Flashback bygger pepparkakshus!
2020-12-26, 11:08
Med den massiva MSM propagandan här mot Brexit, alltifrån att UK kommer försvinna ner i havet, svenskar hamna i engelska koncentrtionsläger och 500 000 svenska jobb i fara mm, tror jag svensken aldrig skulle våga lämna det maffialiknande EU medlemskapet.
Senast redigerad av pe11e 2020-12-26 kl. 11:09. Anledning: Rättning
Citera
2020-12-26, 11:28
Medlem
En stor seger för britterna!

Jag röstade nej till medlemskap när det begav sig, och det konstiga är att än idag har jag inte träffat på nån som röstade JA.
Misstänker dock att jag kanske gjort det men med facit i hand skäms man röven av sig för att man var så in i helvete korkad och röstade för att gå med, så man säger att man röstade NEJ.
Citera
2020-12-26, 11:43
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag nämnde bara Portugal för att det är ett land jag råkar känna till väl (det är dessutom inte så fattigt som du vill ge sken av, regionen Lissabon är rikare än alla Sveriges regioner förutom Stockholm). Det är kanske bekvämare för dig om jag byter ut det mot Danmark istället. Danmark har som bekant mycket liten flyktinginvandring och tydligen har de även ett nationellt tiggeriförbud vilket borde innebära att de inte har några tiggare heller.

Då har vi alltså ett grannland, Norge, som inte är EU-medlem men som har nästan lika mycket flyktingar och tiggare som Sverige. Och sedan har vi ett grannland, Danmark, som är EU-medlem men bara har en bråkdel av Sveriges flyktingar och tiggare. Hur förklarar du det annat än med att det är nationell politik snarare än EU-politik som avgör dessa saker?

Låt mig säga som så att jag tycker det är väldigt mycket bättre att svenska biståndspengar går till Rumänien än att de går till Afrika. Vi betalar som bekant betydligt mer i bistånd till tredje världen än vi
betalar i EU-avgift (vilket för övrigt också gäller för UK, jag utgår ifrån att de ska betala ännu mer i tredje-världen-bistånd nu när de sparar in några kronor på sitt andra-världen-bistånd).

EU saknar som sagt en gemensam migrationspolitik, vilket jag personligen tycker är en stor brist. Så givetvis tycker jag att EU borde ta ett större ansvar för de yttre gränserna.

Men det stannar inte vid det. EU har storlek och styrka nog för att lösa flyktingproblemen på en mer fundamental nivå. Det största problemet med dagens flyktingpolitik är att vi fortfarande är slavar under ett internationellt flyktingavtal som sattes ihop i hast på 1940-talet. Idag är det fullständigt omodernt men eftersom alla världens länder, förutom några skurkstater, är bundna av det är det i praktiken omöjligt för skitländer som Sverige att gå ur det. EU, såsom varandes världens moraliska stormakt, har däremot politisk möjlighet att göra det. Är man med i EU kan man verka för sådant. Står man utanför EU får man fortsätta att slava under historiens ok.

Hur ska man veta vilka personer som är icke-önskvärda? En effekt av brexit är ju att UK får betydligt mer begränsad tillgång till andra EU-länders polisdatabaser. De kommer inte längre att automatiskt veta vem som är suspekt och inte. De kommer kanske få det enklare att slänga ut folk efter att de har begått brott i UK men de kommer rimligtvis att få det svårare att sålla ut icke-önskvärda redan vid gränsen.

UK var inte med i Schengen och har alltså alltid haft en hård persongräns mot resten av EU. Ingenting har förändrats på den punkten.

Som EU-medlem var de dock en del av Dublin-förordningen och hade rätt att skicka tillbaka flyktingar till första mottagande EU-land. Den rätten försvinner nu när de står utanför EU och rimligtvis kommer inte Frankrike vara alls lika motiverade att ta emot återskickade flyktingar.

Sedan ska man förstås ha i åtanke att UK är en rätt liten mottagare av flyktingar. Förra året beviljade man uppehållstillstånd till 17k asylsökare. Samma år tog man emot 82k anhöriginvandrare (båda dessa siffror är för icke-EU-medborgare, gissningsvis är lejonparten av anhöriginvandrarna pakistanier). 17k flyktingar är såklart en piss i havet för ett land med 67M invånare.
Jag tycker mig kunna läsa en massa EU-kritik i ditt inlägg, och jag förstår inte varför du då inte drar den fulla slutsatsen att EU inte är någon höjdare att vara med i, och att EU inte hjälpt Sverige för fem öre i flykting/tiggar/brottsfrågan.

Det är något underligt över dina exempel, hela tiden. Portugal fick få flyktingar för de ligger oerhört långt bort och har inte samma sociala skyddsnät som Sverige. Det är helt självklart för alla men du låtsas som det regnar. UK är samma sak, ligger långt borta med en kanal emellan så flyktingar kunde inte ta sig dit, de var åtminstone inte tillräckligt motiverade. Danmark och Finland var ökända i flyktingvågen för att inte ta emot flyktingar, så de drog till Norge och Sverige istället som hade mes-regeringar. Men det är EU som möjliggjorde att flyktingarna tog sig från Grekland till Sverige, ingen annan. Varför vill du inte erkänna det? EU är, som du själv lista, en ganska dys-funktionell organisation, och jag skulle utan vidare säga att EU fungerar sämre än Sverige, trots vår urkassa regering.
Citera
2020-12-26, 11:45
Medlem
biljons avatar
Grattis UK!
Nu slipper ni importera dyrt från EU och ni kan fortsätta exportera dyrt till resten av världen!

För ni vet väl att dom satt i samma sits som vi gör, dvs vi har gigantiskt handelsunderskott med EU pga höga produktpriser samtidigt som vi lever på att sälja till resten av världen.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...opande-priser/

Som synes så går vi ca 175 miljarder back netto i vår handel med EU-länder samtidigt som vi går ungefär motsvarande summa i vinst med resten av världen.
Citera
2020-12-26, 11:49
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persistant
Med tanke att du är mot EU så är ditt svar väntat , och fullt av felaktigheter
Ett handelsavtal är klart men INTE ett avtal för tjänster
Detta avtal skall också bli lag
Det finns varor som MÅSTE deklareras
Det kommer fortsättningsvis bli köer i Dover det vet UK om
Man bygger ut tullsationen och kommer att rekrytera 5000 nya tulltjänstemänniskor . VARFÖR ??
Tidigare har varor som importerats till EU landat i Rotterdam och sedan om dirigerats
Nu får UK ta det själv
UK har inga nya handelsavtal klara , förutom ett med Japan men på samma nivå som med EU
UKs berömda fårexport som exporterats inom EU kommer nu att kvoteras av världshandeln
i konkurrens med Nya Zeeland och Australien bla
Du tar upp polacker , har du ont av bara polacker då detta gäller ALLA nationaliteter
även svenskar som har för avsikt att stanna mer än 6 månader
Dessa visum finns i olika klasser och kommer att kosta
UK har en stor jordbrukssektor som under många år varit beroende av invandrare
Flera odlare har påtalat problemet då UK medborgare inte är så villiga att ta dessa jobb
Kolla gärna inslag på Youtube , gäller även turistnäringen i framför allt Wales
Jag har inte läst de 1234 sidoena inte heller de 800 bilagorna vilket du tydligen gjort
EU ambassadörerna fick en genom gång igår men du fick kanske detta på julafton , isåfal grattis .
Jag har nöjt mig med att läsa BBC News genomgång samt
Politicos utmärkta genomgång där man jämnförde
LEAVES[ löften mot vad avtalet säger
Till sist 80 % av svenska folket tillhör INTE massan av Genomsnittskonsumenter tillhörande tvåfrågepartiet och vill INTE lämna EU
Men som ngn skrev utfallet vet ingen ngt om
Förstår Boris J som hissar avtalet , vad skulle han annars göra
Han ger inte sig själv rött kort i synnerhet utan VAR
Gott Nytt 2021
Du tycker jag är vinklad, och sedan skriver du ett helt ensidigt inlägg pro-EU där du är tvingad att hänvisa till enskilda youtube-videos för att ha något att komma med?

Hälften av dina punkter är gissade, vi vet faktiskt inte avtalets detaljer och får invänta det kommande året.

Hälften är "rätt". Men du vinklar ditt inlägg. T.ex som om det är en nackdel med tullare i Dover. Men det är ju exakt vad UK vill ha? De vill stoppa tiggare flyktingar brottslingar polska bartenders vid gränsen. Tullen är ett skydd. De tar hand om ett land. Alla länder har en tull. Jag vill att Sverige också har en tull, mot Danmark.
Citera
2020-12-26, 11:52
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag gissar att detta är en trolltråd.

The New York Times skriver:

https://www.nytimes.com/2020/12/24/w...t-britain.html
In the end, this is a narrow free-trade deal, but one that grants Britain more trading rights within the European Union than any other third country. But it does create a lot of paperwork and delays and does not include services, which make up some 80 percent of the British economy.

And it will inevitably have a larger and more negative impact on Britain, given the comparative size of the two entities. Britain earns about 13 percent of its gross domestic product from exports to the European Union, which earns just 3 percent of its G.D.P. from exports to Britain.
80% av ekonomin i UK befinner sig nu "på fel sida om gränsen". Flykten till EU har redan börjat.

Sedan har jag fått för mig att tyskarna har luggat UK ordentligt då ett sinnrikt men väldigt krångligt regelsystem kommer att medföra att bilar hopsatta i UK kommer att bedömas som producerade i tredje land och bli föremål för tariffer. Framtiden får utvisa om jag har rätt.
Du är själv ensidig som ett troll. Självklart blir det mer pappersarbete. Det är nackdelen. Fördelen är att UK får ta hand om sitt eget land med egna lagar som passar dem, istället för att vara i händerna på t.ex grekiska ekonomer och polska politiker. Jag tycker det är ett bra byte. Du gör inte det?
Citera
2020-12-26, 11:55
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Med den massiva MSM propagandan här mot Brexit, alltifrån att UK kommer försvinna ner i havet, svenskar hamna i engelska koncentrtionsläger och 500 000 svenska jobb i fara mm, tror jag svensken aldrig skulle våga lämna det maffialiknande EU medlemskapet.
Det är där brexit kommer in. Nu får vi se för första gången hur det är att lämna EU. Redan nu kan jag säga att EUs brösttoner för 3 år sedan visade sig vara hetluft, avtalet som jag sett det är strålande för UK. Om det fortsätter så behöver vi inte längre fundera på om en Swexit är svår eller inte, vi kommer att veta vad vi ger oss in på.

Jag själv är inte enklelspårig i denna fråga. Om UK kommer att få fler problem än fördelar med Brexit så kommer jag att vara emot Swexit. Jag är för allt samarbete som gör mitt liv i Sverige bättre. Men efter år 2014 har jag bara sett nackdelar med EU för Sverige, och jag ser riktigt stora katastrofer komma som Eurokris, Östkris, och hela länder som fallerar ekonomiskt efter corona. Det vore fantastiskt att vara utanför EU när de kriserna kommer.
Citera
2020-12-26, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
En stor seger för britterna!

Jag röstade nej till medlemskap när det begav sig, och det konstiga är att än idag har jag inte träffat på nån som röstade JA.
Misstänker dock att jag kanske gjort det men med facit i hand skäms man röven av sig för att man var så in i helvete korkad och röstade för att gå med, så man säger att man röstade NEJ.
Problemet är ju att de flesta röstade JA av tanken på att det skulle bli lättare att resa, att svenska företag skulle få det lättare på den europeiska marknaden och att det skulle vara allt.

Sedan har den ena groteska händelsen efter den andra avlöst och allt fler börjar inse att det fanns något finstilt som man inte insåg eller blev informerad om när det begav sig. Vidare är det ytterst bisarrt att partier som normalt inte hade något övers för EU helt plötsligt blivit frälsta eller försöker använda dess politik för egna mål, exempelvis Mp och V avseende migration och miljö.
Citera
2020-12-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu börjar brexit klarna.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/u...raff-om-brexit

Det är 2000 sidor som ska förklaras i media. Men det verkar klart att UK kör på exakt som vanligt när det gäller import och export, varor in och ut påverkas inte av tullar och tariffer. UK-invånare måste ha visum om de vill bosätta sig i EU, men en gissning är att det kommer automatiskt man går bara in på en hemsida. Det finns redan miljoner britter som bor i Frankrike och Spanien t.ex. Britter är inte en börda i EU, britter är en fördel.

Alla EU-medborgare som vill arbeta och bo i UK måste också ha visum. Det innebär att UK kan bestämma att en polack som vill jobba som målare inte får visum. Det bor 100.000-tals polakcer i UK, ett av de avgörande faktorerna för Brexit-Ja.

Gränsen mellan UK och EU blir en vanlig gräns. Dvs UK kan säga nej till tiggare, skicka tillbaka flyktingar till EU om de kommer via EU, och internationella brottsligor kan kontrolleras vid gränsen.

Man noterar med förvåning de hårda orden från EU de senaste åren, "om man vill ha del av EUs marknad så måste man uppfylla kraven på fri rörlighet". Det var tydligen inte sant, UK har nu full tillgång ekonomiskt till EUs inremarknad men också en gräns.

Nu kan andra länder t.ex Sverige direkt kopiera UKs brexit-avtal och på sannolikt 6 månader lämna EU om de vill.

De två största argument jag själv hade för att inte göra en Swexit är att det tar lång tid och att våra EU-beroende företag skulle få tullar. Men så blir det tydligen inte. För mig att alltså valet glasklart nu eftr brexit, Sverige kan lämna EU och kanske istället fokusera samarbetet med de nordiska länderna.

Vad är argumenten för att Sverige är kvar kvar i EU? Kommer denna fråga att finnas med i valet 2022? Vad kommer SD och V att göra med brexit?

Med dessa positiva effekter så säger jag Ja till swexit när som helst, en gränskontroll som är värd namnet och ut med alla vidriga tiggare är dom största argumenten
Citera
2020-12-26, 12:21
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teacher80
Problemet är ju att de flesta röstade JA av tanken på att det skulle bli lättare att resa, att svenska företag skulle få det lättare på den europeiska marknaden och att det skulle vara allt.

Sedan har den ena groteska händelsen efter den andra avlöst och allt fler börjar inse att det fanns något finstilt som man inte insåg eller blev informerad om när det begav sig. Vidare är det ytterst bisarrt att partier som normalt inte hade något övers för EU helt plötsligt blivit frälsta eller försöker använda dess politik för egna mål, exempelvis Mp och V avseende migration och miljö.
Just detta hade löst problemet för oss EU-skeptiker: att någon inom EU tog tag i de problem som finns t.ex för UK (tiggare brott flyktingar bidrag) och arbetade för en lösning. Men höga EU-politiker kan inte ens erkänna att problemen finns. När UK berättade om sina problem med 100.000 inflyttade polacker så var svaret från alla nivåer i EU att det problemet får ni ta om ni vill ha fri tillgång till den inre marknaden.

Förutom att detta var bluff, UK verkar nu få tillgång, så är det väldigt okänsligt att inte lyssna på enskilda länder som faktiskt har problem utan istället styras av en ideologi. Som i EUs fall är total frihet under eget ansvar för alla som är med, med ett minimum av kontroller.
Citera
2020-12-26, 12:26
Medlem
BullensPilsners avatar
Jag tycker att det är bra att Brexit nu klart. Ser fram emot att Swexit kommer igång under våren så vi slipper EU-förbannelsen.

Det är väl i princip bara högern och de som vill ha öppna gränser som vill vara med i EU.
Högern för att kunna flytta sina pengar enkelt och billig lågutbildad arbetskraft man kan hänvisa till, men som de aldrig anställer, vid löneförhandlingar.
Citera
2020-12-26, 12:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Jag tycker att det är bra att Brexit nu klart. Ser fram emot att Swexit kommer igång under våren så vi slipper EU-förbannelsen.

Det är väl i princip bara högern och de som vill ha öppna gränser som vill vara med i EU.
Högern för att kunna flytta sina pengar enkelt och billig lågutbildad arbetskraft man kan hänvisa till, men som de aldrig anställer, vid löneförhandlingar.
Vänstern bygger det nya Sovjetunionen. Splittrar Europa med invandring. Högerns företag får EU-pengarna.

De som vinner på Swexit är de vanliga jobbarna. Det gäller att få deras röst hörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in