2021-03-07, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag förstår ärligt talat inte problemet. Jag tycker att klarna är en bra tjänst när man handlar online. Man kan vänta med att betala för att se till att man får hem det man verkligen beställde och är nöjd med varan. Är man inte nöjd kan man rapportera retur och fakturan pausas. Dessutom är klarna ett sätt att validera nätbutiken. Man vet att det är legit om man kan betala med klarna. Och framförallt är det löjligt enkelt och smidigt att använda klarna.

Jag betalar alltid inom 14 dagar och gillar Klarna extremt mycket. Det känns så mycket säkrare att handla på nätet då.

Jag säger inte emot. Tanken är god, men baksidan är att dylika tjänster används av individer som egentligen inte kan finansiera sin konsumtion med egna pengar och därmed låter skuldberget växa. Med reglering menar jag egentligen inte mer än en enkel kontroll av den som genomför köpet. Finns det ingen inkomst eller pengar på banken så ser jag inget rimligt skäl till att låta ett köp gå igenom. Fast egentligen skiter jag i vilket, individen har ett eget ansvar. Gigantiska skuldberg med skyhöga ränta är i nästan samtliga fall självförvållat.
Citera
2021-03-07, 19:11
Bannlyst
Över en halv miljard i klarnaskulder ligger alltså hos fogden. "Köp nu, betala senare" är ett gissel för folk som egentligen inte har råd att handla det det de vill ha. Folk betalar resor på avbetalning, hur tänker de?
Citera
2021-03-07, 21:31
Medlem
Skyll inte på Klarna. Man måste inte köpa på avbetalning med deras plattform, går att betala direkt. Man behöver heller inte köpa en ny Iphone varje år. Själv köpte jag en budget modell år 2018, den fungerar bra än idag, kommer att ha den tills den pajar helt.

Klarna är en riktigt bra tjänst som gör det enklare att handla. Ser fram mot att kunna köpa aktien senare i år eller 2022.

Heja svensk fintech i framkant, heja Klarna!
Citera
2021-03-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junktown
S

Heja svensk fintech i framkant, heja Klarna!

Pfffff .... Bara en onödig mellanhand (parasit) som ökar på priserna i Sverige. Vilken tur att jag köper allt ifrån Tyskland med kreditkort. Inga merkostnader där inte.

Man måste verkligen gillar att bli tagen där bak om man gillar Klarna, men det gör ju Svenskar så det förklarar ju mycket av framgången!
Citera
2021-03-17, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elder-of-Sirius
Pfffff .... Bara en onödig mellanhand (parasit) som ökar på priserna i Sverige. Vilken tur att jag köper allt ifrån Tyskland med kreditkort. Inga merkostnader där inte.

Man måste verkligen gillar att bli tagen där bak om man gillar Klarna, men det gör ju Svenskar så det förklarar ju mycket av framgången!
Allt från Tyskland?
Man måste gilla att bli tagen där bak om man köper på avbetalning och sedan inte betalar i tid.
Citera
2021-03-17, 13:51
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elder-of-Sirius

Är inte avgiften kortbolagen tar ut eller transportkostnaderna till Sverige en merkostnad?
Citera
2021-03-30, 18:02
Medlem
Är inte det mest ett annat sätt att säga att fastighetspriserna är höga i sverige?

Det vore mer givande att jämföra den riktiga skuldsättningen man får efter man dragit av tillgångarna.
Citera
2021-04-07, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Varför? Om inflationen tar fart är de med höga bostadslån de som poppar skumpan först.
Om man bundit räntan ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in