2021-02-21, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Om det finns en kraft och en motkraft som tar ut den s att summan s att sga blir noll och jag inget knner d r det ingen rekyl enligt mig. Jag pratar frmst om upplevelsen samt effekt och att det skiljer mellan fjder, krut och pcp-vapen. ter igen s upplevs fjder p ett helt annat stt n ett krutvapen.
D borde du kanske vara tydligare med att du refererar till upplevd rekyl? En pipvikt eller rekylbroms minskar ju endast den upplevda rekylen, inte den verkliga.

Och visst knns luft- och krutvapen olika. Sjlv tycker jag att ett licensfritt luftgevr knns obehagligt jmfrt med ett krutladdat gevr. Det senare skakar inte vid avtrycket, det gr luftgevret.
Citera
2021-02-21, 00:44
Medlem
lfhs avatar
Varierande kvalitet i fysikforumet shr p lrdagskvllen, minst sagt. Kraft och motkrafter ska Newton stmmer sklart men nr vi skjuter ivg ngot s laddar vi kulan med en viss energi mtt i joule inte kraft mtt i Newton. Dvs tv olika skjutmekanismer skulle kunna stadkomma samma joule med olika krafter, jag antar att den upplevda rekylen r kopplad till kraften och inte energin.

Om kraften som lggs p kulan sker under hela pipans lngd s krvs det mindre kraft (men utspritt ver lngre tid) och jag antar att rekylen knns mindre jmfrt med om man har en vldigt kort kraftimpuls just i brja.

Jag antar att det r den skillnaden som chimichurri upplevet nr han skjuter, men saknar fysisk kompetens fr att frklara utan att det blir vldigt fel.
Citera
2021-02-21, 00:50
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
D borde du kanske vara tydligare med att du refererar till upplevd rekyl? En pipvikt eller rekylbroms minskar ju endast den upplevda rekylen, inte den verkliga.

Och visst knns luft- och krutvapen olika. Sjlv tycker jag att ett licensfritt luftgevr knns obehagligt jmfrt med ett krutladdat gevr. Det senare skakar inte vid avtrycket, det gr luftgevret.

Rekyl fr mig r en omvnd kraft som gr t andra hllet kontra kulan. En mynningsbroms frdelar en hel del av kraften t sidan istllet och d upplever man mycket mindre rekyl. Energin r inte mindre men rekylen r det enligt mig och min upplevelse. Rekylen r fr mig hurvida jag knner kraften mot axeln eller kroppen. Dvs tillbakastudsning.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------------

Energi (kraft) varmed rekylerande del av ett eldvapen drives bakt vid skottlossningen.

[jfr d. rekylfri] om eldvapen: som knnetecknas drav att vid skottlossning en del av krutgasen strmmar ut bakt ur vapnet genom srskilda ppningar o. att skottlossningen drigenom kan ske utan (nmnvrd) rekyl.

"1) skjutk. den baktriktade, hastiga rrelse hos ett eldvapen (l. en del drav), som uppkommer vid avlossandet av ett skott ss. En fljd av krutgasens tryck mot sttbottnen, terstudsninsig tillbaka, dels om den stt som en skytt vilken vid skjutning stder eg, tillbakastudsning; v. dels (mera tillf.) om (lngden av) den strcka som vapnet (l. en del drav) flyttar gevr mot kroppen (axeln). En fljd av gevrets rekyl."
Citera
2021-02-21, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
??? Det var ju inte frgan... Varfr r du ens i detta forum?

Men okej. S om du har ett luftvapen som skjuter ivg en projektil p 10 ton med 10km/sek s blir det ingen rekyl?
Sjlvklart inte, vad gr du sjlv hr? Tror du att en luftgitarr p hundra decibel vger hundra kilo ocks?
Citera
2021-02-21, 07:47
Medlem
Citat:
Rekyl fr mig r en omvnd kraft som gr t andra hllet kontra kulan. En mynningsbroms frdelar en hel del av kraften t sidan istllet och d upplever man mycket mindre rekyl. Energin r inte mindre men rekylen r det enligt mig och min upplevelse. Rekylen r fr mig hurvida jag knner kraften mot axeln eller kroppen. Dvs tillbakastudsning.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------------

Energi (kraft) varmed rekylerande del av ett eldvapen drives bakt vid skottlossningen.

[jfr d. rekylfri] om eldvapen: som knnetecknas drav att vid skottlossning en del av krutgasen strmmar ut bakt ur vapnet genom srskilda ppningar o. att skottlossningen drigenom kan ske utan (nmnvrd) rekyl.

"1) skjutk. den baktriktade, hastiga rrelse hos ett eldvapen (l. en del drav), som uppkommer vid avlossandet av ett skott ss. En fljd av krutgasens tryck mot sttbottnen, terstudsninsig tillbaka, dels om den stt som en skytt vilken vid skjutning stder eg, tillbakastudsning; v. dels (mera tillf.) om (lngden av) den strcka som vapnet (l. en del drav) flyttar gevr mot kroppen (axeln). En fljd av gevrets rekyl."
Det handlar ven om vapnets vikt. Man upplever avsevrt mer rekyl med en kortpipig revolver jmfrt med en lngpipig. Ju mer massa som tar upp rekyl, desto mindre rekyl kommer den som hller vapnet uppleva.
Citera
2021-02-21, 10:37
Medlem
Citat:
Vad dillar du om?

Jag frgade: Jag undrar om ett luftvapen har en rekyl motsvarande kraften hos den projektil den skjuter ivg.

Du svarade: Det finns en liten minimal rekyl. Knns knappt.

Kul att du inte pratar med "slan" men svarar gng p gng idiot!

Frgan r felstlld. Kraft r inte ngot som varken kulan eller gevr "har". Kraft r ngot som verkar p freml.

Det rekylerande gevret har samma rrelsemngdsmoment som kulan enligt Newtons lagar.

Rrelseenergin r dremot inte densamma. Kulans rrelseenergi r vldigt mycket strre n det rekylerade gevrets.
Citera
2021-02-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Frgan r felstlld. Kraft r inte ngot som varken kulan eller gevr "har". Kraft r ngot som verkar p freml.

Det rekylerande gevret har samma rrelsemngdsmoment som kulan enligt Newtons lagar.

Rrelseenergin r dremot inte densamma. Kulans rrelseenergi r vldigt mycket strre n det rekylerade gevrets.

Va?

Varfr r den strre? Om ngot trycks framt s blir det motsvarande kraft t andra hllet.. Newtons tredje lag.....

Trodde nivn var hgre i detta forum.

Testa frga p google: does airguns have recoil?

Frsta lnken som fresls: https://www.airguninsight.com/do-air...ly%20as%20much.

Har du ngon lnk som sger luft/fjder-etc-vapen inte har rekyl?

Lycka till
Senast redigerad av shagmaster 2021-02-21 kl. 18:44.
Citera
2021-02-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity
Sjlvklart inte, vad gr du sjlv hr? Tror du att en luftgitarr p hundra decibel vger hundra kilo ocks?

Jag r hr fr att jag hoppas vi kan n konsensus som ven virrpannor som du frstr.

Dock lr det inte hnda................
Senast redigerad av shagmaster 2021-02-21 kl. 19:07.
Citera
2021-02-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det handlar ven om vapnets vikt. Man upplever avsevrt mer rekyl med en kortpipig revolver jmfrt med en lngpipig. Ju mer massa som tar upp rekyl, desto mindre rekyl kommer den som hller vapnet uppleva.

Dock gller diskussionen inte UPPLEVD rekyl. Vi r trots allt i vetenskapsforumet.... Vi pratar om luft/fjder-vapen HAR rekyl d mnga verkar tro att de inte har det.

Upplevd rekyl kan minskas precis lika vl p krutvapen........
Senast redigerad av shagmaster 2021-02-21 kl. 18:55.
Citera
2021-02-21, 19:03
Medlem
Citat:

WOW, du frstr verkligen inte?! Jag har frskt linda in det s du inte ska framst som en total idiot men okej.... Jag har frskt ge dig en utvg s du kan lsa p men du klarar inte ens frst det.

Med "rekylfritt" i texten ovan menas vapnets rekyl p personen som avfyrar det!!!!

Ett "rekylfritt" vapen typ GRG M86 nyttjar luftmotstndet bakom det ppna "gevret" fr att accelerera sin projektil framt.

Testa stll dig bakom en GRG M86 (Carl Gustav Recoilless Rifle) och terkom om det var rekylfritt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carl_G...coilless_rifle
Senast redigerad av shagmaster 2021-02-21 kl. 19:06.
Citera
2021-02-21, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire

Nej

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kraft

Citat:
Kraft r inom fysiken en abstraktion fr att frklara och beskriva orsaken till frndringar i ett systems rrelser.[1] I sin nutida mening infrdes kraftbegreppet av Isaac Newton. Inom den klassiska fysiken frklarar Newtons tre rrelselagar kroppars rrelse under inverkan av krafter och dessa tre lagar kan sgas definiera krafter som verkar p ett system. De tre lagarna r:

En kropp som inte pverkas av yttre krafter frblir i sitt tillstnd av vila eller likformig, rtlinjig rrelse
ndringen per tidsenhet av en kropps rrelsemngd r proportionell mot den verkande kraften och ligger i dennas riktning
Mot varje kraft svarar en annan lika stor och motsatt riktad kraft, s att de msesidigt mellan tv kroppar verkande krafterna alltid r lika stora och motsatt riktade

Vi kan drmed konstatera att du har fel....

Kraft r ett mtt p ett objekts massa och hastighet kontra andra objekt.

(ungefr... jag r ingen fysiker men jag frstr grunderna......)
Senast redigerad av shagmaster 2021-02-21 kl. 19:26.
Citera
2021-02-21, 21:26
Medlem
Citat:
Va?

Varfr r den strre? Om ngot trycks framt s blir det motsvarande kraft t andra hllet.. Newtons tredje lag.....

Trodde nivn var hgre i detta forum.

Testa frga p google: does airguns have recoil?

Frsta lnken som fresls: https://www.airguninsight.com/do-air...ly%20as%20much.

Har du ngon lnk som sger luft/fjder-etc-vapen inte har rekyl?

...hur lrde sig tolkarna?
a bullet fired from an M16 rifle (5.56x45mm) has approximately 1763 joules of kinetic energy as it leaves the muzzle, but the recoil energy of the gun is less than 7 joules.
Lycka till

Nivn r uppenbarligen ganska lg.

Du verkar inte frst att kraft, rrelsemngd och rrelseenergi inte r utbytbara begrepp.

Newtons tredje lag sger definitivt inte att rrelseenergin blir densamma eftersom rrelseenergin r proportionell mot kvadraten p hastigheten.

Ta ett enkelt exempel dr man har en ihoptryck fjder mellan tv objekt och sedan frigr sprren som gr att fjderna kan expandera. Ett av fremlen vger ett kilo och det andra tv kilo.

Enligt Newtons lag om rrelsemngdens bevarande kommer fremlet som vger ett kilo att f en hastighet som r dubbelt s stor som fremlet som vger tv kilo. Det innebr att det fr en rrelseenergi som r dubbelt gnger s stor som det tyngre fremlet trots att det bara vger hlften s mycket.

Bde rrelsemngd och energi skall bevaras men energi r en skalr storhet och inte en vektoriell storhet som rrelsemngd. Det bryter allts inte mot ngon lag att gevret och kulan fr olika rrelsenergi.

Eftersom du helt uppenbart lider av en rtt stor Dunning-Kruger effekt och nog inte ens kan flja mitt resonemang kompletterar jag med att citera Wikipedia:

Citat:
...
For example, a bullet fired from an M16 rifle (5.56x45mm) has approximately 1763 joules of kinetic energy as it leaves the muzzle, but the recoil energy of the gun is less than 7 joules. Despite this imbalance, energy is still conserved because the total energy in the system before firing (the chemical energy stored in the propellant) is equal to the total energy after firing (the kinetic energy of the recoiling firearm, plus the kinetic energy of the bullet and other ejecta, plus the heat energy from the explosion). In order to work out the distribution of kinetic energy between the firearm and the bullet, it is necessary to use the law of conservation of momentum in combination with the law of conservation of energy.
...
https://en.wikipedia.org/wiki/Recoil

Nu kan du vara tyst och fundera ett slag...eller genast ge dig in och rtta Wikipedia....

edit: rttat hjrslppet dr jag kallade rrelsemngd fr rrelsemngdsmoment.
Senast redigerad av GooksInTheWire 2021-02-21 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in