2021-03-17, 12:59
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Vrderingen som du kallar det kommer av att alla och d menar jag alla handlar med aktier idag. Bilmekanikern kper aktier, underskterskan kper aktier. Klientelet r inte enbart wallstreet mn med hermes kostymer och kotlettfrillor som det var fr 10-15 r sedan.
Instmmer helt hr! Det r en pong inte mnga tnker p. Det r ven drfr jag tycker det r dumt att jmfra brsen idag med it-bubblan fr 20 r sen. P den tiden var det inte s enkelt att kpa aktier, man var vll tvungen att g till banken fr att kpa aktier?
Jmfrt med idag dr vem som helst kan kpa aktier p ngra sekunder genom en app.
Kollar man bara p de senaste ren nr exempelvis Robinhood blev populrt i USA, s har man sett en otrolig kning i antal investerare i brsen, speciellt yngre, som vill investera i framtiden (frnybar energi, teknologi osv)
Citera
2021-03-17, 13:33
Medlem
Citat:
Vrderingen som du kallar det kommer av att alla och d menar jag alla handlar med aktier idag. Bilmekanikern kper aktier, underskterskan kper aktier. Klientelet r inte enbart wallstreet mn med hermes kostymer och kotlettfrillor som det var fr 10-15 r sedan.

Man kunde kpa aktier via internet fr 10-15 r sedan, ingen strre skillnad emot nu, i alla fall inte i sverige. Sedan indikera det du skriver snarare mer p en bubbla, det rttfrdigar inte kursen mer.
Citera
2021-03-17, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Man kunde kpa aktier via internet fr 10-15 r sedan, ingen strre skillnad emot nu, i alla fall inte i sverige. Sedan indikera det du skriver snarare mer p en bubbla, det rttfrdigar inte kursen mer.

Jag vet ej om du trollar men skillnaden mot hur det ser ut idag r enorm. Du hade till och brja med inga mobilappar, du hade inte html 5 kodade hemsidor, du hade ett ftal VPn att handla med jmfrt med idag, utbildningsmaterial var frbehllet till diverse trading institut och stora banker. Listan kan gras lng. Jag pstr inte att Tesla inte r en spekulativ bubbla, men du frst att marknaden och handeln har frndrats enormt p dom hr ren innan du pstr ngot annat.
Citera
2021-03-17, 16:41
Citat:
Ja ta mark mste de. En kurs p 2000usd skulle innebra att marknaden har prisat in att de kommer ha ca 100% av hela bilmarknaden, knns ju rimligt, ingen bubbla alls.

Amazon/apple satsade p marknader som vxte, bilmarknaden sger ju du kommer minska. Sedan hade apple aldrig ngon vansinnig vrdering, fr 10 r sedan s hade de en p/e p 14 och var etablerade. Apple r ocks ett tydligt exempel p att det handlar inte om att vara frst. Apple r nstan alltid sen med saker, men d de kommer med det s tar massorna till sig det.

S fr gra om min frga ifrn varfr vrdera uppstickare inom bilbranschen hgre idag n fr 20 r sedan, till anpassa det till apple som du nmner, varfr vrdera man tesla mkt hgre n vad man vrderade apple fr 10 r sedan?

Vra tankegngar skiljer sig vid en vsentlig punkt:

Bilmarknaden och elbilsmarknaden r forfarande tv helt olika saker, precis som mobiltelefoner och smartphones.

Nr jag sger 2000 dollar s r det i absoluta underkant. Jag ser inte 3000 dollar som speciellt orimligt.
Citera
2021-03-17, 17:59
Medlem
wwrs avatar
Det sgs ibland att Tesla r en "folkaktie" men jag r inte sker p att det stmmer. Jag r inte helt van att tolka dessa siffror men tittar man p "float" dvs de aktier som r tillgngliga fr handel s gs dessa av institutioner i fljande mngd:
Citat:
Float som gs av institutioner, %
Tesla 53
Ford 52
VW 30
Toyota 1
(Man fr g in p respektive sida i Yahoo)

Jag tolkar det som att Teslakursen beror mer av institutioner n de vriga fretagen.

Edit
Aktier som gs av insiders:
Tesla 20%
Toyota 0%
Senast redigerad av wwr 2021-03-17 kl. 18:02.
Citera
2021-03-17, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag har haft samma jobb i 10 r, s jag hade kunnat g tillbaka till heltid nr jag vill. Jag var mer intresserad utav olika strategier p hur man kan leva helt p aktier. Vissa stter det p aktier med utdelning, vissa sljer av 4% om ret, vissa sljer av allt, osv. Jag vet inte hur jag ska gra riktigt.

Varfr sljer du inte ditt hus och din bil (utgifter) och kper Tesla fr allt?
Citera
2021-03-17, 18:23
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag har haft samma jobb i 10 r, s jag hade kunnat g tillbaka till heltid nr jag vill. Jag var mer intresserad utav olika strategier p hur man kan leva helt p aktier. Vissa stter det p aktier med utdelning, vissa sljer av 4% om ret, vissa sljer av allt, osv. Jag vet inte hur jag ska gra riktigt.

Slja av 4% om ret? Urholkning kallas det. Satsa p en utdelare istllet som delar ut pengar utan att du behver slja av aktierna. Annars minskar din del av kakan fr varje r i takt med frsljningarna.
Citera
2021-03-18, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Vra tankegngar skiljer sig vid en vsentlig punkt:

Bilmarknaden och elbilsmarknaden r forfarande tv helt olika saker, precis som mobiltelefoner och smartphones.

Nr jag sger 2000 dollar s r det i absoluta underkant. Jag ser inte 3000 dollar som speciellt orimligt.

S vad gr man med en elbil som man inte gr med en bil? Det enda som skiljer r vad som driver bilen, det r fortfarande samma marknad. Men ven om man bortser ifrn pstendet att elbil inte r en bil. S spelar det mindre roll, det relevanta r om det kommer sljas fler "elbilar" i framtiden n vad det sljs "bilar" idag? Om inte s spelar det mindre roll hur mkt mer avancerade elbilar r och om de kommer ha 100% av marknaden 2030 eller inte. Ni har sagt ni tror det snarare kommer sljas frre i framtiden.

S ver 100% av (el)bilmarknaden d allts, vldigt rimligt.
Citera
2021-03-18, 08:15
Medlem
Citat:
Jag vet ej om du trollar men skillnaden mot hur det ser ut idag r enorm. Du hade till och brja med inga mobilappar, du hade inte html 5 kodade hemsidor, du hade ett ftal VPn att handla med jmfrt med idag, utbildningsmaterial var frbehllet till diverse trading institut och stora banker. Listan kan gras lng. Jag pstr inte att Tesla inte r en spekulativ bubbla, men du frst att marknaden och handeln har frndrats enormt p dom hr ren innan du pstr ngot annat.

Avanza sg nstan exakt likadan ut d som nu, vldigt sm skillnader. Lika ltt att kpa aktier fr 10-15 r sedan som det r nu, i sverige i alla fall. Jag kpte sjlv aktier p avanza d och det var ingen nmnvrd skillnad mot nu. Sluta verdriv skillnader. Att pst att skillnaden r enorm r direkt felaktigt, dremot s r det fullt mjligt att fler nd har hittat till brsen.
Citera
2021-03-18, 09:37
Citat:
S vad gr man med en elbil som man inte gr med en bil? Det enda som skiljer r vad som driver bilen, det r fortfarande samma marknad. Men ven om man bortser ifrn pstendet att elbil inte r en bil. S spelar det mindre roll, det relevanta r om det kommer sljas fler "elbilar" i framtiden n vad det sljs "bilar" idag? Om inte s spelar det mindre roll hur mkt mer avancerade elbilar r och om de kommer ha 100% av marknaden 2030 eller inte. Ni har sagt ni tror det snarare kommer sljas frre i framtiden.

S ver 100% av (el)bilmarknaden d allts, vldigt rimligt.

Ja sjlvklart demand men inte supply.

Det r irrelevant vem som vill eller kr och kper elbilar. Det r de som tillverkar dem som r det enda viktiga.

Ungefr som smartphones p 10-talet.
Citera
2021-03-18, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ja sjlvklart demand men inte supply.

Det r irrelevant vem som vill eller kr och kper elbilar. Det r de som tillverkar dem som r det enda viktiga.

Ungefr som smartphones p 10-talet.

S du menar att tesla kommer ha ca 150% eller mer av bilmarknaden?

Som sagt din jmfrelse med apple haltar rejlt minst sagt.
Citera
2021-03-18, 09:47
Citat:
S du menar att tesla kommer ha ca 150% eller mer av bilmarknaden?

Som sagt din jmfrelse med apple haltar rejlt minst sagt.

Du fr analysera detta bst du vill. Vi kan hras om fem r, s det vi vad Teslas aktie r vrd.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in