Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-24, 04:10
  #25
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Personligen har jag alltid tyckt att det inte är okej att outa sexualbrottsoffer.
Det måste kännas fruktansvärt att få sin (förmodade) värsta upplevelse upplagd och osakligt ifrågasatt på offentliga forum.

Och skillnaden mot att "outa" grovt misshandlade är ..........
Citera
2021-03-24, 07:29
  #26
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Och skillnaden mot att "outa" grovt misshandlade är ..........

Vill du veta det kan du starta en tråd med den frågeställningen.
Den här tråden har en lite annan inriktning.
GL var ju misstänkt för just sexualbrott därav mitt svar.
Citera
2021-03-24, 07:46
  #27
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Vill du veta det kan du starta en tråd med den frågeställningen.
Den här tråden har en lite annan inriktning.
GL var ju misstänkt för just sexualbrott därav mitt svar.

Nja, du (och Flashback!) vill ju (antar jag, då i ditt fall) göra skillnad på sexualbrottmål och andra grova brott vad gäller hur målsägande ska hanteras, vilket jag å det bestämdaste ifrågasätter logiken i.
Citera
2021-03-24, 17:13
  #28
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det korta svaret är ja. Men vad som anses olämpligt idag behöver inte nödvändigtvis vara det i framtiden. I det aktuella fallet så finns det skäl att även granska kvinnan.
"Försvaret vill undersöka kvinnans bakgrund eftersom hon tidigare har anmält två andra män för våldtäkt. Den ena är mannen i förtalsmålet, den andra fälldes i tingsrätten men friades i hovrätten.
– Hon har varit involverad i flera våldtäktsutredningar. Det bör man titta på tycker jag, säger Ola Salomonsson."


Göran Lambertz träder fram – misstänks ha våldtagit student
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...dtagit-student
"Enligt Expressen anmälde den kvinnliga målsäganden för knappt två år sedan en annan man för våldtäkt, men utredningen lades ned och åtal väcktes aldrig. I samband med anmälan ska kvinnan ha beskrivit det hon utsatts för på sociala medier, ett inlägg som fick stor spridning och senare föranledde en förtalsanmälan från den våldtäktsanmälde mannen – och nu står kvinnan åtalad för förtal och väntar på rättegång."

Kvinnan som anmälde Göran Lambertz tidigare åtalad för förtal
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...ad-for-fortal/
"Kända pojkvänner, utpressningsförsök och en hobby som chockar vännerna.
Stoppa Pressarna kan nu avslöja sensationella detaljer om kvinnan som anklagar Göran Lambertz för våldtäkt. Fram växer bilden av en komplex individ som gör allt för att få sin vilja fram."


Lambertz-kvinnan som anmälde våldtäkten
https://stoppapressarna.se/svenskt/a...lde-valdtakten
Detta innebär att om det tillkommer nya uppgifter kring målsäganden så kan detta senare innebära att det finns skäl att göra undantag för 1.12. (se mitt citat från regeln nedan). Men med det vi vet idag så är det inte tillåtet.
"Undantag från denna regel kan göras om det med hänsyn till syfte och övriga omständigheter finns ett legitimt samhällsintresse av att uppgifterna publiceras. Exempelvis att spridningen av uppgifterna har skett i ett granskande syfte, där intentionen varit att avslöja övergrepp mot enskilda eller motsvarande, och där uppgifterna är av central betydelse."
admin

Ska vi ompröva detta beslut från Admin nu när GL är släppt?
Citera
2021-03-24, 18:18
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership
Ska vi ompröva detta beslut från Admin nu när GL är släppt?
Men om du läser tråden och denna tråd så ser du att det som admin skriver i denna tråd aldrig applicerats på tråden.

Dvs användare har spekulerat och skrivit ut namn på målsägande även fast admin skrivit att man inte får göra det.
Citera
2021-03-24, 18:59
  #30
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Men om du läser tråden och denna tråd så ser du att det som admin skriver i denna tråd aldrig applicerats på tråden.

Dvs användare har spekulerat och skrivit ut namn på målsägande även fast admin skrivit att man inte får göra det.

Jo, jag är medveten om det, min fråga var riktad till Admin, om Admin var sugen på att ändra sitt beslut.
Citera
2021-03-24, 19:27
  #31
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Nja, du (och Flashback!) vill ju (antar jag, då i ditt fall) göra skillnad på sexualbrottmål och andra grova brott vad gäller hur målsägande ska hanteras, vilket jag å det bestämdaste ifrågasätter logiken i.

Det jag skrivit är det jag menar så försök inte anta saker hit och dit och applicera massa annan skit jag inte skrivit för att sedan hacka på dina egna fantasier.
Jag betackar mej för sådan "debatteknik".
Vill du diskutera annat än denna trådens angivna frågeställning hänvisar jag till mitt första svar.
Citera
2021-03-24, 22:58
  #32
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är tillåtet att diskutera målsägande, men inte att publicera namnet.

admin

Fast nu är ju även Göran Lambertz tekniskt sett målsägande och han har ju gjort anmälan om både falsk tillvitelse och våldtäkt så nu är ju han lika mycket målsägande som den aktuella kvinnan som också i ett annat fall står åtalad.

Hur får vi det här att gå ihop nu?
Citera
2021-03-25, 09:17
  #33
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Fast nu är ju även Göran Lambertz tekniskt sett målsägande och han har ju gjort anmälan om både falsk tillvitelse och våldtäkt så nu är ju han lika mycket målsägande som den aktuella kvinnan som också i ett annat fall står åtalad.

Hur får vi det här att gå ihop nu?

Det är väl bara att starta en tråd i stil med Vem är kvinnan som våldtagit Göran Lambertz?
Citera
2021-03-25, 09:19
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Det är FULLSTÄNDIGT orimligt att göra skillnad på påstådd MÄ beroende på om personen är inblandad i ett sexualbrottmål eller något annat ärende. Jag vet att "pressetik", domstolspraxis, etc. föranleder detta. Men det är mossiga regler; helt ologiska sådana. Hur kan detta ens vara en diskussion? Har Flashback inte kommit längre sedan jag sist reagerade på detta slags trams om det påstått förkastliga – och kanske t.o.m. regelvidriga – med att "hänga ut" (uppgivna) brottsoffer – där man tydligen dessutom ska göra skillnad beroende på typ av brott? Fakta är fakta. Så djävla patetiskt detta.
Tack. Någon som skjuter valfri tonårspojkar vid en hamburgerrestaurang får hängas ut men inte en flicka som fläker ut sin kropp på bilder och sen massanmäler män för våldtäkt.
Första ggn jag reagerar men nu går FB för långt. Tjejen är ju tom anmäld för brott?

Nu kan ju varenda tråd på AoB stängas med hänvisning till regel 1.12.
Många rubriker bör ändras.
Får Hamid namnges i Politik inrikes? Han var ju rektor/skolchef och ej politiker i tjänst?
(FB) Gullegrisen Hamid Zafar i blåsväder! (Aktiv vad gäller judehat på nätet, avslöjar DN)
__________________
Senast redigerad av tvarodalappar 2021-03-25 kl. 09:27.
Citera
2021-03-25, 09:24
  #35
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership
Ska vi ompröva detta beslut från Admin nu när GL är släppt?

Nej, att någon blivit friad från våldtäktsanklagelser är inte samma sak som att det inte förekommit en våldtäkt, utan att det saknas tillräckligt med bevis. Målsägande är fortfarande belagd med sekretess, så för tillfället är det ingen skillnad.

admin
Citera
2021-03-25, 09:29
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Nej, att någon blivit friad från våldtäktsanklagelser är inte samma sak som att det inte förekommit en våldtäkt, utan att det saknas tillräckligt med bevis. Målsägande är fortfarande belagd med sekretess, så för tillfället är det ingen skillnad.

admin

Hur ser ni på en tråd om henne där hon är anmäld?
Är det tillåtet med namn där?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback