Citat:
Ursprungligen postat av
shagmaster
?
Newtons tredje lag lyder: Om en kropp A utvar en kraft p kropp B, s utvar kropp B en lika stor, men motriktad kraft p A. Krafterna verkar p olika kroppar.
Vad menar du med energi? kinetisk energi? energi via rrelse?
Sen handlar trden om ett luftvapen ht har rekyl (se rubriken). Jag skapade denna trd d en person envisades i en annan trd med att luftvapen inte hade rekyl.
Ett krut och ett luft-vapen som har samma egenskaper, vikt, piplngd, samma vikt p projektil med samma utgngshastighet har likvrdig rekyl.
Det r du som envisas med att mta rekyl med Joule, som r energi/anslagsenergi/rrelseenergi/kinetisk energi.
Jag sger att det r ett smre mtt p rekyl n t.ex. impuls.
Du sger att om gevren vger lika mycket och de skjuter kulor med lika mnga Joule i anslagsenergi s r rekylen densamma. Jag sger att den inte ndvndigtvis behver vara det. P samma stt som gevrens vikt spelar roll s gr ocks projektilernas det.
Drutver s spelar ven annat roll, t.ex. tiden kraften verkar under.
Tv gevr som vger lika mycket, skjuter varsina projektiler som vger lika mycket och frdas lika fort, men som accelererar upp i samma hastighet under olika tidsperioder, som frn olika lnga pipor, kommer ocks innebra att rekylen uppfattas olika.
Det r ingen som sger emot Newton hr, men kraft r accelerationen av massa.
En krafts storhet kan vara densamma med en liten massa som accelererar mycket och en strre massa som accelererar mindre.
En rrelseenergis storhet frn en massa med en hastighet kan vara lika stor som bde en lttare massa med hgre hastighet och en tyngre massa med lgre hastighet och oavsett hur stora massorna och hastigheterna r relativt varandra s kan rrelseenergin vara densamma om accelerationen upp i hastighet skett fort eller om den skett lngsamt.
Varfr du skapade trden r ointressant. Personen som sa att de inte hade rekyl menade antagligen det i mer vardaglig benmning, som "lite" istllet fr "ingen" och dr har du ju rtt i att om allt r lika s spelar inte drivmedlet roll.
Tvrtom s skulle jag gissa att det tar lngre tid fr krut(kordit?) att uppn sitt hgsta tryck n vad det tar fr ett luftvapen att ppna sin ventil. Men det r en gissning baserat p absolut ingenting.
Men det r flera parametrar som spelar roll fr den upplevda knslan av rekyl. Energi r ett dligt mtt. Kraft r bttre, som i frndringen av momentum per tid, men impuls r nnu bttre d man specificerar tidsintervallet accelerationen sker under, samt tillsammans med massan tnkt som en trghet mot acceleration frn impulsen som kar hastigheten och accelerationen av rekylen som minskar hastigheten. Impuls upp i hastighet och impuls ned i hastighet.
Drutver kan man prata om fler detaljer utifall allt inte vore lika, som arean mellan kolven och axeln. Skert fler saker.
Men r allt lika s r ju allt lika.
r vi verens?