Citat:
Ursprungligen postat av
Floriss
Det er fascinerende hvordan man kan dmme mennesker man aldri har kjent eller i det hele tatt mtt. Det er jo penbart at du ikke kan noe om verken psykopati eller disse personlighetsforstyrrelsene.
En person med dyssosial personlighetsforstyrrelse vil f eks fungere ganske drlig og sjelden kunne vise til stabilt arbeid eller innfri konomiske forpliktelser. vre i et monogamt, langvarig forhold er helt utypisk for en som lider av denne personlighetsforstyrrelsen. Det klassiske er at det er kort vei for innlede nye relasjoner, men de vil aldri ha lang varighet. Legg gjerne til et repetativt mnster hvor man sjonglerer p flere og gr "i ring", s er du nrmere. Dette er s langt fra TH som du kan komme.
Du vet ikke om jeg har mtt TH, eller kjenner han, for det har jeg ikke sagt noe om.
For alt du vet kan jeg vre Letvik eller Hartmann.
En psykopat, herunder dysosial/antisosial personlighetsforstyrrelse er ofte finne i lederstillinger.
Og hvor finner vi TH? Jo, i en lederstilling.
Det du snakker om ang langvarig forhold, er bare et av 15 kriterier.
Mange psykopater som holder p offeret sitt i mange titalls r, akkurat slik som TH.
I begynnelsen av forholdet er de veldig snill, gavmild osv. De etablerer det som kalles det psykopatiske bnd. Etterhvert skifter de sakte men sikkert tone, nr offeret har blitt avhengig av psykopaten.
Jeg tror du misforstr ang psykopati. det er ikke det samme som tilbakestende eller lettere psykisk utviklingshemmet. Det kalles ikke en diagnose, men en forstyrrelse. De er ikke dumme eller hjerneskadet p noe vis.
Ta T#rje Wiik, giftmorderen f.eks., han ble erklrt psykopat p Modum Nervesanatorium i 1984. Han ble ingenir i Statoil. S det med at de ikke kan vise til stabilt arbeid, stemmer ikke.