Citat:
Ursprungligen postat av
Sandtag
För att efterfrågan är större än utbudet. Numera utbildar sig gemeneman inom IT så branschen kommer nog bli mer normal inom en överskådlig framtid.
Nej, gemene man utbildar sig inte inom IT. Visst, de flesta kan skriva enkla, standardbetonade, dokument i en ordbehandlare, men många slutar där och med att kunna fylla i diverse formulär på internet.
Men jag tror det inte är många som använde de mer komplexa funktionerna som en modern ordbehandlare har: är det många som rutinmässigt använder sidhuvuden och -fötter? Eller samlingsdokument? Eller möjligheten att skripta saker? Eller möjligheten att själv skriva ut ut dokument där delar (typ namn och adress) hämtas ur en databas? Företag gör det, men de har oftast antingen egen IT-personal eller inhyrda konsulter som löser sådana saker åt dem.
Och sedan måste du inse att programmering är (långt) mer avancerat än vad man kan åstadkomma med ordbehandlare.
----------
Ett exempel på vad man kan åstadkomma med lite kunskap om moderna ordbehandlare:
för många år sedan fotograferade jag med diafilm i kameran. När jag ramat alla bilder ville jag på något sätt märka dem, så jag kunde bygga upp ett register över bilderna. Jag skrev därför ett litet skript till min ordbehandlare som frågade efter startnummer (så att jag kunde fortsätta numrera efter tidigare bilder) och hur många etiketter som skulle skrivas ut. När jag fyllt i detta gjorde skriptet så att det valde rätt pappersstorlek, valde rätt etiketter, ställde in sidmarginalerna rätt, och skrev ut en del standardtext på varje etikett, tillsammans med ett löpnummer (med början från det nummer jag matat in och stigande med ett för varje etikett).
Och detta anser jag inte är programmering, det är långt enklare än programmering.
Och med ordet "samlingsdokument" ovan menar jag dokument i vilka du samlar ihop andra dokument. Tänk om du skriver en bok, du kan då skriva varje kapitel som ett eget ordbehandlardokument, och samla ihop alla kapitel till en färdig bok i ett samlingsdokument. Det är också där du gör tex innehållsförteckning, index och sidhänvisningar.