Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-31, 14:51
  #13
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokrati.Hongkong
1) Nej, UK gick i konkurs och var fattigt innan UK gick med i EU. Och efter det att UK lämnat EU kommer UK åter bli fattigt och snart gå i konkurs.

2) Du överskattar medlemsavgiftens betydelse. 60% av UKs handel sker med EU-länder, och UKs finansektor är helt beroende av frihandeln med EU, eftersom att det mesta av de pengar UKs finanssektor handlar med är europeiska.

3) Albanien och Bosnien kommer att gynnas av många aspekter av EU-medlemsskapet: Framförallt att de tvingas göra om sina juridiska system för att nå upp till EU-ländernas nivå, och bla även av frihandeln med de övriga EU-staterna.


1. UK hade en prekär ekonomisk situation under 70-talet kopplat till kostnader till att avveckla sitt imperium och en tung basindustri i kris tex olönsamma subventionerade kolgruvor, varvsindustri etc. När Tatcher kom till makten gjorde hon slut på subventionerna dvs skattemedel och genomförde avregleringar av ekonomi, som har lett till att Londons ökade sin attraktionskraft som finansiellt centrum. Detta har ingenting med EU eller rättare sagt EG som det hette då. Har du några som helst siffror eller källor som påvisar detta samband? Dessutom var UK inte konkursmässigt, även Sverige låg risigt till under denna tid, men inte konkursmässigt. Det går inte att jämföra med länder som Grekland som i praktiken var bankrupt eller den ekonomiska situationen i Italien och Spanien idag.

2. Bara för UK lämnar EU behöver inte det innebära att handeln med landet upphör, eller hur? Svenska företag vill även fortsättningsvis göra affärer där, likaså andra EU-länders företag. För Sverige är självklart EU-avgiften betungande, tänk vilken sjukvård vi hade kunnat haft om vi istället hade kunnat lägga denna summa på vården.

3. Nu har jag inget principiellt emot om Albaniens och Bosniens ekonomier förbättras, däremot vill jag inte att det ska ske på Sveriges bekostnad med förhöjda nettobetalningar till EU. Dessa tvås länder har stor korruption, detta kommer inte att försvinna bara för att de blir EU-medlemmar, Jag skulle säga att snarare tvärtom, då köttgrytan blir större. Korruptionen har dessvärre inte försvunnit från Rumänien och Bulgarien trots att de varit EU-stater nu i ett antal år.

Det självklara är ju för att kunna bli medlem att korruptionsnivån ska vara låg. Annars följs den bara in i Eu och matas med andra länders skattemedel.
Citera
2020-12-31, 15:29
  #14
Medlem
Demokrati.Hongkongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
1. UK hade en prekär ekonomisk situation under 70-talet kopplat till kostnader till att avveckla sitt imperium och en tung basindustri i kris tex olönsamma subventionerade kolgruvor, varvsindustri etc. När Tatcher kom till makten gjorde hon slut på subventionerna dvs skattemedel och genomförde avregleringar av ekonomi, som har lett till att Londons ökade sin attraktionskraft som finansiellt centrum. Detta har ingenting med EU eller rättare sagt EG som det hette då. Har du några som helst siffror eller källor som påvisar detta samband? Dessutom var UK inte konkursmässigt, även Sverige låg risigt till under denna tid, men inte konkursmässigt. Det går inte att jämföra med länder som Grekland som i praktiken var bankrupt eller den ekonomiska situationen i Italien och Spanien idag.

2. Bara för UK lämnar EU behöver inte det innebära att handeln med landet upphör, eller hur? Svenska företag vill även fortsättningsvis göra affärer där, likaså andra EU-länders företag. För Sverige är självklart EU-avgiften betungande, tänk vilken sjukvård vi hade kunnat haft om vi istället hade kunnat lägga denna summa på vården.

Citat:
The Impact of Brexit on the Financial Services Sector

The UK financial sector has been one of the principal benefactors of the single market. The EU is strongly rooted in economic motivations.

78% of EU27 capital markets activity is conducted in the UK.

76% of all EU MiFID passporting is done by UK firms.

90% of all US investment banks EU staff works in the UK.

Passporting is the process whereby any British-based financial institution, be it banks, insurance providers, or asset management firms, can sell their products and services into the rest of the EU without the need to obtain a license, get regulatory approval, or set up local subsidiaries to do so.

Passporting, has been a major reason why a large amount of financial institutions have decided to set up their EU headquarters in London.

A recent report estimated that nearly 5,500 firms in the UK rely on passporting to conduct business with the rest of the EU.

...

It would be wrong to assume that leaving the European Union would result in less regulation on the City. The British government has shown more zeal for regulation than its continental peers.

...

What has for many years been one of the principal drivers of growth and prosperity will no doubt be affected. To be clear, London is unlikely to collapse as a financial center, but it seems inevitable that some, if not a lot, of the capital’s financial firms will move elsewhere.

And unfortunately, it looks like it’s already happening. Investment banks have already begun shifting, or preparing to shift, many of their back-office functions to other jurisdictions. And that affects a lot of people. A report by PricewaterhouseCoopers estimates that up to 100,000 financial-sector jobs may leave the country as a result of Brexit.

https://www.toptal.com/finance/marke...nancial-sector

Har du själv några som helst siffror som visar att Londons nuvarande ställning som finanscentrum inte är beroende av UKs frihandel i tjänster med EU?

Skulle vara MYCKET INTRESSANT att få se de siffrorna, tack på förhand!

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
3. Nu har jag inget principiellt emot om Albaniens och Bosniens ekonomier förbättras, däremot vill jag inte att det ska ske på Sveriges bekostnad med förhöjda nettobetalningar till EU. Dessa tvås länder har stor korruption, detta kommer inte att försvinna bara för att de blir EU-medlemmar, Jag skulle säga att snarare tvärtom, då köttgrytan blir större. Korruptionen har dessvärre inte försvunnit från Rumänien och Bulgarien trots att de varit EU-stater nu i ett antal år.

Det självklara är ju för att kunna bli medlem att korruptionsnivån ska vara låg. Annars följs den bara in i Eu och matas med andra länders skattemedel.

Du behöver nog inte oro dig för några "förhöjda nettobetalningar" från Sverige, om Albanien och Bosnien blir EU-medlemmar:

Albanien har bara 2,5 miljoner invånare.
Bosnien har bara 3 miljoner invånare
.
Det är nästan ingenting i jämförelse med:
Fattiga Polens 40 miljoner människor,
fattiga Rumäniens 20 miljoner människor,
Tjeckiens 10 miljoner människor, och
fattiga Ungerns 10 miljoner människor.
EU har närmare 500 miljoner invånare.
__________________
Senast redigerad av Demokrati.Hongkong 2020-12-31 kl. 15:32.
Citera
2020-12-31, 17:20
  #15
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokrati.Hongkong



Du behöver nog inte oro dig för några "förhöjda nettobetalningar" från Sverige, om Albanien och Bosnien blir EU-medlemmar:

Albanien har bara 2,5 miljoner invånare.
Bosnien har bara 3 miljoner invånare
.
Det är nästan ingenting i jämförelse med:
Fattiga Polens 40 miljoner människor,
fattiga Rumäniens 20 miljoner människor,
Tjeckiens 10 miljoner människor, och
fattiga Ungerns 10 miljoner människor.
EU har närmare 500 miljoner invånare.

Jag återkommer angående diskussionen om UK, har lite tidsbrist så här på nyårsafton och får fokusera mig på själva kärndiskussionen.

Visst har de två länderna förhållandevis liten befolkning, men de båda länderna är mycket lågt utvecklade. Medelbosniern hade förmodligen en högre levnadsstandard under Tito än nu. Du kan inte jämföra dem med länder som Ungern, Tjeckien, Polen etc inte ens med Rumänien eller Bulgarien. Tjeckien och Ungern har ju helt andra traditioner, före WWII var ju båda länderna högutvecklade industrinationer, som sedan kommunismen förstörde. Men nu är dessa länder på god utveckling.

Bosnien blev mycket förstört under kriget, men landet har tagit emot enormt mycket bistånd som gått till korruption och moskébyggen. Jag vill varken har ett Europa fyllt med korruption eller moskéer. Helst så lite av den varan som bara är möjligt.

Så vi har de ekonomiska aspekterna som tal emot medlemskap, även som du skriver kanske är överkomliga.

Sedan har vi det ska vi kalla administrativa. Att utöka unionen innebär att dessa länder ska ha platser i kommissionen, parlamentet, byråkrattjänster, myndigheter etc. Ser ingen anledning att ytterligare försvåra hanterbarheten för unionen, den är redan tillräckligt krånglig som den är. Dessutom får dessa länder rösträtt, de kommer att lobba för att Turkiet ska bli medlem, något som skulle kunna innebära en katastrof på många plan för EU.

Sedan har vi det kulturella, som du inte svarat på i mina tidigare inlägg. Europa är egentligen inte en geografisk enhet, Europa är en halvö på den asiatiska kontinenten. Europa är en kulturellt och historiskt sammanhang. Länder som Polen, Ungern är sedan länge en del av det europeiska kontexten, bara nämna personer som Chopin, Copernicus, Curie, Dvorak m.fl. Några bosniska böneutropare eller albanska dervischer är inte något som jag förknippar med europeisk kultur.

Invånarna i dessa länder är kulturellt och värderingsmässigt mera hemmastadda i Kabul, Islamabad, Ankara, Bagdad, Teheran, Mogadishu än i Milano, Amsterdam, Prag, Stockholm, Krakow etc. Varför ta med människor som varken vi eller dom känner någon form av samhörighet med varandra. Som att ingå ett äktenskap där båda parter starkt ogillar varandra. EU blir bara betraktade som en bankomat som de innerst inne har en fientlig inställning till.


Visst hade det kanske gått att integrera dessa länder om islam haft samma roll som kristendomen i Sverige, men tyvärr har religiositet fått en renässans i de länderna med en allt mer spirande islamisk utövande. Dessutom har länderna en maffia som vi nog önskar att den stannar på plats. Dessa länderna blir ju som ett sk utanförskapsområde med religiös fundamentalism kombinerat med maffia.

Nu vill jag inte trampa någon alban på tårna, men vem dessa har ju inte direkt gjort reklam för sig i länder som Sverige. Filmen "Taken" kanske inte är dokumentär, men näst intill... Vill vi att dessa ska få full rörlighet inom EU?
Citera
2020-12-31, 17:42
  #16
Medlem
Demokrati.Hongkongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag återkommer angående diskussionen om UK, har lite tidsbrist så här på nyårsafton och får fokusera mig på själva kärndiskussionen.

Visst har de två länderna förhållandevis liten befolkning, men de båda länderna är mycket lågt utvecklade. Medelbosniern hade förmodligen en högre levnadsstandard under Tito än nu. Du kan inte jämföra dem med länder som Ungern, Tjeckien, Polen etc inte ens med Rumänien eller Bulgarien. Tjeckien och Ungern har ju helt andra traditioner, före WWII var ju båda länderna högutvecklade industrinationer, som sedan kommunismen förstörde. Men nu är dessa länder på god utveckling.

Bosnien blev mycket förstört under kriget, men landet har tagit emot enormt mycket bistånd som gått till korruption och moskébyggen. Jag vill varken har ett Europa fyllt med korruption eller moskéer. Helst så lite av den varan som bara är möjligt.

Så vi har de ekonomiska aspekterna som tal emot medlemskap, även som du skriver kanske är överkomliga.

Sedan har vi det ska vi kalla administrativa. Att utöka unionen innebär att dessa länder ska ha platser i kommissionen, parlamentet, byråkrattjänster, myndigheter etc. Ser ingen anledning att ytterligare försvåra hanterbarheten för unionen, den är redan tillräckligt krånglig som den är. Dessutom får dessa länder rösträtt, de kommer att lobba för att Turkiet ska bli medlem, något som skulle kunna innebära en katastrof på många plan för EU.

Sedan har vi det kulturella, som du inte svarat på i mina tidigare inlägg. Europa är egentligen inte en geografisk enhet, Europa är en halvö på den asiatiska kontinenten. Europa är en kulturellt och historiskt sammanhang. Länder som Polen, Ungern är sedan länge en del av det europeiska kontexten, bara nämna personer som Chopin, Copernicus, Curie, Dvorak m.fl. Några bosniska böneutropare eller albanska dervischer är inte något som jag förknippar med europeisk kultur.

Invånarna i dessa länder är kulturellt och värderingsmässigt mera hemmastadda i Kabul, Islamabad, Ankara, Bagdad, Teheran, Mogadishu än i Milano, Amsterdam, Prag, Stockholm, Krakow etc. Varför ta med människor som varken vi eller dom känner någon form av samhörighet med varandra. Som att ingå ett äktenskap där båda parter starkt ogillar varandra. EU blir bara betraktade som en bankomat som de innerst inne har en fientlig inställning till.


Visst hade det kanske gått att integrera dessa länder om islam haft samma roll som kristendomen i Sverige, men tyvärr har religiositet fått en renässans i de länderna med en allt mer spirande islamisk utövande. Dessutom har länderna en maffia som vi nog önskar att den stannar på plats. Dessa länderna blir ju som ett sk utanförskapsområde med religiös fundamentalism kombinerat med maffia.

Nu vill jag inte trampa någon alban på tårna, men vem dessa har ju inte direkt gjort reklam för sig i länder som Sverige. Filmen "Taken" kanske inte är dokumentär, men näst intill... Vill vi att dessa ska få full rörlighet inom EU?

En konservativ våg sköljer över världen nu, sedan några år tillbaka, och den är en reaktion mot de senaste 40 årens globalisering. I EU-länderna har den konservativa vågen främst tagit sig uttryck i form av motstånd mot migration i allmänhet, och mot muslimer i synnerhet.

Så länge detta är folkmajoritetens vilja, så har jag inget emot det, för det enda som är viktigt för mig är demokrati.

Vill folk inte att Bosnien och Albanien blir EU-medlemmar, då ska då båda staterna inte bli EU-medlemmar
.

Vad jag upprörde mig på i din tidigare kommentar var påståendet att vi skulle behöva betala mycket för Bosnien och Albaniens EU-medlemskap, vilket är totalt struntprat, givet att de båda länderna är pyttesmå.

Var ärlig och säg att du inte vill ha med dem i EU för att de är muslimer, och skyll inte på andra saker som inte stämmer.
Citera
2020-12-31, 18:21
  #17
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokrati.Hongkong
En konservativ våg sköljer över världen nu, sedan några år tillbaka, och den är en reaktion mot de senaste 40 årens globalisering. I EU-länderna har den konservativa vågen främst tagit sig uttryck i form av motstånd mot migration i allmänhet, och mot muslimer i synnerhet.

Så länge detta är folkmajoritetens vilja, så har jag inget emot det, för det enda som är viktigt för mig är demokrati.

Vill folk inte att Bosnien och Albanien blir EU-medlemmar, då ska då båda staterna inte bli EU-medlemmar
.

Vad jag upprörde mig på i din tidigare kommentar var påståendet att vi skulle behöva betala mycket för Bosnien och Albaniens EU-medlemskap, vilket är totalt struntprat, givet att de båda länderna är pyttesmå.

Var ärlig och säg att du inte vill ha med dem i EU för att de är muslimer, och skyll inte på andra saker som inte stämmer.


Jag har givet dig flera anledningar till varför jag inte vill ha med dem.

1. Ekonomi: Visst är de små länder, men det krävs stora investeringar. Visst skulle EU klara detta, men med största sannolikhet leda till öka utgift för Sverige, dels för att de länder som idag tar emot stora bidrag inte kommer gå med på att sänka sina bidrag, dels på att nettobidragsgivaren UK har lämnat unionen.

2. Ökat byråkratiskt krångel inom EU-apparaten, två extremt korrupta nationer, maffiakriminalitet. Så nej tack och åter nej tack.

3. Jag var ganska tydlig med att jag helst ser ett EU som har gemensamma utgångspunkter och islam är just en sådan som skapar en stor spricka. Däremot skulle jag gärna se att EU kunde utvidga sig mot dom gamla dominionerna Austalien, Nya Zeeland och Kanada som vi i Europa har så mycket gemensamt med.


4. Du var inne på vad folk i Bosnien och Albanien vill. Men jag vänder på det hela och menar att befolkningen i de befintliga medlemmarna är de som ska äga vetorätt i frågan.

5. Varför är du så intresserad av få in dessa länder i EU? Gäller detta också andra länder som Moldavien, Nordmakedonien, Montenegro, Ukraina, Serbien, Turkiet? (Nu ser jag inte någon av dessa länder som kandidat inom överskådlig tid).
Citera
2020-12-31, 18:35
  #18
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyanCrocker
Hur välkomnande är dagens Europa på att ta in muslimska länder som Albanien och Bosnien i EU?
Jag tänker bortsett från den formella kravlistan för medlemskap där Bosnien är väldigt långt bort.

Macron har tidigare kallat Bosniens kandidatur för en "tickande bomb" pga av dess jihadister.

Så oavsett de formella kraven, hur ser diverse stater på att få in muslimska stater i EU. Ungern, Polen, Tjeckien? Kommer det någonsin blir verklighet?

https://en.wikipedia.org/wiki/Potent...European_Union

Skulle säga mera att EU är en tickande bomb. Det finns gott om jihadister i EU också så jag vet inte vad Bosnien skulle göra för skillnad. EU är kört och om stora länder muslimska länder som t.ex. Turkiet skulle går med i EU skulle Europa kollapsa mycket fort, inte för jag tror att det händer.

Vi ser redan att Frankrike och andra länder har problem med muslimska befolkningen eftersom polariseringen är stor. Detta är iof en av huvudmålen med massinvandringen.

EU kommer att kollapsa innan man kommer börja behandla eventuella muslimska länders medlemskap.
Citera
2020-12-31, 18:44
  #19
Medlem
Demokrati.Hongkongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
4. Du var inne på vad folk i Bosnien och Albanien vill. Men jag vänder på det hela och menar att befolkningen i de befintliga medlemmarna är de som ska äga vetorätt i frågan.

Då formulerade jag mig otydligt, ber om ursäkt för detta!

Jag syftade på folkmajoriteten i EUs medlemsländer, när jag skrev detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Demokrati.Hongkong
Vill folk inte att Bosnien och Albanien blir EU-medlemmar, då ska då båda staterna inte bli EU-medlemmar.

EUs regler är utformade så, att varje medlemsland måste godkänna nya EU-medlemmar.

Fransmännen har en stark opinion emot att länderna på västra Balkan blir EU-medlemmar, och har blockerat att de länderna blir EU-medlemmar, och det är helt OK med mig, så länge beslutet är demokratiskt fattat (och Frankrike är en demokrati, så deras beslut är demokratiskt fattat).

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
5. Varför är du så intresserad av få in dessa länder i EU? Gäller detta också andra länder som Moldavien, Nordmakedonien, Montenegro, Ukraina, Serbien, Turkiet? (Nu ser jag inte någon av dessa länder som kandidat inom överskådlig tid).

Albanien och Bosnien är pyttesmå, jag bryr mig inte särskilt mycket om de är, eller inte är, EU-medlemmar.

Men Ukraina hade jag väldigt gärna sett som EU-medlem.

Ukraina är ett stort och viktigt land. De ligger nära EU, och har en stor befolkning med låga löner. Dit kan svenska och tyska företag flytta sina fabriker ifrån Kommunistkina. 👍

Kommunistkina är en totalitär folkmords- och Kommunistparti-diktatur, som vi inte ska handla med överhuvudtaget.

Vi ska flytta våra fabriker ifrån Kommunistkina, till länder med låga löner i östra EU, och till Ukraina.

Den totalitära folkmords-diktaturen Kommunistkina ska vi strypa ekonomiskt, så att deras stalinistiska koncentrationsläger- och Kommunistparti-diktatur kollapsar.
__________________
Senast redigerad av Demokrati.Hongkong 2020-12-31 kl. 18:57.
Citera
2020-12-31, 18:54
  #20
Medlem
Fast de inte muslimska länder?? Finns kristna, muslimer, judar i båda länderna 😇
Citera
2020-12-31, 19:26
  #21
Medlem
Många av de nuvarande EU-länderna får ju undan för undan en större andel muslimer i förhållande till ursprungsbefolkningen. Och med tiden får dessa inflytande även bid de största köttgrytorna.
Så det är väl mest en tidsfråga. Ja, om EU överlever på sikt.

Själv tror jag att covidhanteringen kommer minska förtroendet för EU i medlemsländerna.
Citera
2020-12-31, 20:10
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Skulle säga mera att EU är en tickande bomb. Det finns gott om jihadister i EU också så jag vet inte vad Bosnien skulle göra för skillnad. EU är kört och om stora länder muslimska länder som t.ex. Turkiet skulle går med i EU skulle Europa kollapsa mycket fort, inte för jag tror att det händer.

Vi ser redan att Frankrike och andra länder har problem med muslimska befolkningen eftersom polariseringen är stor. Detta är iof en av huvudmålen med massinvandringen.

EU kommer att kollapsa innan man kommer börja behandla eventuella muslimska länders medlemskap.
Håller med.
Finns nog mer Jihadister i UK och Frankrike redan än vad det finns i Albanien/Bosnien.
Tänk även på att halva Bosnien styrs av Serbiska Republiken och det är hårt drabbat av korrupta politiker.
Citera
2021-01-01, 10:51
  #23
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyxel04
Det finns en stor främlingsfientlighet och öppen rasism i Europa gentemot muslimer vilket missgynnar Bosnien, Albanien, Kosovo och Turkiet.

Det är lustigt. Jag ser sällan någon rasism gentemot muslimer. Däremot ser jag massor av muslimer som hyser ett djupt och genuint hat gentemot Europa och traditionella europeiska värderingar. Det kanske inte är så konstigt, då, att man är synnerligen tveksam till muslimer. Tyvärr ser ju ni vänsterliberaler bara det ni vill se. Enligt er världsbild är muslimen alltid offret och ”den utsatte”. Något eget ansvar existerar överhuvudtaget inte där. Med denna världsbild är det faktiskt sådana som du som ser ned på muslimer.
Citera
2021-01-01, 14:19
  #24
Medlem
Zyxel04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Det är lustigt. Jag ser sällan någon rasism gentemot muslimer. Däremot ser jag massor av muslimer som hyser ett djupt och genuint hat gentemot Europa och traditionella europeiska värderingar. Det kanske inte är så konstigt, då, att man är synnerligen tveksam till muslimer. Tyvärr ser ju ni vänsterliberaler bara det ni vill se. Enligt er världsbild är muslimen alltid offret och ”den utsatte”. Något eget ansvar existerar överhuvudtaget inte där. Med denna världsbild är det faktiskt sådana som du som ser ned på muslimer.

Så du menar att det inte finns någon rasism/främlingsfientlighet i något europeiskt land?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback