2021-03-16, 17:18
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De r en uppstickare inom bilbranschen. Elbilbranschen r ingen ny separat bransch.

Jo det r vsentligt skillnad med helt annan teknologi.

Det r ju inte s att de redan etablerade bilfretagen per automatik hnger med i elbilsbranschen bara fr att de r bilfretag.
Citera
2021-03-16, 17:31
Medlem
Citat:
De r en uppstickare inom bilbranschen. Elbilbranschen r ingen ny separat bransch.
Om till och med trga Volvo sger att de ska producera 100% el 2030 (eller nt), s r detta nu en elbilsbranch. En elbilsbranch som snart blir en sjlvkrande elbilsbranch. Och p de allra flesta punkter ligger d Tesla en bra bit fre hela marknaden.

Svrt att frestlla sig att detta skulle ndras ocks. Man behver ju inte ens titta p miljaspekten. Fr den som har vant sig med att trycka p plattan i en Model 3 knns det vldigt, vldigt konstigt att g tillbaka.

Jag sjlv kr en ny model 3 long range, och kan konstatera att baseline r "klar" hr. Det krvs vldigt speciella frhllanden fr att inte detta ska vara en mycket lmplig bil, snarare n motsatsen. Exempelvis vldigt fattiga frhllanden, men d kper man inte nya bilar heller.
Senast redigerad av LarryLarry 2021-03-16 kl. 17:34.
Citera
2021-03-16, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Om till och med trga Volvo sger att de ska producera 100% el 2030 (eller nt), s r detta nu en elbilsbranch. En elbilsbranch som snart blir en sjlvkrande elbilsbranch. Och p de allra flesta punkter ligger d Tesla en bra bit fre hela marknaden.

Svrt att frestlla sig att detta skulle ndras ocks. Man behver ju inte ens titta p miljaspekten. Fr den som har vant sig med att trycka p plattan i en Model 3 knns det vldigt, vldigt konstigt att g tillbaka.

Jag sjlv kr en ny model 3 long range, och kan konstatera att baseline r "klar" hr. Det krvs vldigt speciella frhllanden fr att inte detta ska vara en mycket lmplig bil, snarare n motsatsen. Exempelvis vldigt fattiga frhllanden, men d kper man inte nya bilar heller.

Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Jo det r vsentligt skillnad med helt annan teknologi.

Det r ju inte s att de redan etablerade bilfretagen per automatik hnger med i elbilsbranschen bara fr att de r bilfretag.

Oavsett om bilen r driven av bensin, el, eller blommor och krlek, s r det fortfarande en bil. Det r samma marknad de konkurrera om. Det finns ingen anledning till att tro att marknaden kommer bli strre bara fr nsta modell r en elbil istllet fr bensinbil, och jag r hgst tveksam till att vi hade sett samma hype om tesla hade producerat bensinbilar som var lite mer bensinsnla eller liknade och det r det som gr hypen s dum. S frgan r d varfr ska uppstickare (inte bara tesla utan ven lucid, nio etc) vrderas hgre n uppstickare fr 20 r. Presentera en vettig anledning till varfr marknaden r s mkt mer lukrativ fr uppstickare nu n fr 20 r sedan. Kommer elbilar p ngot lustigt stt gra hela bilbranschen mkt strre? Att bara uppstickare skulle kunna producera bra elbilar r ju bara trams.
Citera
2021-03-16, 18:45
Citat:
Oavsett om bilen r driven av bensin, el, eller blommor och krlek, s r det fortfarande en bil. Det r samma marknad de konkurrera om. Det finns ingen anledning till att tro att marknaden kommer bli strre bara fr nsta modell r en elbil istllet fr bensinbil, och jag r hgst tveksam till att vi hade sett samma hype om tesla hade producerat bensinbilar som var lite mer bensinsnla eller liknade och det r det som gr hypen s dum. S frgan r d varfr ska uppstickare (inte bara tesla utan ven lucid, nio etc) vrderas hgre n uppstickare fr 20 r. Presentera en vettig anledning till varfr marknaden r s mer lukrativ fr uppstickare nu n fr 20 r sedan. Kommer elbilar p ngot lustigt stt gra hela bilbranschen mkt strre? Att bara uppstickare skulle kunna producera bra elbilar r ju bara trams.

Det r ingen som psttt att det kommer kras fler bilar i framtiden. Skulle snarare tro tvrtom.

Dremot kommer i princip alla kra elbilar om 10 r. Man fr tycka vad man vill om det, men det r s det kommer bli.

Idag utgr elbilarna under 5% av samtliga bilar i Sverige, samtidigt som frsljningen kar exponentiellt.

I Norge utgjorde elbilarna ver 50% av all bilfrsljning 2020.

Jag sger det igen: de som inte hnger med i elbilsutvecklingen kommer frsvinna, oavsett hur stora de r idag.

Tesla ligger typ 10 r fre alla andra idag. Do the math.

Btw jag kr den fetaste dieselbilen du kan frestlla dig. Men jag r inte hr och sysslar med tesla fr att jag gillar elbilar, utan fr att tjna pengar. Milj och el rr mig inte i ryggen.

terigen: inom max 5r ligger teslas aktie p ver 2000 dollar.
Senast redigerad av barfotalasse 2021-03-16 kl. 18:57.
Citera
2021-03-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
USA och Kina r ju vrldens strsta bilmarknader, det r drfr jag jmfr med dem. Det gller ven stora lnder i Europa, som Tyskland.

Den normala pendlaren vill nog inte behva ladda sin bil varje dag, precis som man inte vill ka till macken och tanka varje dag. Bara fr att man kr korta strckor betyder inte det att man vill ha en elbil med kort rckvidd.

Du och Krsus har fel angende bromsningen. Du sliter endast p bromsarna nr du trycker p bromspedalen. One pedal driving r precis som det lter, du kr bara med accelerationspedalen, slpper du p pedalen s saktar bilen ner som om du hade tryckt ner bromspedalen. Enda gngen du behver anvnda bromsen r om du behver tvrnita. Gillar man inte det s r det bara att ndra p instllningarna.

Angende vrderingen kan den tyckas hg nr man inte har dykt in djupt i vad Tesla r fr bolag.
Jag hller med om att vi inte kommer ngonstans med vra inlgg, men det r fr att du, likt mnga andra i trden inte vill ta tiden att lsa p om Tesla. Ni bara stirrar p p/e och jmfr med andra biltillverkare och tar slutsatsen att aktien r vervrderad. Jag frsker bara f er att frst vilket tillflle ni har att tjna stora pengar.

Denna videon frklarar varfr Tesla fortfarande r billig, och varfr det absolut inte r fr sent att hoppa p tget. https://youtu.be/i9eWmAkTTTw
Jag tycker att han r ondigt konservativ och tror personligen att man kan dubbla siffrorna.
Nu visar dock ditt inlgg om bromsarna p okunskap, det r vida knt att det r ett problem fr skivbromsar att inte anvndas, det orsakar dyrare reperationskostnader n att byta belgg d och d, i form av krvande bromsok..

https://teslaclubsweden.se/forum/vie...p?f=62&t=21936

Tesla cluben har tom uppmrksammat problemen, bra att veta om man ska skaffa elbil...

Vet sjlv att vi hade problem med lastbilar dr frarna krde fr bra ecodriving och med hjlp av stort anvndande av tillsatsbromsar skapade problem med bromsskivorna som orsakade kostsamma haverier, tom brnder d krvande bromsok orsakade varmgng i bromsskivan.

Citat:
Bromsvtsketest
Tesla rekommenderar att bromsvtska testas avseende froreningar vartannat r och byts ut vid behov.

Vintervrd
Tesla rekommenderar att man gr ren och smrjer alla bromsok var tolfte mnad eller varje 20 000 km fr bilar i regioner med kallt klimat.
Frn Tesla sjlva..
https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance
Citera
2021-03-16, 19:46
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu visar dock ditt inlgg om bromsarna p okunskap, det r vida knt att det r ett problem fr skivbromsar att inte anvndas, det orsakar dyrare reperationskostnader n att byta belgg d och d, i form av krvande bromsok..

https://teslaclubsweden.se/forum/vie...p?f=62&t=21936

Tesla cluben har tom uppmrksammat problemen, bra att veta om man ska skaffa elbil...

Vet sjlv att vi hade problem med lastbilar dr frarna krde fr bra ecodriving och med hjlp av stort anvndande av tillsatsbromsar skapade problem med bromsskivorna som orsakade kostsamma haverier, tom brnder d krvande bromsok orsakade varmgng i bromsskivan.

Frn Tesla sjlva..
https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance
Jag var inne p samma sida men lste bara detta
Citat:
I och med att de r elbilar r det till och med sllan bromsbelggen behver bytas eftersom regenerativ bromsning terfr energi till batteriet vilket vsentligen minskar slitaget p bromsarna.
Det du citerade str det "byt vid behov"
Det andra med regioner med kallare klimat visste jag dock inte. Bra att veta fr oss i Sverige.
Citera
2021-03-16, 22:17
Medlem
Citat:
Det r ingen som psttt att det kommer kras fler bilar i framtiden. Skulle snarare tro tvrtom.

Dremot kommer i princip alla kra elbilar om 10 r. Man fr tycka vad man vill om det, men det r s det kommer bli.

Idag utgr elbilarna under 5% av samtliga bilar i Sverige, samtidigt som frsljningen kar exponentiellt.

Jag sger det igen: de som inte hnger med i elbilsutvecklingen kommer frsvinna, oavsett hur stora de r idag.

Tesla ligger typ 10 r fre alla andra idag. Do the math.

Btw jag kr den fetaste dieselbilen du kan frestlla dig. Men jag r inte hr och sysslar med tesla fr att jag gillar elbilar, utan fr att tjna pengar. Milj och el rr mig inte i ryggen.

terigen: inom max 5r ligger teslas aktie p ver 2000 dollar.

S om inte flera kommer kra bil i framtiden utan snarare frre, d kvarstr min frga varfr ska man vrdera uppstickare hgre idag n vad man gjorde fr exempelvis 20 r sedan? Det spelar ingen roll hur stor del elbilar utgr av bilfrsljning idag emot hur stor del den kommer utgra om 10 r. Ingen frnekar att elbilar r framtiden. Men det irrelevant, d det i slutndan bara r en bil, och ven om vi inte hade haft elbilar s hade vi ju fortfarande haft nya bilar om 10 r, s biltillverkarna hade fortfarande behvt frnya sig fr kunna slja nsta bil oavsett hur stora de r idag s garantera det inte att de frblir det elbil eller inte elbil. S det du skriver, "de som inte hnger med i elbilsutvecklingen kommer frsvinna, oavsett hur stora de r idag. ", hade ju varit lika mkt sant ven om du stryker ord el. Precis som det var fr 20 r sedan, 50 r sedan etc, de kommer alltid nya bilar. S som sagt varfr ska man vrdera uppstickare hgre nu?

Varfr utgr du ifrn att de etablerade inte kommer hnga med? Det handlar vldigt sllan om att vara frst nr det gller teknologi, och om nu tesla ligger frre andra nu (vilket man kan diskutera emot), s kan det ju bero p att de andra inte har satsat lika mkt p det n d teknologin inte har varit redo n. Men vi kan redan se andra biltillverkare komma ut med p mnga stt bttre elbilar n tesla. Om tesla har ngot nmnvrt frsprng nu s lr det nog se vldigt annorlunda ut om 10 r.

Just nu r teslas marknadsvrde mer n det dubbla av toyotas, toyota som har ca 15% av all bilfrsljning, s redan nu r det prisat in kursen att tesla kommer bli mer en dubbelt s stort som toyota r idag. Det innebr att marknaden redan har prisat in att tesla kommer f mer n 30% av bilmarknaden, eller frlt elbilmarknaden, av ngon anledning blir det ju mer lukrativt d det r elbilar ven om ingen fortfarande har klarat av att sga varfr, och du sger att bilmarknaden snarare kommer minska? Jag fr inte det att g ihop?
Citera
2021-03-16, 23:22
Citat:
S om inte flera kommer kra bil i framtiden utan snarare frre, d kvarstr min frga varfr ska man vrdera uppstickare hgre idag n vad man gjorde fr exempelvis 20 r sedan? Det spelar ingen roll hur stor del elbilar utgr av bilfrsljning idag emot hur stor del den kommer utgra om 10 r. Ingen frnekar att elbilar r framtiden. Men det irrelevant, d det i slutndan bara r en bil, och ven om vi inte hade haft elbilar s hade vi ju fortfarande haft nya bilar om 10 r, s biltillverkarna hade fortfarande behvt frnya sig fr kunna slja nsta bil oavsett hur stora de r idag s garantera det inte att de frblir det elbil eller inte elbil. S det du skriver, "de som inte hnger med i elbilsutvecklingen kommer frsvinna, oavsett hur stora de r idag. ", hade ju varit lika mkt sant ven om du stryker ord el. Precis som det var fr 20 r sedan, 50 r sedan etc, de kommer alltid nya bilar. S som sagt varfr ska man vrdera uppstickare hgre nu?

Varfr utgr du ifrn att de etablerade inte kommer hnga med? Det handlar vldigt sllan om att vara frst nr det gller teknologi, och om nu tesla ligger frre andra nu (vilket man kan diskutera emot), s kan det ju bero p att de andra inte har satsat lika mkt p det n d teknologin inte har varit redo n. Men vi kan redan se andra biltillverkare komma ut med p mnga stt bttre elbilar n tesla. Om tesla har ngot nmnvrt frsprng nu s lr det nog se vldigt annorlunda ut om 10 r.

Just nu r teslas marknadsvrde mer n det dubbla av toyotas, toyota som har ca 15% av all bilfrsljning, s redan nu r det prisat in kursen att tesla kommer bli mer en dubbelt s stort som toyota r idag. Det innebr att marknaden redan har prisat in att tesla kommer f mer n 30% av bilmarknaden, eller frlt elbilmarknaden, av ngon anledning blir det ju mer lukrativt d det r elbilar ven om ingen fortfarande har klarat av att sga varfr, och du sger att bilmarknaden snarare kommer minska? Jag fr inte det att g ihop?

Jag frstr din frgestllning och det r bra att du r kritisk. Man mste lyfta p varje sten. Du tnker lngsiktigt, sort och rtt. Precis som man borde nr man investerar i aktier.

Enkla svaret r att jag tror tesla kommer vinna mark. Den marken du pratar om och lite till.

Jag har aldrig sagt att de redan etablerade kommer frsvinna, bara att om de inte hnger med i elbilsutvecklingen, s gr de det. Mnga kommer nog hnga med. Ngra kommer kanske gra det bttre n Tesla.

Jag kan bara inte definiera vilka just nu. Tesla dremot vet jag vad jag satsar p och r helt vertygad kommer vinna mer mark. S lnge de r banbrytande och revolutionerade inom sitt omrde, vilket de faktiskt r.

Ungefr som amazon och Square Inc r inom sina flt.

Men tnk shr:

Samma analogi gr egentligen att anvnda i alla branscher. Vad gjorde att Apple lyckades bttre inom mobiltelefoni n de andra? Vad gr dem unika? Nr det nd r mobiltelefoner?

Jag kan se mnga likheter mellan teslas situation idag och iPhones fr 10 r sedan.

Tesla r ett starkt varumrke i fronten av elbilsbranschen med stndigt utvecklande teknologi och bygger nya fabriker hela tiden. Jag vill inte veta s mycket mer.
Citera
2021-03-17, 00:15
Medlem
Citat:
Oavsett om bilen r driven av bensin, el, eller blommor och krlek, s r det fortfarande en bil. Det r samma marknad de konkurrera om. Det finns ingen anledning till att tro att marknaden kommer bli strre bara fr nsta modell r en elbil istllet fr bensinbil, och jag r hgst tveksam till att vi hade sett samma hype om tesla hade producerat bensinbilar som var lite mer bensinsnla eller liknade och det r det som gr hypen s dum. S frgan r d varfr ska uppstickare (inte bara tesla utan ven lucid, nio etc) vrderas hgre n uppstickare fr 20 r. Presentera en vettig anledning till varfr marknaden r s mkt mer lukrativ fr uppstickare nu n fr 20 r sedan. Kommer elbilar p ngot lustigt stt gra hela bilbranschen mkt strre? Att bara uppstickare skulle kunna producera bra elbilar r ju bara trams.
Att du blandar in mrkliga scam-fretag som NIO visar vl med all tydlighet att du bara hittar p en negativ historia. Eller menar du att ngon hr inne faktiskt hypat NIO?

Det r gammalt klassiskt nigeriabrev-upplgg. Att i den hr marknaden kalla sitt fretag fr Nicola gr att alla IQ>100 tycker att det r s dumt att de tittar t ett annat hll, dvs det uppfattas som rent brus. Medan de tittar t ett annat hll kan mer utmanade mnniskor snacka upp varandra. Pltsligt har du en enorm mngd mnniskor som stttar varandra, s nr det brjar droppa in folk med hjrnceller och ppeka att detta r galet s kommer en majoritet skrika tillbaka "ahem du r bara avundsjuk!". Scam-fretag vill filtrera bort kunniga mnniskor, och Nicola gr det redan i namnet.

Och detta skulle p ngot vis vara negativt fr Tesla?

Sjlvklart visar det att aktiemarknaden r verhettad, men det r ingen nyhet och har inte heller s mycket med Tesla att gra.

EDIT: En motsvarighet r ju allts att sga att Microsoft och Apple r vervrderade pga att svagbegvade slnger sig in i Snowflake. Bde MSFT och AAPL kan vara vervrderade, men det har d inget att gra med Snowflake.
Senast redigerad av LarryLarry 2021-03-17 kl. 00:49.
Citera
2021-03-17, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag var inne p samma sida men lste bara detta

Det du citerade str det "byt vid behov"
Det andra med regioner med kallare klimat visste jag dock inte. Bra att veta fr oss i Sverige.
Jo, detsamma gller egentligen tex Volvo, dom rekommenderar byte av bromsvtskan varannat r, men brukar mta och ppeka om de behvs eller inte, men p min bil har deras testanordning detekterat fukt i bromsvtskan varannat r, sen om de r scam eller inte vettetusan...

Skulle nog i detta fallet definiera "kallare klimat" som alla lnder som har ngon sn p vintern. Vet inte om dom har det idag men det vore inte fel om elbilar hade ngon funktion som ibland stngde av motorbromsen helt och frlitade sig p bromsskivorna ngra mil fr att hlla dom i arbete d och d.

Citat:

Fast hur stor marknadsandel hade Tesla av de, 15%?
Citera
2021-03-17, 12:02
Medlem
Citat:
Jag frstr din frgestllning och det r bra att du r kritisk. Man mste lyfta p varje sten. Du tnker lngsiktigt, sort och rtt. Precis som man borde nr man investerar i aktier.

Enkla svaret r att jag tror tesla kommer vinna mark. Den marken du pratar om och lite till.

Jag har aldrig sagt att de redan etablerade kommer frsvinna, bara att om de inte hnger med i elbilsutvecklingen, s gr de det. Mnga kommer nog hnga med. Ngra kommer kanske gra det bttre n Tesla.

Jag kan bara inte definiera vilka just nu. Tesla dremot vet jag vad jag satsar p och r helt vertygad kommer vinna mer mark. S lnge de r banbrytande och revolutionerade inom sitt omrde, vilket de faktiskt r.

Ungefr som amazon och Square Inc r inom sina flt.

Men tnk shr:

Samma analogi gr egentligen att anvnda i alla branscher. Vad gjorde att Apple lyckades bttre inom mobiltelefoni n de andra? Vad gr dem unika? Nr det nd r mobiltelefoner?

Jag kan se mnga likheter mellan teslas situation idag och iPhones fr 10 r sedan.

Tesla r ett starkt varumrke i fronten av elbilsbranschen med stndigt utvecklande teknologi och bygger nya fabriker hela tiden. Jag vill inte veta s mycket mer.

Ja ta mark mste de. En kurs p 2000usd skulle innebra att marknaden har prisat in att de kommer ha ca 100% av hela bilmarknaden, knns ju rimligt, ingen bubbla alls.

Amazon/apple satsade p marknader som vxte, bilmarknaden sger ju du kommer minska. Sedan hade apple aldrig ngon vansinnig vrdering, fr 10 r sedan s hade de en p/e p 14 och var etablerade. Apple r ocks ett tydligt exempel p att det handlar inte om att vara frst. Apple r nstan alltid sen med saker, men d de kommer med det s tar massorna till sig det.

S fr gra om min frga ifrn varfr vrdera uppstickare inom bilbranschen hgre idag n fr 20 r sedan, till anpassa det till apple som du nmner, varfr vrdera man tesla mkt hgre n vad man vrderade apple fr 10 r sedan?
Citera
2021-03-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ja ta mark mste de. En kurs p 2000usd skulle innebra att marknaden har prisat in att de kommer ha ca 100% av hela bilmarknaden, knns ju rimligt, ingen bubbla alls.

Amazon/apple satsade p marknader som vxte, bilmarknaden sger ju du kommer minska. Sedan hade apple aldrig ngon vansinnig vrdering, fr 10 r sedan s hade de en p/e p 14 och var etablerade. Apple r ocks ett tydligt exempel p att det handlar inte om att vara frst. Apple r nstan alltid sen med saker, men d de kommer med det s tar massorna till sig det.

S fr gra om min frga ifrn varfr vrdera uppstickare inom bilbranschen hgre idag n fr 20 r sedan, till anpassa det till apple som du nmner, varfr vrdera man tesla mkt hgre n vad man vrderade apple fr 10 r sedan?

Vrderingen som du kallar det kommer av att alla och d menar jag alla handlar med aktier idag. Bilmekanikern kper aktier, underskterskan kper aktier. Klientelet r inte enbart wallstreet mn med hermes kostymer och kotlettfrillor som det var fr 10-15 r sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in