• 1
  • 2
2021-03-10, 04:24
Medlem
Om det övernaturliga verkligen finns är det inget som jag vill göra eller ha att göra med.

Men ponera att någon säljer sin själ och sedan börjar önska saker som fred på jorden, att det inte blir global uppvärmning, att vi upptäcker vaccin mot cancer och liknande.

Varför har inget provat det? tänker borde finnas någon som är beredd att sälja sin själ för att vinna nobels fredpris genom att önska massa saker för verkligheten? eller är det att det inte går att önska sånt här eller att hen man önskar ifrån vägrar uppfylla saker som detta?

Tänker från ett kristet perspektiv hade Gud kanske inte tyckt om någon börjar önska saker som fred på jorden, utrota svält och sjukdomar etc.

Vad tror ni? eller är det kanske så att jag är den första kom på denna ide?
Citera
2021-03-10, 05:54
Medlem
sommarlovs avatar
Det är bara en uppfinning i litterära verk att en själ skulle kunna köpas och säljas.

Inte heller är vår jord en plats som ska vara som ett paradis.
Citera
2021-03-10, 06:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Om det övernaturliga verkligen finns är det inget som jag vill göra eller ha att göra med.

Men ponera att någon säljer sin själ och sedan börjar önska saker som fred på jorden, att det inte blir global uppvärmning, att vi upptäcker vaccin mot cancer och liknande.

Varför har inget provat det? tänker borde finnas någon som är beredd att sälja sin själ för att vinna nobels fredpris genom att önska massa saker för verkligheten? eller är det att det inte går att önska sånt här eller att hen man önskar ifrån vägrar uppfylla saker som detta?

Tänker från ett kristet perspektiv hade Gud kanske inte tyckt om någon börjar önska saker som fred på jorden, utrota svält och sjukdomar etc.

Fred på jorden är en omöjlighet så länge som det finns människor där.

I Arkiv X får Mulder tre önskningar. Han önskar sig fred på jorden och då försvinner alla människor:

https://www.youtube.com/watch?v=0I9XgzAmkXw

Global uppvärmning existerar inte och bot mot cancer finns redan.
Citera
2021-03-10, 07:38
Medlem
Man-At-Armss avatar
Det är väl en dålig affär för djävulen med. Om vi nu ska leka med tanken att djävulen eller någon annan skojare som samlar på själar existerar
Citera
2021-03-10, 09:02
Medlem
Försökte sälja min själ precis till djävulen men blev avbruten! Tror han anar ugglor i mossen va!
Citera
2021-03-10, 10:19
Medlem
Pungpuckels avatar
Har du frid i dig själv, så har du fred på jorden.
Citera
2021-03-10, 10:54
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti

Det sitter miljontals muslimer och ber varje dag att västvärlden och dess monster skall dö och försvinna från jordens yta så att Islam kan bereda evig fred på jorden och allah skall råda över sina lydiga följare.

Finns även många som just "offrat" sin kropp och själ i form av självmordsbombare och via andra dåd.
Så frågan är väl snarare varför inte "gud" lyssnar..

(Svaret är att det inte existerar någon gud som kan ordna till allt.)
Vems sida står "gud på" menar du ? Islam, Judendomen, Kristendomen (alla har samma gud).

Eller är det Asa gudarnas jobb att stoppa krigen ?

De Hinduiska gudarna ?
Citera
2021-03-10, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Försökte sälja min själ precis till djävulen men blev avbruten! Tror han anar ugglor i mossen va!

Du kan inte sälja en själ till Djävulen om den redan tillhör honom.
Citera
2021-03-10, 12:52
Medlem
LucNNs avatar
Många som gjort det. Verkar som att det inte fungerar. Ifall det gör:

- Jag ger officielt min själ till satan eller passende demon (satan och demon får fixa valet) i utbyte mot fred på jorden i vår tid och fram.
Citera
2021-03-10, 13:07
Medlem
Att "sälja sin själ" är ett bildligt uttryck som innebär att någon handlar i strid mot sin övertygelse för att uppnå personliga fördelar (NN, övertygad pacifist, accepterar ett lönande arbete hos ett företag som exporterar vapen).

Att "sälja sin själ för freden" är då en makthavare avstår från krig med en nation hen helst skulle se tillintetgjord i utbyte mot politiska eftergifter, möjligheten att bli omvald etc., något som verkligen sker rätt ofta. På det småskaliga, personliga planet innebär det exempelvis att du avstår från att mörda en person du hatar för att inte själv hamna i fängelse.

Vi säljer våra själar hela tiden, och det är nog tur att vi gör det!
Citera
2021-03-10, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roofofglass
Du kan inte sälja en själ till Djävulen om den redan tillhör honom.

Aha, därför det inte fungerande??
Citera
2021-03-10, 15:02
Medlem
TwoThousands avatar
Hade varit besatt sedan tidiga begynnelsen, använder förmågor till att göra gott bland människosläktet.

Bedövar tillvaron i helvetet med att göra gott för andra människor i denna levande mardröm befinner sig.

För att svara på TS; Det är något högst aktuellt i skrivande stund, många har gjort det redan..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in