Citat:
Ursprungligen postat av
Farkosten
VG n:
Tidligere justisminister Tor Mikkel Waras samboer Laila Anita Bertheussen er dmt til ett r og tte mneder fengsel for trusler og angrep p demokratiet.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...mt-til-fengsel
Joda, er indisierekken overveldende nok, s kan det holde til dom.
Sandemose.. Er du her?
Absolutt.
Har ikke jeg sagt hele tiden at dama til Wara kommer til bli dmt?
Domsavsigelsen i dag ble innledet med et sitat fra Hyesterett. (Som jeg ikke finner p nettet i farta.)
I praksis betydde sitatet at hvis indisierekken er overveldende, spiller det ingen rolle om det mangler definitive bevis.
Alle som vil delta i en eventuell debatt som mtte flge av mitt innlegg, br hre p hele domsavsigelsen. Forskjellen mellom TH-saken og LB-saken er nemlig pfallende.
Forresten n ting til.
I LB-saken hadde politiet fortalt alt til VG p forhnd, fr rettsaken. Obs! Dette er til dere som tror (og hper p) at politiet har mer p lager i TH-saken.
Omtrent alle indisiene som ble vektlagt var skalte kategori 2-indisier, som i praksis innebrer at innsigelser er skalte hypotetiske innsigelser.
I praksis betyr det at all fornuft tilsier at Bertheussen er den som gjorde det, men man kan fremdeles konstruere alternative historier eller hypoteser med en annen forklaring.
GRATULERER TIL POLITIET!
(Benytt anledningen (suksessen) til frafalle siktelsen mot TH.)
I saken vi diskuterer her finnes det ikke ett eneste kategori 2-indisium.
Alt er basert p vage teorier, folkesnakk og hypotetiske konstruksjoner.
(Eksemplifiserer til sist: Teoretisk kunne det vrt andre rsaker til at det ble tilkoblet en HP-printer til Bertheussens PC akkurat den dagen, men ...)
Lrenskogsaken er en helt annen sak.
Her str vi overfor et idiotpoliti, som fulle av fordommer (naturlig nok - nr en dame blir drept, er det partneren i 90 % av tilfellene), gikk etter TH, i stedet for de skyldige.
IKKE HELT SANT: Helt til begynne med tenkte de i James Bond-aktige termer. Og hpet p kunne avslre en internasjonal liga og kanskje f internasjonalt renomm og jobb i New York.
Men selv om mannen var litt rik (ikke i internasjonal sammenheng),
bet ikke Interpol og CIA p.
Idiotpolitiet fikk klar beskjed; its the husband.
I dette tilfellet var det imidlertid ikke partneren som var den skyldige, men amatrer som tenkte og gjennomfrte dette:
Heisann gutta, vi kidnapper kona til en milliardr. Noen som blir med?
Denne siste, og sanne konklusjonen, er det ikke s lett for London-politifolk skjnne.
Men snn er Norge.
Til sist: I Bertheussen-saken har Elden kjrt p at politiet har hatt tunnelsyn.
Han fikk sitt pass pskrevet i dag. Det var velfortjent.
De politifolkene som har jobbet p Bertheussen-saken har vrt veldig dyktige, metodiske og egentlig ikke partiske.
(Egentlig litt mye skryt, for saken var opplagt fra frste stund. Politifolk med fantasi var undvendig. De trengte bare bevise at det var LB som var skyldig.)
I TH-saken derimot, har dyktige politifolk hatt drlig ledelse, folk p toppen som har latt seg lede av egne fordommer og ambisjoner, og som ikke har hatt evnen til
tenke alternativt.
Som jeg har sagt mange ganger tidligere: Nye tider krever ny politiutdannelse.