2021-02-22, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Ja, media styrer jo ikke etterforskerne eller dommerne. Disse har jo alle opplysningene, og tar sine bedmninger basert p dette, og ikke hva som str i media.

Historisk s er det ikke s enkelt. Juryordningen er n avviklet men det er bare f r siden, 2018?
VK ble dmt av juryen. Orderudsaken, dokumentaren handler mye om hvordan pressen pvirket hele saken. Disse sakene med snn massiv mediedekning er umulig for en jury som bestr av lekmenn (deg og meg) ikke bli pvirket. De fleste som har fulgt Ordrerud vet jo hvordan Grnnerud manipulerte. At han skurken selv fikk mildest straff av alle er jo mildt sagt utrolig imponerende og godt jobbet av vedkommende selv og hans stttespillere.

https://tv.nrk.no/serie/gaaten-orderud
Senast redigerad av Dlanod 2021-02-22 kl. 07:36.
Citera
2021-02-22, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Men er det s vanskelig da?
AE skte p leiligheter til leie p Facebook og Finn, sant?
Hun skte ogs p fakta om skilsmisse p google. Dette var ikke lenge fr hun ble borte.
Hun har tydeligvis vrt p nippet tidligere til skille seg, siden man fant en utfylt skilsmissekontrakt.
Vi har en TH som fornekter alt dette, men skriver det stikk motsatte i sine notatbker.
Han skriver om drepe en mann sakte men sikkert. Han skriver at han frykter konsekvensene konomisk ved en skilsmisse. Og det er ikke smpenger det er snakk om.
Vi har en TH som er voldelig og truende. Det vil komme fram mer etterhvert som gir tyngde for frstnevnte. Vi har en TH som lyver. Det ser vi tydelig i NRK-intervjuet. Det han sier stemmer ikke overens med hva han har sagt tidligere. Han stammer nr han prater. En rekke tegn p at han lyver.
I 1993 endret han kontrakten slik at huset skulle st p seg selv. Vi kan jo undre p hvordan det kan ha seg at AE gikk med p dette. Ble hun truet med en Husquarna 9mm pistol? Hvorfor skulle hun g med p dette snn frivillig? Jeg tror det kan stemme det ryktet med at hun ble truet med pistol til skrive under. Husk at det vi fr vite om TH gjennom media, bare er en liten brkdel av hvor truende og voldelig han kan vre. Bare toppen av isfjellet.
Alt tyder p at vi har med en psykopat gjre. En som er ekspert i villede og manipulere politi og andre folk. Politiets uttalelser bygger ogs opp under dette. Han er omtalt som villedende, manipulerende og kontrollerende. Det s vi ogs i NRK-intervjuet der han latet som at han knakk sammen i grt.
Dette er den farligste typer mennesker, siden man ikke vet hva de kan finne p. En grning fra Outlaws 1% MC er faktisk mindre farlig, fordi man kan lese av ansiktutrykket hans, og man kan se nr det er p tide lpe. Vi kan ikke lese av psykpatens ansiktsutrykk i samme grad, nettopp fordi de er skuespillere. De kan spille glad og fornyd, men egentlig er rasende. Av noen folk har TH blitt beskrevet som jordnr og god, mens av andre har han blitt beskrevet som kald, kynisk og sympatils. Snn er psykopater. De later som at de er snil og god.
Det er dette med psykopati ogs som gjr at det tegnes et klassisk bilde av en konedrapsmann.
En som rett og slett ikke klarer at kona drar fra han. Han mister da kontrollen over sitt offer.
AE var et offer. Hun ble herset med, og fikk knapt penger. Hun mtte bl.a. si opp et abonnement av et blad som hun fikk hver mnd. Da snakker vi gjerrig ektemann, nr han ikke kan betale 50 eller 100 kroner hver mnd for at kona skal ha et magasin som hun kan lese. Hun mtte ogs betale strm, av de usle 10.000 hun fikk i mneden.
Det vi ser er et klassisk skilsmissedrap. De fleste drap p en kone begs av ektemannen, og i de fleste tilfeller er han psykopat. Dette har vrt forsket p. Vi ser en rekke tegn p at TH er nettopp dette, psykopat. Nrmere spesifisert dyssosial personlighetsforstyrrelse, og ikke den narsissistiske delen.
Han er ikke typen som skal vise seg fram med stor campingvogn, flotte biler.

Det er fascinerende hvordan man kan dmme mennesker man aldri har kjent eller i det hele tatt mtt. Det er jo penbart at du ikke kan noe om verken psykopati eller disse personlighetsforstyrrelsene.

En person med dyssosial personlighetsforstyrrelse vil f eks fungere ganske drlig og sjelden kunne vise til stabilt arbeid eller innfri konomiske forpliktelser. vre i et monogamt, langvarig forhold er helt utypisk for en som lider av denne personlighetsforstyrrelsen. Det klassiske er at det er kort vei for innlede nye relasjoner, men de vil aldri ha lang varighet. Legg gjerne til et repetativt mnster hvor man sjonglerer p flere og gr "i ring", s er du nrmere. Dette er s langt fra TH som du kan komme.
Citera
2021-02-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Det er fascinerende hvordan man kan dmme mennesker man aldri har kjent eller i det hele tatt mtt. Det er jo penbart at du ikke kan noe om verken psykopati eller disse personlighetsforstyrrelsene.

En person med dyssosial personlighetsforstyrrelse vil f eks fungere ganske drlig og sjelden kunne vise til stabilt arbeid eller innfri konomiske forpliktelser. vre i et monogamt, langvarig forhold er helt utypisk for en som lider av denne personlighetsforstyrrelsen. Det klassiske er at det er kort vei for innlede nye relasjoner, men de vil aldri ha lang varighet. Legg gjerne til et repetativt mnster hvor man sjonglerer p flere og gr "i ring", s er du nrmere. Dette er s langt fra TH som du kan komme.

Det som er dmmende og stigmatiserende i forhold til psykiatri og diagnoser er denne sort/hvit fremstillingen hvor det skal vre snn og snn. Disse diagonosene flyter veldig over i hverandre og selv fagfolk sliter, det er lange utredninger for sette snne diagnoser. Bare se tilbake p Breivik hvordan 2 par med sakkyndige vurderte han s forskjellig!
Diagnoser settes etter en lengre rekke kriterier hvor kun noen f av de skal vre tilstede. I tilfelle med dyssosial personlighetsforstyrrelse er det 7 kriterier hvor 3 skal vre tilstede og du har hengt deg helt opp i en, relasjoner tross all dysfunksjonaliteten s har han riktignok vrt i et langvarig ekteskap. Det er ikke snn at tvil om et kriterie utelukker noe. Jeg sier ikke han har noen bestemt diagnose men du gir jo ikke akkurat utrykk for kunne noe srlig mer enn det du kritiserer andre for selv.
Citera
2021-02-22, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlanod
Det som er dmmende og stigmatiserende i forhold til psykiatri og diagnoser er denne sort/hvit fremstillingen hvor det skal vre snn og snn. Disse diagonosene flyter veldig over i hverandre og selv fagfolk sliter, det er lange utredninger for sette snne diagnoser. Bare se tilbake p Breivik hvordan 2 par med sakkyndige vurderte han s forskjellig!
Diagnoser settes etter en lengre rekke kriterier hvor kun noen f av de skal vre tilstede. I tilfelle med dyssosial personlighetsforstyrrelse er det 7 kriterier hvor 3 skal vre tilstede og du har hengt deg helt opp i en, relasjoner tross all dysfunksjonaliteten s har han riktignok vrt i et langvarig ekteskap. Det er ikke snn at tvil om et kriterie utelukker noe. Jeg sier ikke han har noen bestemt diagnose men du gir jo ikke akkurat utrykk for kunne noe srlig mer enn det du kritiserer andre for selv.

Det handler mer om svakhet ved hele industrien kalt psykiatri.

Det ene frer n en gang til det andre: Ansvarslshet, ekstremt drlige evne til tenke langsiktig, svikefullhet og mangel til vise anger nr man srer andre og aggresjon er n engang ting som er drlige kr for f enhver relasjon til fungere p lang sikt. Hvis disse menneskene skal ha mulighet til klare ha en relasjon som har en varighet det er verdt snakke om s str det mye p partneren, at de forstr hva de har med gjre og evner holde ut med det. S nei, dette er ikke henge seg opp i en ting, det omhandler hele 5 av 7 diagnosekriterier.
Citera
2021-02-22, 14:40
Medlem
Karrieren og ryktet til Svein Holden kan f seg et par kjappe smeller med andre ord..
Citera
2021-02-22, 15:00
Medlem
Citat:
Det handler mer om svakhet ved hele industrien kalt psykiatri.

Det ene frer n en gang til det andre: Ansvarslshet, ekstremt drlige evne til tenke langsiktig, svikefullhet og mangel til vise anger nr man srer andre og aggresjon er n engang ting som er drlige kr for f enhver relasjon til fungere p lang sikt. Hvis disse menneskene skal ha mulighet til klare ha en relasjon som har en varighet det er verdt snakke om s str det mye p partneren, at de forstr hva de har med gjre og evner holde ut med det. S nei, dette er ikke henge seg opp i en ting, det omhandler hele 5 av 7 diagnosekriterier.

Se p Trump f.eks. Han har da greid juge seg til toppen. Horfor skulle ikke TH fikse dette? Man trenger ikke henge seg opp i hva slags diagnose han har. Kan kalle det ondskap hvis det ressonerer bedre.
Citera
2021-02-22, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsBulldog
Se p Trump f.eks. Han har da greid juge seg til toppen. Horfor skulle ikke TH fikse dette? Man trenger ikke henge seg opp i hva slags diagnose han har. Kan kalle det ondskap hvis det ressonerer bedre.

kalle mennesker eller handlinger ondskap er ofte en uting, det handler bare om merkelappe det som noe man ikke selv liker eller sttter, og dermed hevde seg selv i samme slengen.
Citera
2021-02-22, 15:21
Medlem
Citat:
kalle mennesker eller handlinger ondskap er ofte en uting, det handler bare om merkelappe det som noe man ikke selv liker eller sttter, og dermed hevde seg selv i samme slengen.
Du tok poenget likevel? Er helt enig i at det er et vanskelig ord. Ondskap. Mord er uansett noe jeg vil kalle en ond handling. Affektdrap er noe annet. Planlagt mord derimot mener jeg kvalifiserer til ordet ondt.
Citera
2021-02-22, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsBulldog
Du tok poenget likevel? Er helt enig i at det er et vanskelig ord. Ondskap. Mord er uansett noe jeg vil kalle en ond handling. Affektdrap er noe annet. Planlagt mord derimot mener jeg kvalifiserer til ordet ondt.

Jeg synes ikke at ondskap er et vanskelig ord, ei heller at det er unormalt, faktisk er det ganske forventet. Det er din forstelse av begrepet, ikke ndvendigvis en gjenspeiling av virkeligheten.
Citera
2021-02-22, 16:13
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:

Du vet ikke om jeg har mtt TH, eller kjenner han, for det har jeg ikke sagt noe om.
For alt du vet kan jeg vre Letvik eller Hartmann.
En psykopat, herunder dysosial/antisosial personlighetsforstyrrelse er ofte finne i lederstillinger.
Og hvor finner vi TH? Jo, i en lederstilling.
Det du snakker om ang langvarig forhold, er bare et av 15 kriterier.
Mange psykopater som holder p offeret sitt i mange titalls r, akkurat slik som TH.
I begynnelsen av forholdet er de veldig snill, gavmild osv. De etablerer det som kalles det psykopatiske bnd. Etterhvert skifter de sakte men sikkert tone, nr offeret har blitt avhengig av psykopaten.
Jeg tror du misforstr ang psykopati. det er ikke det samme som tilbakestende eller lettere psykisk utviklingshemmet. Det kalles ikke en diagnose, men en forstyrrelse. De er ikke dumme eller hjerneskadet p noe vis.
Ta T#rje Wiik, giftmorderen f.eks., han ble erklrt psykopat p Modum Nervesanatorium i 1984. Han ble ingenir i Statoil. S det med at de ikke kan vise til stabilt arbeid, stemmer ikke.
Senast redigerad av Skaanseth 2021-02-22 kl. 16:16.
Citera
2021-02-22, 16:15
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frokendektektiv
Ja Orderud saken s tror jeg definitivt Veronika var mester hjernen bak.Lars visste nok mye men han holdt kjeft fordi han ikke var tyster.

Ja, tror det er slik.
Citera
2021-02-22, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiquix
Noterer meg det samme. En og samme person. Samtidig viser det meg det som for meg kjennetegner saken; manipulasjon.
Pfallende med all bruk av engelsk, UK eller US skrivemte, datoformat p engelsk, og allikevel konsekvent bomme p bruken av punktum for indikere desimaltall. Det er nesten umulig.
Ser ingen av sprkviterne kommentere det.

En overdrevet villet forkludring av sprk og tekst.

Anne- elisabeth er skrevet likt i bde trusselbrevet og e- postene, med bindestrek. M nesten le av den siste e- posten hvor motparten gir rabatt. Du skal f henne tilbake til spottpris....Det er vel bare en gjerrigknark som klarer forfatte et slikt brev

Nr han forstod at han faktisk mtte skrive et brev som tvang ham til betale, forskte han redusere prisen mest mulig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in