Flashback bygger pepparkakshus!
2021-02-19, 20:18
Medlem
Min son jobbar som projektledare på ett företag som levererar mjukvara worldwide.
Han leder ett gäng programerare och har själv den bakgrunden. Han är en driven matematiker. Han jobbar fruktansvärt hårt och mycket. Han har dubbla examina från universitetet. Han tjänar ca 100 tkr/månad och är värd vartenda öre.
Citera
2021-02-19, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Första lektionen i marknadsekonomi - priset på en vara/tjänst sätts där utbudet möter efterfrågan.

Beklagar att du valde fel inriktning...

Andra lektionen marknadsekonomi: Kapitalet hos varan/tjänsten sätts i balans efter förväntningar, rykten, socialt och kulturellt kapital. En i förväg hypad tjänst som "programmerare" kommer att få en hög lön oavsett vem som sitter bakom datorn, enbart på yrkesstatus.

Idag kan du få kalla dig civilingenjör utan att en kunna något om konstruktion, hållfasthet eller elektronik/signalteknik. Du kan kalla dig programmerare utan att en kunna programmera (dvs analoga logiska kretsar).
Du får din lön för att du råkar ha en examen inom någon obskyr civilingenjörsgren (som datalogi och programmering) som är långt bort från vad en civilingenjör huvudsakligen är (den huvudsakliga skillnaden mellan civilingenjör och riktig ingenjör).
Citera
2021-02-19, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Alltid lika lustigt när folk utan utbildning klagar i Sverige.
De inser inte ens att Sverige är de lågutbildades förlovade land.
Testa åk till USA eller vilket land som helst utanför norden och jämför vad en person i butik och en utbildad människa tjänar...Där kan vi snacka enorma skillnader.

Ni inser inte ens hur bra ni har det..
(Med det sagt hade jag aldrig velat jobba i butik. Har gjort det när jag var ung. Fy fan vad långtråkigt..)

Men du behöver inte en femårig universitetsutbildning för att kunna programmera i dagens teknik. Det krävdes för 40 år sedan när vi programmerade analoga kretsar (vilket de flesta nutida "programmerare" inte vet vad det är). Idag kan du sätta upp t.e.x en API på max en timme. Ett klart tecken på att det inte behövs en ingenjörsutbildning för ett arbete är när arbetet finns som en 1 årig yrkesutbildning på YH eller komvux.

Det var tider när man satt och behövde använda lite tankekraft till riktiga AND, OR, XOR-grindar. Och vanliga variabler var olika reläer.
Citera
2021-02-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galenpann4n
känns inte riktigt rättvist att veta att när jag sliter i butiken så sitter det nån lat jäkel och sipprar kaffe och byter flikar i webbläsaren och tjänar minst det dubbla?

hur kan det vara så stora löneskillnader och varför tjänar programmerare så mycket mer? ...

Det du beskriver handlar om marknadskrafter och kontakter.
Dessutom finns det "programerare" som tjänar grova pengar och gör som du säger, se reportagen om vissa av de IT satsningar som gjorts av sjukvården de senaste åren.
Samtidigt finns det "programmerare" som sliter och levererar ett fantasgiskt resultat som tjänar som du.
Finns även handlare som tjänar bra.
Men lite generelt så handlar allt om att sälja till de som kan betala best.
Jobbar du mot finans så kan du tjäna bra i sverige som utvecklare/programerare jobbar du mot industri så tjänar du vesäntlgt sämre även om du faktiskt i vissa fall levererar en mer komplex mer kvalitetkänslig produkt.
Samma med säljare säljer du bostäder eller finansiella instrument tjänar du mer än en person som säljer kläder eller korv.
Citera
2021-02-19, 20:55
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
För att efterfrågan är större än utbudet. Numera utbildar sig gemeneman inom IT så branschen kommer nog bli mer normal inom en överskådlig framtid.
Det tror jag inte. Har programmerat sedan jag var 13. Jag trodde redan då att fler prylar behöver programmeras varje år. Jag fick rätt. IT smyger sig in i alla andra branscher. Bristen på programmerare kommer bara att öka. De flesta är inte intresserade av att jobba med detta.
Citera
2021-02-19, 20:56
Medlem
Innan du frågar hur en programmerare kan tjäna så mycket borde du lära dig grundläggande mikroekonomi: utbud & efterfrågan. Med den modell kommer du garanterat få ett svar på frågan du ställde, samt förmodligen många fler i livet.
Citera
2021-02-19, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Det tror jag inte. Har programmerat sedan jag var 13. Jag trodde redan då att fler prylar behöver programmeras varje år. Jag fick rätt. IT smyger sig in i alla andra branscher. Bristen på programmerare kommer bara att öka. De flesta är inte intresserade av att jobba med detta.

Det. beror lite på vad du menar med "programerare" ser en tendens som varit under ganska många år att mycket av kodknackandet sker i indien bangladesh eller av juniora konsulter, och vad jag ser av de timarvoderna lär de inte tjäna många kr.
Däremot om du kan utvecka programvara och har förståelse för algoritmer etc. så kan du tjäna pengar och fortsätta med det.
Börjar bli kört för de so för kunde blända en chef med att skriva ett par rader i C++ eller sätta ihop en hemsida.
Citera
2021-02-19, 21:12
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Andra har redan gett svaret, men jag vill komplettera med lite:

- att gå från helt okunnig inom området till fullt utbildad kassör i mataffären tar under en vecka. Att göra motsvarande inom programmering går inte: sakerna utvecklas snabbare än du hinner lära dig dem, så de som jobbar som programmerare måste konstant lära sig nya saker

- programmering kräver en hel del mental förmåga, bland annat förmågan att läsa dokumentation och använda det som står i den till det du själv håller på med. Det är inte alla som har den förmågan, och inte alla kan träna upp den tillräckligt.

- slutligen kräver programmering en viss förmåga att tänka abstrakt, och att hålla många detaljer i huvudet samtidigt. Det är inte alla som vare sig har förmågan eller kan träna upp den tillräckligt.

+1
Där slår du huvudet på spiken!

Men även TS kan sadla om, såvida inte TS har tummen mitt i näven.
Citera
2021-02-19, 21:25
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm

Du har helt rätt.
Själv jobbar jag inom EDI som systemutvecklare, vi skriker efter folk men det är mycket svårt att hitta folk med rätt kompetens och det tycks bara bli värre och värre.
Mitt företag har börjat ta in folk som är färdigutbildade från universitetet och ger dom en extra utbildning ca 1-2 år beroende på person. Dom får lön under utbilningen, dock inte lika hög som vi andra utvecklare har.

Trots att alla har någon form av IT-utbildning, så får vi börja med att lära de flesta grundläggande kommunikationsprotokoll, t ex FTP, SFTP och HTTP osv....
Kan förstå att man inte har koll på AS2, JMS och OFTP2 osv....

På detta kommer massa programmeringsspråk, ju fler du kan desto bättre.

Men startsträckan är lång idag för nyutexade från universitetet.
Senast redigerad av hash 2021-02-19 kl. 21:31.
Citera
2021-02-19, 21:28
Medlem
Vill också säga det att om du är sugen på testa så kan du ju sätta dig hemma med en dator och lära dig t. ex. Python genom att kolla gratis Youtube-tutorials. Bara se om du tycker om det.
Citera
2021-02-19, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
För att efterfrågan är större än utbudet. Numera utbildar sig gemeneman inom IT så branschen kommer nog bli mer normal inom en överskådlig framtid.

Nej, gemene man utbildar sig inte inom IT. Visst, de flesta kan skriva enkla, standardbetonade, dokument i en ordbehandlare, men många slutar där och med att kunna fylla i diverse formulär på internet.

Men jag tror det inte är många som använde de mer komplexa funktionerna som en modern ordbehandlare har: är det många som rutinmässigt använder sidhuvuden och -fötter? Eller samlingsdokument? Eller möjligheten att skripta saker? Eller möjligheten att själv skriva ut ut dokument där delar (typ namn och adress) hämtas ur en databas? Företag gör det, men de har oftast antingen egen IT-personal eller inhyrda konsulter som löser sådana saker åt dem.

Och sedan måste du inse att programmering är (långt) mer avancerat än vad man kan åstadkomma med ordbehandlare.

----------

Ett exempel på vad man kan åstadkomma med lite kunskap om moderna ordbehandlare:
för många år sedan fotograferade jag med diafilm i kameran. När jag ramat alla bilder ville jag på något sätt märka dem, så jag kunde bygga upp ett register över bilderna. Jag skrev därför ett litet skript till min ordbehandlare som frågade efter startnummer (så att jag kunde fortsätta numrera efter tidigare bilder) och hur många etiketter som skulle skrivas ut. När jag fyllt i detta gjorde skriptet så att det valde rätt pappersstorlek, valde rätt etiketter, ställde in sidmarginalerna rätt, och skrev ut en del standardtext på varje etikett, tillsammans med ett löpnummer (med början från det nummer jag matat in och stigande med ett för varje etikett).
Och detta anser jag inte är programmering, det är långt enklare än programmering.

Och med ordet "samlingsdokument" ovan menar jag dokument i vilka du samlar ihop andra dokument. Tänk om du skriver en bok, du kan då skriva varje kapitel som ett eget ordbehandlardokument, och samla ihop alla kapitel till en färdig bok i ett samlingsdokument. Det är också där du gör tex innehållsförteckning, index och sidhänvisningar.
Citera
2021-02-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hur vet du det?

De flesta som anser sig vara "programmerare" har inte ens lärt sig riktig programmering. De sitter och knackar kod i högnivåspråk som .Net, JS, Ruby, Python eller något webbrelaterat markeringsspråk. De har inte et hum om hur logiska kretsar fungerar och hur dessa språk verkligen ser ut i äldre Assembler.

Idag krävs det en civilingenjörsexamen för samma jobb som det krävdes ett par år i garaget för. Men fortfarande är det samma språk och exakt samma problemlösning. Förutom då att ingen av dessa "programmerare" ägnar sig åt verklig programmering.

När även tvååringar kan spela "Turtle" och även ibland modifiera funktionerna i "Turtle" så krävs det inte en civilingenjörsexamen för att programmera på hög nivå. Annat var det när vi ingenjörer som sagt fick programmera via logiska kretsar och i senare tillfällen programmera IC-kretsarna via Assembler.

Tjänsterna är överskattade, som så mycket inom den moderna ingenjörsbranschen.

Fast nu är ju Assembler utdaterat och hör till stenåldern, dvs icke-relevant och inte heller är det efterfrågat på arbetsmarknaden i stort. Så jag förstår inte vad det har att göra med frågan i tråden. En ekonom kan få jäkligt bra lön trots att man inte använder räknesticka eller kulräknare för att göra sina beräkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in