2021-02-26, 20:22
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Oavsett hur ni frsker frklara det med dubbelriktade fjdrar, pistonger etc s blir det alltid en kraft framt som mste motsvaras av samma kraft bakt (rekyl).

Givetvis r det s. Interagerar tv objekt som r isolerade frn omgivningen, kommer totala rrelsemngden bevaras. Ett stt att minska rekylen r att skicka ngot bakt ocks, exempelvis baktblsning som i pansarskott.

Men sedan kan det bete sig p olika stt beroende p dynamik ocks. Har du en fjder som frst accelereras framt, och sedan stoppas, fr du frst en kraft bakt p gevret, och sedan en kraft framt. r gevret fritt blir det samma rrelsemngd som kulan i slutnden (fast t andra hllet). Initialt har dock sjlva gevret (frutom fjdern) en strre rrelsemngd bakt, eftersom fjdern rr sig framt. Upplevelsen fr skytten blir drmed en helt annan, eftersom gevret slr kraftigt bakt, ven om det frvisso rycker lite framt gonblicket efter.

Rekylens verkan gr ocks att pverka genom dynamik. Har du exempelvis en kanon som str helt stumt p en vagn med bromsade hjul, s kommer frmodligen vagnen hoppa bakt nr skottet avlossas. Lter du dremot eldrret kunna rra sig bakt i en bromsad rrelse, s kan du se till att kraften p vagnen r tillrckligt lg fr att friktionen mot marken ska kunna hlla den stilla under eldrrets bromsningsfrlopp.
__________________
Senast redigerad av mulpac 2021-02-26 kl. 20:34.
Citera
2021-02-26, 20:30
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
?

En kraft framt medfr alltid en motsvarande kraft bakt. Det gr inte att komma ifrn.

En komprimerad fjder expanderar i bda riktningarna med samma kraft...

Dock r jag inte insatt i terminologin (s jag frklarar p lekmannasprk) men jag frstr hur det fungerar...

Oavsett hur ni frsker frklara det med dubbelriktade fjdrar, pistonger etc s blir det alltid en kraft framt som mste motsvaras av samma kraft bakt (rekyl).

Ls frklaringarna ovan ditt inlgg...........

Ja, frr eller senare blir det en rekyl, men om den kommer efter att kulan har lmnat pipan pverkar det inte skottets riktning. Fr att helt bli av med rekylen mste man kasta ut ngot bakt ocks.
Citera
2021-02-26, 20:48
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Givetvis r det s. Interagerar tv objekt som r isolerade frn omgivningen, kommer totala rrelsemngden bevaras. Ett stt att minska rekylen r att skicka ngot bakt ocks, exempelvis baktblsning som i pansarskott.

Men sedan kan det bete sig p olika stt beroende p dynamik ocks. Har du en fjder som frst accelereras framt, och sedan stoppas, fr du frst en kraft bakt p gevret, och sedan en kraft framt. r gevret fritt blir det samma rrelsemngd som kulan i slutnden (fast t andra hllet). Initialt har dock sjlva gevret (frutom fjdern) en strre rrelsemngd bakt, eftersom fjdern rr sig framt. Upplevelsen fr skytten blir drmed en helt annan, eftersom gevret slr kraftigt bakt, ven om det frvisso rycker lite framt gonblicket efter.

Rekylens verkan gr ocks att pverka genom dynamik. Har du exempelvis en kanon som str helt stumt p en vagn med bromsade hjul, s kommer frmodligen vagnen hoppa bakt nr skottet avlossas. Lter du dremot eldrret kunna rra sig bakt i en bromsad rrelse, s kan du se till att kraften p vagnen r tillrckligt lg fr att friktionen mot marken ska kunna hlla den stilla under eldrrets bromsningsfrlopp.

Vad bra d r vi verens

Ett luftvapen med motsvarande vikt som ett krutvapen och samma joule har samma rekyl.

(om det nu inte gller pansarskott och dyl som nyttjar luftmotstndet)
Citera
2021-02-26, 20:50
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Ja, frr eller senare blir det en rekyl, men om den kommer efter att kulan har lmnat pipan pverkar det inte skottets riktning. Fr att helt bli av med rekylen mste man kasta ut ngot bakt ocks.

Bra d r vi verens!

Luftvapen av samma vikt/frmga har samma rekyl.
Citera
2021-02-26, 22:02
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Vad bra d r vi verens

Ett luftvapen med motsvarande vikt som ett krutvapen och samma joule har samma rekyl.

(om det nu inte gller pansarskott och dyl som nyttjar luftmotstndet)

Nja, inte ndvndigtvis. En del av rekylen skapas av gaser som strmmar ut efter att projektilen har lmnat, s beroende p hur mynningen utformas kan man f annan rekyl. Frutom det transienta beteendet p.g.a. dynamik i vapnet, som tidigare diskuterats, som pverkar vad skytten knner, eftersom skytten knner vapnets kraft mot sig.

(Fr vrigt r "samma joule" inte ett srskilt bra stt att uttrycka sig, och menar man att projektilerna har samma rrelseenergi pverkar givetvis projektilernas massa, eftersom det r rrelsemngdens bevarande som r intressant i sammanhanget.)
Citera
2021-02-27, 00:35
  #78
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Vad bra d r vi verens

Ett luftvapen med motsvarande vikt som ett krutvapen och samma joule har samma rekyl.

(om det nu inte gller pansarskott och dyl som nyttjar luftmotstndet)

Vad exakt r rekyl d? Fr om du pratar om den upplevda knslan s nej, absolut inte.
Eftersom du specificerar att vapnen ska ha samma vikt s sger du egentligen ocks sjlv att ett mtt p joule inte ndvndigtvis mste "ha samma rekyl", vad nu det betyder.

Under hur lng tid verkar hur stor kraft ver hur lng strcka och hur stor trghet behvs motverkas fr att bromsa den massans hastighet? Hur stor yta frdelas kraften ver? Osv. Joule r bara en siffra. Den siffran accelererar ngonting under en tid fr att motsvara.

En bil som kr i 100 km/h har whatever joule i kinetisk energi. Sitter man i bilen s mrker man skillnad om man kommer upp i whatever joule p 2 sekunder eller 20 sekunder.

Jag tror impuls r mer passande fr att beskriva rekyl, om nu inte "rekyl" redan r definierat som ngonting annat n den upplevda knslan.
Citera
2021-02-27, 20:24
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Vad exakt r rekyl d? Fr om du pratar om den upplevda knslan s nej, absolut inte.
Eftersom du specificerar att vapnen ska ha samma vikt s sger du egentligen ocks sjlv att ett mtt p joule inte ndvndigtvis mste "ha samma rekyl", vad nu det betyder.

Under hur lng tid verkar hur stor kraft ver hur lng strcka och hur stor trghet behvs motverkas fr att bromsa den massans hastighet? Hur stor yta frdelas kraften ver? Osv. Joule r bara en siffra. Den siffran accelererar ngonting under en tid fr att motsvara.

En bil som kr i 100 km/h har whatever joule i kinetisk energi. Sitter man i bilen s mrker man skillnad om man kommer upp i whatever joule p 2 sekunder eller 20 sekunder.

Jag tror impuls r mer passande fr att beskriva rekyl, om nu inte "rekyl" redan r definierat som ngonting annat n den upplevda knslan.


Vad bra! D r vi verens att Newtons tredje lag fortfarande rder.

Kraft framt motsvaras av samma kraft bakt.
Citera
2021-02-27, 23:16
  #80
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Vad bra! D r vi verens att Newtons tredje lag fortfarande rder.

Kraft framt motsvaras av samma kraft bakt.

Du inser vl att det hr r s ltt att alla som lser bgge vra inlgg kommer tycka du r en idiot?
Om vi ska prata om kraft, varfr pratar du om energi?
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2021-02-27 kl. 23:32.
Citera
2021-02-27, 23:34
  #81
Medlem
Det hr luftvapnet verkar ha ganska stor rekyl,

Caliber: 1.75"
High pressure air (50-160 Bar)
Muzzle energy: 1000-1800 ft-lbf (1300-2400 Joule)

https://www.youtube.com/watch?v=wDxymHlepMI

Personen som laddat upp ovanstende film skriver:
Citat:
shooting at 160 (!) bar is not comfortable... recoil is like 12ga doublet.
Citera
2021-03-01, 17:38
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Du inser vl att det hr r s ltt att alla som lser bgge vra inlgg kommer tycka du r en idiot?
Om vi ska prata om kraft, varfr pratar du om energi?

?

Newtons tredje lag lyder: Om en kropp A utvar en kraft p kropp B, s utvar kropp B en lika stor, men motriktad kraft p A. Krafterna verkar p olika kroppar.

Vad menar du med energi? kinetisk energi? energi via rrelse?

Sen handlar trden om ett luftvapen ht har rekyl (se rubriken). Jag skapade denna trd d en person envisades i en annan trd med att luftvapen inte hade rekyl.

Ett krut och ett luft-vapen som har samma egenskaper, vikt, piplngd, samma vikt p projektil med samma utgngshastighet har likvrdig rekyl.
Citera
2021-03-01, 18:37
  #83
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
?

Newtons tredje lag lyder: Om en kropp A utvar en kraft p kropp B, s utvar kropp B en lika stor, men motriktad kraft p A. Krafterna verkar p olika kroppar.

Vad menar du med energi? kinetisk energi? energi via rrelse?

Sen handlar trden om ett luftvapen ht har rekyl (se rubriken). Jag skapade denna trd d en person envisades i en annan trd med att luftvapen inte hade rekyl.

Ett krut och ett luft-vapen som har samma egenskaper, vikt, piplngd, samma vikt p projektil med samma utgngshastighet har likvrdig rekyl.

Det r du som envisas med att mta rekyl med Joule, som r energi/anslagsenergi/rrelseenergi/kinetisk energi.
Jag sger att det r ett smre mtt p rekyl n t.ex. impuls.
Du sger att om gevren vger lika mycket och de skjuter kulor med lika mnga Joule i anslagsenergi s r rekylen densamma. Jag sger att den inte ndvndigtvis behver vara det. P samma stt som gevrens vikt spelar roll s gr ocks projektilernas det.
Drutver s spelar ven annat roll, t.ex. tiden kraften verkar under.
Tv gevr som vger lika mycket, skjuter varsina projektiler som vger lika mycket och frdas lika fort, men som accelererar upp i samma hastighet under olika tidsperioder, som frn olika lnga pipor, kommer ocks innebra att rekylen uppfattas olika.

Det r ingen som sger emot Newton hr, men kraft r accelerationen av massa.
En krafts storhet kan vara densamma med en liten massa som accelererar mycket och en strre massa som accelererar mindre.
En rrelseenergis storhet frn en massa med en hastighet kan vara lika stor som bde en lttare massa med hgre hastighet och en tyngre massa med lgre hastighet och oavsett hur stora massorna och hastigheterna r relativt varandra s kan rrelseenergin vara densamma om accelerationen upp i hastighet skett fort eller om den skett lngsamt.

Varfr du skapade trden r ointressant. Personen som sa att de inte hade rekyl menade antagligen det i mer vardaglig benmning, som "lite" istllet fr "ingen" och dr har du ju rtt i att om allt r lika s spelar inte drivmedlet roll.
Tvrtom s skulle jag gissa att det tar lngre tid fr krut(kordit?) att uppn sitt hgsta tryck n vad det tar fr ett luftvapen att ppna sin ventil. Men det r en gissning baserat p absolut ingenting.

Men det r flera parametrar som spelar roll fr den upplevda knslan av rekyl. Energi r ett dligt mtt. Kraft r bttre, som i frndringen av momentum per tid, men impuls r nnu bttre d man specificerar tidsintervallet accelerationen sker under, samt tillsammans med massan tnkt som en trghet mot acceleration frn impulsen som kar hastigheten och accelerationen av rekylen som minskar hastigheten. Impuls upp i hastighet och impuls ned i hastighet.

Drutver kan man prata om fler detaljer utifall allt inte vore lika, som arean mellan kolven och axeln. Skert fler saker.

Men r allt lika s r ju allt lika.

r vi verens?
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2021-03-01 kl. 19:02.
Citera
2021-03-01, 19:03
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Det r du som envisas med att mta rekyl med Joule, som r energi/anslagsenergi/rrelseenergi/kinetisk energi.
Jag sger att det r ett smre mtt p rekyl n t.ex. impuls.
Du sger att om gevren vger lika mycket och de skjuter kulor med lika mnga Joule i anslagsenergi s r rekylen densamma. Jag sger att den inte ndvndigtvis behver vara det. P samma stt som gevrens vikt spelar roll s gr ocks projektilernas det.
Drutver s spelar ven annat roll, t.ex. tiden kraften verkar under.
Tv gevr som vger lika mycket, skjuter varsina projektiler som vger lika mycket och frdas lika fort, men som accelererar upp i samma hastighet under olika tidsperioder, som frn olika lnga pipor, kommer ocks innebra att rekylen uppfattas olika.

Det r ingen som sger emot Newton hr, men kraft r accelerationen av massa.
En krafts storhet kan vara densamma med en liten massa som accelererar mycket och en strre massa som accelererar mindre.
En rrelseenergis storhet frn en massa med en hastighet kan vara lika stor som bde en lttare massa med hgre hastighet och en tyngre massa med lgre hastighet och oavsett hur stora massorna och hastigheterna r relativt varandra s kan rrelseenergin vara densamma om accelerationen upp i hastighet skett fort eller om den skett lngsamt.

Varfr du skapade trden r ointressant. Personen som sa att de inte hade rekyl menade antagligen det i mer vardaglig benmning, som "lite" istllet fr "ingen" och dr har du ju rtt i att om allt r lika s spelar inte drivmedlet roll.
Tvrtom s skulle jag gissa att det tar lngre tid fr krut(kordit?) att uppn sitt hgsta tryck n vad det tar fr ett luftvapen att ppna sin ventil. Men det r en gissning baserat p absolut ingenting.

Men det r flera parametrar som spelar roll fr den upplevda knslan av rekyl. Energi r ett dligt mtt. Kraft r bttre, som i frndringen av momentum per tid, men impuls r nnu bttre d man specificerar tidsintervallet accelerationen sker under, samt tillsammans med massan formulerad som en trghet mot acceleration frn impulsen som kar hastigheten och accelerationen av rekylen som minskar hastigheten.

Drutver kan man prata om fler detaljer utifall allt inte vore lika, som arean mellan kolven och axeln. Skert fler saker.

Men r allt lika s r ju allt lika.

Och?

Ett krutvapen kan ven det ha exempelvis en vldigt lng rekylfjder som tar upp kraft ver lng tid. Gr ven att anvnda lngsammare krut men d fr du inte samma hastighet p kulan vid samma piplngd.

S terigen, det handlar inte om det r luft eller krut, det handlar om konstruktionen (vid likvrdig hastighet/vikt p kula) .. Likvrdigt luft/krut-vapen ger likvrd rekyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in