorm frsljningstillvxt.
Citera
2020-12-21, 11:57
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vem svarar du? Jag skriver om multipel p frsljning, medan du pratar om multipel p vinst. Det r frsts tv helt olika saker, srskilt nr Amazon r knt fr att inte ha redovisat vinst p massa r, men dremot haft en enorm frsljningstillvxt.

1) Jag svarar ingen specifik. I de fall jag gr det s citerar jag det jag svarar p.

2) Jag har enbart berrt PE hr. Inte PS.
Citera
2020-12-21, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau

Tsla har ca 1400 PE nu, vad hade amzn p toppen?
Citera
2020-12-21, 15:06
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Tsla har ca 1400 PE nu, vad hade amzn p toppen?

Typ 3000. Dessutom hade Amazon negativt PE tal under stor del av sin livstid. De smsta PE talen r lga negativa tal. T.ex. betyder PE -0,5 att bolaget eldar upp sitt brsvrde gnger tv varje r i frlust.
Citera
2020-12-21, 15:20
Medlem
bokskog54s avatar
Tror att Tesla r rtt kraftigt vervrderat s ska frska hitta ett bra kortningslge.

Det ska bli spnnande att flja aktien nu nr alla indexfonder mste ga bolaget.

Talar fr vervrderat:

Vrderingen

Batterier har en frskrckligt lg energitthet jmfrt ben fossila brnslen

Talar fr korrekt vrderat:

Mycket starkt varumrke. Vldigt likt apple p smartphone marknaden. Det r "coolt" att ga en Tesla. Det r en vldigt styrka fr varumrket att de enbart sljer elfordon.

Vldigt bra teknik, bra batteri och elmotorer.

https://www.youtube.com/watch?v=Lj1a8rdX6DU
Citera
2020-12-21, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Rtta mig om jag har fel men varken Apple eller Amazon har vl haft en s skyhg vrdering som Telsa har nu, ngon gng i sin historia? Att motivera dagens vrde med att man annars "missar nsta Apple" knns helt fel, hade alla "vetat" att Apple skulle bli skyhgt vrderat fr 10 r sedan och drfr pumpat upp kursen till absurda P/E tal redan d, hade det ocks varit inprisat...

Jag tar inte i aktien med tng p den hr nivn men P/E har vl fr fan ingen som helst relevans nr man ska vrdera ett tillvxtfretag?
Citera
2020-12-21, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokskog54
Tror att Tesla r rtt kraftigt vervrderat s ska frska hitta ett bra kortningslge.

Det ska bli spnnande att flja aktien nu nr alla indexfonder mste ga bolaget.

Talar fr vervrderat:

Vrderingen

Batterier har en frskrckligt lg energitthet jmfrt ben fossila brnslen

Talar fr korrekt vrderat:

Mycket starkt varumrke. Vldigt likt apple p smartphone marknaden. Det r "coolt" att ga en Tesla. Det r en vldigt styrka fr varumrket att de enbart sljer elfordon.

Vldigt bra teknik, bra batteri och elmotorer.

https://www.youtube.com/watch?v=Lj1a8rdX6DU

Det dr var nog den smsta "analys" jag nnsin sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in