Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-15, 05:39
Medlem
Till Moschata

Hr har jag hittat till dig

Lnk

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ha-beveget-seg
Citera
2021-01-15, 09:34
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Ville det vre naturlig registrere brevet frst, for s p tenke: Dette er et kidnappingsbrev, det er forgjeves forske lete etter AEH? Selvsagt ikke, og spesielt ikke hvis kanskje all post og rekame ble lagt p denne krakken betrakte dette som mistenkelig, bekrefter at man kun er ute etter finne momenter som er egnet til styrke sin mistanke mot TH.
Dette er et godt eksempel p tunnelsyn. Alt TH gjr, og ikke gjr, er mistenkelig!

- Mens andre jobber iherdig, nesten panisk med bortforklare og naturliggjre alle opplysninger som kommer fram i den etterhvert overveldende bunken med indisier.

Jeg kan vre enig i at flere av opplysningene isolert sett ikke behver ha noe med saken gjre. Men nr den ene siden prver bagatellisere alt, s blir det kanskje ytterligere forsterket p den andre siden? Jeg tror det. Steile fronter er ikke det beste for dynamikken, hverken her i trden eller i livet ellers
Senast redigerad av Farkosten 2021-01-15 kl. 09:36. Anledning: Feilskrift
Citera
2021-01-15, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
- Mens andre jobber iherdig, nesten panisk med bortforklare og naturliggjre alle opplysninger som kommer fram i den etterhvert overveldende bunken med indisier.

Jeg kan vre enig i at flere av opplysningene isolert sett ikke behver ha noe med saken gjre. Men nr den ene siden prver bagatellisere alt, s blir det kanskje ytterligere forsterket p den andre siden? Jeg tror det. Steile fronter er ikke det beste for dynamikken, hverken her i trden eller i livet ellers

se p en sak fra to sider, er ikke bagatellisere. Mitt utgangspunkt er ikke at jeg er 100% sikker p at TH er uskyldig. Jeg synes det er like dumt som vre 100% sikker p at TH er skyldig. Skrsikkerheten i skyldsprsmlet vitner om arroganse, eller uvitenhet. Eller begge deler. I mine yne, er det de som mener TH er skyldig, som str for denne skrsikkerheten. Og de blir tydeligvis provoserte av at andre brukere stiller sprsml ved indisiene. De som forlengst har "lst" saken, tler ikke motforestillinger. Man blir spurt om man er i familie med TH, videre at man "bortforklarer", man "unnskylder" TH osv. Det er jo nettopp denne fiendlige holdningen som skaper steile holdninger!
forske finne en annen forklaring p en en hendelse, er selvsagt ikke forsk p bortforklaringer! Det er jo slik politiet er plagt arbeide. Politiet har fortsatt ikke oppklart saken. Noe av rsaken til dette, kan vre at de selv ser at mye av "den overveldende bunken med indisier", ikke holder til tiltale. N er det veldig stille fra politiet, kan det vre fordi politiet avventer svar p underskelser? Hvor str ptalemyndigheten, hvis prvene ikke gir de nskede resultatene?
Citera
2021-01-15, 12:08
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
se p en sak fra to sider, er ikke bagatellisere. Mitt utgangspunkt er ikke at jeg er 100% sikker p at TH er uskyldig. Jeg synes det er like dumt som vre 100% sikker p at TH er skyldig. Skrsikkerheten i skyldsprsmlet vitner om arroganse, eller uvitenhet. Eller begge deler. I mine yne, er det de som mener TH er skyldig, som str for denne skrsikkerheten. Og de blir tydeligvis provoserte av at andre brukere stiller sprsml ved indisiene. De som forlengst har "lst" saken, tler ikke motforestillinger. Man blir spurt om man er i familie med TH, videre at man "bortforklarer", man "unnskylder" TH osv. Det er jo nettopp denne fiendlige holdningen som skaper steile holdninger!
forske finne en annen forklaring p en en hendelse, er selvsagt ikke forsk p bortforklaringer! Det er jo slik politiet er plagt arbeide. Politiet har fortsatt ikke oppklart saken. Noe av rsaken til dette, kan vre at de selv ser at mye av "den overveldende bunken med indisier", ikke holder til tiltale. N er det veldig stille fra politiet, kan det vre fordi politiet avventer svar p underskelser? Hvor str ptalemyndigheten, hvis prvene ikke gir de nskede resultatene?

Jeg ser dine poeng. Likevel kommer man ikke bort fra at det er 3 siktede personer i denne saken, og det er neppe tatt ut av lse lufta.
Da blir det etter min mening feil starte p 0 igjen hver eneste dag.
Men.. Det er min mening
Citera
2021-01-15, 12:12
Medlem
Farkostens avatar
VG n:
Tidligere justisminister Tor Mikkel Waras samboer Laila Anita Bertheussen er dmt til ett r og tte mneder fengsel for trusler og angrep p demokratiet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...mt-til-fengsel

Joda, er indisierekken overveldende nok, s kan det holde til dom.

Sandemose.. Er du her?
Citera
2021-01-15, 13:22
Medlem
Farkosten: Mens andre jobber iherdig, nesten panisk med bortforklare og naturliggjre alle opplysninger som kommer fram i den etterhvert overveldende bunken med indisier.

Kunne du satt av 3 min til en rliten oppsummering av denne etterhvert overveldende bunken?
Citera
2021-01-15, 14:14
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
Farkosten: Mens andre jobber iherdig, nesten panisk med bortforklare og naturliggjre alle opplysninger som kommer fram i den etterhvert overveldende bunken med indisier.

Kunne du satt av 3 min til en rliten oppsummering av denne etterhvert overveldende bunken?

Jeg ser du er en relativt ny bruker. Du br selv bruke lit tid p lese trden, s finner du flere oppramsinger. Det er en god del scroll-overs her, men de finner du relativt raskt.
I tillegg til det du mtte finne her inne, s sitter politiet p klausulerte dokumenter fra i fjor, samt det som etterforskningen siden har gitt. Og ha i mente at TH, RU samt en person i nr relasjon er siktet i saken.
Citera
2021-01-15, 14:34
Medlem
Citat:
Det kreves ikke at hvert enkelt moment er bevist utenfor enhver rimelig tvil, s lenge det samlet sett gjr det. Politiet har nok flere indisier enn allmennheten vet om, men om grunnen til at saken drar ut er at man har for lite "ammunisjon" p lager eller om man venter p svar fra flere underskelser kan vi bare spekulere i. I Berth*ussen saken s er strafferammen mye lavere enn i TH saken, s feil domsavsigelse har selvsagt mye mindre konsekvenser enn i TH saken. I TH saken m aktoratet derfor sikre seg enda mer for ha en "vanntett" sak. Mageflelsen sier at det er for svak indisierekke som gjr at saken drar ut.
Citera
2021-01-15, 15:27
Medlem
Bertheussen dmt p en srdeles grundig etterforsket indisierekke! N er det snart tid for Hagen-saken.

Tipper februar.
Citera
2021-01-15, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Bertheussen dmt p en srdeles grundig etterforsket indisierekke! N er det snart tid for Hagen-saken.

Tipper februar.
Indisiene i Bertheussen saken knytter henne til handlingen.
De indisiene vi er kjent med i Hagen saken peker mot motiv og karakter, ingen av de knytter han til handlingen.
Citera
2021-01-15, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
VG n:
Tidligere justisminister Tor Mikkel Waras samboer Laila Anita Bertheussen er dmt til ett r og tte mneder fengsel for trusler og angrep p demokratiet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...mt-til-fengsel

Joda, er indisierekken overveldende nok, s kan det holde til dom.

Sandemose.. Er du her?

Absolutt.

Har ikke jeg sagt hele tiden at dama til Wara kommer til bli dmt?

Domsavsigelsen i dag ble innledet med et sitat fra Hyesterett. (Som jeg ikke finner p nettet i farta.)

I praksis betydde sitatet at hvis indisierekken er overveldende, spiller det ingen rolle om det mangler definitive bevis.

Alle som vil delta i en eventuell debatt som mtte flge av mitt innlegg, br hre p hele domsavsigelsen. Forskjellen mellom TH-saken og LB-saken er nemlig pfallende.

Forresten n ting til.
I LB-saken hadde politiet fortalt alt til VG p forhnd, fr rettsaken. Obs! Dette er til dere som tror (og hper p) at politiet har mer p lager i TH-saken.

Omtrent alle indisiene som ble vektlagt var skalte kategori 2-indisier, som i praksis innebrer at innsigelser er skalte hypotetiske innsigelser.

I praksis betyr det at all fornuft tilsier at Bertheussen er den som gjorde det, men man kan fremdeles konstruere alternative historier eller hypoteser med en annen forklaring.

GRATULERER TIL POLITIET!

(Benytt anledningen (suksessen) til frafalle siktelsen mot TH.)

I saken vi diskuterer her finnes det ikke ett eneste kategori 2-indisium.

Alt er basert p vage teorier, folkesnakk og hypotetiske konstruksjoner.

(Eksemplifiserer til sist: Teoretisk kunne det vrt andre rsaker til at det ble tilkoblet en HP-printer til Bertheussens PC akkurat den dagen, men ...)

Lrenskogsaken er en helt annen sak.

Her str vi overfor et idiotpoliti, som fulle av fordommer (naturlig nok - nr en dame blir drept, er det partneren i 90 % av tilfellene), gikk etter TH, i stedet for de skyldige.

IKKE HELT SANT: Helt til begynne med tenkte de i James Bond-aktige termer. Og hpet p kunne avslre en internasjonal liga og kanskje f internasjonalt renomm og jobb i New York.

Men selv om mannen var litt rik (ikke i internasjonal sammenheng),

bet ikke Interpol og CIA p.

Idiotpolitiet fikk klar beskjed; its the husband.

I dette tilfellet var det imidlertid ikke partneren som var den skyldige, men amatrer som tenkte og gjennomfrte dette:

Heisann gutta, vi kidnapper kona til en milliardr. Noen som blir med?

Denne siste, og sanne konklusjonen, er det ikke s lett for London-politifolk skjnne.

Men snn er Norge.

Til sist: I Bertheussen-saken har Elden kjrt p at politiet har hatt tunnelsyn.

Han fikk sitt pass pskrevet i dag. Det var velfortjent.

De politifolkene som har jobbet p Bertheussen-saken har vrt veldig dyktige, metodiske og egentlig ikke partiske.

(Egentlig litt mye skryt, for saken var opplagt fra frste stund. Politifolk med fantasi var undvendig. De trengte bare bevise at det var LB som var skyldig.)

I TH-saken derimot, har dyktige politifolk hatt drlig ledelse, folk p toppen som har latt seg lede av egne fordommer og ambisjoner, og som ikke har hatt evnen til
tenke alternativt.

Som jeg har sagt mange ganger tidligere: Nye tider krever ny politiutdannelse.
Senast redigerad av Sandemose 2021-01-15 kl. 18:16.
Citera
2021-01-15, 18:47
Medlem
Farkosten: Jeg ser du er en relativt ny bruker. Du br selv bruke lit tid p lese trden, s finner du flere oppramsinger.

Hva har det med saken gjre? Har lest samtlige innlegg. nsker vite hva DU mener er denne overveldende mengden.

Farkosten: I tillegg til det du mtte finne her inne, s sitter politiet p klausulerte dokumenter fra i fjor, samt det som etterforskningen siden har gitt. Og ha i mente at TH, RU samt en person i nr relasjon er siktet i saken.

Vet du hva disse klausulerte dokumentene inneholder? Vet du om etterforskningen har gitt noe mer?

At noen er siktet skulle nesten bare mangle. S lenge TH og RU mener det er hinnsides at de har noe med saken gjre s er det bare et stk. papir vil jeg tro.

Tror du de har mer p RU enn at han har vrt i mter med TH?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in