Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
S om inte flera kommer kra bil i framtiden utan snarare frre, d kvarstr min frga varfr ska man vrdera uppstickare hgre idag n vad man gjorde fr exempelvis 20 r sedan? Det spelar ingen roll hur stor del elbilar utgr av bilfrsljning idag emot hur stor del den kommer utgra om 10 r. Ingen frnekar att elbilar r framtiden. Men det irrelevant, d det i slutndan bara r en bil, och ven om vi inte hade haft elbilar s hade vi ju fortfarande haft nya bilar om 10 r, s biltillverkarna hade fortfarande behvt frnya sig fr kunna slja nsta bil oavsett hur stora de r idag s garantera det inte att de frblir det elbil eller inte elbil. S det du skriver, "de som inte hnger med i elbilsutvecklingen kommer frsvinna, oavsett hur stora de r idag. ", hade ju varit lika mkt sant ven om du stryker ord el. Precis som det var fr 20 r sedan, 50 r sedan etc, de kommer alltid nya bilar. S som sagt varfr ska man vrdera uppstickare hgre nu?
Varfr utgr du ifrn att de etablerade inte kommer hnga med? Det handlar vldigt sllan om att vara frst nr det gller teknologi, och om nu tesla ligger frre andra nu (vilket man kan diskutera emot), s kan det ju bero p att de andra inte har satsat lika mkt p det n d teknologin inte har varit redo n. Men vi kan redan se andra biltillverkare komma ut med p mnga stt bttre elbilar n tesla. Om tesla har ngot nmnvrt frsprng nu s lr det nog se vldigt annorlunda ut om 10 r.
Just nu r teslas marknadsvrde mer n det dubbla av toyotas, toyota som har ca 15% av all bilfrsljning, s redan nu r det prisat in kursen att tesla kommer bli mer en dubbelt s stort som toyota r idag. Det innebr att marknaden redan har prisat in att tesla kommer f mer n 30% av bilmarknaden, eller frlt elbilmarknaden, av ngon anledning blir det ju mer lukrativt d det r elbilar ven om ingen fortfarande har klarat av att sga varfr, och du sger att bilmarknaden snarare kommer minska? Jag fr inte det att g ihop?
Jag frstr din frgestllning och det r bra att du r kritisk. Man mste lyfta p varje sten. Du tnker lngsiktigt, sort och rtt. Precis som man borde nr man investerar i aktier.
Enkla svaret r att jag tror tesla kommer vinna mark. Den marken du pratar om och lite till.
Jag har aldrig sagt att de redan etablerade kommer frsvinna, bara att om de inte hnger med i elbilsutvecklingen, s gr de det. Mnga kommer nog hnga med. Ngra kommer kanske gra det bttre n Tesla.
Jag kan bara inte definiera vilka just nu. Tesla dremot vet jag vad jag satsar p och r helt vertygad kommer vinna mer mark. S lnge de r banbrytande och revolutionerade inom sitt omrde, vilket de faktiskt r.
Ungefr som amazon och Square Inc r inom sina flt.
Men tnk shr:
Samma analogi gr egentligen att anvnda i alla branscher. Vad gjorde att Apple lyckades bttre inom mobiltelefoni n de andra? Vad gr dem unika? Nr det nd r mobiltelefoner?
Jag kan se mnga likheter mellan teslas situation idag och iPhones fr 10 r sedan.
Tesla r ett starkt varumrke i fronten av elbilsbranschen med stndigt utvecklande teknologi och bygger nya fabriker hela tiden. Jag vill inte veta s mycket mer.